hoofdzetel Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door TimJ36 »

Van mij mag dat megalomane NMBS-kantoorgebouw bovenop het Zuidstation en dat van Infrabel per direct op de schop.

Er zijn genoeg andere kantoorgebouwen te koop. Nu deal tussen Immobel en Proximus is afgesprongen omtrent de revitalisatie van de Proximus torens aan het Noordstation lijkt het me opportuun om daar de kantoren onder te brengen, gecombineerd met spreiding over de bestaande gebouwen in de verschillende provincies.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, ik voel helemaal met u mee, maar let op! In het huishoudboekje van Jan met de Pet koopt men een huis voor pakweg 300.000 euronen, en heeft dus 300.000 uitgegeven. Echter in een bedrijfsboekhouding koopt of bouwt men infrastructuur voor vijf miljoen, men heeft dan weliswaar vijf miljoen minder in kas of evenredig meer schulden, maar men heeft wel infrastructuur meer voor hetzelfde bedrag. Op zich is dat dus een nuloperatie. Pas als men op die infrastructuur begint af te schrijven - want ze wordt over de jaren minder en minder waard, meestal - is er boekhoudkundig verlies.

En met die afschrijvingen valt er wel wat te schipperen, en soms is dat terecht. Stel u bv. voor dat iemand een historisch gebouw koopt, het Centraal Station in de koekestad of zo, dat zou best in waarde kunnen vermeerderen met de jaren, dus dan zouden eventuele afschrijvingen wel eens kunnen geweigerd worden bij boekhoudkundige controle. In extreme gevallen kan de fiscus dan naar het gerecht stappen, dan worden er experts aangesteld, architecten en vastgoedmakelaars en bedrijfsrevisoren en tutti quanti, en we zijn vertrokken voor meerdere jaren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje

Bericht door groentje »

De deal is afgesprongen, maar ik verwacht dat de Proximus Tower nog wel een volgende kandidaat kan vinden. En veel gebouwen zijn een pak verder gelegen van een station, op z'n minst van een spoorwegmaatschappij verwacht ik dat ze in de buurt van een station blijven. Sowieso is het erg onhandig om met verschillende locaties te zitten.
Hoe megalomaan het project is, daar wil ik nog wel over discussiëren, maar vergeet ook niet dat het project aan de Fonsny niet enkel om een hoofdzetel draait. Er zouden ook appartementen en ik dacht zelfs een hotel komen. En als zelfs aan een van de belangrijkste stations van het land geen hoogbouw mag komen, waar dan wel? De enige reden waarom ik een beetje voorzichtig ben is de overlast voor het treinverkeer dat de bouwperiode met zich mee zal brengen.
jan_olieslagers

op z'n minst van een spoorwegmaatschappij verwacht ik dat ze in de buurt van een station blijven.
Sowieso is het erg onhandig om met verschillende locaties te zitten.
Dat zijn twee standpunten die typisch zijn voor de spoormentaliteit, maar eigenlijk toch een beetje voorbijgestreefd. Ik heb de verhuis meegemaakt van Fonsnylaan naar Atrium, toen werd dat ook allemaal gezegd, maar eigenlijk heeft niemand ooit in de praktijk een duidelijk nadeel kunnen aanduiden. Toegegeven, zelf zat ik altijd liever aan de Fonsnylaan, daar zag men nog eens een trein rijden, en een dikke zwarte pluim van rook en roet als de dieselgenerator op perron 22 werd getest :)

En met telewerken en teleconferencing is het minder relevant dan ooit.
Belangrijkste tegenargument zijn nog de informele contacten, al dan niet aan de koffieautomaat ;) of op een terraske in de buurt :) :)
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 26 aug 2024, 21:52 Van mij mag dat megalomane NMBS-kantoorgebouw bovenop het Zuidstation en dat van Infrabel per direct op de schop.

Er zijn genoeg andere kantoorgebouwen te koop. Nu deal tussen Immobel en Proximus is afgesprongen omtrent de revitalisatie van de Proximus torens aan het Noordstation lijkt het me opportuun om daar de kantoren onder te brengen, gecombineerd met spreiding over de bestaande gebouwen in de verschillende provincies.
In dat nieuwe gebouw te brussel zuid komt meer dan een hoofdzetel hoor. Er zijn ook lokalen voor rijdend personeel, leslokalen simulatorruimte…. Zaken die nu allemaal in het Zenne water gebouw (einde Frankrijkstraat) zitten en dus ook naar daar verhuizen. Enkel Infrabel zal een nieuw gebouw hebben in de Frankrijkstraat aan de stationszijde. Al de rest zal verkocht en afgebroken worden, bedoeling is om er een woonomgeving van te maken.

Je kan onmogelijk verwachten om rijdend personeel ergens ver weg van station te huisvesten. Leer dus vooral eerst de details kennen van dit project voor je het zomaar gaat afschieten.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 26 aug 2024, 21:52 Van mij mag dat megalomane NMBS-kantoorgebouw bovenop het Zuidstation en dat van Infrabel per direct op de schop.

Dan mag jij mij eens een gebouw in goede staat aantonen dat te koop staat en waar direct naar verhuisd kan worden. Een langdurige renovatie die langer duurt dan nieuwbouw is te duur (immers, wachten kost heel veel geld wegens de gigantische huurkosten).
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 27 aug 2024, 08:22 Dan mag jij mij eens een gebouw in goede staat aantonen dat te koop staat en waar direct naar verhuisd kan worden. Een langdurige renovatie die langer duurt dan nieuwbouw is te duur (immers, wachten kost heel veel geld wegens de gigantische huurkosten).
Het oude postsorteercentrum zal samen met het huidige kantoorgebouw Delta-Zennewater meer dan volstaan in kantoorvolume. (Zie het voorstel van het collectief Midi Moins Une). Extra kantoorruimte zoals gezegd in de provinciesteden middels satellietkantoren. Het is een voorbijgestreefd gedachtegoed dat alles gecentraliseerd moet zijn onder één hetzelfde dak.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 27 aug 2024, 21:26
Shrek schreef: 27 aug 2024, 08:22 Dan mag jij mij eens een gebouw in goede staat aantonen dat te koop staat en waar direct naar verhuisd kan worden. Een langdurige renovatie die langer duurt dan nieuwbouw is te duur (immers, wachten kost heel veel geld wegens de gigantische huurkosten).
Het oude postsorteercentrum zal samen met het huidige kantoorgebouw Delta-Zennewater meer dan volstaan in kantoorvolume. (Zie het voorstel van het collectief Midi Moins Une). Extra kantoorruimte zoals gezegd in de provinciesteden middels satellietkantoren. Het is een voorbijgestreefd gedachtegoed dat alles gecentraliseerd moet zijn onder één hetzelfde dak.
Voorbijgestreefd of niet, het is wel goedkoper om alles te centraliseren en dat is de hoofdbedoeling: operationele kosten drukken.
Jouw voorstel doet dat niet, alles verdelen over 10 steden heeft een veel hogere operationele kost. Bovendien zijn er al gebouwen van Infrabel in sommige steden (Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi). Deze gebouwen zijn echter te klein om er ook een deel van de centrale diensten bij te nemen, je moet dus in die steden op zoek naar nieuwe gebouwen waar je de huidige en toekomstige diensten in onderbrengt, of je zit met de onhandigheid van meerdere gebouwen per stad.
Nee, laat het duidelijk zijn, jouw voorstel is te duur voor de Infrabel-begroting.
jan_olieslagers

Weliswaar is kantoorruimte nergens zo duur als in de grootsteden, Brussel op kop.
Daarentegen is schaalvergroting een bron van economisch voordeel, dat is ook wel zo.

Ik zou overwegen om - ziende dat Belgie nu eenmaal Belgie is - twee nationale administratiegebouwen te hebben, wellicht met een datacentre erbij, als men nog kiest voor eigen datacentres: eentje in Vlaanderen en eentje in Wallonie. Aan Vlaamse kant ligt het Mechelse dan voor de hand, bv. in Muizen zijn er volop mogelijkheden (en daar heeft men ook al een datacentre), en een pendeltreintje van/naar Mechelen kan best. Aan Waalse kant weet ik het niet zo goed: Liege? Charleroi? Mons? Brussel zou dan enkel nog wat kantoren overhouden voor hoge pieffen, en een deel vergaderzalen en zo.

Wat ik me afvraag: vandaag hebben de meeste bedienden (en daarover gaat het, mensen met een arbeiderscontract werken grotendeels niet in de hoofdzetel maar eerder in de diverse werkplaatsen) een zekere mate van keuze om thuis te werken dan wel in een bedrijfsgebouw. Zou het veel invloed hebben op die keuze als men een bedrijfsgebouw dichter bij huis kon vinden? Zelf was ik in mijn diverse contracten een groot liefhebber van thuiswerken, maar of ik nu naar Mechelen moest of naar Brussel of naar Timboektoe maakte me eigenlijk niet zoveel uit.

Maar misschien is "thuiswerken" als onderwerp een aparte draad waard, waarmee we deze niet moeten vervuilen.
Plaats reactie