Pagina 3 van 8
Geplaatst: 13 apr 2006, 21:13
door Slos
trainfreak schreef:Ik heb mijn informatie uit een boek van Max Delie. Maar zal eens goed moeten zien of er niets instaat over de 5117 II
Ik wist dat er iets speciaals was met die datum en heb het nog eens opgezocht. Info komt van dieselloconline:
Op 22 november 1984 reden de 5920 en 5948 met een goederentrein nabij de splitsing Otterbeek achterop een andere goederentrein, getrokken door de 5161. Ondanks de 40 wagens achter de (geelgroene) 5161 kreeg deze loc zo'n oplawaai dat deze behoorlijk ontzet bleek. Er werd dan ook besloten de loc af te voeren op 1 maart 1985. De loc werd nog niet gesloopt. Op 20 januari 1986 reed te Eppegem de (groengele) 5117 met lege ertstrein trein Z38206 Clabecq-Antwerpen achterop staaltrein E27270 Châtelineau-Antwerpen met E-loc 2355, die langzaam reed vanwege het naderen van de splitsing te Weerde. De 5117 ontspoorde na de botsing en kantelde op het perron van station te Eppegem. Hierbij werd een neus en een deel van het chassis zeer zwaar beschadigd. De loc werd overgebracht naar Schaarbeek. Hier kon geconstateerd worden dan voor de 5117 niets anders dan sloop restte. Echter, mede door het verlies van de 5117 besloot met enige maanden later dat de nog altijd aanwezige 5161 nog wel hersteld kon worden. Aldus geschiedde, maar nu ontstond een probleem: de 5161 was officieel al afgevoerd. Dus wat deed men: men voorzag de 5161 van het nummer van de total loss verklaarde 5117... De 5117 werd administratief vernummerd in 5161 en gesloopt. Door deze actie had de 5161 (ex 5117) dus een afvoerdatum éérder dan dat de fysiek afgevoerde loc (5117) dus verongelukt was. En bovendien: de 5117 is officieel geelgroen geschilderd eind 1986, maar dit betreft in feite dus het opnieuw geel schilderen van de reeds gele 5161, terwijl de echte 5117 één van de twee locs is die nooit geel geweest is.
Geplaatst: 14 apr 2006, 17:13
door Locomotief 5175
Zijn er eventueel een foto van 5117 en 5161 ???? Ik heb die loc nog nooit in echt gezien. Het is jammer dat die reeks volledig verdween.
Geplaatst: 14 apr 2006, 18:01
door Slos
Locomotief 5175 schreef:Zijn er eventueel een foto van 5117 en 5161 ???? Ik heb die loc nog nooit in echt gezien. Het is jammer dat die reeks volledig verdween.
Ik heb er enkele staan, verdere info qua plaats, datum, etc. heb ik niet.
Mocht er iemand een foto van de 5176 hebben, mag die gerust plaatsen. Die is namelijk al in '76 geschrapt.

Geplaatst: 14 apr 2006, 18:43
door MGRoverdriver
Ik zou ook wel eens meer foto's willen zien van de 021 en 012
Geplaatst: 14 apr 2006, 23:58
door Joris
Hallo,
Overweg13, weet u soms welk motorstel is uitgebrand te Lokeren? Er staan er enkele tussen, maar ik wete niet juist welk het is...
Ik herrinner (of meen me dat te herrinneren) me dat ik vroeger samen met m'n ouders eens ben gaan kijken naar zo een motorstel, uit wat ik nu weet was het een groen tweetje met een Bordeaux Muis erachter.
Het zou ergens tussen 1994-1998 moeten zijn, denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 15 apr 2006, 09:14
door overweg13
Hoi,
Ik vrees dat het uren opzoekingswerk zou vragen om dat uit te vissen. Ik heb alles wat ik wist in dat lijstje gestopt. Ik heb zelfs geen garantie dat ik het in al mijn documentatie terugvindt. Maar ik zal zeker eens uitkijken, en als ik wat verneem, lees je het wel!
Geplaatst: 16 apr 2006, 17:07
door Terminus
Ik denk de 199, die is in 1994 "gestorven" door een brand.
Geplaatst: 17 apr 2006, 00:20
door Joris
Hallo,
Overweg13, U moet dat niet gaan opzoeken hoor, maar moest je het ooit tegenkomen, dan mag je me dat wel zeggen, alléj, dat zou wel leuk zijn.
Maar het is omdat het die 199 zou kunnen zijn, of misschien een andere die in 1998 verloren is gegaan. Het is zuiver uit nieuwsgierigheid...
Groeten,
Joris De Mol
Re: 15/08/1974
Geplaatst: 17 mar 2008, 23:28
door OMC
Rond de eeuwwisseling is er nabij Antwerpen-Schijnpoort ook een aanrijding geweest tussen een sprinter en een goederentrein als ik me niet vergis, vraag me de nummers niet want dat weet ik totaal niet meer. Het ging hier om een menselijke fout, één van de TB's had een rood sein genegeerd. Als iemand hier nog iets van weet, graag!
Grtz OMC
Re: 15/08/1974
Geplaatst: 17 mar 2008, 23:29
door Bartjedj
Over het reanimeren van een topic gesproken
BDJ
Re: 15/08/1974
Geplaatst: 17 mar 2008, 23:47
door OMC
Bartjedj schreef:Over het reanimeren van een topic gesproken
BDJ
Tja ik was die posts hier eens aan het doorlezen

Re: 15/08/1974
Geplaatst: 22 mar 2008, 17:15
door HLE 2302
der is ook nog een ongeval gebeurd in Roeselare,
een waar er een stuk steen lag en waar en kalsiekje onstpoord is, gelukkig waren er geen slachtoffers de tb die dat meemaakte mag volgend jaar op pensioen
greetz 2302
Re: 15/08/1974
Geplaatst: 22 mar 2008, 17:57
door overweg13
Dag,
Ik denk dat daar in Roeselare wel degelijk slachtoffers gevallen zijn, zelfs dodelijke, dat niet één, maar een aantal klassiekjes ontspoord is, en dat het geen steen maar een stuk oud ijzer was, dat van een vrachtwagen gevallen was en tussen de rail en de tegels van de overweg geklemd zat.
Re:
Geplaatst: 22 mar 2008, 19:40
door Adler
Joris schreef:Hallo,
Overweg13, weet u soms welk motorstel is uitgebrand te Lokeren? Er staan er enkele tussen, maar ik wete niet juist welk het is...
Ik herrinner (of meen me dat te herrinneren) me dat ik vroeger samen met m'n ouders eens ben gaan kijken naar zo een motorstel, uit wat ik nu weet was het een groen tweetje met een Bordeaux Muis erachter.
Het zou ergens tussen 1994-1998 moeten zijn, denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo Joris,
Op 22 september 1993 is er in Bellem een hevige brand geweest in motorstel 173 door een kortsluiting in de hoogspanningskabel op het dak. Ik heb hier een foto van in Spoorweg Journaal 4/94.
Re: Re:
Geplaatst: 22 mar 2008, 22:59
door nighttrain
Adler schreef:Joris schreef:Hallo,
Overweg13, weet u soms welk motorstel is uitgebrand te Lokeren? Er staan er enkele tussen, maar ik wete niet juist welk het is...
Ik herrinner (of meen me dat te herrinneren) me dat ik vroeger samen met m'n ouders eens ben gaan kijken naar zo een motorstel, uit wat ik nu weet was het een groen tweetje met een Bordeaux Muis erachter.
Het zou ergens tussen 1994-1998 moeten zijn, denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo Joris,
Op 22 september 1993 is er in Bellem een hevige brand geweest in motorstel 173 door een kortsluiting in de hoogspanningskabel op het dak. Ik heb hier een foto van in Spoorweg Journaal 4/94.
Ik dacht dat het het de bovenleiding was die gevallen was op het dakv/h stel.
En de mensen van de ES hebben 3X herbewapend na kortsluiting. En volgens mij, die herbewapeningen van de 3KV waren de oorzaak van de brand. Of was dit niet in Drongen?
Nu twijfel ik even