Pagina 3 van 11
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 05 mei 2008, 19:59
door Steven
werkzekerheid? duh ga is op de luchthaven werken, hopen prive firma's die gewoonweg hun vacatures niet ingevuld krijgen, vacatures die maanden open staan? haven van antwerpen idem dito verschillende bedrijven die problemen hebben om personeel te vinden. brussel regio vooral het onderwijs dat geen personeel kan vinden, idem voor politie in verschillende regio's. Is vooral een kwestie van willen werken. werk is er zeker genoeg, maar blijkbaar weinig werk dat de belgen zelf nog willen doen. dus me niet komen zeggen da het in de prive economisch slecht gaat.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 06 mei 2008, 03:32
door Asterix
Ik geef je volledig gelijk, Steven. Het maakt echter deel uit van de typische ambetantenarenmentaliteit om de privé af te schieten. Goede werknemers lopen in de privé nooit lang vrij rond, die zijn gegeerd. Een overheidsjob kiezen louter vanwege de werkzekerheid gaat dan ook enkel op voor werknemers die zich a) niet willen bijscholen, b) niet te hard willen werken en dan maar c) teren op hun statuut. Want dat zijn de mannen die in de privé wél buitenvliegen en geen werk meer vinden.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 02:28
door Miljaarde
Tim schreef:Ik beveel uiteraard ook DLC aan

Een DLC'er en ikzelf hebben eens in alle openheid onze lonen vergeleken, ik dank hem nog steeds voor die openheid. Ik heb daar voor mezelf de conclusie uit getrokken. Ik ga nooit naar een privebedrijf, niet omdat het een privebedrijf is, maar omdat bleek dat NMBS beterbetaalde ifv gepresteerde uren. En dan nam ik nog niet eens de verlofregeling in rekening, (velen beginnen dan vaak discussies prive/staat aan te gaan, wat totaal naast de kwestie is volgens mij, ik probeer -en niemand hoeft me te geloven- echt objectief te vergelijken op het financiele gebied, zonder vooroordelen tgo prive of staat)
Ik vergelijk als volgt: Hoeveel nettoloon heb ik per maand? Hoeveel uur heb ik er moeten voor werken? hoeveel ancienniteit heb ik? Uit alles bleek dat DLC uiteindelijk minder betaalde... Een firmawagen zegt me totaal niets: ik neem gewoon zoveel mogelijk de fiets (ik heb ook een auto hoor, daar niet van)
En dan heb ik nog niet het feit meegerekend dat je bij de NMBS Altijd nog terugkrijgt van de belastingen, soms is dit gewoon een extra maandloon (Nighttrain, misschien ga je nu zeggen dat je brutolonen moet vergelijken, maar als je werkgever weinig van je brutoloon doorstort gedurende het jaar, dan krijg je daar sowieso een vertekend beeld van en kun je inderdaad gaan zeggen (zoals er veel doen) dat je meer netto hebt op een maand, terwijl je dan met de gebakken peren zit als de belastingen afkomen. Mij interesseren alleen hetgeen ik netto op mijn bankrekening lkrijg, want daar moet ik het nu eenmaal mee doen)
Krijg je bij Dlc terug van de belastingen? Hoeveel houden ze af per maand? Kan een DLC'er een eerlijk en geloofwaardig antwoord geven zonder vooroordelen en zonder reclamepraatjes voor gelijk welk bedrijf?
Moeten wij tb's (en bij uitbreiding de andere functies bij de spoorbedijven) niet veel meer op een open manier vergelijken met elkaar zodat we weten wat we kunnen gaan vragen bij ons bazen? Enkel zij hebben baat bij ons onderling gekibbel.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 04:14
door Steven
an uw redenering volgen maar zeggen dat een firmawagen u ni aanstaat druk je toch een beetje verkeerd uit aangezien dit een financieel vordeel is dat de laatste tijd door stijgende benzineprijzen serieus in de andere richting is gaan wegen en bijgevolg een seroeise besparing is op uw budget, dat tel je toch ook mee of vind jij het niet niet doorslaggeven dat je maandelijk de kosten van brandstof, verzekering, taksen, aankoop netto kan besparen? da kan in uw nettoloon tot ruim boven de 200€ verschil geven. in de zin van kosten die je niet moet maken. Hier heb ik het niet specifie over treinbestuurders op zich maar alle beroepen die beschikken over zo een wagen. Ik heb een schoonbroer die een firmawagen heeft en die cijfert die niet zomaar weg!
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 14:33
door Miljaarde
Firmawagens zijn een besparing voor wie veel met de auto rijdt, dat is helemaal juist Steven. Maar ik moet geen firmawagen hebben want dan ga ik veel meer de auto gebruiken. Ik bespaar op mijn kosten door zoveel mogelijk fiets te gebruiken (voor grote comissies gebruik ik wel een auto, ook om op reis te gaan, vaak leen ik er dan 1)
Intussen herhaal ik dus dat je meer verdient bij de nmbs na een vergelijkende studie en blijft mijn vraag over belastingen staan. Iemand?
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 14:50
door Juventino
Voor ik bij de NMBS heb gewerkt heb ik in de privé gezeten nl. vertegenwoordiger voor een farma-gigant (Pfizer). Omdat ik absolute werkzekerheid wilde heb ik voor een baan bij de NMBS gekozen en eigenlijk beklaag ik me dat wat

. Maar moest ik kunnen veranderen dan ga ik direct naar de privé. Ik wacht moet nog 10 jaar m'n huis afbetalen enz ..
Ik zal m'n voordelen en nadelen posten privé en NMBS:
voordelen privé:
- enorme bonussen (soms 2000 € per maand extra)
- mooie bedrijfswagen + tankkaart (Audi A6 break

)
- talloze voordelen zoals gratis kaarten voor Anderlecht, etentjes, concertkaartjes, bioscooptickets ..
- elk jaar een nieuwe laptop
- geen weekends + alle feestdagen thuis + jaarlijks 5 weken verlof (die ik zonder problemen kon nemen)
- je krijgt fantastische nieuwjaarscadeaus

- maaltijdcheques aan 7 € stuk
- serieuze promotiekansen
nadelen privé:
- absolute werkzekerheid heb je niet (dus als het enkele maanden minder goed gaat lig je sowieso buiten
- lange dagen (van 7h 's morgens tot 20h 's avonds was ik op de baan)
- non-stop bijscholen (twee dagen per maand kregen we altijd veel stof te verwerken)
Voordelen NMBS:
- absolute werkzekerheid
- op papier krijg je veel verlofdagen
- gratis vrijkaart + vrijbiljetten
- internationale treinvoordelen
- kortingen in bepaalde winkels enz ..
- promotiekansen
Nadelen NMBS:
- voor het personeel die in ploegen werkt hebben ze geen respect => achterstallige rust en compensatiedagen voor mij kan dat niet
- te veel vriendjespolitiek
- te veel onbekwame mensen op hoge functies
- kinderlijke gezags mentaliteit => een boetesysteem is echt wel passé!!!
- personeel moet hogere verloning krijgen
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 14:56
door Juventino
Dat van die belastingen is ook een fabeltje ..
Toen ik in de privé werkte kon ik kiezen. Ofwel werd minder ingehouden, maar de kans was dus reeël dat ik nog geld moest geven aan de belastingen ofwel werd alles al afgehouden. Zulke zaken kun je gewoon vragen bij de loonsadministratie van het bedrijf waar je werkt. Ik heb ervoor gekozen om alles te laten afhouden en jaarlijks kreeg ik altijd tussen de 3000 à 4000 euro terug van de belastingen ..
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 16:12
door gysev
Jeroen schreef:Ik geef je volledig gelijk, Steven. Het maakt echter deel uit van de typische ambetantenarenmentaliteit om de privé af te schieten. Goede werknemers lopen in de privé nooit lang vrij rond, die zijn gegeerd. Een overheidsjob kiezen louter vanwege de werkzekerheid gaat dan ook enkel op voor werknemers die zich a) niet willen bijscholen, b) niet te hard willen werken en dan maar c) teren op hun statuut. Want dat zijn de mannen die in de privé wél buitenvliegen en geen werk meer vinden.
Vind je nu zelf niet dat je overdrijft? Ik werk sinds 1993 bij de NMBS (nu Infrabel als regelaar op een blokpost) omdat ik als spoorwegliefhebber gewoon gemotiveerd ben om mijn droomjob uit te oefenen. Hiervoor doe ik met plezier weekend-en nachtwerk. Het klopt dat bij veel NMBS-ers een aangeboren en bekrompen afkeer van de privé bestaat, maar dat het omgekeerde ook bestaat bewijst je bijdrage wel. Ik heb veel supergemotiveerde collega's die een dergelijke omschrijving niet verdienen. Jammer genoeg klopt het wel dat onze bazen nog te veel hun positie te danken hebben aan de juiste kennissen bij vakbond en politiek, maar dat is niet de fout van de gewone spoorman of -vrouw. Voor al wie denkt dat ik als vastbenoemd bediende niet hard moet werken of ongeschikt zou zijn voor de privé toch enkele feiten over het werken bij de NMBS :
- onregelmatig ploegensysteem met diensten die elke dag kunnen wisselen
- diensttabel voor de maand B komt pas uit op de 20e van maand A en is nooit definitief. Een familiaal of sociaal leven is zéér moeilijk tot onmogelijk te plannen
- als "verantwoordelijke bediende van de beweging" ben je persoonlijk juridisch verantwoordelijk bij vergissingen, op je werkgever moet je niet rekenen voor steun
- de stress op een grote blokpost moet je niet onderschatten, dat is niet altijd bevorderlijk voor de gezondheid
- wegens personeelsgebrek bedraagt de gemiddelde achterstand aan wettelijke rustdagen op mijn werkplek gemiddeld 35 dagen per persoon - ik sta op 62 dagen achterstand
- verplichte opfrissingscursussen om de drie maand en regelmatige evaluaties, sinds 1993 heb ik, inclusief opleiding en een promotie-examen, 11 examens afgelegd. Aangezien ik rechtstreeks tussenkom in de veiligheid is dat ook maar normaal. Had ik echter een job zonder bijscholing gewild, was ik wel kantoorbediende of magazijnier in de privé geworden.
Ik lijk wel gek dat ik blijf

!!
Even serieus, wie zijn werk graag doet klaagt niet, en dat geldt zowel in de privé als in een overheidsbedrijf. Mocht ik op dit moment 20 zijn en moeten kiezen, zou ik ook durven opteren voor een privéoperator, maar in 1993 bestond die keuze gewoon niet. Het komt er gewoon op aan om alle voor-en nadelen rustig te bekijken en voor jezelf te bepalen wat je wil - zonder je lot te laten bepalen door belachelijke vooroordelen...
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 16:38
door nighttrain
Miljaarde schreef:Tim schreef:Ik beveel uiteraard ook DLC aan

Ik vergelijk als volgt: Hoeveel nettoloon heb ik per maand? Hoeveel uur heb
En dan heb ik nog niet het feit meegerekend dat je bij de NMBS Altijd nog terugkrijgt van de belastingen, soms is dit gewoon een extra maandloon (Nighttrain, misschien ga je nu zeggen dat je brutolonen moet vergelijken, maar als je werkgever weinig van je brutoloon doorstort gedurende het jaar, dan krijg je daar sowieso een vertekend beeld van en kun je inderdaad gaan zeggen (zoals er veel doen) dat je meer netto hebt op een maand, terwijl je dan met de gebakken peren zit als de belastingen afkomen. Mij interesseren alleen hetgeen ik netto op mijn bankrekening lkrijg, want daar moet ik het nu eenmaal mee doen)
Krijg je bij Dlc terug van de belastingen? Hoeveel houden ze af per maand? Kan een DLC'er een eerlijk en geloofwaardig antwoord geven zonder vooroordelen en zonder reclamepraatjes voor gelijk welk bedrijf?
Moeten wij tb's (en bij uitbreiding de andere functies bij de spoorbedijven) niet veel meer op een open manier vergelijken met elkaar zodat we weten wat we kunnen gaan vragen bij ons bazen? Enkel zij hebben baat bij ons onderling gekibbel.
Beste Miljaarde als je blijf volhouden uit ... dan is dit uw zaak. Zoals ik al dikwijls gezegd heb , je kan allleen maar constanten met elkaar vergelijken en niet de variabelen!
Wat zijn de constanten Brutto wedde, brutto vergoeding voor nachtwerk,zaterdagwerk ,zondagwerk en bonusen!
Wat zijn variabelen: uw fiscale aftrek posten forfetair of niet , je gezinssituatie en woonplaats.Dus m.a.w.(voorbeeld) een vrijgezel die in Antwerpen een huis huurt en forfetair belast wordt kan zich vergelijken met iemand in dezelfde situatie na belastingen.
Betreft uw manie van "netto"Je gaat toch ook niet redeneren dat een TB bij de NMBS met 20 jaar dienst die 4 kinderen en vrouw ten laste heeft en de inetresten inbrengt van een lening van 200000€, meer verdient dan een TB met dezelfde 20 jaar dienst bij de NMBS die vrijgezel is en een flat huurt!Want hun "netto" uitbetaalde lonen op het einde van de maand zullen ook serieus verschillen...so what!
Dus om te vegelijken maak je een som van de constanten. En op basis van deze constanten kan je zien of je meer of minder gaat verdienen bij een andere werkgever voor dezelfde jobomschrijving. Wat nu best doenbaar is als treinbestuurder alom in Europa. En het feit van de bazen! vergelijken is niet zo slecht,en 'k zou nie weten waarom dat zij daar baat zouden kunnen bij hebben of zich zouden laten beinvloeden op een beperkt forum.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 18:32
door Traxxion
Miljaarde schreef:Firmawagens zijn een besparing voor wie veel met de auto rijdt, dat is helemaal juist Steven. Maar ik moet geen firmawagen hebben want dan ga ik veel meer de auto gebruiken. Ik bespaar op mijn kosten door zoveel mogelijk fiets te gebruiken (voor grote comissies gebruik ik wel een auto, ook om op reis te gaan, vaak leen ik er dan 1)
Intussen herhaal ik dus dat je meer verdient bij de nmbs na een vergelijkende studie en blijft mijn vraag over belastingen staan. Iemand?
Het kan zijn dat je met een groot verschil in belastingen zit NMBS tov privé, eender waar, bij het vak van woon-werkverkeer.
Ik had vroeger nl een bedrijfswagen, en ik werd hierdoor belast op "woon-werkverkeer", ik kreeg nl ongeveer 1500 € aangerekend op mijn loonbrief dat ik op mijn belastingsbrief moest zetten (met een vrijstelling van 160 €).
Resultaat is dat ik hierdoor 700 € meer belastingen moest betalen als nu.
Bij de NMBS krijgen we immers niets vergoed voor woon-werkverkeer (alhoewel we een vrijkaart hebben). En moest het dan nog aangerekend worden, zou het volledig bedrag vrijgesteld kunnen worden vermits het openbaar vervoer is.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 22:35
door Miljaarde
nighttrain schreef:Miljaarde schreef:Tim schreef:Ik beveel uiteraard ook DLC aan

Ik vergelijk als volgt: Hoeveel nettoloon heb ik per maand? Hoeveel uur heb
En dan heb ik nog niet het feit meegerekend dat je bij de NMBS Altijd nog terugkrijgt van de belastingen, soms is dit gewoon een extra maandloon (Nighttrain, misschien ga je nu zeggen dat je brutolonen moet vergelijken, maar als je werkgever weinig van je brutoloon doorstort gedurende het jaar, dan krijg je daar sowieso een vertekend beeld van en kun je inderdaad gaan zeggen (zoals er veel doen) dat je meer netto hebt op een maand, terwijl je dan met de gebakken peren zit als de belastingen afkomen. Mij interesseren alleen hetgeen ik netto op mijn bankrekening lkrijg, want daar moet ik het nu eenmaal mee doen)
Krijg je bij Dlc terug van de belastingen? Hoeveel houden ze af per maand? Kan een DLC'er een eerlijk en geloofwaardig antwoord geven zonder vooroordelen en zonder reclamepraatjes voor gelijk welk bedrijf?
Moeten wij tb's (en bij uitbreiding de andere functies bij de spoorbedijven) niet veel meer op een open manier vergelijken met elkaar zodat we weten wat we kunnen gaan vragen bij ons bazen? Enkel zij hebben baat bij ons onderling gekibbel.
Beste Miljaarde als je blijf volhouden uit ... dan is dit uw zaak. Zoals ik al dikwijls gezegd heb , je kan allleen maar constanten met elkaar vergelijken en niet de variabelen!
Wat zijn de constanten Brutto wedde, brutto vergoeding voor nachtwerk,zaterdagwerk ,zondagwerk en bonusen!
Wat zijn variabelen: uw fiscale aftrek posten forfetair of niet , je gezinssituatie en woonplaats.Dus m.a.w.(voorbeeld) een vrijgezel die in Antwerpen een huis huurt en forfetair belast wordt kan zich vergelijken met iemand in dezelfde situatie na belastingen.
Betreft uw manie van "netto"Je gaat toch ook niet redeneren dat een TB bij de NMBS met 20 jaar dienst die 4 kinderen en vrouw ten laste heeft en de inetresten inbrengt van een lening van 200000€, meer verdient dan een TB met dezelfde 20 jaar dienst bij de NMBS die vrijgezel is en een flat huurt!Want hun "netto" uitbetaalde lonen op het einde van de maand zullen ook serieus verschillen...so what!
Dus om te vergelijken maak je een som van de constanten. En op basis van deze constanten kan je zien of je meer of minder gaat verdienen bij een andere werkgever voor dezelfde jobomschrijving. Wat nu best doenbaar is als treinbestuurder alom in Europa. En het feit van de bazen! vergelijken is niet zo slecht,en 'k zou nie weten waarom dat zij daar baat zouden kunnen bij hebben of zich zouden laten beinvloeden op een beperkt forum.
Alla alla, nighttrain, nu onderschat je me echt hoor... Denk je nu echt dat ik met al die variabelen geen rekening heb gehouden? Alle variabelen waren in mijn vergelijkingen ongeveer dezelfde, alleen is het moeilijk om concreet te worden om redenen van discretie...
De enige variabele die ik nog niet kon thuiswijzen of men in dit geval bij DLC veel afhoudt van de bron ja dan nee... En of men bijgevolg nog moet achterdragen aan de belastingen ja dan nee... Toegegeven, ik ben er vanuit gegaan dat de mensen geen grote fiscale aftrekposten hadden, gezien het feit dat ze nog jong waren. Zeker kan ik daar niet van zijn... daar heb je een terecht punt.
En wat de bazen betreft, ze verdienen vaak veel meer en presteren vaak veel minder (zeker bij de nmbs) dan het voetvolk. Alleen al daarom moeten we niet te braaf zijn.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 07 mei 2008, 22:50
door nighttrain
Onderschatten zeker niet!
Maar dan kan je mij hierop antwoorden: De vraag is wie heeft de beste wedde voor dezelfde job ?
A)Een NMBS TB met 10 jaar dienst,zelfde bericht P, zelfde reeks in FNDM,vrouw(huisvrouw) en 1kind ten laste die in Oostende woont,forfetaire aftrok
B)Een NMBS TB met 10 jaar dienst,zelfde bericht P, zelfde reeks in FNDM,vrouw(huisvrouw) en 1kind ten laste die in Knokke -Heist woont,forfetaire aftrok
C)Een NMBS TB met 10 jaar dienst ,zelfde bericht P,zelfde reeks in FNDM,vrijgezel die in Antwerpen woont,forfetaire aftrok
Hun netto lonen zullen ruim verschillen,alsook hun afrekeningen van de belastingen
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 08 mei 2008, 10:31
door Miljaarde
Eerlijk is eerlijk, nighttrain. Na herberekeing moet ik toegeven dat mijn nettoberekening in mijn vergelijking niet klopte... Mijn brutoberekening wel.... (en is veel eenvoudiger) je had dus toch gelijk.

Mijn excuses
Wat uw vraagstuk betreft: vrij ingewikkeld en vergt veel zoekwerk: hoeveel betaal je me netto?

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 08 mei 2008, 10:47
door nighttrain
Miljaarde schreef:Eerlijk is eerlijk, nighttrain. Na herberekeing moet ik toegeven dat mijn nettoberekening in mijn vergelijking niet klopte... Mijn brutoberekening wel.... (en is veel eenvoudiger) je had dus toch gelijk.

Mijn excuses
Wat uw vraagstuk betreft: vrij ingewikkeld en vergt veel zoekwerk: hoeveel betaal je me netto?

Het belangrijkste is dat we leren door uitwisselen van ervaringen,en ook heb als ex-treinbestuurder, geen moeite om toe te geven wanneer ik fout was,dat siert oze beroepscategorie,daar we er altijd alleen voor staan.
Maar he fiscaal systeem is iet transparant in Belgie.
De baas betaalt een brutoloon min sociale afhoudingen, daarop wordt een geschatte fiscale voorheffing gedaan en 1 à 2 jaar later gebeurt de afrekening door de staat.Tussen de betaling en afrekening kunnen er sociale veranderingen plaatsvnden die belangrijk zijn voor de afrekening.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 08 mei 2008, 10:52
door Steven
effe aanvullen dat je nog voor een paar zaken moet opletten. de nmbs kent geen loonschaal leerlingbestuurders meer, DLC kent deze nog wel. je begint pas op 100% van uw loonschaal vanaf uw leeftijd van 21 jaar. factoren die zowel op bruto als netto een zeker invloed zullen hebben.