Pagina 3 van 6
Geplaatst: 20 mei 2007, 14:36
door Accelerat
Joris schreef:Hallo,
Kunnen we hier eens een lijstje maken van de sauna 41'ers?
4117: Mol, 2002
41??: Charleroi,2005
41??: Antwerpen, 2007
4131: Geel, 2007
Wie kan aanwullen, doe gerust!
Groeten,
Joris De Mol
Zoveel al?!

Geplaatst: 20 mei 2007, 14:38
door paljas
...en de brand ontstaat nu ook niet als een grote vuurbol hé. Der zitten hier echt een paar doemdenkers tussen. De rijtuigen zijn nog altijd niet voorzien van brandbare kerstbomen en papieren slingers. Alle materialen zijn vervaardigd uit brandvertragende produkten.
Mannekes toch... durven jullie eigenlijk wel nog in een trein stappen? Misschien beter eens overstappen naar de fiets. Oh wacht, de banden zijn ook brandbaar... Dju zeg!
Geplaatst: 20 mei 2007, 14:42
door Dietrich
Wat is dat voor gezever, je kan zelf de foto zien enkele pagina's eerder, de binnenkant heeft in brand gestaan (isolatie). Ik zeg niet dat alles in brand gaat vliegen maar denk jij dat iedereen hierlangs gaat lopen?
Ik zal het u zeggen, als die wand in brand staat zelfs als je er nog langs kan dan gaat 75% van mensen daar niet langs passeren maar lopen in de andere richting van de stuurpost en de deuren.
Het is niet omdat er rambo's rondlopen die durven langs het vuur te passeren dat elke pendelaar en reiziger die gaat doen he.
Sommigen moeten eens wat realitischer nadenken en denken van wat zouden al die personen doen als dit of als dat... die gaan zelden de held uithangen maar lopen in de richting van de veiligheid (of juist niet doordat ze in paniek zijn).
Geplaatst: 20 mei 2007, 14:47
door paljas
Idd, de binnenkant heeft in brand gestaan. En hoelang duurde voordat de pompiers ter plaatse waren en dat ze konden beginnen blussen? Ook dit nog: als die zetels hun kleur en structuur nog zichtbaar zijn zal het grotendeels rookontwikkeling geweest zijn ipv een inferno zoals in Edingen waaraan de meesten hier denken.
Och ja, ge kunt blijven zeveren over dit voorvalleke en hoe wereldschokkend dit wel niet is, maar ik vind het toch allemaal ferm opgeblazen en van de pot gerukt!
Geplaatst: 20 mei 2007, 14:52
door Dietrich
Het was zeker geen inferno maar de minste rook of een vlammetje is voor velen genoeg om weg te lopen en eruit proberen te geraken. De meesten gaan in zo'n situatie niet denken van "och het is maar wat rook of een vlammetje hoor en die zetels branden niet".

Geplaatst: 20 mei 2007, 15:18
door Adler
Ik weet één zaak zeker, moest er in ons land een serieuze onafhankelijke kontrole organisatie bestaan zoals het EBA in Duitsland en niet de 'papieren' DGVL zoals hier die quasi geen enkele bevoegdheid heeft, dan stonden die 41's nu al lang allemaal aan de kant tot de oorzaak gevonden was.
Maar in dit apenland kan en mag alles.
En dan is dat geen kwestie van paniekerig doen.
Bij een dergelijk voorval moet je altijd uitgaan van de slechtst mogelijke situatie zoals Dietrich terecht zegt.
Als dit gebeurt bij duisternis in een rijdende trein en de verlichting valt uit kan ik je verzekeren dat er totale paniek ontstaat met alle gevolgen vandien.
En als je de beelden hebt gezien op tv van de binnenkant dan was dit zeker niet het resultaat van een vlammetje.
Geplaatst: 20 mei 2007, 15:27
door Bibke
In de vliegtuigwereld zouden de vliegtuigen "grounded" zijn.
Nu, met treinen is het minder erg, ze blijven namelijk op de begane grond.
Maar inderdaad het is de moeite om een diepgaang onderzoek uit te voeren. En de NMBS zou best de eer aan zichzelf houden en dit zelf in gang steken en uitvoeren.
Als dat niet gebeurt zou de overheid wel haar verantwoordelijkheid moeten nemen.
Geplaatst: 20 mei 2007, 15:57
door 5307
Adler schreef:Ik weet één zaak zeker, moest er in ons land een serieuze onafhankelijke kontrole organisatie bestaan zoals het EBA in Duitsland en niet de 'papieren' DGVL zoals hier die quasi geen enkele bevoegdheid heeft, dan stonden die 41's nu al lang allemaal aan de kant tot de oorzaak gevonden was.
zalig, weer met 62, 51, 55 rijden

Geplaatst: 20 mei 2007, 15:58
door Stijn D.C.
Tzal dan wel niet meer met M2's zijn
Geplaatst: 20 mei 2007, 16:09
door trainfreak
5307 schreef:Adler schreef:Ik weet één zaak zeker, moest er in ons land een serieuze onafhankelijke kontrole organisatie bestaan zoals het EBA in Duitsland en niet de 'papieren' DGVL zoals hier die quasi geen enkele bevoegdheid heeft, dan stonden die 41's nu al lang allemaal aan de kant tot de oorzaak gevonden was.
zalig, weer met 62, 51, 55 rijden

Laat die 51 er maar vantussen
Die 2 die nog rijvaardig zijn
Kan er geen beroep worden gedaan op de museumdiesels?

Geplaatst: 20 mei 2007, 16:10
door Shrek
5307 schreef:zalig, weer met 62, 51, 55 rijden

ze zullen dan wel ergens stelletjes leasen

Geplaatst: 20 mei 2007, 16:11
door Joris
Hallo,
trainfreak schreef:Joris schreef:Hallo,
Kunnen we hier eens een lijstje maken van de sauna 41'ers?
4117: Mol, 2002
41??: Charleroi,2005
4137: Antwerpen, 2007
4131: Geel, 2007
Wie kan aanwullen, doe gerust!
Groeten,
Joris De Mol
De 4137 was die van in Berchem, als je die bedoeld?
Klopt.
Was die in Charleroi niet een met een 9 in de nummer? Ik vind er helaas geen info meer van...
De 4163 mag ook aan het lijstje worden toegevoegd, met brand in 2003.
Dat is volgens mij niet die van in Carleroi, want, de 4163 is van Merelbeke, en ik dacht dat die in Carleroi nog niet zo lang geleden was...
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 20 mei 2007, 16:15
door Joris
Hallo,
Nog iets waar we moeten aan denken: Stel 17.00u, een 41 rijdt al rokend Berchem binnen (zoals de 4137 dus, maar nu in volle spits). Zou dta niet voor grote paniek zorgen bij de hele hoop mensen die op het perron staan? Die gaan ook niet zeggen: Het is maar rook, en we hebben nog tijd eer de vlammen ons zouden bereiken.
De trappen in Berchem zijn nu ook niet zo breed... Toch niet aan de beginsporen, en als ik me niet vergis stopt de IR net daar...
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 20 mei 2007, 16:16
door Dietrich
Ik zie ze toch allesbehalve terug rijden met een 62 ofzo, 62 is al van Infrabel om te beginnen en niet meer van de NMBS. Vele 62 zijn ook al gesloopt. De andere reeksen zullen ze vermoedelijk ook wel nodig hebben voor x of y. En dan heb je al geen rijtuigen ook. Vergeet ook niet dat op sommige lijnen je twee stuurstanden nodig hebt, bvb Aalst-Burst waar vroeger 45'ers reden, je hebt daar geen tijd om met de loc rond te rijden.
De NMBS had van de eerste keer beter deftige stellen besteld bij een degelijke constructeur nadat een prototype gemaakt was. Men heeft gewoon het slechtste gedaan wat kon, Alstom Barcelona gekozen, proberen een I11 na te bootsen en nooit een proto laten maken. Ik herinner mij nog levendig de berichten uit het lokale weekblad toen de eerste MW proefreden op l.122, de deuren die open gingen al rijdend enz. Kinderziektes die al opgelost zijn maar ik vermoed dat er vroeg of laat wel nog eens nieuwe gebreken of constructiefouten zullen bekend raken. Ik kan alleen hopen dat ze dit ten volle in orde krijgen, ik denk niet dat er in de nabije toekomst nog nieuwe MW's zullen worden besteld.
Geplaatst: 20 mei 2007, 16:22
door Joris
Hallo,
De NMBS kan geen oud materiaal meer van stal halen: enkel de 55 is van de NMBS en nog rijvaardig, en die heeft men elders al nodig. Daarenboven zijn die niet voor IR diensten geschikt (zie testen rond 1991).
M2 rijtuigen: Die zijn tegenwoordig ook net iets kleiner geworden. Zij die nog niet gesloopt zijn, zijn gavandaliseerd of zijn museumwagens.
Conclusie: er is geen ander materiaal dan de MW 41 voor handen.
De NMBS heeft ook geen geld op overschot, dus nu al neiuwe stellen kopen zit er niet in.
Groeten,
Joris De Mol