Wifi op de trein

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere

Re: Wifi op de trein

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 23 dec 2024, 22:18 ...alleen maar omdat sommigen 24/7 op hun mobieltje willen spelen.
Netwerktoegang aanbieden is belangrijk voor heel veel mensen (voor werk, online vergaderen, andere communicatie, vrije tijd) en bovendien een service waarbij je mensen kunt overtuigen dat reizen met de trein geen verloren tijd is maar werktijd of vrije tijd, en een meerwaarde t.o.v zelf met de auto rijden of met het vliegtuig.
dovaere

Bericht door dovaere »

Terug over wifi: als Deutsche Bahn, Eurostar of TGV Inoui daarmee zouden stoppen, verliezen ze meteen een deel van hun goedbetalende klanten. Wat, moeten werken met een verbinding die steeds wegvalt?!?

Ook voor lagekostentreinen zoals Ouigo (maar dan enkel de hogesnelheidsversie) is WiFi een manier om geld te verdienen:
Le OUIFUN, c’est la formule maline de OUIGO. En plus de proposer le WiFi sur l’ensemble de ses trains Grande Vitesse, OUIGO met à disposition de ses voyageurs et voyageuses tout un catalogue de contenus, films, presse, jeux et podcasts.
Chez OUIGO, on veut en faire toujours plus pour nos clients. Alors pour vous permettre de passer votre voyage en toute tranquillité, profitez de l'offre OUIFUN pour 3€ seulement !
https://www.ouigo.com/content/ouifi
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

dovaere schreef: 24 dec 2024, 14:48 Netwerktoegang aanbieden is belangrijk voor heel veel mensen (voor werk, online vergaderen, andere communicatie, vrije tijd) en bovendien een service waarbij je mensen kunt overtuigen dat reizen met de trein geen verloren tijd is maar werktijd of vrije tijd, en een meerwaarde t.o.v zelf met de auto rijden of met het vliegtuig.
U gaat geheel voorbij aan mijn opmerking dat het zicht naar buiten gehinderd wordt.
Shrek

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 24 dec 2024, 14:54 Terug over wifi: als Deutsche Bahn, Eurostar of TGV Inoui daarmee zouden stoppen, verliezen ze meteen een deel van hun goedbetalende klanten. Wat, moeten werken met een verbinding die steeds wegvalt?!?
Euhm, de genoemde wifi van DB, Eurostar en Inoui valt maar al te vaak weg. Ik heb in alledrie al genoeg ervaring met (proberen) online meetings te houden.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 24 dec 2024, 14:54 Terug over wifi: als Deutsche Bahn, Eurostar of TGV Inoui daarmee zouden stoppen, verliezen ze meteen een deel van hun goedbetalende klanten. Wat, moeten werken met een verbinding die steeds wegvalt?!?
Dat denk ik niet, want op momenten wanneer er geen databereik is, is de wifi eveneens heel vaak waardeloos.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Tijdens mijn reizen met ICE door Duitsland heb ik ook veel gebruik gemaakt van de wifi en dat werkte in veel gevallen eigenlijk best prima. Er waren een paar plekken waar het traag was, maar daar kan DB denk ik niet veel aan doen. Dat ligt aan suboptimale dekking en daarvoor zijn de netwerkoperatoren verantwoordelijk.
trainlovertje
Contacteer:

TimJ36 schreef: 24 dec 2024, 01:26 Ik kan u verzekeren dat de foto waarheidsgetrouw is met de situatie in werkelijkheid. Afgelopen zomer op een trein naar Leuven het ongeluk gehad om op een soortgelijk laserpatroon te moeten staren. Hoe je er naast kunt kijken zou ik niet weten. Op een afstand van vier meter misschien, maar als reiziger zit je wel met je neus vlak tegen het raampje.
Misschien dat een pessimist alleen maar de slechte dingen kan zien :wink:
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 24 dec 2024, 14:57 U gaat geheel voorbij aan mijn opmerking dat het zicht naar buiten gehinderd wordt.
Ik had ook helemaal niet geantwoord op dat deel van je bericht, maar enkel op die ene bijzin die ik niet gepast vind.
trainlovertje schreef: 24 dec 2024, 15:11
Dat denk ik niet, want op momenten wanneer er geen databereik is, is de wifi eveneens heel vaak waardeloos.
Ik ging voort op volgend voordeel van de wifi-systemen op de trein:
rvdborgt schreef: 16 dec 2024, 13:36Vaak worden minimaal 2 mobiele providers gebruikt, zodat de treinapparatuur kan overschakelen als er een blinde vlek in de dekking van een provider zit.
En dan ga je ervan uit dat alle klanten, ook reizigers van buiten de EU die even een dure trein nemen tussen twee (kantoor)bezoeken door, zich in bochten moeten plooien en zelf de moeite moeten doen om hier even een inheemse simkaart met veel data te gaan zoeken? Oeps, geen naald mee om de simkaarthouder van de gsm te kunnen openen... Prutsen... Oeps, die kleine simkaart is ergens gevallen, ik vind hem niet meer... Hij past niet, verkeerde formaat... Geen plaats voor tweede sim-kaart...
Jullie vergeten ook dat de meeste laptops niet voorzien zijn van een gsm-dataconnectie met sim-kaart. Verwacht je nu dat alle klanten zelf maar moeten uitzoeken hoe ze dat met usb-tethering in orde kunnen krijgen? Als de gsm-provider dat al toelaat...
Nee, wifi is een essentiële service die hoort bij die dure treinen.
trainlovertje
Contacteer:

dovaere schreef: 24 dec 2024, 15:38 En dan ga je ervan uit dat alle klanten, ook reizigers van buiten de EU die even een dure trein nemen tussen twee (kantoor)bezoeken door, zich in bochten moeten plooien en zelf de moeite moeten doen om hier even een inheemse simkaart met veel data te gaan zoeken? Oeps, geen naald mee om de simkaarthouder van de gsm te kunnen openen... Prutsen... Oeps, die kleine simkaart is ergens gevallen, ik vind hem niet meer... Hij past niet, verkeerde formaat... Geen plaats voor tweede sim-kaart...
Jullie vergeten ook dat de meeste laptops niet voorzien zijn van een gsm-dataconnectie met sim-kaart. Verwacht je nu dat alle klanten zelf maar moeten uitzoeken hoe ze dat met usb-tethering in orde kunnen krijgen? Als de gsm-provider dat al toelaat...
Wat betreft de niet-EU burgers kan ik je nog wel deels volgen, alleen durf ik wedden dat de meerderheid van hen die hier rondreist een SIM-kaart heeft. Ik loop bvb ook met een Amerikaanse SIM-kaart rond in de tweede poort van mijn smartphone.

Wat betreft laptops: daarvoor bestaat de draadloze persoonlijke hotspot toch?
dovaere

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 24 dec 2024, 16:14 Wat betreft laptops: daarvoor bestaat de draadloze persoonlijke hotspot toch?
Bedoel je wifi-hotspot? Het kan niet de bedoeling zijn dat, naast alle 4G/5G-dataverkeer, alle laptops in het rijtuig elkaar bijkomend nog eens storen met hun wifi-signalen omdat ze alle, telkens in verbinding met een gsm ernaast, hun eigen wifi-signaal het rijtuig rond sturen.
Daarom dacht ik eerder aan usb-tethering: dan stuur je tenminste geen extra straling het rijtuig rond.

Bluetooth-tethering kan ook:
Bluetooth-tethering is een redelijk stabiele manier om internettoegang te bieden aan andere apparaten en verbruikt meestal minder batterij dan Hotspot. Het heeft echter het nadeel van hebben een lagere overdrachtssnelheid en alleen toegang tot één apparaat
...maar volgende blijft gelden: je hebt enkel een oplossing voor de mensen met kennis:
Verwacht je nu dat alle klanten zelf maar moeten uitzoeken hoe ze dat met usb-tethering in orde kunnen krijgen? Als de gsm-provider dat al toelaat...
En je gaat er dan gemakshalve van uit dat al die mensen die op een laptop willen werken, verplicht ook een actieve gsm moeten hebben. Ik ken slimme mensen in de informatica-sector die bewust zonder gsm leven. Of mensen die bewust hun gsm uitzetten om zich niet af te leiden van hun werk.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

trainlovertje schreef: 24 dec 2024, 15:14
TimJ36 schreef: 24 dec 2024, 01:26 Ik kan u verzekeren dat de foto waarheidsgetrouw is met de situatie in werkelijkheid. Afgelopen zomer op een trein naar Leuven het ongeluk gehad om op een soortgelijk laserpatroon te moeten staren. Hoe je er naast kunt kijken zou ik niet weten. Op een afstand van vier meter misschien, maar als reiziger zit je wel met je neus vlak tegen het raampje.
Misschien dat een pessimist alleen maar de slechte dingen kan zien :wink:
Of misschien zijn sommige mensen meer of minder gevoelig voor bepaalde dingen dan hun medemensen. :wink:
jknockaert

Bericht door jknockaert »

jknockaert schreef: 16 dec 2024, 15:24 In NL is het probleem veel beperkter, enkel in de tunnels (en ook onder aquaducten) is er geen ontvangst en daarbuiten ken ik hooguit een enkele blinde vlek ergens tussen Utrecht en Den Bosch.
Kennelijk wordt ook hier nog flink aan getimmerd: vandaag bleek er plots ontvangst te zijn op de HSL in de Groene Harttunnel.
Steven

Bericht door Steven »

dovaere schreef: 24 dec 2024, 15:38
En dan ga je ervan uit dat alle klanten, ook reizigers van buiten de EU die even een dure trein nemen tussen twee (kantoor)bezoeken door, zich in bochten moeten plooien en zelf de moeite moeten doen om hier even een inheemse simkaart met veel data te gaan zoeken? Oeps, geen naald mee om de simkaarthouder van de gsm te kunnen openen... Prutsen... Oeps, die kleine simkaart is ergens gevallen, ik vind hem niet meer... Hij past niet, verkeerde formaat... Geen plaats voor tweede sim-kaart...
Dan slaag je de bal toch deels fout. Wie spreekt er nu nog over Simkaarten aankopen/gebruiken, de toekomst zit bij de eSim die bijna alle fabrikanten nu al standaard inbouwen bij de betere modellen. Dan download je gewoon apps zoals Ubigi, Yesim …. Of andere en neemt een pakket dat bij je behoefte past. Veel goedkoper en praktischer en wereldwijd te gebruiken. Bijkomend voordeel via dit systeem is dat je lokaal niet vast zit aan 1 operator maar dat je gewoon kan genieten van meerdere signalen (niet zichtbaar voor de gebruiker) . Bedrijven zoals Ubigi en Yesim kopen gewoon pakketten op bij alle operatoren en bieden aan jou dus een signaal aan dat lokaal van verschillende netwerken kan komen. Om te weten welk signaal je potententieel hebt moet je dan de website van de aanbieder onderzoeken om te weten met welke operatoren ze in elk land werken.
Zo werken in België Telenet en Orange samen met ubigi om signaal te bezorgen aan de gebruiker. Toeristen die dan een data pakket op hun eSim aankopen gaan dan van deze twee netwerken signaal ontvangen.

Ik gebruik al jaren dit systeem om in Zwitserland te surfen. Ik neem dat doorgaans 9gb prepaid en kom daar ruimschoots mee toe op mijn vakanties aldaar. Stukken goedkoper dan de roaming pakket van de eigen operator, minder omslachtig dan een simkaart kopen van een lokale operator en die in uw telefoon proppen. Je kan alles online regelen door een profiel aan te maken, een pakket te kiezen naar uw voorkeur en te betalen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 03 jan 2025, 18:54 Ik gebruik al jaren dit systeem om in Zwitserland te surfen. Ik neem dat doorgaans 9gb prepaid en kom daar ruimschoots mee toe op mijn vakanties aldaar. Stukken goedkoper dan de roaming pakket van de eigen operator, minder omslachtig dan een simkaart kopen van een lokale operator en die in uw telefoon proppen. Je kan alles online regelen door een profiel aan te maken, een pakket te kiezen naar uw voorkeur en te betalen.
Ik zoek eigenlijk ook een oplossing voor mobiele data in Zwitserland. Zou je bepaalde pakketten aanbevelen of waar kies en vergelijk ik het beste?
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 05 jan 2025, 13:38
Steven schreef: 03 jan 2025, 18:54 Ik gebruik al jaren dit systeem om in Zwitserland te surfen. Ik neem dat doorgaans 9gb prepaid en kom daar ruimschoots mee toe op mijn vakanties aldaar. Stukken goedkoper dan de roaming pakket van de eigen operator, minder omslachtig dan een simkaart kopen van een lokale operator en die in uw telefoon proppen. Je kan alles online regelen door een profiel aan te maken, een pakket te kiezen naar uw voorkeur en te betalen.
Ik zoek eigenlijk ook een oplossing voor mobiele data in Zwitserland. Zou je bepaalde pakketten aanbevelen of waar kies en vergelijk ik het beste?
Ik gebruik nu al een paar jaar Ubigi, die vind ik het goedkoopste sinds enige tijd voor de data die ik nodig heb.
Plaats reactie