We zijn allemaal voorstander van meer treingebruik, maar de slechte oplossing die jij hier voorstelde zou door een hoop impact op bestaande treinen net een daling in globaal treingebruik veroorzaken. Dat willen we niet.Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 16:53 Steeds meer werknemers krijgen tegenwoordig een mobiliteitsbudget waarmee ze hun mobiliteitsoplossing kunnen kiezen. Tot voor kort was er geen keuze en kregen ze gewoon een firmawagen.
Ik zou denken dat we op dit forum voorstander zijn van minder werknemers met een firmawagen.
Maar blijkbaar mag dat voor die werknemer geen positieve keuze zijn.
Hij/zij moet en zal langer onderweg zijn in onaantrekkelijke omstandigheden met het openbaar vervoer. Initiatieven voorstellen die die omstandigheden zouden kunnen verbeteren moeten unaniem neergesabeld worden.
En dan verwonderd zijn dat de firmawagen populair blijft. En dat politici er niet aan willen raken.
nieuwe stations
Re: nieuwe stations
Ik herken dat cliché, maar dan enkel als iets van 25 jaar geleden.jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 16:52 Mij lijkt het dat het inderdaad drukke fietsgebuik in Gent en ook in Leuven eerder van studenten komt dan van woon-werkverkeer. Die studenten hebben dan meestal aan het station een zestiendehandsfiets staan, die al eens mag gepikt worden want hij heeft toch amper geld gekost.
Gent is echt veranderd. Als het over fietsers gaat, gaat het over veel meer dan studenten.
In de fietsenstalling van mijn werk wordt het jaar na jaar voller, en dat gaat absoluut niet over tweedehandsfietsen. De tijd van de fietsverplaatsing win je trouwens terug op andere vlakken.
De meeste (kot)studenten fietsen enkel naar het station toe voor het weekend. Maar ook in de week worden daar gigantisch veel fietsen gestald, en wordt er veel gefietst door niet-studenten. Het is niet voor niets dat er in het nieuwe station 17.000 fietsplaatsen voorzien zijn.
OK, het gebruik van een tweede fiets aan het station nabij het werk zal wel niet standaard zijn, maar ik vind het wel straf dat daar zo vreemd over gedaan wordt...
O ja, als reiziger (niets te maken met de treinwereld) wens ik natuurlijk iedereen een station toe vlak bij zijn werk. Maar de ideale wereld bestaat niet, dus moeten we de kansen grijpen waar ze liggen.
Als je niet zelf een geschikte fiets (en het sterkste beugelslot met zoveel mogelijk ART-sterren) wil zoeken om daar te zetten, kun je niet sukkelen voor €2,50:
Nergens in België werd er in 2023 zo vaak een Blue-bike, de blauwe deelfiets, ontleend als in Leuven. Dat blijkt uit het jaarrapport van Blue-mobility. Het voorbije jaar werden er in Leuven 36.554 ritten gemaakt met een Blue-bike. Dat is een stijging van 18 % ten opzichte van 2022 en een verdubbeling ten opzichte van 2021.
Het Blue-bikepunt aan het station van Leuven is het populairste uitleenpunt in België.
...
De Leuvenaar, maar ook de pendelaar, vindt duidelijk de weg naar de blauwe deelfiets. Dat blijkt jaar na jaar uit de cijfers"
...
Leuvenaars beschikken bovenop het openbaar vervoer over zowel elektrische als niet-elektrische deelfietsen
...
Uitbreiding
In Leuven vind je momenteel 206 Blue-bikes
https://pers.leuven.be/blue-bike-nergen ... ven-518ogr
Ik kan toch echt wel bevestigen dat in Gent niet enkel studenten de fiets gebruiken. Zowat iedereen van mijn generatie (intussen ong. 30 jaar oud) die werkt in Gent neemt de fiets. Maar ook ouderen in mijn kennissenkring doen dat.
Een kwartiertje fietsen van het station naar je werk is echt het einde van de wereld niet. Een niet al te dure fiets aan het station zetten ook niet. Bovendien geeft het je de vrijheid om na het werk zo nu en dan eens het stad in te duiken en een terrasje te doen.
Een kwartiertje fietsen van het station naar je werk is echt het einde van de wereld niet. Een niet al te dure fiets aan het station zetten ook niet. Bovendien geeft het je de vrijheid om na het werk zo nu en dan eens het stad in te duiken en een terrasje te doen.

Om in dezelfde regio te blijven: Vorst-Zuid doet het rekening houdend met z'n ligging en ietwat karige bediening ook lang niet slecht. En dan is er nog de ongetwijfeld aardige bijdrage van dat publiek aan de reizigersaantallen in stations als Groot-Bijgaarden, Sint-Agatha-Berchem, Zellik, Anderlecht, Lot, Bordet enzovoort. Allemaal stations trouwens waar meestal wel een bus of tram beschikbaar is in de buurt, maar waar de snelle treinverbinding ongetwijfeld een groot verschil maakt.
-
Bij goed weer niet, da's waar, eerder integendeel. En droge vries is nog best aanvaardbaar. Maar na een kwartier in de gietende regen komt men kletsnat op het werk aan, uitermate onaangenaam. Dan zit ik liever in de trein, of desnoods in de auto.Een kwartiertje fietsen van het station naar je werk is echt het einde van de wereld niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Voor alles is een oplossing. Ik heb een goede regenjas en heb altijd een regenbroek bij, spotgoedkoop gekocht in de hema. Dit zijn kleine problemen die men gemakkelijk kan oplossen.jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 18:26 Bij goed weer niet, da's waar, eerder integendeel. En droge vries is nog best aanvaardbaar. Maar na een kwartier in de gietende regen komt men kletsnat op het werk aan, uitermate onaangenaam. Dan zit ik liever in de trein, of desnoods in de auto.
-
Pfff. Ieders haar/zijn opvattingen/voorkeuren/compromissen. Een kwartier fietsen door de regen - ook al komt het zelden voor - is voor deze oude man genoeg om de hele dag te bederven. En ik zou mijn collega's niet willen opzadelen met een hele werkdag gezeur, en nog veel minder met druipende plastic kleren aan de kapstok of de radiator.
Tegenwoordig zijn veel bedrijven uitgerust met een douche en veel begrip ervoor.jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 18:48 Pfff. Ieders haar/zijn opvattingen/voorkeuren/compromissen. Een kwartier fietsen door de regen - ook al komt het zelden voor - is voor deze oude man genoeg om de hele dag te bederven. En ik zou mijn collega's niet willen opzadelen met een hele werkdag gezeur, en nog veel minder met druipende plastic kleren aan de kapstok of de radiator.
-
Hoe komt het dan dat de fietsenstalllingen aan Brussel-Noord en Brussel-Centraal en Antwerpen-Centraal zo heel veel kleiner zijn, of zelfs onbestaande?Ik kan toch echt wel bevestigen dat in Gent niet enkel studenten de fiets gebruiken. Zowat iedereen van mijn generatie (intussen ong. 30 jaar oud) die werkt in Gent neemt de fiets. Maar ook ouderen in mijn kennissenkring doen dat.
Als ik onder de douche moet staan tot dat kwartier zeikregen van mijn humeur afgespoeld is, dan is het beste deel van de werkdag voorbij :) ! Nogmaals, we zijn niet allemaal dezelfde mensen, houd daar aub rekening mee. We leven ook niet in Noord-Korea, en maar goed ook.Tegenwoordig zijn veel bedrijven uitgerust met een douche en veel begrip ervoor.
Omdat het stadsbestuur daar minder aandrong, en de NMBS het de moeite niet vond?jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 18:57Hoe komt het dan dat de fietsenstallingen aan Brussel-Noord en Brussel-Centraal en Antwerpen-Centraal zo heel veel kleiner zijn, of zelfs onbestaande?Ik kan toch echt wel bevestigen dat in Gent niet enkel studenten de fiets gebruiken. Zowat iedereen van mijn generatie (intussen ong. 30 jaar oud) die werkt in Gent neemt de fiets. Maar ook ouderen in mijn kennissenkring doen dat.

Antwerpen heeft trouwens een uitgebreid deelfietsensysteem Velo, dat lost het probleem van een tweede fiets op.
In Gent heb je ondertussen de deelfietsen van Donkey Republic, Dott (en Bolt).
En overal aan de grotere stations: Blue-Bike.
In Brussel is [het fietsgebruik] inderdaad veel minder, zelfs vergeleken met even heuvelachtige streken in bijvoorbeeld Nederlands-Limburg.
Dat zal voor een deel gewoonte zijn. Anderzijds: Franstalig Brussel richt zich cultureel ook op Parijs, en daar is het fietsen ook in opkomst. In Brussel wordt nu ook begonnen met serieuze fietsinfractuur. Daar kijken ze tegenwoordig bij de fietssnelwegen (cyclostrades in het mooi Brussels) zelfs al om hoogteverschillen te vermijden. Handig voor wie geen elektrische (deel)fiets gebruikt.
Tuurlijk, maar ik en anderen hebben ook helemaal niet gezegd dat iedereen moet fietsen, enkel dat dat goed doenbaar is, en dat er daar in de spits ook om het kwartier een bus rijdt die in 9 minuten aan station Leuven is.Nogmaals, we zijn niet allemaal dezelfde mensen, houd daar aub rekening mee.
(Persoonlijk zie ik dit als een mogelijheid tot slim combineren: sommigen zullen bij hevige regen (wat echt maar een paar ochtenden per jaar gebeurt) eerder de bus nemen, anderen die dit kunnen: thuiswerken. Zelf kijk ik zelfs niet meer of ik regenkleren mee heb in de zomer voor die ene keer dat het nodig zou zijn. Ik verkleed me toch standaard gezien de afstand, en ik kijk soms naar de neerslagradar van de KMI-app).
Dit allemaal was als reactie op de uitspraak dat de auto "de enige mogelijkheid is", die me nogal verbaasde.
AANVULLING:
Nog wat cijfers van fietsplaatsen in Brussel:
In 2019 stonden er blijkbaar nog meer fietsers op de wachtlijst dan er in veilige fietsparkings konden:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/meer-fi ... 2019-03-28
Aan Brussel-Zuid vinden ze 316 plaatsen al een "grote fietsparking". Ter vergelijking: Gent-Sint-Pieters van 14.000 naar 17.000

En aan Brussel-Noord opende in 2019 een nieuwe stalling:Aan de uitgang van het station van Brussel-Zuid aan de Frankrijkstraat bevindt zich sinds kort een grote fietsparking met toegangscontrole. Je vindt ze net achter de Flixbus-halte.
https://www.cyclo.org/nl/diensten/fiets ... rking-zuid
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191216_04770319...Brussel-Noord gerenoveerd. Met een nieuwe stalling voor 570 fietsen staat het open voor 'groenere mobiliteit'
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 aug 2024, 20:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Meen je dat nu? In Brussel is al jarenlang een uitgebreid deelsysteem Villo en de laatste jaren ook talloze andere deelfietsen en -steps op elke hoek van de straat. Plus natuurlijk Blue Bike aan de grote stations, waar trouwens vaak wel (relatief) grote stallingen aanwezig zijn (Noord = langs de ingang vanaf het Noordplein, Centraal = bij de ingang aan de Magdalenakerk), fietspunten enzovoort.dovaere schreef: ↑26 aug 2024, 19:31Omdat het stadsbestuur daar minder aandrong, en de NMBS het de moeite niet vond?jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 18:57Hoe komt het dan dat de fietsenstallingen aan Brussel-Noord en Brussel-Centraal en Antwerpen-Centraal zo heel veel kleiner zijn, of zelfs onbestaande?Ik kan toch echt wel bevestigen dat in Gent niet enkel studenten de fiets gebruiken. Zowat iedereen van mijn generatie (intussen ong. 30 jaar oud) die werkt in Gent neemt de fiets. Maar ook ouderen in mijn kennissenkring doen dat.![]()
Antwerpen heeft trouwens een uitgebreid deelfietsensysteem Velo, dat lost het probleem van een tweede fiets op.
In Gent heb je ondertussen de deelfietsen van Donkey Republic, Dott (en Bolt).
En overal aan de grotere stations: Blue-Bike.
Brussel is inderdaad veel minder, in vergelijking met heuvelachtige streken in bijvoorbeeld Nederlands-Limburg.
Een station op lijn 2 gaat niet (meer) lukken. Tegelijkertijd is de wandelafstand vanaf een nieuw station op lijn 36 te lang om nog van echte winst t.o.v. bus 4 en 630 te spreken.Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 15:529 minuten![]()
Je beseft dat de werknemers in het bedrijvenpark in de week op het spitsuur reizen en liefst op tijd op hun werk aankomen ?
Dus 9 minuten
+ de nodige marge want bus te laat
+ de nodige marge want chauffeurstekorten waardoor sommige ritten uitvallen
+ de nodige marge want file aan station
+ de nodige tijd voor wandeling busstation <-> treinperron
Al het bovenstaande is te vergelijken met 3 minuutjes in een verlengde S2.
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde niet de deelfietsen maar het fietsgebruik dat veel minder is (zelfs in vergelijking met even heuvelachtige Nederlandse streken).
Ik heb er ook nog zelf gefietst, en aan het werk stond ik als fietser daar alleen, met een heel ander gevoel.
Maar het betert daar ook.