Vliegtuig is dus ook "openbaar" vervoer, is een auto dan "associaal" vervoer?K V B schreef:Men heeft nog teveel een "OV dat is met treinen en bussen rijden" mentaliteit, waarbij de spoorwegmensen niet graag een trein opgeven. Dat is mij in deze diskussie wel duidelijk geworden.steved schreef: Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!
OV dat is echter in de eerste plaats "mensen vervoeren". Dat dat soms beter gaat met een bus vergt enig omdenken.
Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"
-
Trainspotterke
Hier in Loppem mag de stopplaats ook eens dringend heropend worden. Bij zijn sluiting in 1953 was Loppem niet meer dan een boerendorp bestaande uit een kerk en tien huizen er rond, maar nu heeft het al meer dan 5000 inwoners! De plaats van het station ligt temidden de agglomeratie en op 500 meter van de kerktoren!
Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes. Wie een fiets heeft, neemt de fiets naar Brugge, wie een auto heeft, neemt de auto. Het zijn dan ook vooral jongeren die je op de bus aantreft.
Wat wil je?! De reistijd is totaal niet aantrekkelijk. Het gebeurt meermaals dat ik op de fiets gelijktijdig met de bus vertrek aan de ker van Loppem en dat we mekaar weer tegenkomen net voor de bus het station van Brugge bereikt, wat een kleine 20 minuten is.
Met de trein zou dit traject van een zestal kilometer maar een vier à vijftal minuten meer bedragen. Er zouden veel meer mensen van het openbaar vervoer de rug toekeren. Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus. In de trein (in de spits samengesteld uit vijf stelletjes) is er nog voldoende plaats. Potentieel zit er zeker in die stopplaats!
En de ex-hoofdstad van België verdient wel een station!
Leve de stoptrein!
Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes. Wie een fiets heeft, neemt de fiets naar Brugge, wie een auto heeft, neemt de auto. Het zijn dan ook vooral jongeren die je op de bus aantreft.
Wat wil je?! De reistijd is totaal niet aantrekkelijk. Het gebeurt meermaals dat ik op de fiets gelijktijdig met de bus vertrek aan de ker van Loppem en dat we mekaar weer tegenkomen net voor de bus het station van Brugge bereikt, wat een kleine 20 minuten is.
Met de trein zou dit traject van een zestal kilometer maar een vier à vijftal minuten meer bedragen. Er zouden veel meer mensen van het openbaar vervoer de rug toekeren. Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus. In de trein (in de spits samengesteld uit vijf stelletjes) is er nog voldoende plaats. Potentieel zit er zeker in die stopplaats!
En de ex-hoofdstad van België verdient wel een station!
Leve de stoptrein!
-
Trainspotterke
En voor wie mij niet gelooft:Trainspotterke schreef:En de ex-hoofdstad van België verdient wel een station!![]()
wikipedia schreef:Lophem vinden we in een oorkonde van 1108. In oktober 1918 -tijdens de bevrijding na WO I- vestigde koning Albert I zich op het kasteel van Loppem. Op 21 november 1918 stichtte hij er 'de regering van Loppem', de eerste regering waar socialisten, liberalen en katholieken samen zaten. Tijdens de achttiendaagse veldtocht (WO II) verbleef ook koning Leopold III op het kasteel (18-25 mei 1940).
-
MaiKeg
Trainspotterke schreef: Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes.
Zie ik daar een tegenstrijdigheid?Trainspotterke schreef:Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus.
Een regeringszetel is nog iets anders dan een hoofdstad, hé, anders was Den Haag al heel lang Nederlands hoofdstad.
Ik had het artikel gelezen, steved, en moet toegeven dat die lightrail me niet zo was opgevallen. Toch lijkt het mij, dat Pardon bussen evenwaardig vindt aan (stop)treinen, maar daar ben ik toch niet mee mee eens. Zeker, een bus kan goedkoper zijn, al verslijt-ie ook sneller. Maar een busreis is veel minder aangenaam dan een treinreis, hoe comfortabel die bus ook is. Al kan het de pijn wel verzachten, natuurlijk.
Kijk, ik wil de bussen niet afschaffen, integendeel. Maar als je railinfrastructuur ter beschikking hebt, lijkt het mij maar logisch, dat je er ook gebruik van maakt. Bussen zijn in mijn ogen goed voor voor- en natransport, maar de trein blijft de kern van een goed OV.
Ik had het artikel gelezen, steved, en moet toegeven dat die lightrail me niet zo was opgevallen. Toch lijkt het mij, dat Pardon bussen evenwaardig vindt aan (stop)treinen, maar daar ben ik toch niet mee mee eens. Zeker, een bus kan goedkoper zijn, al verslijt-ie ook sneller. Maar een busreis is veel minder aangenaam dan een treinreis, hoe comfortabel die bus ook is. Al kan het de pijn wel verzachten, natuurlijk.
Kijk, ik wil de bussen niet afschaffen, integendeel. Maar als je railinfrastructuur ter beschikking hebt, lijkt het mij maar logisch, dat je er ook gebruik van maakt. Bussen zijn in mijn ogen goed voor voor- en natransport, maar de trein blijft de kern van een goed OV.
-
MaiKeg
Het Nieuwsblad en De Standaard worden misschien wel uitgegeven door dezelfde uitgeverij, maar er is een wereld van verschil tussen... De standaard is eerder zakelijk, terwijl Het Nieuwsblad eerder sensatiegericht is.Steven schreef:mmm raar in het nieuwsblad stond dat artikel ook (zusterkrant) en was mij evenmin iets opgevallen van lightrail, heeft de eindredacteur gemorst met tipp-ex?
Grtz,
Maikel
-
Jonathan
iemand heeft in alle kranten op delete geduwd als het op de light-rail versie aankwam... maarja treintjes afschaffen en vervangen door bussen is sentationeel heSteven schreef:ja maar blijkbaar heeft er iemand op delete geduwd bij het persen van het nieuwsblad
gr, Steve
Lijnvluchten zijn ook openbaar vervoer, chartervluchten dan weer niet. Taxis zijn eigenlijk ook openbaar vervoer. Een auto is privé vervoer. Openbaar vervoer is vervoer dat in principe voor iedereen (mits eventuele betaling van de vervoersprijs) toegankelijk is.sncf-sncb schreef:Vliegtuig is dus ook "openbaar" vervoer, is een auto dan "associaal" vervoer?K V B schreef:Men heeft nog teveel een "OV dat is met treinen en bussen rijden" mentaliteit, waarbij de spoorwegmensen niet graag een trein opgeven. Dat is mij in deze diskussie wel duidelijk geworden.steved schreef: Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!
OV dat is echter in de eerste plaats "mensen vervoeren". Dat dat soms beter gaat met een bus vergt enig omdenken.
Laatst gewijzigd door K V B op 14 feb 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Trainspotterke
Niksmendal tegenstrijdigheid!MaiKeg schreef:Trainspotterke schreef: Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes.Zie ik daar een tegenstrijdigheid?Trainspotterke schreef:Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus.Een onsuccesvolle buslijn die toch bomvol zit?
Deze morgen heb ik de bus van 7.10u genomen te Loppem. Ik moest wel rechtstaan (niettegenstaande er nog een paar plaatsjes vrij waren), maar het was niet opeen geduwd, ondanks het feit dat het om een voorstadslijn gaat!
Maar Leo toch, dat bestaat al allemaal - kijk maar naar Duitsland, welke trein(stell)en er op hun lokale lijnen rijden. Waarom nooit eens iets dergelijks geprobeerd ?In die optiek ben ik ook een voorstander van een soort lightrail voor kleinere verbindingen
Neen, liever ondingen als MW41 kopen en die dan laten rijden op lijnen als Gent-Eeklo, Aalst-Burst, .. Had daar dan al eens een lightrail op losgelaten, dan had je gezien wat het gaf.
-
Trainspotterke
Vandaag stond er een artikel in Het Laatste Nieuws dat deze uitspraak van Leo Pardon ook wel eens negatieve gevolgen kan hebben voor de Bombardier-fabriek te Brugge.
Pardon haalt aan dat het GEN geen prioriteit is voor de NMBS, maar wel broodnodig voor Bombardier. Door uitstel van de bestelling van GEN-stellen zouden heel wat jobs kunnen sneuvelen. Bombardier heeft al eerder Europese fabrieken moeten sluiten omdat geplande bestellingen uitgesteld werden.
Bezint eer ge begint...
Pardon haalt aan dat het GEN geen prioriteit is voor de NMBS, maar wel broodnodig voor Bombardier. Door uitstel van de bestelling van GEN-stellen zouden heel wat jobs kunnen sneuvelen. Bombardier heeft al eerder Europese fabrieken moeten sluiten omdat geplande bestellingen uitgesteld werden.
Bezint eer ge begint...