Pagina 3 van 4
Geplaatst: 28 mar 2006, 22:58
door Portbou
KB schreef:Luik-Guillemins is ook voor Limburgers (Belgisch en Nederlands) het dichtstbijzijnde HST-station. Het is dus niet alleen een investering voor Wallonië, als je het zo bekijkt tenminste. (Waarmee ik het eventuele over de balk smijten van geld uiteraard niet wil goedpraten.)
Enkel vanuit Maastricht misschien...
Vanuit Tongeren/Hasselt gezien vertrekt de Thalys naar Parijs 7 minuten voor aankomst van de IR Antwerpen-Luik...
Geplaatst: 28 mar 2006, 23:01
door KB
bw494674 schreef:KB schreef:Luik-Guillemins is ook voor Limburgers (Belgisch en Nederlands) het dichtstbijzijnde HST-station. Het is dus niet alleen een investering voor Wallonië, als je het zo bekijkt tenminste. (Waarmee ik het eventuele over de balk smijten van geld uiteraard niet wil goedpraten.)
Enkel vanuit Maastricht misschien...
Vanuit Tongeren/Hasselt gezien vertrekt de Thalys naar Parijs 7 minuten voor aankomst van de IR Antwerpen-Luik...
Het is wel het dichtstbijzijnde HST-station voor zowat heel Limburg (met uitzondering van het noorden wellicht), aansluitingen da's nog iets heel anders. De verbinding Limburg - Luik kan stukken beter. Maar dat is een heel andere discussie.
Geplaatst: 01 apr 2006, 18:33
door Portbou
KB schreef:Het is wel het dichtstbijzijnde HST-station voor zowat heel Limburg (met uitzondering van het noorden wellicht), aansluitingen da's nog iets heel anders. De verbinding Limburg - Luik kan stukken beter. Maar dat is een heel andere discussie.
In afstand heb je volledig gelijk.
Ik vrees echter dat er op korte of middellange termijn geen enkel initiatief zal genomen worden om de verbinding Hasselt-Tongeren-Luik te verbeteren.
Voor een snelle verbinding tussen Limburg en Parijs denk ik dat we zullen moeten tevreden zijn met de "snelle" IC Tongeren-Hasselt-Brussel over de verbindingsboog in Leuven en overstappen op Thalys in Brussel Zuid.
Richting Duitsland is de aansluiting op Thalys/ICE in Luik al niet veel beter... En ook daar verwacht ik weinig positieve evoluties. Lijn 24 terug openstellen voor reizigersverkeer is ook niet bepaald voor morgen vrees ik :-/
Ondertussen heb ik me gerealiseerd dat het vanuit Nederland ook al "gene stoef" is. De Thalys richting Parijs vertrekt op het ogenblik dat de trein uit Maastricht binnenkomt :-((
Aansluiting Maastricht richting Duitsland lijkt me onnodig, ze hebben hun snelbussen en hun treinen via Heerlen, Herzogenrath.
Goedemiddag.
Geplaatst: 24 nov 2007, 15:49
door Jean
Spoor krijgt 2,5 miljard per jaar
De steun van de overheid aan de NMBS is volgens een studie van Open Vld-Kamerlid Herman De Croo opgelopen tot 2,486 miljard euro per jaar.
Dat komt neer op een cheque van 235 euro die elke Belg jaarlijks aan de spoormaatschappij cadeau doet, zegt De Croo.
De spoorwegen leveren daarvoor een absoluut ondermaatse service, vindt hij: niet eens 10 pct van het woon-werkverkeer, tegenover meer dan 70 pct voor de auto.
Vooral voor verplaatsingen in een straal van 30 km rond Brussel is het aandeel van het spoor ontoereikend, meent de oud-Kamervoorzitter die ooit zelf minister van Verkeer was.
Het spoor en De Lijn slagen er bovendien niet eens in een aanpassing aan de dienstregeling tegelijk uit te voeren.
De burger moet het maar uitzoeken of de bus nog aansluit op de trein of niet, aldus een scherpe De Croo.
Bron en reacties :
http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/de ... E4974399D4
Geplaatst: 24 nov 2007, 16:43
door Trainspotterke
Moest ik van hem zijn, zou ik terug voor minister van Verkeer gaan, zodat hij nog eens heel wat stopplaatsen en spoorlijnen kan sluiten.
Geplaatst: 24 nov 2007, 16:59
door Patrick
Waarschijnlijk sinds hij minister af is, nooit meer in een trein of bus "gekropen", enkel maar op zijn paard

Geplaatst: 24 nov 2007, 17:05
door Dietrich
De trein zal hij niet meer kunnen nemen sinds l.82 in Brakel al sinds de jaren '60 is opgebroken.
Moet zeggen dat mijn visie over De Croo veranderd is sinds ik weet wat er in de jaren '80 onder zijn bewind is gebeurd.
Geplaatst: 24 nov 2007, 18:58
door Steven
het is ne blauwe en daar hebben de meeste in mijn ogen weinig kaas gegeten van spoorwegen, ze zien het als een overbodige dienst die de staatskas enkel geld kost, maar openbaar vervoer organiseren door enkel prive maatschappijen is niet alles.
Geplaatst: 24 nov 2007, 19:24
door pietje
zo kunt ge ook van de rooien zeggen dat ze overheidsbedrijven (zoals de NMBS) misbruiken om vriendjes aan "werk" te helpen.
ge kunt zo ever elke partij wel wat cliché's opnoemen.
Geplaatst: 24 nov 2007, 19:26
door Adler
Steven schreef:het is ne blauwe en daar hebben de meeste in mijn ogen weinig kaas gegeten van spoorwegen, ze zien het als een overbodige dienst die de staatskas enkel geld kost, maar openbaar vervoer organiseren door enkel prive maatschappijen is niet alles.
Uw baas is nochtans ook ne blauwe

Geplaatst: 24 nov 2007, 19:30
door Steven
tja ik vind dergelijke politieke blauwe uitspraak vrij idioot, wij geven met zen allen jaarlijks via taxen en belastingen veeeeeeeeel geld aan de staat om onze wegen te onderhouden, is dat dan zo perfect? zijn deze filevrij? neen he.
Geplaatst: 24 nov 2007, 22:29
door dentheo
Dietrich schreef:De trein zal hij niet meer kunnen nemen sinds l.82 in Brakel al sinds de jaren '60 is opgebroken.
Moet zeggen dat mijn visie over De Croo veranderd is sinds ik weet wat er in de jaren '80 onder zijn bewind is gebeurd.
Ja dat afschaffen van die lege mijnwerkers-treinen was natuurlijk een schok voor de NMBS...
Geplaatst: 25 nov 2007, 00:52
door Dietrich
Ik heb toch niet gezegd dat ik dat een slecht idee vond?
Hoewel ik redelijk zeker ben dat die lijn vandaag de dag perfect zou kunnen worden uitgebaat... als ze nooit opgebroken was geweest.
Geplaatst: 02 dec 2007, 00:39
door groentje
De besteding binnen de NMBS zou zeker beter kunnen worden georganiseerd, als ze eens een hoop van die bureau's in de Frankrijkstraat en elders niet meer zouden moeten vullen...
Niettemin is De Croo voor mij ook allerminst de man die de spoorwegen nu de les moet lezen. Gewoon een kwestie van geloofwaardigheid...
Geplaatst: 02 dec 2007, 20:30
door K V B
groentje schreef:De besteding binnen de NMBS zou zeker beter kunnen worden georganiseerd, als ze eens een hoop van die bureau's in de Frankrijkstraat en elders niet meer zouden moeten vullen...
Ik herinner mij nog hoe in de jaren 80 en 90 de vakbonden enkel een vermindering van het effectief van de NMBS wilden bespreken als dat lineair over alle functies ging. Op die manier kan je inderdaad niks doen aan het feit dat de NMBS teveel raamambtenaren en te weinig treinbestuurders heeft.
Niettemin is De Croo voor mij ook allerminst de man die de spoorwegen nu de les moet lezen. Gewoon een kwestie van geloofwaardigheid...
Ik vindt De Croo helemaal niet ongeloofwaardig. Als je de staatsbijdragen en de geleverde dienst naast elkaar legt, en dat vergelijkt met andere landen komt de NMBS er behoorlijk slecht van af. Men verwijt De Croo dat hij in de jaren 80 teveel geld heeft willen besparen. Maar ik wil toch maar even aanstippen dat:
- In de jaren 80 sukkelde België van het ene gigantische begrotingstekort naar het andere. Mede door dat men ingegreep, de overheidsfinanciën onder controle bracht en die cyclus nu doorbroken is er nu überhaupt geld om in de spoorwegen te investeren.
- Het IC/IR plan van 84 is helemaal niet de "kaalslag" die velen er van maken. Ik heb hier het spoorboekje van 83 liggen, en de lijnen die in 84 gesloten zijn waren slechts goed voor een handjevol treinen.