Pagina 3 van 4
Geplaatst: 24 okt 2006, 20:26
door groentje
Canarische eilanden. En tegenwoordig vertrekken ze steeds meer uit zwart West-Afrika, daar zijn de patrouilleboten nog niet uitgerust met Europees geld... De Europese Unie is steeds meer een Fort Europa aan het worden, en eerlijk, ik vind dat spijtig.
Geplaatst: 24 okt 2006, 20:28
door Accelerat
Om nog maar te zwijgen over de tariefmuren! Zij krijgen gewoon geen kans!

Geplaatst: 24 okt 2006, 23:33
door Shrek
Joris schreef:Maar nog iets: Voor hkm verkeer:
Dan kunnen enkel spanje en portugal daar echt voordeel uit halen, want, ga je alle goederenwagons aan de grens met frankrijk van wielbreedte verstellen? Of ga je dan een nieuwe lijn FR-tunnel bouwen?
Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Marokko rijdt op normaalspoor met 3000v bovenleiding, net als hier dus.
Spanje en Portugal gebruiken inderdaad breedspoor maar ze zijn bezig met het aanleggen van normaalspoor. Over enkele jaren moet je met een normaalspoortrein van frankrijk tot in zuid-spanje kunnen rijden

Geplaatst: 25 okt 2006, 15:24
door e49memling
Joris schreef:
Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Gewoon, normaalspoor, en zelfs dezelfde spanning als bij ons, Belgische treinen kunnen zonder problemen en aanpassingen (misschien sleepstuk panto...) ginder rijden
Geplaatst: 25 okt 2006, 17:03
door Accelerat
Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Geplaatst: 25 okt 2006, 17:11
door Trainspotterke
sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor!
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
Geplaatst: 25 okt 2006, 19:15
door groentje
Trainspotterke schreef:sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor!
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Geplaatst: 25 okt 2006, 19:16
door Trainspotterke
groentje schreef:Trainspotterke schreef:sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor!
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Inderdaad!

Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.
Geplaatst: 26 okt 2006, 12:42
door Accelerat
Trainspotterke schreef:groentje schreef:Trainspotterke schreef:
Die rijden op normaalspoor!
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Inderdaad!

Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.
Da's waar ook , dat is toch veel goedkoper, en er kunnen meer treinen op rijden
Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Geplaatst: 08 mar 2007, 13:48
door Patrick
In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het
Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Geplaatst: 08 mar 2007, 14:25
door Accelerat
Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder.

Geplaatst: 08 mar 2007, 15:22
door K V B
sncf-sncb schreef:Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder.

Is er eigenlijk wel genoeg verkeer tussen Spanje en Marokko opdat zo een tunnel zinvol zou zijn?
Geplaatst: 08 mar 2007, 15:29
door Wover
Als je al ziet hoeveel verlies de kanaaltunnel heeft vraag ik mij hetzelfde af

.
Eventueel mits een aansluiting op het Europese HSL net dat er wel wat van gemaakt kan worden, bv een intercontinentale EC Amsterdam - Casablanca

Geplaatst: 08 mar 2007, 15:31
door sweek
sncf-sncb schreef:Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder.

Nou, in Spanje is men in zeer snelle tijd een heel mooi hogesnelheidsnetwerk aan het bouwen, dus ik zou helemaal niet verbaasd zijn als ook dit er over een niet al te lange tijd is.
Het zou een mooie mogelijkheid zijn om in Noord-Afrika de spoorverbindingen te moderniseren.
Geplaatst: 08 mar 2007, 21:48
door groentje
Marokko is al een voorloper op dat vlak.
Op dit ogenblik is de trafiek naar Marokko nog niet heel erg groot, maar ik voorzie wel dat die de komende decennia serieus gaat stijgen.