Pagina 3 van 4

Geplaatst: 26 sep 2007, 13:01
door K V B
Adler schreef:Het enige dat men de NMBS kan verwijten in deze zaak is dat de website niet duidelijk genoeg was en een trein vermeldde die niet reed.
Aanpassingen op korte termijn of real-time zijn helaas nog niet mogelijk maar ik weet dat hieraan gewerkt wordt.
De NMBS gebruikt voor zijn treinplanner tegenwoordig dezelfde software als de NS, de DB en de SBB. Als het die laatsten lukt om wijzigingen in de dienstregeling in de treinplanner op te nemen dan moet dat voor de NMBS ook kunnen.

Want, hoe je het nu draait of keert, de NMBS laat hier steken vallen.

- Als je met behulp van de online planner een rit plant voor komende weekeinde dan is er in het resultaat dat op je scherm komt niets, maar dan ook niets dat suggereerd dat er iets bijzonders aan de hand zou kunnen zijn.
- Pas als je op "details" klikt dan krijg je oranje uitroepingstekens te zien. Echter voor iemand die niet regelmatig de site gebruikt vallen die niet op. Het is al helemaal niet duidelijk dat je door met je muis over die uitroepingstekens te bewegen je meer informatie krijgt.
- De informatie die je bij een "mousover" krijgt is enkel begrijpbaar als je het jargon kent. Een gewone treinreiziger weet helemaal niet wat "IC-A" en IC-C" betekenen.
- Als je klikt op die uitroepingstekens dan kom je op een volgende pagina met wat kryptische informatie, en links naar PDF files. Als je die dan een voor een aanklikt dan begin je een beetje een begin van een begrip te krijgen van wat er aan de hand is.

De informatieverstrekking kan stukken beter. Dat heeft niks met "bij het handje nemen" van de reiziger te maken. Het wordt tijd dat de NMBS dat toch begint te snappen.

Geplaatst: 26 sep 2007, 14:04
door Adler
K V B schreef: De NMBS gebruikt voor zijn treinplanner tegenwoordig dezelfde software als de NS, de DB en de SBB. Als het die laatsten lukt om wijzigingen in de dienstregeling in de treinplanner op te nemen dan moet dat voor de NMBS ook kunnen.

Want, hoe je het nu draait of keert, de NMBS laat hier steken vallen.
De zoek software is inderdaad van HAFAS.
Toch is de gebruikersinterface bij de NMBS volledig anders dan bij de DB bijvoorbeeld.
Ik denk dat ze enkel de zoek algoritmes van HAFAS gekocht hebben en hun eigen gebruikersinterface gebruiken, die inderdaad op veel punten kan verbeterd worden.

Geplaatst: 26 sep 2007, 14:39
door Dietrich
HAFAS is meer dan een zoekalgoritme, maar er zijn waarschijnlijk wel verschillen qua beschikbare informatie, user interface enz per maatschappij. Dit zal wel een kwestie zijn van een beperking van de interface. Zoals gezegd kon men in dit geval de afschaffing enkel "zien" door de details te bekijken.

Geplaatst: 26 sep 2007, 17:38
door Steven
en niemand die zich durft uitspreken of de passagier in kwestie nu goed deed door naar een krant te stappen dan wel de nodige diensten in het station lastig te vallen die er voor dienen. is gewoon een kwestie van op uw streep te staan. als je onbekend bent met een station zou ik een loket zoeken en daar al zeker info bevragen indien deze me ni kan helpen moet die me maar doorsturen of zo naar een persoon die het wel kan weten. was zijn probleem opgelost door die journalist? betwijfel het sterk.

Geplaatst: 27 sep 2007, 00:02
door Asterix
Euhm... ik denk dat men u gewoon gaat doorsturen naar een onbereikbare persoon of van kromme haas gaat gebaren. Als je blijft van je oren maken, staan er opeens twee leukerds van Securail naast jou. Of je krijgt het advies naar de Klantendienst te mailen die doodleuk doof blijft. Allemaal meegemaakt....

Feit is dat door deze 'hetze' de kans ietsje groter is dat men in Brussel eens nadenkt over wat er gebeurd is dan wanneer hij in 'de Vlaanders' tijdens het weekend dan nog iemand zou hebben aangesproken...

Geplaatst: 29 sep 2007, 22:11
door trainman
En al in het weekend eens geprobeerd een station op te bellen voor een inlichting?
Op de website nummer gezocht - niets te vinden, zoek maar in het telefoonboek.
Nummer gebeld : 20 keer laten rinkelen en daarna een bandje dat je naar het algemene infonummer doorverwijst (02/528 28 28 ) maar niet doorschakelt - dat zou nu ook weer té eenvoudig zijn.

Concreet : een paar weken geleden organiseerde TSP een rit met de Luxemburgse "Bolle Neus 1603".
Ik wilde bellen naar het station van Aalst om te weten wanneer betrokken konvooi zou passeren. Zoek het station van Aalst maar op bij de stationsinfo... noppes. Telefoonboek dan maar.
Aalst gebeld - zoals gezegd geen kat die opneemt.
Dan maar Zottegem in telefoonboek gezocht en gebeld, die zouden het ook moeten weten (volgens het oorspronkelijke plan zou de lok daar ook passeren). Weer geen kat aan de lijn.
Uiteindelijk 02 5282828 gebeld. Daar was wel een kat maar die wist niet wat TSP was, laat staan dat die van een speciale rit had gehoord.
Uiteindelijk foert gezegd en het zoeken opgegeven ..

Geplaatst: 29 sep 2007, 22:20
door Dietrich
Het TSP heeft toen zelf steken laten vallen, nadat al bij sommigen bekend was dat deze een andere route zou nemen heeft men nog mails rondgestuurden naar de ingeschrevenen met de foutieve route. :roll:

Geplaatst: 29 sep 2007, 22:24
door overweg13
En laat ons eerlijk zijn: het centrale telefoonnummer is er toch niet om info te geven over TSP-ritten, hoe veel sympathie ik ook voel voor dit type verenigingen.

Geplaatst: 29 sep 2007, 23:19
door groentje
Het is een politicus. Hij weet hoe hij de media in zijn voordeel moet gebruiken.

Ik zou bijna zeggen terecht. Want ik heb me ook al geërgerd aan de planner van de NMBS. Sorry, maar dergelijke werven zijn weken, vaak maanden van tevoren gepland. Mij maak je niet wijs dat het niet in de reiswegplanner kan. Ik ben het niet eens met de kritiek dat je mensen teveel bij het handje neemt als je de mogelijkheden van het systeem gebruikt. Het dient ervoor, toch?

Ik heb echt geen zin in het zoveelste onmogelijke reiswegvoorstel, waarbij dan alleen maar een uitroepteken bijstaat dat de gekozen reisweg niet mogelijk is. Daarmee heb ik immers nog steeds geen reisweg waar ik iets mee ben. Ikzelf weet me dan nog nog wel uit de slag te trekken, ik hou van de trein, en ik ken het spoorwegnet net niet als mijn broekzak. Maar wie slechts voor het occasionele bezoekje aan de zee de trein wil nemen, kan ik me voorstellen dat hij of zij verloren loopt.

Eerlijk is eerlijk, ik zou zelf toch wat voorzichtiger zijn bij het kopen van een onlinebiljet. Maar de kans bestaat inderdaad, dat de NMBS zonder de heisa die er nu rond is gemaakt, gewoon zou hebben gedaan dat hun neus bloedde. Geen trein, dus, en ook nog eens geen terugbetaling. Nu heeft hij kans dat de NMBS "om commerciële redenen" toch een terugbetaling toekent.

Geplaatst: 29 sep 2007, 23:20
door trainman
we zijn uiteraard al zwaar off-topic, maar mijn ergernis betreft vooral de onbereikbaarheid van de stations Aalst en Zottegem.

Geplaatst: 30 sep 2007, 07:01
door Adler
groentje schreef:Eerlijk is eerlijk, ik zou zelf toch wat voorzichtiger zijn bij het kopen van een onlinebiljet. Maar de kans bestaat inderdaad, dat de NMBS zonder de heisa die er nu rond is gemaakt, gewoon zou hebben gedaan dat hun neus bloedde. Geen trein, dus, en ook nog eens geen terugbetaling. Nu heeft hij kans dat de NMBS "om commerciële redenen" toch een terugbetaling toekent.
Ik vind dat de NMBS een gevaarlijk precedent schept als zij dit ticket zou terugbetalen. Dan kan ik evengoed een terugbetaling gaan vragen voor alle afgeschafte treinen waarmee ik bijna wekelijks te maken krijg.
Ik ben akkoord met uw kritiek op de treinplanner, maar dit is nog altijd geen reden om plots de regels voor terugbetaling te gaan veranderen omdat die man blijkbaar veel politieke invloed heeft en blijkbaar veel vriendjes heeft bij de pers en de Open VLD.
Op zijn ticket staat nergens een treinnummer of uur vermeld, enkel een datum en een traject. Hij had dus geen ticket voor DIE trein zoals hij voortdurend beweert.
Er reden die dag de hele dag treinen van Brugge naar Antwerpen, dus er is geen enkele reden om dat ticket terug te betalen. Hij had gewoon de volgende trein kunnen nemen zoals iedereen moet doen die te maken krijgt met een afgeschafte trein.
Als iedereen die door een vertraging of afschaffing een belangrijke afspraak mist of ergens te laat aankomt de terugbetaling van zijn ticket gaat gaan vragen zou het mooi worden.
Er zijn heel duidelijke regels vastgelegd voor de compensaties. Bij eenmalige vertraging moet men minstens 2 uur te laat aankomen op zijn bestemming en dan krijgt men 50% terug. Dat betekent dat de NMBS er vanuit gaat dat 2 uur een redelijke termijn is en dat men dat ook moet voorzien bij het plannen van een reis. In dit geval heeft de man zelfs geen poging gedaan om te wachten op de volgende trein en is woedend naar huis gelopen. Er kan dus geen sprake zijn van terugbetaling, anders werkt de NMBS met 2 maten en gewichten. Of is het misschien omdat Descheemaecker toevallig ook van Open VLD is dat in dit geval moet tussengekomen worden?

Geplaatst: 30 sep 2007, 15:07
door groentje
Het is niet de eerste keer, hoor, dat de NMBS een terugbetaling geeft "om commerciële redenen". Bijvoorbeeld aan een grijsrijder, die betrapt werd, maar achteraf een goed verhaal had. Zo'n terugbetaling is geen recht, de regels worden niet aangepast, maar soms kan het bedrijf van mening zijn dat het beter is die ene keer door de vingers te zien om geen klant te verliezen. Het is dan ook geen schuldbekentenis van de NMBS.

Re: Man koopt op NMBS-site ticket voor trein die niet rijdt

Geplaatst: 30 sep 2007, 20:58
door dentheo
rvdborgt schreef:
Adler schreef:Bovendien bleken de werkzaamheden wel degelijk aangekondigd te zijn op de website, ook al is het dan verborgen achter een uitroepteken waar men moet op klikken.
De werkzaamhedeninfo op de NMBS-website heeft er het hele weekend uit gelegen en leverde alleen foutmeldingen op. Alleen de half- verborgen uitroeptekentjes waren er, als je tenminste naar de detailpagina doorklikt. En de aangepaste dienstregelingen zaten "natuurlijk" niet in de planner.


Dat laatste is de fout die men uitdrukkelijk had moeten belichten. De werken waren totaal niet onverwacht....

Ik kwam gisteren uit Basel met ICE naar Amsterdam. Kwam binnen via Venlo en 's hertogenbosch....en dat stond er vier weken geleden al zo op... Het kan dus..

Theo

Geplaatst: 30 sep 2007, 23:15
door Steven
trainman schreef:we zijn uiteraard al zwaar off-topic, maar mijn ergernis betreft vooral de onbereikbaarheid van de stations Aalst en Zottegem.
alle info te vinden op
http://www.b-rail.be/cgi-script/station ... cgi?lang=N
geef naam van station in en je zal info vinden dus da is al geen probleem. een loket bellen om te weten of een speciale trein langskomt heeft weinig zin als de trein geen commerciele stilstand heeft in dat bewuste station. de mensen aan het loket worden daar niet van op de hoogte gebracht als dat geen nut heeft (wat me logisch lijkt)

Geplaatst: 19 okt 2007, 01:07
door Asterix
NMBS geeft onvoldoende informatie bij werkzaamheden

De NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel schieten tekort bij het informeren van de klant over hinder van het treinverkeer bij werkzaamheden.

Dat heeft de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) gemeld in een persbericht. De spoorlijn tussen Gent en Brugge is sinds 22 september zes weekends lang gesloten voor alle treinverkeer, waardoor reizigers minstens een half uur langer onderweg zijn naar de kust en in sommige gevallen extra moeten overstappen. Positief is volgens de BTTB dat reeds een tijdje een informatiebrochure beschikbaar is, minder positief vindt de bond de ingewikkelde informatie die de NMBS op zijn website geeft.

"Op de website staat dat IC A en IC E treinen worden omgeleid", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van de BTTB. "Aan dergelijke informatie heb je niets als onervaren treinreiziger. Bovendien is het erg vervelend dat de laatste trein vanuit Oostende een half uur vroeger vertrekt dan normaal", voegt hij eraan toe. Wie op de website een treinrit opvraagt van bijvoorbeeld Antwerpen naar Oostende, krijgt in eerste instantie de normale dienstregeling zonder waarschuwing, luidt het nog.

Bij Infrabel laat men weten met de opmerkingen van de BTTB rekening te zullen houden. "Nochtans hebben we getracht de klant uitgebreid te informeren over de werkzaamheden", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Er werden onder meer een brochure en affiches verspreid en in de treinen zelf werden de werkzaamheden aangekondigd", besluit hij