Bewoners beslissen mee over sneltramlijn Hasselt-Neerpelt
Tegen 2014 moet de derde sneltramlijn in Limburg een feit zijn: een snelle verbinding tussen Hasselt en Neerpelt in 30 minuten. Vanaf woensdag start het openbaar onderzoek naar die lijn, iedereen kan een maand lang opmerkingen indienen over de 16 mogelijke tracés.
Het openbaar onderzoek is nodig voor de opmaak van een plan-MER: een zogenaamd milieu-effectenrapport dat moet uitmaken welke gevolgen de verschillende tracés hebben op het milieu. Onder meer bewoners van de 8 betrokken gemeenten - Hasselt, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Peer, Hechtel-Eksel, Overpelt, Neerpelt en Lommel - mogen opmerkingen geven. Op basis daarvan wordt vastgelegd wat er allemaal in het plan-MER wordt onderzocht.
Voor sneltramlijn 1 - Hasselt-Maastricht - is die procedure al achter de rug, de Vlaamse regering heeft alle stappen goedgekeurd en geld vrijgemaakt. Op de tweede lijn is het nog wachten, waarom dan eerst lijn 3 in gang zetten? “We willen inspelen op de evolutie in het Noord-Zuiddossier en vermijden dat door de nieuwe ontwikkelingen achteraf al die onderzoeken opnieuw moeten gebeuren”, zeggen directeur Bart De Fré en projectmanager Freddy Vanheule van lijn 3. Kiezen
“Van 10 december tot 10 januari loopt het openbaar onderzoek. Je kan de plannen inkijken op het gemeentehuis van de betrokken gemeenten en op de website
http://www.mervlaanderen.be. We willen mensen, gemeenten en andere instanties zoveel mogelijk betrekken”, benadrukt De Fré.
“Er zijn 16 mogelijke routes, maar in grote lijnen ligt het tracé natuurlijk vast door de 8 gemeenten. Na het openbaar onderzoek wordt het plan-MER opgemaakt, dat moet dan goedgekeurd worden door de Vlaamse regering. Daarna wordt een project-MER opgemaakt: daarin wordt in detail onderzocht wat het definitief gekozen tracé voor invloed zal hebben op het milieu.”
Verder moet er een ruimtelijk uitvoeringsplan worden opgemaakt en vanaf dan kunnen de bouwvergunningen aangevraagd worden.
Goedkoopste
Tramlijn 3 is overigens de goedkoopste van de drie: omdat er gebruik kan gemaakt worden van bestaande spoorlijnen en routes kost deze snelle verbinding 34 miljoen euro. Lijn 2 wordt becijferd op 88 miljoen, lijn 1 op 55 miljoen. “De bedoeling van het openbaar onderzoek: te komen tot de best mogelijke route met de minste hinder voor bewoners en natuur.”
Voor die inwoners heeft De Lijn intussen een overzichtelijke brochure gemaakt over de sneltramlijn en wat ze mogen inbrengen in het openbaar onderzoek. Het bouwen van de drie lijnen wordt een publiek-private samenwerking, het bestek wordt begin 2010 vastgelegd en vanaf dan kunnen kandidaten zich melden. “De drie lijnen worden tegelijk aanbesteed. Met lijn 1 willen we vanaf 2011 in Hasselt starten met de werken.”
Caroline VANDENREYT
Bron: http://www.hbvl.be/Limburg/3500/artikel ... a10922e%7D

p.s. Er staat een foutje op legende van de afbeelding. Het laatste tracé moet uiteraard Neerpelt - Lommel zijn i.p.v. Hasselt - Houthalen-Helchteren, Bibke.