Vanwege de voorspelde zeer hoge temperaturen op woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 juni nemen we preventieve maatregelen om het treinverkeer veilig en comfortabel te laten verlopen.
Daarom worden op woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 juni een veertigtal P-treinen (bijkomende treinen die enkel tijdens de piekuren rijden) en een zestigtal S-treinen afgeschaft. Daarnaast wordt, indien de verwachte bezettingsgraad dit toelaat, de samenstelling van bepaalde treinen verminderd. Zo kunnen treinen die gevoeliger zijn voor warmte vervangen worden.
Eén op de twee S5-treinen Mechelen - Brussel-Luxemburg - Geraardsbergen rijdt niet.
Eén op de twee S7-treinen Halle - Bordet - Mechelen rijdt niet.
Treinen zonder airco
- trainfan03
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Treinen zonder airco
Vanaf morgen worden er 100 treinen per dag afgeschaft omwille van de hitte, als ik het goed zie gaat het qua S-treinen om MR86s (Sprinter/Duikbril/Minion).
- Dieselfreak
- Berichten: 2119
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Treinen zonder airco
Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan?BVG1988 schreef: ↑20 jun 2026, 23:31 Tja als je in een AM96 zonder airco (defecte omvormer) hebt gezeten voor 2 uur dan kies ik toch voor een break. Want met die zwarte ramen en zelfsluitende binnendeuren kan de lucht binnen niet circuleren, want met een break wel kan. En de ramen van een break kunnen open.
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator![]()
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- trainfan03
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Treinen zonder airco
Ik heb het zelf nog maar één keer meegemaakt, en het is het materieel waar ik het meest mee reis. Als het gebeurt, nemen ze haast onmiddellijk te beslissing zodra mogelijk het defecte stel af te koppelen (of de trein volledig af te schaffen). Maar op mijn zovele ritten, is het slechts één keer voorgevallen, dus ik vermoed niet zodanig veel.Dieselfreak schreef: ↑23 jun 2026, 21:37 Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan?Ik reis heel regelmatig in die stellen, maar kan me niet herinneren dat ik ooit merkte dat de koeling niet werkte.
-
BVG1988
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Treinen zonder airco
Ik heb vorige zomer (26/07/2025) met de 570 zonder aicro meegereden van De Panne tot Denderleeuw. Ook het feit dat de stopcontacten defect waren was wel vervelend. Ik had gelukkig een powerbank mee voor mijn ventilator.Dieselfreak schreef: ↑23 jun 2026, 21:37Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan?BVG1988 schreef: ↑20 jun 2026, 23:31 Tja als je in een AM96 zonder airco (defecte omvormer) hebt gezeten voor 2 uur dan kies ik toch voor een break. Want met die zwarte ramen en zelfsluitende binnendeuren kan de lucht binnen niet circuleren, want met een break wel kan. En de ramen van een break kunnen open.
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator![]()
Ik reis heel regelmatig in die stellen, maar kan me niet herinneren dat ik ooit merkte dat de koeling niet werkte.
Ik heb ook eerder al in een desiro zonder airco gezeten tussen Brussel-Noord en Haaltert, maar daar was de impact wel minder omdat de desiro's geen binnendeuren hebben en er ook een aantal ramen open kunnen.