Pagina 3 van 7
Geplaatst: 01 mar 2007, 13:25
door carlos
Steven schreef:omdat ge dan het duitstalig gewest vergeet in belgie die ook vragende en eisende groep waren om een rechtstreekste trein met brussel te hebben, net zoals de andere gewesten dus heb je ginder ook een actiegroep die er in geslaagd is een trein van eupen naar brussel te laten rijden. de herindienstelling is nog terug te vinden in het station van eupen zelf, met een gedenkplaat met de toenmalige minister van verkeer, treinen laten rijden is dus ook deels politiek in belgie, tot op heden gaat de politiek nog iets verder dan de economie zelf, zoals al eerder gezegd in andere topics zal elke minister van verkeer wel op een of andere manier zijn stempel willen zetten op de spoorwegen.
ook de waalse lobby uit verviers zal wel mee gespeeld hebben.
soit, het is een feit dat dit eigenlijk de bijlangrijkste trein van belgie is en dan is het argument dat er op bepaalde gedeelten van het traject nu reeds te veel capaciteit is, geen reden om op andere gedeelten van het traject de mensen te laten rechtstaan.
Geplaatst: 01 mar 2007, 20:22
door rvdborgt
carlos schreef:rvdborgt schreef:bobby schreef:Dit zal waarschijnlijk allemaal waar zijn, maar de IC-A zit al jarenlang overvol en NMBS slaagt er niet in om een oplossing aan te bieden...
Sinds 10 december is IC 529 (Leuven 7.35) toch een ietsje minder druk: er zijn achteraan vaak nog zitplaatsen te vinden, terwijl daarvoor er vaak al mensen staand uit Luik kwamen (ook op de achterste balkons). Het is de afgelopen paar jaar inderdaad wel steeds drukker geworden. De eerste tijd dat ik met die trein naar Gent reed, was er voor- en achteraan altijd nog plaats, maar dat is steeds minder geworden tot de invoering van IC 0.
wacht maar tot het warmer is, dan wil iedereen naar zee...
Niet iedereen. 's Zomers is er plaats genoeg in de 529, ook al zitten er dan al mensen in de trein die om zeven uur in Luik (of om half 7 in Verviers) naar zee zijn vertrokken... wel druk zijn dan de treinen terug, rond 6 uur in Gent.
Groetjes,
Rian
Geplaatst: 01 mar 2007, 20:43
door Jonathan
rvdborgt schreef:carlos schreef:rvdborgt schreef:Sinds 10 december is IC 529 (Leuven 7.35) toch een ietsje minder druk: er zijn achteraan vaak nog zitplaatsen te vinden, terwijl daarvoor er vaak al mensen staand uit Luik kwamen (ook op de achterste balkons). Het is de afgelopen paar jaar inderdaad wel steeds drukker geworden. De eerste tijd dat ik met die trein naar Gent reed, was er voor- en achteraan altijd nog plaats, maar dat is steeds minder geworden tot de invoering van IC 0.
wacht maar tot het warmer is, dan wil iedereen naar zee...
Niet iedereen. 's Zomers is er plaats genoeg in de 529, ook al zitten er dan al mensen in de trein die om zeven uur in Luik (of om half 7 in Verviers) naar zee zijn vertrokken... wel druk zijn dan de treinen terug, rond 6 uur in Gent.
Groetjes,
Rian
's Zomers hebben veel mensen verlof. Vergeet niet dat de 530 vooral het succesverhaal is uit te zomer, om maar te zwijgen van de 1530.
Re: Wanneer dubbeldekrijtuigen op IC-A (Eupen Oostende)?
Geplaatst: 01 mar 2007, 22:01
door overweg13
carlos schreef:
dubbeldekrijtuigen op IC-A?
goed idee, waarom past men de M5 niet aan aan deze snelheid, dan zijn de andere reizigers ineens verlost van deze on-dingen
Daar is een erg eenvoudige reden voor: M6 zijn niet teogelaten op lijn 37 (tunnels!) en M5 kun je bezwaarlijk IC-materieel noemen.
Geplaatst: 02 mar 2007, 20:15
door olivdo
Maak van IC A Oostende-Maastricht met stop in Leuven en van de IC O Brussel-Welkenraedt.
De IC A kan dan de belangrijkste as blijven en met M6 uitgevoerd worden.
De IC O zorgt dan voor een rechtstreekse verbinding tussen Duitstalig België, Luik en Brussel.
Olivier
Geplaatst: 02 mar 2007, 20:18
door Steven
effe vermelden dat je dan weer nieuwe testen mag laten doen, want zowel de M6 als de stuurrijtuigen zijn niet gehomogeerd voor het buitenland, zijn trouwens niet eens bedoeld als internationale rijtuigen, kan zijn dat er al problemen zijn voor de deuren te openen, de perrons in nederland zijn niet dezelfde als bij ons (er is niet echt een standaard afmeting) dus de klaptreden en zo moeten nagezien worden dan
Geplaatst: 03 mar 2007, 00:03
door KB
Steven schreef:effe vermelden dat je dan weer nieuwe testen mag laten doen, want zowel de M6 als de stuurrijtuigen zijn niet gehomogeerd voor het buitenland, zijn trouwens niet eens bedoeld als internationale rijtuigen, kan zijn dat er al problemen zijn voor de deuren te openen, de perrons in nederland zijn niet dezelfde als bij ons (er is niet echt een standaard afmeting) dus de klaptreden en zo moeten nagezien worden dan
Bovenleiding in Nederland hang lager dan in België geloof ik, dus dat zou al flink wat problemen opleveren ...
Geplaatst: 03 mar 2007, 08:00
door olivdo
Hoe krijgen zij hun dubbdekkers dan onder de draad?
Zij hun dubbeldekkers dan lager?
En zo ja, hoe kunnen ze daar dan rechtop in lopen? (wetende dat Nederlands gemiddeld de langste mensen van Europa zijn)
Olivier
Geplaatst: 03 mar 2007, 10:23
door Patrick
Steven schreef:effe vermelden dat je dan weer nieuwe testen mag laten doen, want zowel de M6 als de stuurrijtuigen zijn niet gehomogeerd voor het buitenland, ...

't is gehomologeerd

Geplaatst: 03 mar 2007, 11:00
door FLV-FGSP
olivdo schreef:Maak van IC A Oostende-Maastricht met stop in Leuven en van de IC O Brussel-Welkenraedt.
De IC A kan dan de belangrijkste as blijven en met M6 uitgevoerd worden.
De IC O zorgt dan voor een rechtstreekse verbinding tussen Duitstalig België, Luik en Brussel.
Interessant idee, maar:
- M6 is niet toegelaten op L2 en in Nederland
- IC-0 rijdt enkel ma-vr
Geplaatst: 03 mar 2007, 11:23
door Steven
en de IC-O is kan je in brussel nemen van 6.24 tot 18.24 in richting van maastricht, dus er zijn maar 11 treinen per dag die naar ginder gaan (1 slag doet gouvy ipv maastricht en heeft twee extra rijtuigen aan de andere kant van de loc)
Geplaatst: 03 mar 2007, 13:58
door Jonathan
M6. Is die wel geschikt voor op de IC A. Veel te koud, te onconfortabel, te veel deurproblemen...
Geplaatst: 05 mar 2007, 10:22
door Mechanik
die zijn daar zeker geschikt voor, van al die problemen waar jij van spreekt heb ik er nog niet echt veel last van gehad, die binnendeuren zijn niet echt ndoig vind ik, de rijtuigen zijn redelijk goed geisoleerd waardoor het zelfs op het platform nog redelijk rustig is
Geplaatst: 06 mar 2007, 09:49
door bobby
Steven schreef:effe vermelden dat je dan weer nieuwe testen mag laten doen, want zowel de M6 als de stuurrijtuigen zijn niet gehomogeerd voor het buitenland, zijn trouwens niet eens bedoeld als internationale rijtuigen, kan zijn dat er al problemen zijn voor de deuren te openen, de perrons in nederland zijn niet dezelfde als bij ons (er is niet echt een standaard afmeting) dus de klaptreden en zo moeten nagezien worden dan
ik denk niet dat het uitvoeren van homologatietesten het probleem is. Het kan wel zijn dat de resultaten tegenvallen.
vwb Nederland: perronhoogte is hoger (standaard hoogte is 84 cm ipv 76 in Belgie en Duitsland; daarnaast zijn er ook nog enkele oudere stations met 96 cm en er is ook nog een lage versie)
Die hogere perrons kunnen een probleem zijn; dat is de voornaamste reden waarom bv M4 (2de klasse rijtuigen, wijd uitzwaaiende deuren) niet gehomologeerd kan worden zijn voor Nederland; 1ste klasse rijtuigen hebben dit "deur-probleem" niet. (NS heeft in 1988 M4 bestudeerd omdat zij M4's wilden huren, ze hebben dan maar M2's gehuurd)
Geplaatst: 06 mar 2007, 13:22
door carlos
Jonathan schreef:rvdborgt schreef:carlos schreef:wacht maar tot het warmer is, dan wil iedereen naar zee...
Niet iedereen. 's Zomers is er plaats genoeg in de 529, ook al zitten er dan al mensen in de trein die om zeven uur in Luik (of om half 7 in Verviers) naar zee zijn vertrokken... wel druk zijn dan de treinen terug, rond 6 uur in Gent.
Groetjes,
Rian
's Zomers hebben veel mensen verlof. Vergeet niet dat de 530 vooral het succesverhaal is uit te zomer, om maar te zwijgen van de 1530.
vroeger was er om 7.28 een p-trein naar brussel, in de zomer reed die als T-trein verder naar Oostende. Tegenwoordig bestaat deze p-trein niet meer.