Pagina 3 van 3

Geplaatst: 31 dec 2006, 16:15
door groentje
rvdborgt schreef:
groentje schreef:Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Dit gerucht is blijkbaar niet uit te roeien.
Daags na het ongeval gaf de NMBS 2 opnames vrij:
1. een opname van het gesprek tussen de "dispatching" van Leuven en Waver. De man uit Waver was nauwelijks te verstaan, vonden ook mijn
Franstalige collega's van toen. De verbinding naar Leuven was van slechte kwaliteit en de man uit Waver sprak snel en geƫmotioneerd.
2. een opname van een tijd daarvoor, waarin dezelfde man uit Leuven Frans sprak met een collega. Hij kon dus zeker Frans.
Hallo Rian. Ik meen me die opname ook te herinneren. Het was inderdaad lang niet alleen een taalprobleem, maar wel een probleem met verstaanbaarheid in het algemeen. Verstaanbaarheid, die doordat het 2 verschillende talen betrof, er nog meer op achteruit ging.
Kortom, het was misschien geen communautair probleem, maar er was wel degelijk een gebrekkige communicatie tussen beide blokposten.

Geplaatst: 02 jan 2007, 19:01
door Wover
Beetje off topic, maar dit filmpje laat goed zien wat er in pƩcrot gebeurd is:

http://www.youtube.com/watch?v=mUF19acPBZA

Zware trein die op een lichtere knalt geeft dat resultaat...

Geplaatst: 04 jan 2007, 17:31
door TSP
Dit lijkt me nog niet eens zo heel ernstig. Wel is hier goed te zien dat bij een botsing de treinen meestal over elkaar heen schuiven. En de doorzettende massa drukt de trein verder.