Is dat omdat je geen aarding hebt? Want voor zover ik weet houdt je met een goed geaarde kooi van Faraday practisch alles tegen.pietje schreef:De uitleg over een gebouw kan ik nog wel volgen, maar dat van dat vliegtuig geloof ik geen bal van.thomaslj schreef:In het geval van Kinepolis kan het ook de isolatie van de gebouwen zijn zodat de gsm's binnenin geen signaal krijgen van de gsm masten buiten, sommige luchtvaartmaatschappijen isoleren op die manier ook hun vliegtuigen..
In het beste geval kan je een vliegtuig een isolatie geven van 40 - 50 dB. indien je in de lucht bent en dus vrij zicht hebt op de GSM-mast (=geen bomen of gebouwen tussen u en de mast) dan is deze isolatie te weinig om de werking geheel te verhinderen.
Waar je dan weer in een trein last me hebt is dat de cellen zich snel opvolgen. Je GSM meldt zich dan steeds weer bij een nieuwe cel aan. Een ritje Zwitserland - België os genoeg om de accu van mijn GSM-etje leeg te trekken.In de lucht heb je wel een ander fenomeen dat het GSM-en sterk verhindert, namelijk dat je vrij zicht hebt op 10 tallen GSM-masten, waarvan er enkelen op dezelfde kanalen zitten. Hierdoor verstoren ze mekaars signalen en wordt bellen sterk bemoeilijkt. (maar met een beetje geluk zal het toch werken)
Die Zwitserse GMS masten zenden wel maar op een tiende van de sterkte als vergelijkbare zenders in de buurlanden (wegens een absurde wet). Een van de gevolgen is dat je, als je niet oplet, je in het grensgebied al snel op een buitenlands net zit. Dat, en de geografie maakt een landelijk dekkend GSM netwerk best lastig.Weet dat je op een hoogte van enkele km's "vrij zicht" hebt van honderden kilometers, dus het zou eventueel kunnen dat uw GSM eerder geneigd is om een mast op de een of andere berg in Zwitserland te nemen, dan eentje in eigen land.
Overigens, Swisscom (mijn werkgever
