Taurus Vmax 357
Re: Taurus Vmax 357
neen want als de spanning groter word moeten de motoren ook meestal wat groter worden en dit laatste gaat men proberen te voorkomen.
Italiaanse brol. (was Re: Taurus Vmax 357)
Komt die "Italiaanse brol" eigenlijk nog wel. Zou het niet verstandiger zijn voor NMBS en NS hispeed om gewoon het contract te verbreken. Men kan de nieuwe Benelux ook toch gewoon met I11 + ES60U3 rijden. 200kh is niet zo snel als 250, maar op die afstand maakt dat niet zoveel uit. Als je dan toch iets rapper wil vraag dan aan Siemens om die nog een paar extra Railjet stammen wil bouwen.Steven schreef:en die traxx locs blijven er ook maar tot de italiaans brol ze komt vervangen![]()
Re: Taurus Vmax 357
Is er al iets anders geweest dan windstilte als het om die stellen gaat ?Steven schreef:momenteel windstilte rond de ansaldobreda stellen.
Re: Taurus Vmax 357
ja de storm in een glas water op de moment van het plaatsen van de bestellingAdler schreef:Is er al iets anders geweest dan windstilte als het om die stellen gaat ?Steven schreef:momenteel windstilte rond de ansaldobreda stellen.

Re: Taurus Vmax 357
Bij de HLE13 en de BB36000 was dat (toen al) 3000V (nuja, 2750V om exact te zijn) , dus als de BB36000 op 1,5kV rijdt wordt de ingangsspanning met een transfo verhoogd naar 2750V. De HLE13 heeft dit niet, dus als die naar Maastricht rijdt rijdt die werkelijk op halve kracht (2600kW dus) terwijl de BB36000 onder 1,5kV de volle 5600kW ter beschikking heeft. En ja, ook de "gepimpte" BB36300 (die met de rode bavetjes dus voor Italië en die 6000kW hebben door andere software) zijn beperkt tot 5600kW onder 1,5kV. Enkel onder 3 en 25kV ontwikkelen zij de volle 6000kW...dentheo schreef:Het ligt volgens mij inderdaad niet aan de traktieinstallatie zelf ...die heeft toch ongeveer 1500 V op zijn tussenkring ? Of is die spanning aan het stijgen door de evolutie van de electronica ???
De BB27000 en BB37000 hebben dan weer een bus op 3,3kV, maar omdat deze maar enkel op 1,5 en 25kV (en 15kV voor de BB37000) rijden wordt deze ook weer verhoogd (bij 1,5kV) of verlaagd (15/25kV) met een transfo. Ook andere moderne locomotieven zoals de TRAXX, BR189 en Taurus zweren bij een bus op 3,3kV.
De Prima 6000 ten slotte heeft een bus op 6kV, dus daar moet bij de gelijkspanningen de ingangsspanning verhoogd worden..
Re: Taurus Vmax 357
Zou ik zo niet zeggen. Zoals ik in een ander topic al schreef is iemand van B-Int die ik onlangs sprak bij Ansaldo-Breda geweest. Op zijn GSM had hij beelden van het prototype. Het zou nog dit voorjaar in Tsjechië (Velim) worden getest.Steven schreef:momenteel windstilte rond de ansaldobreda stellen.
Re: Taurus Vmax 357
Volgens mij kan je gelijkstroom niet transformeren.....msts.be schreef:Bij de HLE13 en de BB36000 was dat (toen al) 3000V (nuja, 2750V om exact te zijn) , dus als de BB36000 op 1,5kV rijdt wordt de ingangsspanning met een transfo verhoogd naar 2750V.dentheo schreef:Het ligt volgens mij inderdaad niet aan de traktieinstallatie zelf ...die heeft toch ongeveer 1500 V op zijn tussenkring ? Of is die spanning aan het stijgen door de evolutie van de electronica ???
Ik geloof niet dat er driefasige lokomotieven zijn met gelijkspanningsbus op 3000V.
Ik weet zelfs niet of er lokomotieven zijn met motoren op 3000V .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Taurus Vmax 357
bij mijn weten zijn motoren die rechtstreeks op 3000V werken technisch gezien gewoon te groot om ze nog in de draaistellen te krijgen.
Re: Taurus Vmax 357
idd gelijkstroom en een transfo gaan niet samendentheo schreef:Volgens mij kan je gelijkstroom niet transformeren.....
Ik geloof niet dat er driefasige lokomotieven zijn met gelijkspanningsbus op 3000V.
Ik weet zelfs niet of er lokomotieven zijn met motoren op 3000V .
Re: Taurus Vmax 357
dan is het geen zuivere gelijkspanning meer he, van het moment je er een wisselende spanning van maakt lukt dat zeker (daarvoor moet de spanning niet noodzakelijk door het 0-punt gaan)pietje schreef:wel als je er via een (soort) hakker wisselspanning van maakt.
Re: Taurus Vmax 357
Volgens mij is het princiepe van alle driefasige asynchrone lokomotieven dat zij uit de bovenleidingspanning eerst een +- stabiele tussengelijkspanning maken..... meestal rond 1500V, ik denk in de beginjaren zelfs lager.Steven schreef:dan is het geen zuivere gelijkspanning meer he, van het moment je er een wisselende spanning van maakt lukt dat zeker (daarvoor moet de spanning niet noodzakelijk door het 0-punt gaan)pietje schreef:wel als je er via een (soort) hakker wisselspanning van maakt.
Deze gelijkspanning wordt dan in een hacker omgevormd tot een driefasige wisselspanning die rechtstreeks naar de motoren gaat, zonder secundaire tranfo's.
De bovenleidingsstroom wordt dus bijna altijd twee maal omgevormd (bij 1500V soms niet).
Daaruit kwamen ook de problemen bij de 1800V van Nederland, de overspanningsbeveiliging van de tussenspanning ging altijd in... en de hacker was niet gedimensioneerd om 3/4 van de tijd te geleiden (van 1800 naar 1500 kreeg hij het te warm ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Taurus Vmax 357
op een reeks 13 dient de transfo normaal enkel te worden gebruikt bij 25 KV, bij 3.000 volt gelijkspanning is het de elektronica die er voor zorgt dat er een driefasige wisselspanning op de motoren komt te staan.
Re: Taurus Vmax 357
Klopt maar in twee stappen...eerst hakken naar gestabiliseerde tussenspanning en dan deze spanning met "wisselrichter" omvormen naar drie fasen... spannning ???Steven schreef:op een reeks 13 dient de transfo normaal enkel te worden gebruikt bij 25 KV, bij 3.000 volt gelijkspanning is het de elektronica die er voor zorgt dat er een driefasige wisselspanning op de motoren komt te staan.
BIj 25kV gaat hij na de transfo (uitgang V ??) gelijkrichten naar dezelfde tussenspanning en dan weer wisselrichters gebruiken naar de motoren.
Elke driefasige lok rijdt dus op gelijkspanning, volgens mij zijn er geen "wisselrichters" die vertrekken van wisselspanning...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide