Pagina 3 van 9

Geplaatst: 06 aug 2006, 21:41
door Gerard
Heej even een vraagje, als je als Nederlandse machinist bijvoorbeeld een goederentrein moet rijden met als eindbestemming België, mag deze Nederlandse machinist dan deze goederentrein ook rechtstreeks naar België rijden of moet de loc persé omgewisseld worden op de grens en dat er dan een Belgische machinist in komt en de trein verder rijdt?

Geplaatst: 06 aug 2006, 22:11
door Mark7758
Gerard.
Dat hangt van een groot aantal zaken af. Zoals:
- Wat voor locomotief zit er voor? Kan hij naar het buitenland rijden?
- Heeft de machinist de bevoegheid om in het buitenland te rijden?
- Heeft de machinist wegbekendheid op die route?
- Wordt zijn dienst niet te lang. (Tijd begin en weer op tijd terug zijn.)
Dit zijn de meest belangrijke zaken die hiervoor gelden.
De NS (Reizigers) rijdt normaal tot Luik en Brussel.
De NS (Railion) rijdt tot Antwerpen en soms verder richting Gent.
En tot Luik (Kinkempois) en soms Hermalle Sous Huy.
De Belgen doen het veel beter.
Die komen vanuit Antwerpen tot Kijfhoek en tot Bad Bentheim.
Vanuit Luik komen ze tot Sittard en zelfs Venlo.
Ik hoop dat dit iets is.

Geplaatst: 06 aug 2006, 22:27
door Gerard
Mark7758 schreef:Gerard.
Dat hangt van een groot aantal zaken af. Zoals:
- Wat voor locomotief zit er voor? Kan hij naar het buitenland rijden?
- Heeft de machinist de bevoegheid om in het buitenland te rijden?
- Heeft de machinist wegbekendheid op die route?
- Wordt zijn dienst niet te lang. (Tijd begin en weer op tijd terug zijn.)
Dit zijn de meest belangrijke zaken die hiervoor gelden.
De NS (Reizigers) rijdt normaal tot Luik en Brussel.
De NS (Railion) rijdt tot Antwerpen en soms verder richting Gent.
En tot Luik (Kinkempois) en soms Hermalle Sous Huy.
De Belgen doen het veel beter.
Die komen vanuit Antwerpen tot Kijfhoek en tot Bad Bentheim.
Vanuit Luik komen ze tot Sittard en zelfs Venlo.
Ik hoop dat dit iets is.
Ja bedankt :wink: ,
Ik denk zomaar dat er vaker reizigerstreinen in België komen dan goederentreinen heb ik zo het gevoel :P

Geplaatst: 07 aug 2006, 02:46
door Steven
Mark7758 schreef:Gerard.
- Heeft de machinist de bevoegheid om in het buitenland te rijden?
- Heeft de machinist wegbekendheid op die route?

Ik hoop dat dit iets is.
- dit is bij ons vermeld op een brevet
- dit noemt bij ons lijnkennis

kwestie van het langs beide kanten van de grens voor iedereen begrijpbaar te hebben :-)

Geplaatst: 07 aug 2006, 07:02
door Gerard
Weet iemand ook in welke plaatsen in Nederland je een opleiding bij de NS (Treindienstleider, machinist enz...) kan volgen?

P.S. Jammer dat de Ardennen Express er niet meer is :cry: :P

Geplaatst: 07 aug 2006, 07:09
door Mark7758
Wat wil je worden?
De opleidingen algemeen worden gegeven in Amersfoort.
En een groot deel in kleine groepjes op je standplaats. (Waar je depot/kantine is. Dus je begin en eindpunt)

Geplaatst: 07 aug 2006, 07:17
door Gerard
Mark7758 schreef:Wat wil je worden?
De opleidingen algemeen worden gegeven in Amersfoort.
En een groot deel in kleine groepjes op je standplaats. (Waar je depot/kantine is. Dus je begin en eindpunt)
Ik zit nu in het examenjaar van havo, treindienstleider lijkt me op zich wel mooi maar valt dat ook te combineren met het af en toe rijden van een trein?

Geplaatst: 07 aug 2006, 08:31
door Mark7758
Nee. Een treindienstleider zit op de verkeersleiding en rijdt helaas geen treintjes.
Een verkeersleidingpost in jou buurt is Groningen of Zwolle of Alkmaar.
Dan weet je waar je kan werken.

Geplaatst: 07 aug 2006, 10:00
door Gerard
Oke bedankt, ik heb ook al wat info bij de NS opgevraagd 8)

Geplaatst: 14 aug 2006, 09:55
door yannickvw
Kan je als tb eigenlijk "kiezen" met welk materieel je rijdt? Oké, je bent verbonden aan een stelplaats, dus je kan enkel rijden met dat materieel dat daar aanwezig is. En kan je als beginnend tb al rijden met bv. een reeks 13?

Geplaatst: 14 aug 2006, 12:59
door TBbart
tijdens je opleiding moet je meerijden met verschillende tb's, uit verschillende reeksen ... je ziet dan ongeveer alle materiaal en zal ook wel op het einde van je opleiding met vanalles gereden hebben, maar dan word je een depot toegewezen, Antwerpen - Noord of Brussel
Dan word je daar in een reeks gedropt en moet je nog het plaatselijke materiaal 'leren kennen' ... eigenlijk kiest de NMBS dus met wat je rijd... aangezien ze je een reeks toewijzen, maar als je geluk hebt kan je met 13 rijden ... dat weet je eigenlijk niet op voorhand, meestal als je in Antwerpen gedropt word voor TB dan ga je HLE 23, 26, 27/21 , 20 zien ...

Geplaatst: 14 aug 2006, 13:27
door Steven
eens je geslaagd bent voor je laatste examen kan je een stelplaats en een reeks vragen. die kies je zelf in functie van je woonplaats, de reeksen bekijk je best eens of vraag eens bij een bestuurder, welke lijnen ze zoal doen en met welk materieel ze zoal rijden

Geplaatst: 14 aug 2006, 13:54
door yannickvw
En die reeksen, hoe hoger de reeks, hoe meer lijnen en materieel men moet kennen?

Geplaatst: 14 aug 2006, 13:57
door TBbart
ja, maar Steven dat kan toch jaren duren voor je op je aangevraagde bestemming bent? Je begint toch in een reeks die je toegewezen is?

Voor die reeksen,
die zijn ingedeeld per letter, in elke depot verschillen die wel van betekenis, maar vb, reeks K = goederen (lok)
reeks L = goederen en reizigers (lok en stel)
reeks A = reizigers (stelletjes)
... eigenlijk is dat gewoon een een bundeltje vaste diensten binnen een reeks, maar om de 3 weken ga je voor een week uit de reeks (dat is een beurtrol)
dat wil zeggen dat je niet meer die vaste diensten doet, maar invalt voor andere tb's uit alle reeksen die diensten kunnen op het laatste stekje veranderen en je weet dan weinig op voorhand. Natuurlijk krijg je geen dienst met materiaal die je niet kent :wink:

Geplaatst: 14 aug 2006, 14:06
door Steven
het kan idd soms effe duren het kan ook snel gaan is zowat te zien wat je vraagt, hoe meer naar de kust hoe meer geintresseerden kan men als basis stellen, al moet je rekening mee houden dat er ook daar (net als de rest van het land) er nog massaal veel TB op pensioen gaan (meer als de helft van huidige aantal in komende 5-10 jaar)

de reeks is ni hoger of lager, een reeks is een groep van x aantal bestuurder, die x aantal lijnen kennen met x aantal types materieel kunnen rijden.
eerst worden alle diensten over de verschillende stelplaatsen verdeeld ( in principe volgens de meest economische manier van werken en volgens aantal bestuurders) dan worden de diensten intern in de stelplaatsen verdeeld.
zo een reeks dient om voor de nmbs een eenvoudig systeem te hebben om uurroosters op te maken om personeel in die uurroosters te laten passen en zo meer, klinkt allemaal verwarrend maar eens je dat in de realiteit aan het werk gezien hebt is zoiets veel duidelijker