opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Kevin_

Bericht door Kevin_ »

Ja, de schermen ook, nog maar 1 aan elke bureau...
iemand enig idee of wij naar daar gaan als de bureau's af zijn ? want ze hebben int Atrium nu al geen plaats meer om ons allemaal te zetten ...
groentje

Bericht door groentje »

Er is vrij veel plek, hoor. Ik ben slecht in schatten, maar ik geloof dat jullie ruimte (in L-vorm) ongeveer overeen komt met onze ruimte, en wij zitten met 26 mensen (en nog wat mensen ernaast) heel erg ruim.
markske

Bericht door markske »

Wel wel groentje dan worden wij binnenkort collega's. Ben wel nog straf aan het oefenen op de EBP en zal straf mijn best moeten doen maar hoop toch te slagen op het eind van de maand.
Maar dan zal ik zeker het groentje zijn ?
Ik heb wel niet te veel tijd om het hier een beetje te volgen de laatste tijd blokken blokken blokken snap je.
Groetjes en tot volgende maand hoop ik. :?
groentje

Bericht door groentje »

Een -late- wens: veel succes.
Ik weet zelf ook nog lang niet alles, hoor. En als ik zie hoe ook de anciens soms nog dingen verkeerd inschatten...
Vanavond begin ik met de nachten. Bestuurders: opgelet, dus :wink:
markske

Bericht door markske »

Ja ik zal volgende week nog eens moeten proberen zeker theorie ok praktijk 28 op 60.
Je moet er toch wat voor over hebben hoor om OSTCH te worden.
Stellen ze een vraag geef je het juiste antwoord, zeggen ze ben je wel zeker, ja hoor,
ik niet hoor, ik wel ik zie het zo voor me staan in de cursus, en toch denk ik dat het fout is terwijl ze me telkens een verkeerd antwoord zeggen laat ik me toch wel verleiden zeker. Eens ik dan wel akkoord ga met hun foutieve antwoord zeggen ze er niks meer over tot bij de puntendeling natuurlijk.
Maar ja niet aan te doen moet ik maar zo dom niet zijn, er waren natuurlijk nog andere fouten maar eens je begint te twijfelen :cry:.
Gevolg volgende week woensdag en donderdag herhaling en vrijdag nog maar eens examen. Niet getreurd Filip helpt er me wel weer door :? hoop ik :oops:
Kevin_

RDV

Bericht door Kevin_ »

Gisteren het nieuws gekregen dat de opleiding van de toekomstige osch's van de RDV begint op maandag 20 augustus in Bxl-C...
Het eerste examen komt er al op 31 augustus...

Ik ben eens benieuwd...
markske

Bericht door markske »

Deze morgen dus mijn herexamen gedaan, een beetje meer vertrouwen dan vorige week maar even zenuwachtig.
Met de hakken over de sloot maar TC mag mij verwachten :lol: .
Ik ga wel eerst nog genieten van een verdiende vakantie 8), terug een beetje tijd voor mezelf en mijn familie.
Naar ik hoor is het zwaarste nu achter de rug er moet wel nog gestudeerd worden maar het tempo ligt toch een stuk lager dan voordien , ik zal wel zien.
En dan nu Fonske is het jouw beurt, hopelijk een beetje vlotter dan ik.

Groetjes en tot ziens.
Fonske

Bericht door Fonske »

Dikke proficiat Pi-jeir!
Smeyter

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Smeyter »

Hey,

Ik merk dat dit topic toch al even stil ligt, daarom deze poging om er terug leven in te blazen :wink:
*pfffff* ok....
Dinsdag moet ik naar het jurygesprek voor de functie onderstationchef specialiteit infrabel.
'tis de 2de keer dat ik er aan meedoe, eerste keer was ik neit geslaagd voor het schriftelijke gedeelte, niet goed geluisterd toen ze zeiden dat er een giscorrectie was :p, en ik maar gokken ^^
soit, opnieuw ingeschreven en vrijstelling gehad voor de infosessie.
schriftelijke/psychotechnishe proeven geslaagd en nu op naar mondeling.
MAAR, zat nu even over de mogelijk vragen na te denken...
Als ze mij dingen gaat vragen over de opleiding, zoals ze vermelden in de infosessie, weet ik daar niks meer van. Infosessie (van vorig examen) is al een dik jaar geleden dus weet er echt niks meer van.
Al 2 dagen gezocht op het net, maar nergens gevonden hoe lang deze duurt voor onderstationchef en hoe het zit met de examens.
Ik herinner me nog iets vaag van enkele modules, eerste is eliminerend en schriftelijk, dan komen er nog mondelinge met mogelijkheid tot herkansing ofzoiets.
Iemand enig idee hoe het nu precies zit? Tis sinds een paar jaar veranderd heb ik gehoord, dus getuigenissen van 10 of meer jaar terug zullen niet zo veel helpen. (denk ik)
En over de privatisering, tot nu toe enkel DLC als goederenverkeer zeker? Of zijn er nog spelers op de markt?
En zijn er ergens % te vinden over het aandeel van DLC in totaalpakket? (komt wel goed over denk ik?)
Anders nog dingen die ik speciaal kan voorbereiden?
Hopelijk hoor ik nog iets voor dinsdag.

Grtz, Smeyter 8)
Nekvin

Bericht door Nekvin »

die ondervragers proberen je altijd van je stuk te brengen (weet ik uit ondervinding), maar je blijft best altijd bij je eerste antwoord, ook al is het fout, dan weten ze da je onder stress niet begeeft. Zeker of TC is dat van toepassing (btw, op welke tafel gaat ge zitten)
Smeyter

Bericht door Smeyter »

Op welke tafel? :p
Nekvin

Bericht door Nekvin »

ja, TC is onderverdeeld in tafels, tafel 12, 13, 14...
Kjoeb

Bericht door Kjoeb »

tghoja, ze kunnen zoveel vragen over zoveel uiteenlopende dingen. Maar misschien ben je hier al een beetje mee geholpen:

Je zal wel weten dat de NMBS op 01.01.05 onder druk van europa gesplitst is in 3 bedrijven (holding, nmbs en infrabel).
Er wordt verwacht dat je kennis hebt van je werkomgeving en de structuur van het bedrijf kent, op het toelatingexamen kunnen ze misschien wel vragen wie de gedelegeerde bestuurders van deze 3 bedrijven zijn.
holding: Janni Haeck
infrabel: Luc Lallemand
nmbs: Marc Descheemaker

Je kan dan ook de website van de nmbs eens uitpluizen (als je dat nog niet gedaan hebt) om nog wat informatie te verzamelen.
Ivm met de opleiding zelf verandert dat systeem wel regelmatig. Nu bestaat de 1e fase uit een paar (tussentijdse) schriftelijke testen en een (eliminerende) mondelinge test op het einde van die fase.
Of het nu een mondelinge, schriftelijke of praktische test betreft eliminerend of niet, doe gewoon altijd je best, en studeer elke dag je geziene cursus in.
Want elke test telt mee voor je eindresultaat.

Groetjes
Steven

Bericht door Steven »

effe corrigeren dat die splitsing in drie een belgische oplossing is, europa vraagt enkel een splitsing tussen infrastructuurbeheerder (ib = infrabel) en infrastructuurgebruiker (ig = nmbs), dat de holding er gekomen is heeft te maken met het statuut van het personeel.
Smeyter

Bericht door Smeyter »

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.
De 3 verschillende takken kende ik al, maar hun gedelegeerde bestuurders kunnen me net da ietsje extra opleveren denk ik, dus onthouden maar :wink:
Is het trouwens correct dat de 3 takken onderling apart werken en het ene deel niks aan het andere te zeggen heeft?
En kan de holding dan gezien worden als een soort 'moederbedrijf' van nmbs en infrabel? Of staan ze echt wel naast elkaar?
Kan er trouwens iemand een duidelijk verschil geven tussen O/stch reizigers en infrabel?
Ik dacht dat de infrabel-mannen enkel op seinhuizen (den blok) te vinden waren, maar klopt dit volledig eigenlijk?

Grtz
Plaats reactie