Pagina 3 van 6

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 20:40
door overweg13
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2025, 19:01
* de ontevredenheid dient te worden geventileerd naar de verantwoordelijke politici. Een woest ideetje: verspreid op posters en in de media berichten in de zin van "STEM NIET OP DE TEGENSTANDERS VAN HET OPENBAAR VERVOER!" en daarbij dan naam en toenaam en foto van al wie tegenstemde als het over budgetverhogingen ging.
Maar daar zit het hem juist: de meerderheid van de bevolking is tegen het openbaar vervoer! Al dat geld dat daar naartoe gaat, kan beter in hun voordeel besteed worden; bussen zijn de voornaamste oorzaak van opstoppingen in stad en ruime omgeving; ze staken om het minst enz...

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 20:44
door groentje
Een duimpje, maar met tegenzin, Vic.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 20:51
door jan_olieslagers
de meerderheid van de bevolking is tegen het openbaar vervoer
Is dat echt zo? Geef eens wat onderbouwing/statistieken/referenties?
Ik wil grif aannemen dat nogal wat mensen OP HET EERSTE ZICHT zonde maken van al het geld dat naar het openbaar vervoer gaat. De dag dat het compleet wegvalt, of zelfs naarmate het wegvalt, zullen hun ogen wel opengaan. Wat eigenlijk maar neerkomt op wat @Steven stelt. Het verstand komt niet voor de jaren, zegt men wel eens, en bij sommigen komt het zelfs dan niet...
Maar eigenlijk denk ik dat er toch heel wat publieke steun is voor het openbaar vervoer. Enerzijds bij linksvoelende mensen, anderszijds bij lieden van andere strekkingen die hun verstand gebruiken. Ja, dan blijft er nog wel wat over, daar ga ik liever niet op in.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 21:00
door overweg13
Ik heb daar uiteraard geen statistieken over. Maar het is toch zo dat van al die pendelaars niet de helft intrinsiek gemotiveerd is om het OV te nemen; ze doen het omdat het goedkoop is en soms ook nog handig. Als het waar is dat de helft van de Belgische bevolking op minder dan 2 km van een station woont, dan zouden er elke dag enkele miljoenen reizigers moeten zijn i.p.v. enkele honderdduizenden als ze echt overtuigd achter het OV zouden staan. Het spijt me zeer, toen ik 18 was koos ik voor het OV omdat ik toen dacht dat het alleen maar beter kon worden. Dat geloof heb ik al lang niet meer: om de zoveel jaar komt er een liberale regering die het elan van het OV vakkundig breekt en dan duurt het weer jaren voor het OV van die klappen bekomt. En de vakbonden denken alleen maar aan zichzelf, niet eens aan hun leden, laat staan dat ze de belangen van de reizigers zouden behartigen. Nee, als ik het bilan na enkele decennia opmaak dan is er geen vooruitgang geboekt.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 21:41
door Dieselfreak
overweg13 schreef: 19 mar 2025, 21:00Het spijt me zeer, toen ik 18 was koos ik voor het OV omdat ik toen dacht dat het alleen maar beter kon worden. Dat geloof heb ik al lang niet meer: om de zoveel jaar komt er een liberale regering die het elan van het OV vakkundig breekt en dan duurt het weer jaren voor het OV van die klappen bekomt. En de vakbonden denken alleen maar aan zichzelf, niet eens aan hun leden, laat staan dat ze de belangen van de reizigers zouden behartigen. Nee, als ik het bilan na enkele decennia opmaak dan is er geen vooruitgang geboekt.
Jij hebt dan misschien gekozen voor het openbaar vervoer, maar al eens gedacht aan mensen die simpelweg geen keuze hebben? Anders gezegd: die enkel kunnen kiezen tussen het OV of géén vervoer, omdat ze bijvoorbeeld geen auto kunnen besturen? Ik meen al verschillende keren gelezen te hebben dat een groot deel van de regelmatige gebruikers van trein, tram en bus simpelweg geen alternatief heeft. Wat moet er met die mensen gebeuren als het vervoer waarvan zij afhankelijk zijn, compleet geruïneerd wordt? Hebben die mensen dan tout court geen recht op verplaatsing? :x :x

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 21:50
door overweg13
Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik verweten word een keuzereiziger te zijn...

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 21:51
door trainlovertje
Dat de vooruitgang bij het spoor beter en sneller kan, daar geef ik jullie gelijk. Maar om nu te zeggen dat er niks beter wordt... Over een aantal jaar hebben alle treinen airco, da's toch een verbetering? Het aanbod gaat er quasi jaar na jaar op vooruit, da's toch een verbetering? In vergelijking met 2017 heb ik nu dubbel zoveel treinaanbod op het traject dat ik het vaakst doe, zowel in de week als in het weekend. Ook de veiligheid rond het spoorweggebeuren is beter dan ooit. Andere diensten worden geschrapt, veelal omdat ze weinig gebruikt zijn, dat is zo en wordt door de overgebleven gebruikers vaak erg negatief onthaald. Misschien is het dat wat jullie zo pijnigt, maar de algemene tendens is wel degelijk positief, vind ik.

Betreffende het gebruik van OV dan: ik heb de indruk dat de belangstelling in OV bij de burgers jaar na jaar toeneemt, zeker bij de jongere generaties. Mensen van een generatie boven mij - noem het de babyboomers of wat dan ook - die al jaren met hun auto rondtoeren, die doen dat gewoon verder, maar ik merk een tendens dat mensen - zeker voor langere afstanden of naar grote steden - vaker de trein op z'n minst in overweging nemen.

Dan weer terug naar het hoofdonderwerp:
Zonet een gesprek in Terzake met de voorzitter van TTB en de voorzitter van ACOD spoor gevolgd. Doe de moeite niet het te bekijken, want het is wat je verwacht: TTB zegt: 'Stop met staken, je pest de reizigers'; ACOD zegt: "We doen deze actie voor de reizigers", wat die laatstgenoemden natuurlijk al lang niet meer geloven.
Wederom is men niet echt dieper ingegaan over wat de echte gevolgen van het regeerakkoord zijn. Ik geloof dat de boze reizigers die mee zitten te kijken nu eens zo hard gaan denken dat men niet staakt voor hen, maar misschien wel uit luiheid (want je weet men zegt over ambtenaren) of meer waarschijnlijk uit egoïsme (om een ultieme poging te wagen om hun eigen 'oneerlijke statutaire privileges' te behouden). Met dit Terzake-interview heeft men wederom een kans laten liggen om publiekelijk klaarheid te scheppen over de reden waarom er gestaakt wordt, ook al is - naar mijn mening - overdreven veel staken niet de juiste optie.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 22:04
door TKR
Als ze voor de reiziger staken raad ik ze toch echt wel aan om een andere manier van staken te zoeken.

Door de vorige staking kon ik ten vroegste op het werk zijn om 10u, en moest ik om 17u ook al weer door, om de enige trein terug te nemen. De werkgever zegt dat ik wel m'n uren moet doen. Dusja, om 19u thuis komen en dan nog een anderhalf uur werken. Daarbovenop volg ik opnieuw universitaire studies, die ook vinden dat ik elke week m'n werk moet indienen. Het was op z'n minst gezegd een heel heftige week. Eigenlijk ben ik er nog maar net van bekomen om al het werk in te halen. En nu kondigt men volgende week terug zo'n weeklange staking aan.

Als je denkt dat ik nu die stakende treinbegeleiders extra ga willen steunen met deze actie, dan heb je het grondig mis.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 22:06
door trainlovertje
Dieselfreak schreef: 19 mar 2025, 21:41 Jij hebt dan misschien gekozen voor het openbaar vervoer, maar al eens gedacht aan mensen die simpelweg geen keuze hebben? Anders gezegd: die enkel kunnen kiezen tussen het OV of géén vervoer, omdat ze bijvoorbeeld geen auto kunnen besturen? Ik meen al verschillende keren gelezen te hebben dat een groot deel van de regelmatige gebruikers van trein, tram en bus simpelweg geen alternatief heeft. Wat moet er met die mensen gebeuren als het vervoer waarvan zij afhankelijk zijn, compleet geruïneerd wordt? Hebben die mensen dan tout court geen recht op verplaatsing? :x :x
Ik heb ook gekozen voor het OV, en ik heb dus ook geen keuze bij stakingen. Ik kan niet voor één dag een auto tevoorschijn toveren. Dan maakt het niet veel uit of ik een rijbewijs heb, tenzij ik een deelauto zou gebruiken, maar ik denk dat die op stakingsdagen ook amper beschikbaar zijn.
overweg13 schreef: Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik verweten word een keuzereiziger te zijn...
Ik denk dat het een misvatting is om dit als een verwijt te zien. Het probleem is dat er wordt geschetst of er maar twee groepen zijn: enerzijds mensen die geen auto kunnen/morgen besturen en dus afhankelijk zijn van OV, anderzijds mensen die uit welke overtuiging dan ook voor het OV kiezen. Die laatste groep dient uiteraard nog verder opgesplitst te worden in zij die volledig afhankelijk zijn van het OV en zij die dat niet zijn en het OV eerder sporadisch of slechts voor een deel van hun verplaatsingen gebruiken.
Ik geloof dat wij beiden nu eenmaal geen blinkende auto in de garage hebben staan, niet omdat we hem niet mogen of kunnen besturen, maar om andere redenen.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 22:06
door jan_olieslagers
de vakbonden denken alleen maar aan zichzelf, niet eens aan hun leden
Als ik eventjes HEEL boud mag zijn, een beetje de knuppel in het hoenderhok gooien:

Ja, en dat geldt net zozeer voor de grote bedrijven, en dat geldt evenzeer voor de politici.
Allemaal zijn ze vooral bezig met het eigen belang, en daardoor verstaan ze elkaar zo goed.
De kleine vrouw/man beneden hen interesseert geen van allen.

Daarom heb ik nog een zekere mate van sympathie voor de kleinere vakbonden, ook die van het spoorpersoneel. Maar ik ben natuurlijk helemaal niet verwonderd dat hun stakingsaanzeggingen niet aanvaard worden, het bestaande machtsevenwicht mag immers niet verstoord worden.

De politici zitten nog op de meest gevoelige positie, precies daarom roep ik op om in die hoek aan te vallen, met naam en toenaam.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 22:10
door TKR
Deel koffie en koffiekoeken uit, flyers, doe een woordje uitleg en vraag om een handtekening op een petitie ofzo.

Ik denk dat er wel betere manieren zijn om het geld van de vakbond te spenderen, en manieren waarop je wél het hart van de reiziger meekrijgt.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 22:15
door trainlovertje
TKR schreef: 19 mar 2025, 22:04 Als ze voor de reiziger staken raad ik ze toch echt wel aan om een andere manier van staken te zoeken.
Zeer zeker, dan zouden vakbonden om te beginnen als eens kunnen gaan spreken met elkaar op welke dagen ze gezamenlijk gaan staken. En niet spreiden over zo veel mogelijk dagen zodat die speelobjecten van reizigers zoveel mogelijk hinder zullen ondervinden. Dat gebeurde vroeger ook al door binnen dezelfde vakbonden provinciale acties te organiseren. Het lijkt er soms of alsof reizigers zo gefrustreerd mogelijk moeten geraken vooraleer de stakers hun doel lijken te bereiken. Te gek voor woorden eigenlijk.
Helaas heeft de TTB-voorzitter in Terzake bvb niet gevraagd om stakingsacties van verschillende bonden te bundelen.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 23:41
door jotie
Als dagelijkse treinpendelaar vind ik die stakingen uiteraard niet prettig, maar als 'gewone werkmens' sta ik er vierkant achter. Er wordt soms gesproken over 'privileges' als het om min of meer voordelige arbeidsvoorwaarden gaat, maar wat men dan nogal graag schijnt te vergeten is dat geen enkele regeling voortvloeit uit een natuurwet, maar dat al die voorwaarden een gevolg zijn van sociale strijd. Als het patronaat - bij de NMBS de regering - aanstalten maakt om daar eenzijdig wijzigingen in door te voeren is het vanzelfsprekend uit met de sociale vrede. Het is dan nog bijzonder sympathiek om een alternatieve dienstregeling op te zetten (of tenminste niet actief tegen te werken), want laten we wel wezen: als alle spoorbonden echt aan één zeel zouden trekken en echt doorpakken, beweegt er niets meer op 't spoor.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 23:54
door nighttrain
Even aan de boom schudden.
De huidige “spoorstakingen” gaan niks en zullen nooit iets opleveren. Waarom? Het enige wat ze opbrengen is het leven zuur maken van de medemens in sommige gevallen. Want anno 2025 bestaat er zoiets als “home-office” of tele-travail…..bedrijfswagens ,fiets snelwegen
delocalisatie in de wereld,bedrijven passen zich aan om hun stategisch personneel op het werk te krijgen.Dus de impact is verwaarloosbaar als drukkingsmiddel. En ongeveer niemand ligt er wakker van…..Wat is het verschil met vroeger ? Weinigen hier zullen dit kennen …Bij stakingen in de jaren. 60,70,80….. dan bleven de treinen die de kool centrales moesten bevoorraden staan, de erts treinen voor de hoogovens idem,de treinen met afgewerkte autos ( Ford,Volkswagen,Audi,Citroen,GM motors) ,stukgoederen in de havens,dit alles bestaat niet meer. De huidige goederen traffic is in handen van privé bedrijven…Dus dan was er echte economische impact op het welvaren van het land.
Staken voor pensioen? Ik denk dat ze meer samen voor de syndicale privileges ..zoals vakbondsafgevaardigden kunnen verder doorgroeien naar hogere loonschalen en op pensioen gaan als “eerst aanwezige ingenieur ad interim” (verzonnen titel) met bijhorende voordelen, en dit voor bv een positie als…..treinbestuurder/ tb/lasser enz overdrijf ik ?neen , die zijn er…
Pensioen op vroege leeftijd? Zoek een constructief alternatief zoals bv in Nederland… Maar met de huidige syndicaten en hun coöperatieve mentaliteit gaat dit niet lukken…..

Re: Stakingen

Geplaatst: 20 mar 2025, 05:54
door Klassiekje
Er is op dit moment geen mogelijkheid tot een constructief gesprek of voorstel. Er is 0,0 gehoor bij de regering omdat de partijen die op dit moment aan de macht zijn diep in hun ideologisch hol zitten en niet willen afwijken. Daarbovenop zitten we weer eens met een bevoegd minister die geen greintje verstand heeft van de werking van de spoorwegen.