Pagina 3 van 4
Geplaatst: 18 apr 2006, 23:19
door Shrek
in Italië zetten ze ook 25000 v ~ op de hogesnelheidslijnen

Geplaatst: 20 apr 2006, 12:15
door sable
De Diritessima zijn op 3000V --- denk ik. (HSL Rome-Firenze)
Geplaatst: 20 apr 2006, 17:35
door Elgar
De HSL Rome-Firenze is inderdaad op 3000 V= (de maximum-snelheid is daarop ook 250 km/h), maar de anderen zijn of worden 25 kV 50 Hz.
Geplaatst: 22 apr 2006, 20:36
door Trainspotterke
En niet te vergeten dat onze L42 ook met 25000 V ~ voorzien is!

Geplaatst: 24 apr 2006, 12:37
door sable
Sedert waneer heeft Italië matrieel dat onder 25000V ~ kan lopen?
Geplaatst: 24 apr 2006, 16:26
door msts.be
sable schreef:Sedert waneer heeft Italië matrieel dat onder 25000V ~ kan lopen?
1997 en later : E402B kan onder 1,5kV=/3kV= en 25kV~ rijden , ETR500P (eigenlijk de locomotieven E404.5) onder 3kV en 25kV~ voor de nationale HSL dienst , ETR500P met E404.6 locomotieven kunnen onder 1,5kV= , 3kV= en 25kV~ rijden voor diensten naar Frankrijk (Deze ETR500P zullen in een pool met de TGV-R stellen komen die naar Italië rijden , vermoedelijk vanaf 2007 wanneer de TGV-R stellen voor de diensten naar Italië in renovatie gaan ...)..
Men is nu ook bezig aan de E403 , die zal gebaseerd zijn op de E402B en zal snelle goederentreinen op de nieuwe Italiaanse HSL's trekken (aan 160 km/u en sneller , want de vmax van de E403 wordt 180 km/u) ...
Ik snap feitelijk ook niet waarom men geen E464 voor 25kV gebouwd heeft , aangezien sommige regionale diensten ook perfect via de HSL kunnen , cfr. TER GV (Train Express Régional à Grande Vitesse) in Frankrijk : dit is een TGV die regionale stations bedient op de klassieke lijn , en dan via de HSL naar de grote steden spoort.Deze treinen worden meestal gereden met een TGV-R.
Geplaatst: 24 apr 2006, 21:08
door Jules
Die TGV-R's voor Italië zijn wel de "PLT" stellen. Deze hebben een aantal wijzigingen ondergaan om in Italië te mogen (kunnen) rijden.
Geplaatst: 24 apr 2006, 22:33
door msts.be
Jules schreef:Die TGV-R's voor Italië zijn wel de "PLT" stellen. Deze hebben een aantal wijzigingen ondergaan om in Italië te mogen (kunnen) rijden.
Inderdaad , kort opgesomd zijn deze :
-Brandblussersysteem
-RS4 en sinds kort SCMT (dit zijn de Italiaanse beveiligingssystemen)
-Stoel voor 2de bestuurder (sinds kort overbodig vermits SCMT nu ook een waakinrichting bevat , met RS4 was dit niet het geval)
-Aangepaste CX-panto voor onder 3kV=/25kV~ te rijden
Geplaatst: 25 apr 2006, 22:05
door Jules
Idd, dat lijstje lijkt zeer volledig. Ben onlangs op zo een stel geweest, juist die extra stoel leek mij toch dezelfde als op de gewone TGV-R's en PBA's.
Geplaatst: 11 mei 2006, 21:33
door Concurrent
Ik zie men scheerapparaat al geven op 25kv~.Ik heb eens gehoord dat ze aan het streven zijn om over vele landen in Europa de spanning 25kv~ te standaardiseren.Weet niet of het waar is...
Geplaatst: 11 mei 2006, 22:18
door Shrek
Concurrent schreef:Ik zie men scheerapparaat al geven op 25kv~.Ik heb eens gehoord dat ze aan het streven zijn om over vele landen in Europa de spanning 25kv~ te standaardiseren.Weet niet of het waar is...
ja in België,Nederland,Frankrijk,Italië,Spanje,VK,... wordt dit de standaardspanning in de toekomst. Een logische keuze eigelijk want 1 systeem over heel europa is veel goedkoper. 25 kv 50Hz is ook het "beste" systeem alles beschouwd

Geplaatst: 11 mei 2006, 22:52
door Steven
yep vanuit de eu zelfs word dit de ondersteunde spanning genoemd, projecten die in aanmerking komen voor europese subsidie vallen al in de goede lade als ze vermelden dat het over 25 kv lijnen gaat
Geplaatst: 11 mei 2006, 23:42
door Shrek
alleen in duitsland zijn ze niet zo gretig op dit systeem
het 15 Kv 16,7 Hz systeem is namelijk ook niet slecht en de kosten van om te schakelen naar 25 Kv 50 Hz zijn het niet echt waard (wat bij omschakeling van gelijkspanning zeker wel het geval is op termijn)

Geplaatst: 12 mei 2006, 11:46
door sable
25kV ~ is goedkoper omdat men het direct van de normale elektriciteit kunt nemen in plaats van uw eigen generatoren of gekomplekeerde phase verwisselers te gebruiken.
Geplaatst: 12 mei 2006, 14:23
door Shrek
sable schreef:25kV ~ is goedkoper omdat men het direct van de normale elektriciteit kunt nemen in plaats van uw eigen generatoren of gekomplekeerde phase verwisselers te gebruiken.
dat is ook het enige he

(de DB heeft trouwens een eigen elektriciteitsnet waardoor ze al veel minder frequentieomvormers moeten hebben)
bij 3kv = of minder telt het mindere vermogen van uw treinen, de dikkere kabels, meer onderstations,... ook allemaal mee om te overwegen van om te schakelen. in Duitsland zal het dus ni zo rap gebeuren denk ik
