De Panne en Kortrijk - Luchthaven - Landen en terug

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: De Panne en Kortrijk - Luchthaven - Landen en terug

Bericht door Steven »

Feed schreef:waarom staat er dan dagelijks een langs de kant ?

Maar goed, het probleem kan eerder opgevangen worden hé
verloop van materieel, ik kan u garanderen dat ze die job niet aan mij moeten geven, zorgen dat ten alle tijde overal alles klaar staat wat je nodig hebt om voorziene samenstellingen te verkrijgen. als jij om 17.30 ergens iets ziet staan rusten kan dat perfect zijn dat ze dit materieel een uur later nodig hebben voor een trein. dan kan je dit niet zomaar effe gaan opvorderen voor een andere trein zonder gevolgen. soms staat materieel gewoon uitgeweken om snel een kort onderhoud te krijgen door een kuisploeg, of staat het gewoon is drie kwartier stil om dan daarna zijn terugrit verder te zetten of om gekoppeld te worden aan een trein.
Feed

Bericht door Feed »

Steven, da snap ik.

Maar ... alzheimer is er bij treins ook niet van het ene moment op het andere hé.
En als ge er mee van Landen tot in Gent geraakt ...

Repareer, onderhoud en/of herstel vlugger hé
en -als de ambitie dan toch is ... - zorg dan voor voldoende materieel hé.
Of hou materieel onderling beter compatibel zodat je meerdere zaken aan elkaar kunt koppelen, dat je oplossingen niet zo gehypotheceerd zijn...
Je snapt wel wat ik bedoel.
Steven

Bericht door Steven »

tja koop meer materieel is een knappe uitspraak, maar iedereen ken de cijfers (de financiele) van de spoorweg in belgie en die zijn niet echt uit het rood te krijgen voor de moment, dus zit er ergens een vinger op de geldbeugel van de nmbs. is een beetje vicieuze cirkel, uit materieel haalt men het max om zo een groot aanbod te krijgen. hierdoor kunnen treinen beperkt in werkplaatsen vertoeven, waar soms ook al is moet bespaard worden op het hebben van reserve onderdelen en ga zo maar door, aankopen van nieuw materieel is ook ni echt aan de orde, momenteel zijn er al de grote bestellingen M6 en de toekomstige bestelling GEN motorstellen die als een zware hypotheek boven de firma hangen. daar komt nog is de reeks 18 bij die ook al veeeeeeeeeeel later besteld is dan voorzien. alles onder motto van besparing.
Feed

Bericht door Feed »

inderdaad, maar je kunt niet beide hé.
besparen én investeren. Gaat niet samen hé.
Politiek zal knopen moeten doorhakken.

Maar dat neemt niet weg dat zaken als het "sardienen" van 6 rijtuigen op 3 rijtuigen met een beetje inbeeldingskracht kunnen vermeden worden, zelfs zonder investering.
Steven

Bericht door Steven »

ik zou zeggen dat dat nog rustige situaties zijn, kom is kijken welke oplossingen soms om L25, L36 uit de mouwen geschud worden in geval van technische problemen. beslissingen in real time nemen is nu eenmaal niet eenvoudig, nadien aan de kant beslissen in een rustig moment gaat altijd vlotter.

vandaag heeft bijvoorbeeld de IC K genk gent tussen leuven en brussel stoptrein moeten rijden, is die samenstelling er op voorzien? nee, is de uurregeling er op voorzien, nee? was dit de beste oplossing.? misschien ja misschien nee, nadien spreken is altijd eenvoudig.
Feed

Bericht door Feed »

Je bent fantastisch, Steven. Je verdient een pluim !

Feit is dat er werk aan de winkel is om dergelijke (en andere soortgelijke) situatie beter gewapend te lijf te gaan !
Steven

Bericht door Steven »

Feed schreef:Je bent fantastisch, Steven. Je verdient een pluim !

Feit is dat er werk aan de winkel is om dergelijke (en andere soortgelijke) situatie beter gewapend te lijf te gaan !
Daarvoor doe ik het niet hoor, het is gewoon dat ik soms situaties zie en vaststel waarom doen ze het niet zus of zo. Maar als je dan is nadenkt stel je soms vast dat stress al eens een factor kan zijn die overhaaste beslissingen kan zijn. Het volledige verhaal kennen kan ook helpen om te weten waarom bepaalde beslissingen genomen zijn. tja en dan de laatste factor kan zijn is omdat de persoon die de keuze moet maken niet kan kiezen voor een goede oplossing en dus de minst slechte oplossing gaat kiezen die er is. Dus liever een korte trein dan geen trein is dan meestal de slogan.
Feed

Bericht door Feed »

Jaja, die ken ik ook wel, die slogan.
christophe

Bericht door christophe »

Feed schreef:Vandaag weer goed gescoord in Gent St Pieters.
We weten nu al lang dat de koppeling en splitsing van De Panne en Kortrijk in 6 rijtuigen en 6 rijtuigen geen gelukkige keuze is, en dat reizigerstellingen hier nog in geen 100 jaar een logischer indeling zal opleveren. Toch zeker niet in NMBS-logica ! (en daar moet je wel héééél lang voor naar school geweest zijn !)

Vandaag komt de trein (vertrok 17:09 in Brussel Centraal) aan in Gent. En ja, ik moet toegeven: de middenste bak van break 396 schudde. Maar welke middenste bak van welke break schudt niet ?

Nadat de splitsing in 6 (Kortrijk) en 6 (De Panne) is gebeurd, beslist men in Gent om plots de voorste 3 rijtuigen (break 396) plots buiten dienst te stellen !
Zonder alternatief, dat gerangeerd staat in Gent!
Zonder enige scrupule draaien ze gewoon het volk van 6 rijtuigen op 3 wagonnetjes !
Gewoon niet te doen ! Maar in Gent vinden ze dat kunnen.

Een vleugje realiteitszin en klantgericht functionneren mag er toch nog wel bij hoor. Ge komt mij niet vertellen dat het geschud aan de 396 er plots is gekomen. Nee, echt niet. Ge komt mij evenmin vertellen dat dit nooit eerder op verslagen van treinbegeleiders heeft gestaan, zodat dit probleem buiten de spits om kon geregeld worden (vervanging van stel in afwachting van reparatie)
en ge komt mij evenmin vertellen dat ze in Gent niet voldoende lang op de hoogte waren gesteld van het probleem dat ze geen reservebreak konden optrommelen.

Het zou mij nu geen haar verwonderen dat morgenvroeg er ergens op deze lijn (De Panne - luchthaven) ergens 3 rijtuigen te kort zullen zijn.
Amateurisme ! Tedju !
Wel Feed, woensdagmorgen waren er maar 3 wagonnetjes, we zaten echt op elkaar gepropt als geen een en ook de wagons stonden proppensvol...
En raar maar waar, van de treinbegeleider was nergens ook maar een spoor te vinden...
Steven

Bericht door Steven »

als de trein zo propvol staat zoals jij hier komt te zeggen moet je mij is uitleggen hoe een treinbegeleider er dan nog door kan geraken?
Feed

Bericht door Feed »

Christophe,
Dat is normaal hé, dat die treinbegeleider zich niet door de massa's wurmt in die omstandigheden. Hij probeert in de gegeven omstandigheden zijn werk echt wel goed te doen hé. Deuren ondanks alles sluiten en, dé slogan indachtig (beter een korte trein dan geen trein) te rijden.

U zal wel gemerkt hebben dat ik weinig of geen kritiek heb op machinisten en treinbegeleiders die deze zaken ook zeer vaak gewoon ondergaan, net als reizigers.

Maar uw opmerkingen geeft me wel weer gelijk dat men bij de NMBS te veel berust in sommige situaties, zelfs (al is het laat) al zijn ze op te vangen.

Als men idd op woensdagmorgen nog met 3 wagonnetjes de piekuurdienst moet uitvoeren, dan wil dat zeggen dat de organisatie van de NMBS niet is opgewassen om op basis van gegevens die ze al ten laatste wisten van de avond ervoor om 17:00 (schudden van één rijtuig) (wisten van de avond ervoor , en zeer wellicht nog eerder), ... om dus op basis van die gegevens bij te sturen.
En zo'n zaken zou zo'n organisatie, indien ze zich daarop voldoende voorbereid, instelt, ... en organiseert toch moeten kunnen opvangen als ze echt klantvriendelijk wil functioneren.

Er is al een weg afgelegd, maar het traject is nog lang.
markske

Bericht door markske »

Ik nodig jullie allemaal uit om op Traffic Control de juist beslissingen te komen maken.
Zeker tijdens de spits waar je soms binnen de 5 seconden moet beslissen.
Je informeert je en probeert de beste beslissing te nemen die de minste vertraging oplevert.
Ook niet te vergeten zijn de gevolgsvertragingen door het wachten op aansluiting, dikwijls
aansluiting voor +/- 20 reizigers waardoor er weer 500 andere reizigers vertraging oplopen.
En zoals steven reeds aanhaalde zoek maar eens een vrij stel tijdens de spits.
Zelfs met een vrij stel ben je niet altijd gered je moet ook nog een TB en een TBL vinden.
Niet altijd zo eenvoudig zeker niet als je moet kiezen tussen een trein te laten rijden met
verminderde samenstelling ongeveer op tijd, of met een gepaste samenstelling maar met 20'
vertraging.
Feed

Bericht door Feed »

Goed, markske, ik begrijp je wel. En ik begrijp ook zeer goed dat verschillende mensen heel gemotiveerd en zeer nauwgezet hun job doen.
Maar ... er zijn bedrijven, firma's, ondernemingen die bij tegenslagen een hele nacht doorwerken om hun bedrijvigheid op peil te houden. Er zijn er ook die zorgen voor reserve-materiaal op kritische plaatsen (zodat niet te lang moet gezocht worden)
En dan heb ik niets tegen de TB, TBL noch de traffic controller of welke intervenant ook. Daar gaat het mij niet over.
Wel over een organisatie die zich moet aanpassen, één die zich op zijn klantgericht functionneren moet aanpassen, één die zich voorbereidt op dergelijke tegenslagen zodat ze er (meer) gepast kan op reageren, één die met zo'n zaken moet rekening houden bij het uitvoeren van noodzakelijke investeringen.
Ik ben er zeker van dat jij dat ook begrijpt.

En voor die ene specifieke situatie, moest er geen TB noch een TBL gezocht worden. Die waren er al. De TB was er zelfs om met het schuddende rijtuig weg te rijden was er zelfs. Ook het lege reservestel was er. Nu nog een beetje coordinatie en het komt zeker nog ooit eens in orde.

Het gaat mij niet om individuen, maar om organisatievormen en vooral ook om het gegeven dat men niet leert uit soortgelijke fouten uit het recente verleden.
Steven

Bericht door Steven »

nu rest de vraag, als enkel dat ene rijtuig de oorzaak was waarom voeren ze die break dan af? volgens mij moet er meer aan de hand geweest zijn dan dat die het rijden van die break verbied, als enkel de ophanging een probleem is van een rijtuig zijn er twee oplossingen
a) men laat iedereen zitten en de snelheid van de trein zal beperkt worden tot 100 km per uur
b) uit het bewuste rijtuig gaat men iedereen evacueren en de trein kan zijn normale snelheid verder zetten (met inbegrip van 1 rijtuig minder dat men effectief kan gebruiken, dit rijtuig maakt men ontoegankelijk voor passagiers)
Feed

Bericht door Feed »

Da's waar, Steven.
Het schudden tussen Landen, al over Brussel, tot Gent was kennelijk geen probleem. In Gent St P. was dit plots een onoverkomelijk probleem.
Maarja, blijft een feit dat de NMBS als organisatie zich beter moet gaan instellen op zo'n dingen.
Plaats reactie