Re: Haltes op aanvraag
Geplaatst: 14 mei 2023, 21:22
Dit lijkt mij vooral een oplossing die op zoek is naar een probleem.
Neen, het is gewoon een feit dat je een spoorlijn voor niets anders kan gebruiken als er een trein misschien op dat uur gaat passeren.
Er wordt wel geluisterd, er is zeer intensief overleg tussen Infrabel en NMBS op alle niveaus.
Niet juist. ETCS bevat enkel veiligheidsfuncties, daar gaan ze nooit bijkomstige "rommel" aan toe voegen. Daarvoor komt er een extra softwarelaag die wel extra info kan sturen waarmee onder andere de ATO gevoed kan worden.
Je vergist je hoor, ik bekijk elk voorstel objectief op zijn merites. Ik geef dan ook altijd een logische uitleg waarom iets geen goed idee is of waarom het dat wel is. Helaas moet ik vaststellen dat in de algemene populatie 99% van de ideeën over spoorwegen ofwel slecht ofwel onrealistisch zijn. Hier op het forum is de verhouding gelukkig iets minder maar zoals dit topic aantoont zijn er nog steeds heel veel slechte ideeën.JonasV91 schreef: ↑14 mei 2023, 19:53 Ik heb het gevoel dat jij steeds wenst vast te houden aan wat reeds is in plaats van nieuwe ideeën te proberen/te implementeren. Quasi alles wat nieuw is of niet volgens jouw gedacht verloopt wordt compleet afgekraakt.
Da's jammer want zo verlies je veel kansen om innovatief uit de hoek te komen. Maar dat is voer voor andere topics.
Infrabel getuigt keer op keer van een gebrek aan flexibiliteit. Het voelt soms zelfs autoritair aan. Als dat de manier is waarop men dat bedrijf leidt ben ik blij dat ze me geweigerd hebben.
Ik dacht wel eens gezien te hebben dat de remcurves op een bepaalt systeem wel aangepast waren aan de dienstregeling. Die was er digitaal ingewerkt zodat de treinen op hun meest optimale locatie konden halteren.Steven schreef: ↑15 mei 2023, 01:01 ETCS heeft niet tot doel om commerciële stops van een trein te laten opvolgen. Wel om het verkeer tussen verschillende treinen veilig te laten verlopen. Als je al iets wil programmeren zou zo’n halte op aanvraag dus eerder moeten verschijnen in de dienstregeling van de treinbestuurder en niet op ETCS schermen die dat doel totaal niet hebben. Maar zoals gezegd de meeste spoorlijnen waar men het principe van halte op aanvraag heeft is er een vrije lage snelheid, lage populatie en werkt men gewoon met drukknoppen. Verder gebruikt men dan ook meestal een soort lightrail die kort kunnen stoppen/optrekken.
Lijkt me de vlotheid van het verkeer ook ten goede te komen. Infrabel heeft de goede gewoonte om goederentreinen net achter stoptreinen te laten rijden dus ook die goederentreinen rijden bij weggevallen stops vlotter en besparen dus ook energie.Auf der Seelinie Romanshorn - Schaffhausen, wo 108 Züge pro Tag verkehren, könne rasch viel Energie gespart werden, wenn bei jeder Fahrt ein bis zwei Halte ausgelassen werden könnten. Die jährliche Einsparung wurde auf rund 160'000 Kilowattstunden beziffert.
Je bent het nu ook bij de haren aan het trekken me dunkt.Steven schreef: ↑16 mei 2023, 10:21 Je moet ook andere cijfers er bij nemen voor je zo’n systeem op poten wil zetten. Romanshorn is een gemeente met iets meer dan 10.000 inwoners. Daar geven de Zwitsers een IC en S treinen aan. Buggenhout in België is een gemeente met meer dan 15.000 inwoners en die wil jij een stop op aanvraag geven?
Klopt. In dat oogpunt kan je haltes heropen of een halfuurdienst bieden zonder dat er een het veel impact moet hebben.groentje schreef: ↑16 mei 2023, 17:25 Hij heeft het over de stations tussen Kreuzlingen en Romanshorn, niet Romanshorn zelf. Maar wel goed opgemerkt voor Buggenhout, dat verdient eigenlijk een halfuursdienst. Dan denk ik eerder aan stationnetjes als St-Gillis, Aarsele, Wolfstee, en vooral een hoop stopplaatsen die ik zou willen heropenen op proef.
Ik heb, voor die keren dat ik er moest stoppen, in Lissewege en Zwankendamme maar al te vaak voor niemand moeten stoppen.Steven schreef: ↑16 mei 2023, 19:17 Dat weet ik. Maar als een station als Romanshorn al een IC/S station is weet je ook dat de stations waarbij ze halte op aanvraag doen aldaar echt wel een lage populatie hebben en dat je een station zoals Buggenhout of andere gelijkaardige plaatsen op de verbinding Mechelen - Zeebrugge niet omvormt naar een station op aanvraag.
Ik zoek 2 willekeurige plaatsen op langs die lijn en de eerste die ik tegenkom heeft een 2000 inwoners en de volgende net geen 1500 inwoners. Welke gemeente langs de verbinding Mechelen-Zeebrugge heeft zo’n laag aantal inwoners?
De voorbeelden die je aanhaalt zijn idd niet echt van toepassing: Zwankendamme is afgeschaft omdat het plaats moest ruimen voor de uitbreiding van de Zeebrugse havenspoorlijnen (bundel Zwankendamme). Lissewege had 165 opstappers in 2022 (dus ca. 330 reizigersbewegingen per dag), Duinbergen en Heist hebben respectievelijk 199 en 427 opstappers en zijn dus al vrij grote stations. Bovendien liggen die laatste twee aan een IC-lijn waar een halte op aanvraag zowizo al onmogelijk is omdat het materieel niet geschikt is.JonasV91 schreef: ↑16 mei 2023, 19:50 Ik heb, voor die keren dat ik er moest stoppen, in Lissewege en Zwankendamme maar al te vaak voor niemand moeten stoppen.
Zwankendamme is blijkbaar afgeschaft? Perfecte halte voor het systeem halte op aanvraag.
Er wordt sowieso traag gereden in in Lissewege is er sowieso een verplichte stop.
We focussen misschien te veel op een foutief voorbeeld (aka die stoptreinverbinding) maar er zijn wel genoeg voorbeelden te vinden.
Charleroi - Couvin misschien ook?
Duinbergen denk ik sowieso maar misschien ook Heist.
Brugge-Sint-Pieters, 131 reizigers op weekdagen.jan_olieslagers schreef: ↑16 mei 2023, 19:32 Maar is het aantal inwoners van de gemeente wel een goed criterium? Misschien beter voortgaan op de getelde reizigersaantallen, ook al zijn ook daar veel reserves bij mogelijk? Bv. Haren (en misschien ook Haren-Zuid?) ligt in behoorlijk dichtbevolkt gebied, maar toch ziet men daar niet zoveel reizigers. Let wel, ik pleit er niet voor om er een halte op verzoek van te maken, tenzij hoogstens misschien in de daluren.
Het beste idee is misschien nog dat van @groentje, om de formule eerst toe te passen op nieuw-heropende haltes; daarmee kan men tegelijk het nut van de halte inschatten en het nut en effect van "stoppen op verzoek".
Niet gehinderd door enige practische kennis van zaken zie ik wel wat in het idee, het is inderdaad een manier om energie te besparen, en met iedere halte die men kan overslaan wint men een beetje buffertijd om eventuele problemen op te vangen.