Re: Afscheidsrit BR406
Geplaatst: 17 apr 2025, 11:42
Gisteravond dus meegereden met de laatste dienst van een BR 406, ICE 1120 München - Düsseldorf, van Nürnberg tot het eindstation. Treinstel van dienst was de 4601 met het Europa-label, die het voorbije weekend nog meereed op de afscheidsrit door Nederland.
Na eerst wat onduidelijkheid blijkt dat dit dus wel degelijk de allerlaatste commerciële rit was, met reële aankomst om 00:18 in Düsseldorf. Toen ik boekte, was de voorziene aankomsttijd nog 21:51, maar door de sluiting van de SFS Köln - Rhein-Main werden we planmatig omgeleid via de Rechte Rheinstrecke met nieuwe aankomsttijd om 23:15 te Düsseldorf Hbf. Alleen was onze omleidingsroute zodanig druk en was er onderweg een mankement aan de spoorlijn, waardoor er nog eens een goed uur vertraging bijkwam. En dat voor een zogenoemde ICE Sprinter, terwijl deze 3,5 uur nodig had tussen Frankfurt en Keulen…
Aangezien ik geboekt heb met beloofde aankomst om 21:51, vermoed ik dat ik recht heb op 50% compensatie.
In Düsseldorf was zelfs na middernacht nog veel belangstelling van hobbyisten. Vandaag al zou de eerste trein naar Mukran overgebracht worden, waar zowat alle niet-gebruikte treinen van de DB te wachten staan tot ze verkocht of gesloopt worden.
Na eerst wat onduidelijkheid blijkt dat dit dus wel degelijk de allerlaatste commerciële rit was, met reële aankomst om 00:18 in Düsseldorf. Toen ik boekte, was de voorziene aankomsttijd nog 21:51, maar door de sluiting van de SFS Köln - Rhein-Main werden we planmatig omgeleid via de Rechte Rheinstrecke met nieuwe aankomsttijd om 23:15 te Düsseldorf Hbf. Alleen was onze omleidingsroute zodanig druk en was er onderweg een mankement aan de spoorlijn, waardoor er nog eens een goed uur vertraging bijkwam. En dat voor een zogenoemde ICE Sprinter, terwijl deze 3,5 uur nodig had tussen Frankfurt en Keulen…
Aangezien ik geboekt heb met beloofde aankomst om 21:51, vermoed ik dat ik recht heb op 50% compensatie.
In Düsseldorf was zelfs na middernacht nog veel belangstelling van hobbyisten. Vandaag al zou de eerste trein naar Mukran overgebracht worden, waar zowat alle niet-gebruikte treinen van de DB te wachten staan tot ze verkocht of gesloopt worden.