overwegen in stations

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: overwegen in stations

Bericht door desirootje »

ov_wijzer schreef: 02 okt 2024, 20:38 Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Ik heb nog eens gekeken naar de verbouwingen van stations die men belooft heeft te doen en ik vraag me af waarom deze stations er nog niet in zitten? Ik snap dat dit redelijk duur zou zijn want je zou een nieuwe tunnel of brug moeten bouwen ipv aanpassen, en daarbovenop die uitrusten met liften of hellingen en een perronverhoging voor toegankelijkheid. Daarbovenop is het budget wss vrij krap met alle grote en middelgrote stations die men nu aanpakt (Kortrijk, De Pinte, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem, Denderleeuw, Dendermonde, Geraardsbergen, Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel, Vilvoorde, Halle, Bordet, Etterbeek, Schaarbeek, Diest, Hasselt, Tienen, Landen, Eigenbrakel, Ottignies, Louvain-la-Neuve, Nijvel, Namen, Huy, Luttre, Tubeke en Waremme)
Toch zou ik een paar van de kleinere stations zoals De Pinte uitstellen om deze probleemstations met zulke overwegen aan te pakken.
MaartenG
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2022, 13:29

Re: overwegen in stations

Bericht door MaartenG »

ov_wijzer schreef: 02 okt 2024, 20:38
desirootje schreef: 30 sep 2024, 13:19 Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
ov_wijzer
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: overwegen in stations

Bericht door ov_wijzer »

MaartenG schreef: 03 okt 2024, 08:53
ov_wijzer schreef: 02 okt 2024, 20:38
desirootje schreef: 30 sep 2024, 13:19 Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
MaartenG
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2022, 13:29

Re: overwegen in stations

Bericht door MaartenG »

ov_wijzer schreef: 06 okt 2024, 19:33
MaartenG schreef: 03 okt 2024, 08:53
ov_wijzer schreef: 02 okt 2024, 20:38 Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Ik heb geen idee waarom dit in het verleden niet gedaan is, maar men is nu wel degelijk bezig met het opnieuw op dubbelspoor brengen van L.130A tussen Lobbes en Hourpes. Dit jaar (2024) worden de voorbereidende werken uitgevoegd voor de aanpassing van de bovenleiding voor het verlengen van het middelste spoor in Lobbes-Garage tot 750 meter. Dit spoor zou opgeleverd moeten worden in 2027. Vanaf 2025 starten de voorbereidende werken voor de plaatsing van een tweede brugdek voor bruggen 8 en 10, welke gelegd zouden moeten worden in 2026. In 2027 zou brug 7 dan een tweede brugdek krijgen en in 2028 bruggen 9 en 11. Datzelfde jaar zouden de sporen en bovenleiding gelegd worden voor het tweede spoor, dat operationeel moet worden in 2029. Onder voorwaarde natuurlijk dat de regering de beloofde financiering niet wijzigt. Het project komt er als onderdeel van de uitbouw van het TEN-T netwerk per spoor, om een snellere verbinding te hebben tussen Rijsel en Aachen-West.
traindriverbe
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: overwegen in stations

Bericht door traindriverbe »

overweg13 schreef: 02 okt 2024, 12:43 En ziehier het bewijs: https://www.lavenir.net/regions/walloni ... 7980258784.
Uit L'Avenir van vandaag, met foto en al.
Aaaahhh ok , mijn excuses , die staat er dus nog niet zo lang , wist ik totaal niet...thx voor de info!

Toen ik nog bestuurder was in Geraardsbergen moesten de mensen daar de sporen oversteken onder begeleiding van een bediende...ook dikwijls gezien dat ze moeite niet deden om het perron af te stappen tot het einde en sporen oversteekten thv de parking
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: overwegen in stations

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 24 sep 2024, 20:00
Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.
Voorspelbare Infrabel-reactie: dat is veel te GEVAARLIJK! Dat dat in het buitenland werkt, wil nog niet zeggen dat dat hier kan! :wink:
Het is niet omdat ze iets in het buitenland doen dat dat ook beter is. Zeker voor minder mobiele mensen zijn zo'n overwegen een gevaarlijk punt, dat geldt even goed in het buitenland. Dus laat ze in andere landen maar meer slachtoffers hebben, wij schaffen deze risicopunten alvast af.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: overwegen in stations

Bericht door Shrek »

ov_wijzer schreef: 06 okt 2024, 19:33 Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
rvdborgt
Berichten: 4655
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: overwegen in stations

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 okt 2024, 01:42 Het is niet omdat ze iets in het buitenland doen dat dat ook beter is. Zeker voor minder mobiele mensen zijn zo'n overwegen een gevaarlijk punt, dat geldt even goed in het buitenland. Dus laat ze in andere landen maar meer slachtoffers hebben, wij schaffen deze risicopunten alvast af.
Ook in Nederland verdwijnen gelijkvloerse oversteken in de stations langzaam. Bestaande situaties kunnen blijven maar er komen geen nieuwe bij.
ov_wijzer
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: overwegen in stations

Bericht door ov_wijzer »

Shrek schreef: 30 okt 2024, 01:45
ov_wijzer schreef: 06 okt 2024, 19:33 Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
Tuurlijk kan dat, maar erg kosten efficiënt is het niet. Waarom niet gelijk doen als de werf daar toch is? Nu is alles afgebroken, en kan het een paar jaar later weer opnieuw opgebouwd worden. En doet nog keer het aantal bruggen wat ze enkelsporig vernieuwd hebben.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: overwegen in stations

Bericht door Shrek »

ov_wijzer schreef: 30 okt 2024, 19:20
Shrek schreef: 30 okt 2024, 01:45
ov_wijzer schreef: 06 okt 2024, 19:33 Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
Tuurlijk kan dat, maar erg kosten efficiënt is het niet. Waarom niet gelijk doen als de werf daar toch is? Nu is alles afgebroken, en kan het een paar jaar later weer opnieuw opgebouwd worden. En doet nog keer het aantal bruggen wat ze enkelsporig vernieuwd hebben.....
De reden is voornamelijk financieel, een brugdek kost veel geld en dat komt maar mondjesmaat binnen.
Het zou inderdaad een grote werf zijn tenzij... er een heel eenvoudig transportmiddel is waarmee je een brugdek heel gemakkelijk naar de plaats getransporteerd krijgt, zoals een schip op een grote rivier :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: overwegen in stations

Bericht door jan_olieslagers »

.... of een trein, weliswaar op een enkel spoor:) ?

Maar ja, de budgetten zijn beperkt, dat weten we ondertussen wel, het zal soms een moeilijke evenwichtsoefening zijn om de prioriteiten te bepalen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie