Pagina 3 van 6
Geplaatst: 13 aug 2007, 22:11
door Steven
dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Geplaatst: 14 aug 2007, 06:01
door Adler
Steven schreef:dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Dit kon je vroeger ook met veel slaaptreinen vanuit België naar Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Polen, Rusland, enz. maar die spijtig genoeg één voor één zijn afgeschaft door de NMBS wegens niet rendabel.
Geplaatst: 14 aug 2007, 10:16
door Steven
deze laatste is echter een DB trein en die zit vol bij vertrek

(hiermee bedoel ik dat deze volboekt is voor alle mogelijkijke opstapplaatsen)
Geplaatst: 14 aug 2007, 10:45
door K V B
Adler schreef:Steven schreef:dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Dit kon je vroeger ook met veel slaaptreinen vanuit België naar Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Polen, Rusland, enz. maar die spijtig genoeg één voor één zijn afgeschaft door de NMBS wegens niet rendabel.
DB Nachtzug slaagt er wel in om nachttreinen rendabel uit te baten. Hou zou dat komen?
Ik denk dat een nachttrein België - Zwitserland - Noord Italië best te rendabiliseren is. Ik zou echter over Duitsland gaan (Frankrijk wil je vermijden met een conventionele trein). Kan je meteen ook Luik bedienen.
Geplaatst: 14 aug 2007, 11:12
door Adler
De reden die de NMBS altijd heeft opgegeven voor het afschaffen van de slaaptreinen is dat de buitenlandse spoorwegmaatschappijen, en dan vooral Frankrijk, waanzinnig hoge bedragen vroegen om die treinen over hun net te laten te rijden.
Geplaatst: 14 aug 2007, 11:13
door Patrick
Steven schreef:dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Dat zullen dus donkere foto's worden

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:23
door Accelerat
Adler schreef:Steven schreef:dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Dit kon je vroeger ook met veel slaaptreinen vanuit België naar Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Polen, Rusland, enz. maar die spijtig genoeg één voor één zijn afgeschaft door de NMBS wegens niet rendabel.
Doordat in Nederland Citynightline rijd en reeds is opgekocht door DB Nachtzug krijgen wij hier waarschijnlijk m.i.v. december 2007 een slaaptrein naar Denemarken, Oostenrijk, Polen en Rusland erbij, misschien als dat goed gaat lopen dat DB Nachtzug ook eens wat vanuit België gaat proberen?
Geplaatst: 14 aug 2007, 19:29
door K V B
Adler schreef:De reden die de NMBS altijd heeft opgegeven voor het afschaffen van de slaaptreinen is dat de buitenlandse spoorwegmaatschappijen, en dan vooral Frankrijk, waanzinnig hoge bedragen vroegen om die treinen over hun net te laten te rijden.
Frankrijk is wat dat betreft weer de slechtste leerling van de Europese klas. (maar wel telkens een grote mond opzetten). Franse bedrijven zijn overal in Europa actief (Connex bijvoorbeeld), maar buitenlandse bedrijven worden met allerhande truuks geweerd.
Echter de NMBS steekt het wel iets te makkelijk op de SNCF. De NMBS heeft op het einde helemaal niet meer geprobeert om van de nachttreinen nog wat te maken. CNL en DB Nachtzug zijn wat dat betreft veel commerciëler ingesteld.
Geplaatst: 14 aug 2007, 19:32
door K V B
sncf-sncb schreef:Adler schreef:Steven schreef:dit weekend met NZ 243/242 naar berlijn geweest, gereserveerd in een double , plaats voor twee met wastafel, stopcontact, zeep en handdoeken in het compartiment, tegen de ochtend een wekdienst en ontbijt op bed

een rijdend hotel

Dit kon je vroeger ook met veel slaaptreinen vanuit België naar Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Polen, Rusland, enz. maar die spijtig genoeg één voor één zijn afgeschaft door de NMBS wegens niet rendabel.
Doordat in Nederland Citynightline rijd en reeds is opgekocht door DB Nachtzug krijgen wij hier waarschijnlijk m.i.v. december 2007 een slaaptrein naar Denemarken, Oostenrijk, Polen en Rusland erbij, misschien als dat goed gaat lopen dat DB Nachtzug ook eens wat vanuit België gaat proberen?
Het zou inderdaad handig zijn moesten ze ook nog een sectie vanuit België laten rijden. Mij gaan ze daar dan vaak op zien. Maar een late/vroege Thalys of ICE die in Keulen mooi aansluit op de nachttreinen die daar vertrekken zou voor mij ook welkom zijn.
Geplaatst: 14 aug 2007, 21:38
door Steven
tja de kostelijke rijpaden van de sncf zijn 1 maar het versleten wagenpark van de nmbs is volgens mij nr 2 geen enkel lig of slaaprijtuig dat geschikt is om aan 200km/u te rijden. kortweg om echt actief te blijven en degelijke punten te scoren bij het publiek heb je zoals DB nood aan nieuwe slaaprijtuigen met degelijk comfort. de laatste keer ik naar zwitserland ging met de nachttrein had ons rijtuig meer probs met laagspanning (i5) dan iets anders. leuk en comfortabel is iets anders
Geplaatst: 14 aug 2007, 22:16
door Accelerat
Russische slaaprijtuigen, Deense slaaprijtuigen, Oostenrijkse slaaprijtuigen, ...
Het kan toch ook met materieel uit het andere buitenland?
Geplaatst: 14 aug 2007, 22:29
door Steven
tja maar dan zijn die firma's meestal zelf de organiserende partij en niet de nmbs
Geplaatst: 14 aug 2007, 23:28
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:
maar het versleten wagenpark van de nmbs is volgens mij nr 2 geen enkel lig of slaaprijtuig dat geschikt is om aan 200km/u te rijden. kortweg om echt actief te blijven en degelijke punten te scoren bij het publiek heb je zoals DB nood aan nieuwe slaaprijtuigen met degelijk comfort.
Ik ben het grotendeels met je eens dat het comfortniveau van I5bc en eigenlijk ook I6bc niet meer up-to-date is... Maar we hoeven niet altijd alleen naar comfort te kijken. Eurolines doet dit ook niet en heeft toch voldoende reizigers.
Een soort low-cost nachttrein naar Noord-Italië (over D dan), naar Praag(!), naar Kopenhagen,... zou perfect kunnen met de I5 en I6. Er hoeven geen couchettisten mee, de mensen zouden zelf de couchettes moeten kunnen openleggen en moeten hun eigen slaapzak meebrengen...
Zou er echt niet genoeg markt meer zijn om zo'n treinen op een rendabele manier uit te baten ?
Goedenavond.
Geplaatst: 15 aug 2007, 06:57
door Shrek
ik vrees dat tenzij je de trein zeer lang kan maken (maar die moet je dan volkrijgen) de kosten van de rijpaden zo groot zijn dat het verschil in prijs tussen weinig of veel comfort relatief klein wordt. Volgens mij kunnen zo'n echt goedkope plaatsen alleen bestaan als ze aan een andere luxe-trein vasthangen. Zoiets gebeurd ongeveer bij de Jan Kiepura

Geplaatst: 16 aug 2007, 11:41
door K V B
Shrek schreef:ik vrees dat tenzij je de trein zeer lang kan maken (maar die moet je dan volkrijgen) de kosten van de rijpaden zo groot zijn dat het verschil in prijs tussen weinig of veel comfort relatief klein wordt. Volgens mij kunnen zo'n echt goedkope plaatsen alleen bestaan als ze aan een andere luxe-trein vasthangen. Zoiets gebeurd ongeveer bij de Jan Kiepura

Brussel - Milaan via Duitsland en Zwitserland zou zo ongeveer een 2900 Euro moeten kosten. Dat voor een trein met tien rijtuigen. Hoeveel zou het kosten om rijtuigen + locomotieven te leasen? Kunnen we eens kijken of we een businesscase hebben
