Pagina 3 van 3
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 02 okt 2024, 21:53
door desirootje
ov_wijzer schreef: ↑02 okt 2024, 20:38
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Ik heb nog eens gekeken naar de verbouwingen van stations die men belooft heeft te doen en ik vraag me af waarom deze stations er nog niet in zitten? Ik snap dat dit redelijk duur zou zijn want je zou een nieuwe tunnel of brug moeten bouwen ipv aanpassen, en daarbovenop die uitrusten met liften of hellingen en een perronverhoging voor toegankelijkheid. Daarbovenop is het budget wss vrij krap met alle grote en middelgrote stations die men nu aanpakt (Kortrijk, De Pinte, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem, Denderleeuw, Dendermonde, Geraardsbergen, Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel, Vilvoorde, Halle, Bordet, Etterbeek, Schaarbeek, Diest, Hasselt, Tienen, Landen, Eigenbrakel, Ottignies, Louvain-la-Neuve, Nijvel, Namen, Huy, Luttre, Tubeke en Waremme)
Toch zou ik een paar van de kleinere stations zoals De Pinte uitstellen om deze probleemstations met zulke overwegen aan te pakken.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 03 okt 2024, 08:53
door MaartenG
ov_wijzer schreef: ↑02 okt 2024, 20:38
desirootje schreef: ↑30 sep 2024, 13:19
Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 06 okt 2024, 19:33
door ov_wijzer
MaartenG schreef: ↑03 okt 2024, 08:53
ov_wijzer schreef: ↑02 okt 2024, 20:38
desirootje schreef: ↑30 sep 2024, 13:19
Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 07 okt 2024, 09:34
door MaartenG
ov_wijzer schreef: ↑06 okt 2024, 19:33
MaartenG schreef: ↑03 okt 2024, 08:53
ov_wijzer schreef: ↑02 okt 2024, 20:38
Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Lobbes ligt op lijn 130A, dat momenteel inderdaad op enkelspoor is gebracht wegens slechte staat van de bruggen. Infrabel investeert momenteel volop om deze bruggen te verstevigen, waardoor de lijn terug op dubbelspoor gebracht kan worden. Op termijn zou dit een belangrijke goederen-as moeten worden voor de verbinding Rijsel - Aachen-West. Het uitbreken van spoor 1 is bijgevolg geen optie.
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Ik heb geen idee waarom dit in het verleden niet gedaan is, maar men is nu wel degelijk bezig met het opnieuw op dubbelspoor brengen van L.130A tussen Lobbes en Hourpes. Dit jaar (2024) worden de voorbereidende werken uitgevoegd voor de aanpassing van de bovenleiding voor het verlengen van het middelste spoor in Lobbes-Garage tot 750 meter. Dit spoor zou opgeleverd moeten worden in 2027. Vanaf 2025 starten de voorbereidende werken voor de plaatsing van een tweede brugdek voor bruggen 8 en 10, welke gelegd zouden moeten worden in 2026. In 2027 zou brug 7 dan een tweede brugdek krijgen en in 2028 bruggen 9 en 11. Datzelfde jaar zouden de sporen en bovenleiding gelegd worden voor het tweede spoor, dat operationeel moet worden in 2029. Onder voorwaarde natuurlijk dat de regering de beloofde financiering niet wijzigt. Het project komt er als onderdeel van de uitbouw van het TEN-T netwerk per spoor, om een snellere verbinding te hebben tussen Rijsel en Aachen-West.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 08 okt 2024, 09:06
door traindriverbe
Aaaahhh ok , mijn excuses , die staat er dus nog niet zo lang , wist ik totaal niet...thx voor de info!
Toen ik nog bestuurder was in Geraardsbergen moesten de mensen daar de sporen oversteken onder begeleiding van een bediende...ook dikwijls gezien dat ze moeite niet deden om het perron af te stappen tot het einde en sporen oversteekten thv de parking
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 01:42
door Shrek
FLV-FGSP schreef: ↑24 sep 2024, 20:00
Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.
Voorspelbare Infrabel-reactie: dat is veel te GEVAARLIJK! Dat dat in het buitenland werkt, wil nog niet zeggen dat dat hier kan!
Het is niet omdat ze iets in het buitenland doen dat dat ook beter is. Zeker voor minder mobiele mensen zijn zo'n overwegen een gevaarlijk punt, dat geldt even goed in het buitenland. Dus laat ze in andere landen maar meer slachtoffers hebben, wij schaffen deze risicopunten alvast af.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 01:45
door Shrek
ov_wijzer schreef: ↑06 okt 2024, 19:33
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 09:18
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 01:42
Het is niet omdat ze iets in het buitenland doen dat dat ook beter is. Zeker voor minder mobiele mensen zijn zo'n overwegen een gevaarlijk punt, dat geldt even goed in het buitenland. Dus laat ze in andere landen maar meer slachtoffers hebben, wij schaffen deze risicopunten alvast af.
Ook in Nederland verdwijnen gelijkvloerse oversteken in de stations langzaam. Bestaande situaties kunnen blijven maar er komen geen nieuwe bij.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 19:20
door ov_wijzer
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 01:45
ov_wijzer schreef: ↑06 okt 2024, 19:33
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
Tuurlijk kan dat, maar erg kosten efficiënt is het niet. Waarom niet gelijk doen als de werf daar toch is? Nu is alles afgebroken, en kan het een paar jaar later weer opnieuw opgebouwd worden. En doet nog keer het aantal bruggen wat ze enkelsporig vernieuwd hebben.....
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 20:01
door Shrek
ov_wijzer schreef: ↑30 okt 2024, 19:20
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 01:45
ov_wijzer schreef: ↑06 okt 2024, 19:33
Er zijn diverse bruggen de laatste jaren vervangen op L130A, maar enkelsporig. Daar past momenteel geen 2e spoor naast. Dan zou men er een 2e brug naast moeten bouwen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, want waarom hebben ze dat dan niet gelijk gedaan?
Je kan perfect dat tweede brugdek later inleggen. Dat is dan ook exact wat er daar voorzien is.
Tuurlijk kan dat, maar erg kosten efficiënt is het niet. Waarom niet gelijk doen als de werf daar toch is? Nu is alles afgebroken, en kan het een paar jaar later weer opnieuw opgebouwd worden. En doet nog keer het aantal bruggen wat ze enkelsporig vernieuwd hebben.....
De reden is voornamelijk financieel, een brugdek kost veel geld en dat komt maar mondjesmaat binnen.
Het zou inderdaad een grote werf zijn tenzij... er een heel eenvoudig transportmiddel is waarmee je een brugdek heel gemakkelijk naar de plaats getransporteerd krijgt, zoals een schip op een grote rivier

Re: overwegen in stations
Geplaatst: 30 okt 2024, 20:11
door jan_olieslagers
.... of een trein, weliswaar op een enkel spoor:) ?
Maar ja, de budgetten zijn beperkt, dat weten we ondertussen wel, het zal soms een moeilijke evenwichtsoefening zijn om de prioriteiten te bepalen.