Geplaatst: 28 feb 2007, 17:39
Ik bedoel dat het net veel te goedkoop is en totaal niet in verhouding tot de werkelijke kosten van het vervoer staat, vooral met speciale biljetten als een Omni- of Gopass.
Ja wa wilde dan? Nederlandse prijzen?sweek schreef:Ik bedoel dat het net veel te goedkoop is en totaal niet in verhouding tot de werkelijke kosten van het vervoer staat, vooral met speciale biljetten als een Omni- of Gopass.
In Frankrijk klagen de mensen over de dure trein in België.sweek schreef:Realistische prijzen, wat helemaal niet tot minder passagiers hoeft te lijden. In landen als Duitsland, Japan en Nederland waar de prijzen hoger liggen wordt meer gebruik gemaakt van het vervoer!
Het geld dat daarmee binnenkomt kan worden geïnvesteerd in nodige frequentieverhogingen bijvoorbeeld.
Kijk, als mensen zo denken ga je nooit ergens komen.TBbart schreef:allez, privatisering leid dus tot ontsporingen...
mooie vooruitzichten,
Waar wil je dan wel precies komen? MOET alles dan ten koste van mensenlevens per se gedacht worden aan privatiseringen? Waarom kan de staat zelf niet meer managementgericht denken (wat trouwens al gebeurd bij ons)sweek schreef:Kijk, als mensen zo denken ga je nooit ergens komen.TBbart schreef:allez, privatisering leid dus tot ontsporingen...
mooie vooruitzichten,
En het spooronderhoud in het VK is net niet (meer) geprivatiseerd.
Zowel een privaat als een staatsbedrijf kan zijn werk goed of slecht doen. Ik wil dat het goed wordt gedaan wordt, en ik denk dat een privaat bedrijf dat efficienter kan doen.Miljaarde schreef:Waar wil je dan wel precies komen? MOET alles dan ten koste van mensenlevens per se gedacht worden aan privatiseringen? Waarom kan de staat zelf niet meer managementgericht denken (wat trouwens al gebeurd bij ons)sweek schreef:Kijk, als mensen zo denken ga je nooit ergens komen.TBbart schreef:allez, privatisering leid dus tot ontsporingen...
mooie vooruitzichten,
En het spooronderhoud in het VK is net niet (meer) geprivatiseerd.
Nee, er is gewoon één staatsbedrijf, Network Rail, die al het onderhoud uitvoert. En het is dus de schuld van dat staatsbedrijf dat dat nu is gebeurt.Blijkbaar zijn het nog wel privebedrijven die het onderhoud uitvoeren, weliswaar in opdracht van de staat?
In Nederland is om het half uur de norm, met om het kwartier in het stedelijke gebied. Dat gaat uiteindelijk zelfs naar zes treinen per uur. Een uurdienst is gewoon niet erg aantrekkelijk.Bijna overal in Belgie heb je om het uur nen trein van sochtends tot savonds, waar vind je dat nog? In frankrijk alleszins niet om maar een voorbeeld te geven...
Hierin verschillen wij dus van mening: Een staatsbedrijf hoeft niet per se minder efficient te zijn, zolang je maar voldoende prikkels aanbiedt aan de personeelsleden... Waarom geen privebedrijven met vergelijkbare arbeidsomstandigheden (op ieder vlak) als de staatsbedrijven? Daar zou ik me best mee kunnen verzoenen...Zowel een privaat als een staatsbedrijf kan zijn werk goed of slecht doen. Ik wil dat het goed wordt gedaan wordt, en ik denk dat een privaat bedrijf dat efficienter kan doen.
Dit zal wel wat kosten natuurlijk, ook aan personeel en dat is zo al moeilijk te vinden, al ben ik er op zich niet tegen...In Nederland is om het half uur de norm, met om het kwartier in het stedelijke gebied. Dat gaat uiteindelijk zelfs naar zes treinen per uur. Een uurdienst is gewoon niet erg aantrekkelijk.
In veel andere landen rijden de treinen ook stukken frequenter hoor. Japan, Zwitserland, Duitsland, Nederlands dus, Denemarken en ook Engeland bijvoorbeeld.
Wat zijn die arbeidsomstandigheden dan? Zekerheid van werk en dat soort dingen lijken mij de grote verschillen tussen overheids- en privébedrijven, en dat is net iets waar ik van af wil omdat het de efficiëntie ten goede zou komen indien mensen die het niet goed doen ook niet hun werk mogen blijven doen.Miljaarde schreef:Hierin verschillen wij dus van mening: Een staatsbedrijf hoeft niet per se minder efficient te zijn, zolang je maar voldoende prikkels aanbiedt aan de personeelsleden... Waarom geen privebedrijven met vergelijkbare arbeidsomstandigheden (op ieder vlak) als de staatsbedrijven? Daar zou ik me best mee kunnen verzoenen...Zowel een privaat als een staatsbedrijf kan zijn werk goed of slecht doen. Ik wil dat het goed wordt gedaan wordt, en ik denk dat een privaat bedrijf dat efficienter kan doen.
Ik woon in het VK - dat had je al gezien neem ik aan - en kom af en toe ook in de VS. En ik ben helemaal niet zo'n voorstander van een oneindig aantal sociale voorzieningen waar anderen dan weer op mogen voortleven.en ik nodig u toch uit om eens stil te staan bij het volledige sociale systeem in het VK, (onder andere dus ook bij de spoorwegen) dan zul je merken dat de sociale systemen naar Angelsaksisch model (zoals ook in de VS) erg magertjes uitvallen ten opzichte van ons systeem.
Tatcher heeft het dan ook heel slecht gedaan, op zo'n beetje alle vlakken.Soit, in de geschiedenisboeken staan ook veel foto's van betogende mensen tijdens het tatcher-tijdperk die toch gekenmerkt was door veel asociale maatregelen...
Nou, nee, ze hebben er voldoende reizigers voor, en weten ook dat aantrekkelijke dienstregelingen (zoals 4x en strak om de 15 minuten) veel mensen trekken. En de NS en veel van die andere spoorbedrijven maken winst!Dit zal wel wat kosten natuurlijk, ook aan personeel en dat is zo al moeilijk te vinden, al ben ik er op zich niet tegen...
Mvg
Geen achteruitgang in loon, geen achteruitgang in recupdagen, of toch niet voor wie het niet wil. Wist je dat de nmbs regelmatig recupdagen laat uitbetalen voor wie het wil? (vorig jaar in december nog en ik ben er trouwens op ingegaan. ) Toch behoorlijk management voor een staatsbedrijf dacht ik zo...Wat zijn die arbeidsomstandigheden dan?
Nou, nee, ze hebben er voldoende reizigers voor, en weten ook dat aantrekkelijke dienstregelingen (zoals 4x en strak om de 15 minuten) veel mensen trekken. En de NS en veel van die andere spoorbedrijven maken winst![/quote]Dit zal wel wat kosten natuurlijk, ook aan personeel en dat is zo al moeilijk te vinden, al ben ik er op zich niet tegen...
Mvg
Er zijn in spoorwegland nu eenmaal heel veel functies die een opleiding vereisen, soms een behoorlijk lange en dure... Dat maakt dat je mensen minder vlug aan de deur zult zetten, zelfs al doen ze hun werk niet altijd even goed en gemotiveerd. Dan is het vaak rendabeler om te investeren in hun motivatie enz... Heel wat mensen gaan beter functioneren als ze weten dat er een vangnet hebt als je fouten maakt, er zijn er natuurlijk ook andere...Wat zijn die arbeidsomstandigheden dan? Zekerheid van werk en dat soort dingen lijken mij de grote verschillen tussen overheids- en privébedrijven, en dat is net iets waar ik van af wil omdat het de efficiëntie ten goede zou komen indien mensen die het niet goed doen ook niet hun werk mogen blijven doen.