Pagina 3 van 3

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 02 nov 2011, 18:31
door msts.be
sncf-sncb schreef:Wat ik mij nog afvraag; waar slaat de naam Najbert Jet eigenlijk op?
Najbert: naam van een designbureau die het nieuwe liverijconcept van de CD ontworpen hebben. Maar staat in Tsjechië dus ook synoniem met de liverij zelf (zoals ze tegen de gerenoveerde TGV-A/R ook TGV Lacroix zeggen, naar de ontwerper Christian Lacroix). Najbert-jet heb ik als woordspeling uitgevonden, vermits de ÖBB de benaming "Railjet" als handelsmerk (®) zal vastgelegd hebben. Net zoals enkel de ÖBB 1x16 "Taurus" , de 2070 "Hector" en de 2016 "Hercules" genoemd mag worden.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 07 nov 2011, 18:49
door Accelerat
Ah zodoende, ik vind het in ieder geval wel leuk klinken, Najbert Jet! :D

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 10 dec 2011, 09:19
door neigezug
Railjet had perfect als Fyra kunnen dienen.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 10 dec 2011, 21:25
door Joris
Hallo,
neigezug schreef:Railjet had perfect als Fyra kunnen dienen.
Inderdaad! Rijtuigen homologeren duurt doorgaans niet zo lang denk ik. En met een 18 ertegen had dat perfect gelukt!
Groeten,
Joris De Mol

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 11 dec 2011, 00:31
door Shrek
Joris schreef:Hallo,
neigezug schreef:Railjet had perfect als Fyra kunnen dienen.
Inderdaad! Rijtuigen homologeren duurt doorgaans niet zo lang denk ik. En met een 18 ertegen had dat perfect gelukt!
Groeten,
Joris De Mol
De rijtuigen zelf niet (als ze volgens de internationale standaard gebouwd zijn). Met locomzettingen had dat nu al kunnen rijden. Maar een stuurrijtuig homologeren is andere koek :wink:

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 11 dec 2011, 00:34
door AlexNL
Als men identieke rijtuigen had besteld als waar Railjet al mee rijdt (ander stickertje erop, ander interieur) had men er op een buitengewoon korte termijn mee kunnen gaan rijden. Er is immers al toelating elders in Europa, en de rijtuigen zijn niet zo bijzonder verder qua eigenschappen. Een aangepaste vorm van de HLE 18 ervoor (maximumsnelheid: 230 km/h) en men had inmiddels al wel een tijd rond kunnen rijden met "echte" Fyra-treinen.

Maarja, de afdeling commercie van NS wilde een compleet eigen trein, en prijs leek wel het enige criterium te zijn. Nu zitten we met de gebakken peren.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 11 dec 2011, 11:24
door dentheo
Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 11 dec 2011, 17:44
door trainspotterstef
dentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
tussen pot en pint zekers

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 12 dec 2011, 12:54
door deadlock
trainspotterstef schreef:
dentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
tussen pot en pint zekers
Nou de Taurus had zijn toelating natuurlijk al.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 12 dec 2011, 13:55
door K V B
deadlock schreef:
trainspotterstef schreef:
dentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
tussen pot en pint zekers
Nou de Taurus had zijn toelating natuurlijk al.
Inderdaad.
Maar de Railjet is wel een "treinstel". Rijd tussen Zürich en Wien zelfs gekoppeld. Een locomotief in het midden van de trein is iets wat ze in Zwitserland toch wel even van dichtbij bekijken voor ze het zomaar toelaten.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 05 mei 2012, 15:19
door msts.be
Helaas, maar het heeft dus niet mogen zijn: na de ÖBB geven de Tsjechische spoorwegen ook de Railjet-optie op. Enerzijds omdat de politiek tussengekomen is, anderzijds omdat DB voor de EC-treinen naar Praag gaat samenwerken met concurrent RegioJet.

http://www.wirtschaftsblatt.at/archiv/n ... 2/index.do
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... wse/1.html

De politiek wil immers eerst het binnenlandse verkeer met deftig materieel uitrusten voor men weer de expansietoer in het buitenland opgaat. Oorspronkelijk waren de Railjets dus bestemd voor de EC-lijn naar Berlijn/Hamburg, maar als Regiojet deze lijn overneemt met hun materieel of DB-materieel (ICx in 2015 ?) heeft men geen inzetgebied hiervoor.

Dit is nu een uitgelezen kans voor NSH om die Fyra's eindelijk te dumpen, en om te ruilen voor Railjets. En als de NMBS dan toch in het verhaal moet stappen: laten we het in "new-Benelux" stijl doen: Belgische loc (HLE18 !), Nederlandse rijtuigen (RJ).

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 05 mei 2012, 23:50
door Accelerat
Hmm dat zijn toch zeer interessante vorderingen, met name DB en RegioJet die samen gaan werken. Afgelopen week was ik verbaast van de extreem goede service bij RegioJet, zou ideaal zijn als ze die service-standaard ook weten te bieden op die EuroCity-verbindingen. Ik ben benieuwd!

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 06 mei 2012, 07:20
door groentje
RegioJet rijdt alleen met 1e klasse zeg je. Ik vermoed dat DB wel wil vasthouden aan een tweeklassensysteem.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 24 mei 2012, 12:07
door Accelerat
Afbeelding Bron: Zelpage.cz

Zo zóu de CD-RailJet er uit hebben gezien.

Re: Railjet ÖBB

Geplaatst: 24 mei 2012, 20:39
door Sander14
Verrassende kleurstelling.... :lol: Moet zeggen, die van de ÖBB ziet er beter uit.