Treinstaking 20 mei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Asterix »

Steven, dat ze dan kiezen of delen, hé. Daarmee bedoel ik één lijst met alle grieven opstellen en tot de finish staken. Punt. Dan weet je als reiziger ten minste waar je aan toe bent. Nu is het een dagje voor zus, een dagje voor zo. Het lijkt erop dat het werk van de vakbonden door hogerhand wordt gedoogd zolang het maar niet té hard wordt gespeeld en dat de vakbonden dit goed genoeg weten. Ze willen wel maar durven niet doorgaan (schrik voor minimum dienstverlening?)

Weken aan één stuk staken is een pak geloofwaardiger dan elke maand eens een dag voor totaal uiteenlopende redenen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

als je de structuur bij de nmbs kent dan moet ge weten da de twee grote vakbonden deels verweven zijn in de structuur en dat ze een zitje hebben in verschillende raden. dan weet ge ook dat ze in de hand moeten bijten waar ze ook uit eten. kan niet echt optimaal zijn voor alle zaken he
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Asterix »

...dus staken ze om hun bestaansrecht af te dwingen en te tonen dat ze "meespelen". Dus staken ze eerder voor hun eigen agenda (een positie verwerven aan de vetpotten) dan wel louter voor hun leden. Dus waarom doet het voetvolk dan mee aan deze vertoning?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:...dus staken ze om hun bestaansrecht af te dwingen en te tonen dat ze "meespelen". Dus staken ze eerder voor hun eigen agenda (een positie verwerven aan de vetpotten) dan wel louter voor hun leden. Dus waarom doet het voetvolk dan mee aan deze vertoning?
omdat een staking van bovenuit groter gevolgen heeft dan eentje van onder uit,

van boven uit, geen enkel trein zal rijden (sluit de meest stratische seinhuizen en niets zal rijden)
van onder uit, de treinen rijden maar serieus verstoord, afhankelijk van de opkomst.

heel simplistisch uitgelegd maar zo is het ongeveer :-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door treinbruno »

daarnet bij de TSP rit, als we 15 min. op een belangrijke overweg stilstonden (eke nazareth)
vroeg een madam mij:

zijn jullie stakers van de spoorwegen, jullie gingen toch pas volgende week staken :lol: :lol: :D :twisted:
Afbeelding
Arator

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Arator »

Steven schreef:sluit de meest stratische seinhuizen en niets zal rijden
met de concentratie van de seinhuizen wordt elk seinhuis een strategisch seinhuis.

Bij de voorgaande stakingen heeft Blok 12 te Berchem nog altijd zijn werk gedaan, maar ik kan u zeggen dat het potje daar ook aan het overkoken is. Ik zal wel niet moeten vertellen welk een impact dezen blok heeft voor de provincie Antwerpen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

idd met het verminderen van het aantal seinhuizen naar de toekomst toe zal het voor bepaalde zielen in bepaalde omstandigheden vereenvoudigen om bij een staking meer effect te veroorzaken op het spoorverkeer.
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.

Dankzij verhoging van de flexibiliteit van de werknemers is er eindelijk winst gemaakt na vele tientallenb jaren. Het spreekt voor zich dat het het rijdend personeel alook dat van de seinposten is die er voornamelijk voor zorgt dat de boel draaiende gehouden wordt.
Ondanks het vermeerderen van hoge dure directieposten is er winst gemaakt na vele tientallen jaren.

De beloning zou een baremaverhoging kunnen zijn zonder dat daar iets zou moeten tegenover staan, een deelname in de winst als het ware...

In plaats daarvan tracht de directie vanalles terug te eisen van het personeel en worden er veel vage maatregelen in het vooruitzicht gesteld. Sommige eisen, zoals het zelf aan en afkoppelen van treinen gebeurt al in bepaalde depots, ZONDER een vergoeding hiervoor. Dit is toch een blijk van goede wil van het personeel denk ik.

Daarom ben ik voor de staking
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Shrek »

worden dat soort zaken dan niet in een CAO onderhandeld? :roll:
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

Shrek schreef:worden dat soort zaken dan niet in een CAO onderhandeld? :roll:

Men is die CAO juist aan het onderhandelen nu, slimmeke...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Miljaarde schreef:Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.

Dankzij verhoging van de flexibiliteit van de werknemers is er eindelijk winst gemaakt na vele tientallenb jaren. Het spreekt voor zich dat het het rijdend personeel alook dat van de seinposten is die er voornamelijk voor zorgt dat de boel draaiende gehouden wordt.
Die winst is er niet (in de eerste plaats) door de flexibiliteit van het personeel, integendeel, hij is het logische gevolg van de jaar na jaar toenemende betoelaging van de NMBS. Niet dat ik daar iets tegen heb, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Decroo e.a., maar wat het personeel nu wil is dat een stuk van die subsidiëring gewoon doorgestort wordt naar het personeel. Let wel, voor mij mag dat personeel goed zijn boterham verdienen, maar je moet de zaken wel eerlijk voorstellen. En dat doe je niet als je de winst van de NMBS zoekt in de grotere flexibiliteit van het personeel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Asterix »

Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden..... :roll:
Fles

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Fles »

Jeroen schreef:Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden..... :roll:
Nou, daar ben ik het dan niet mee eens. Wel met een dikke sigaar in je kop jezelf en je bestuursmaatjes dikke bonussen toeschrijven, en dan naar het personeel toe zeggen:
Jeroen schreef:Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor.
En daar dan ook nog begrip voor verwachten? Ik dacht het niet :roll: En de logische uitkomst is dan actievoeren. En dat gebeurt dan ook. 1+1 = 2, al een hele tijd.
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

overweg13 schreef:
Miljaarde schreef:Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.

Dankzij verhoging van de flexibiliteit van de werknemers is er eindelijk winst gemaakt na vele tientallenb jaren. Het spreekt voor zich dat het het rijdend personeel alook dat van de seinposten is die er voornamelijk voor zorgt dat de boel draaiende gehouden wordt.
Die winst is er niet (in de eerste plaats) door de flexibiliteit van het personeel, integendeel, hij is het logische gevolg van de jaar na jaar toenemende betoelaging van de NMBS. Niet dat ik daar iets tegen heb, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Decroo e.a., maar wat het personeel nu wil is dat een stuk van die subsidiëring gewoon doorgestort wordt naar het personeel. Let wel, voor mij mag dat personeel goed zijn boterham verdienen, maar je moet de zaken wel eerlijk voorstellen. En dat doe je niet als je de winst van de NMBS zoekt in de grotere flexibiliteit van het personeel.

Beste Vic,
helaas is uw waarheid niet de juiste, meer nog, met dergelijke replieken ga je het personeel nog stakingswilliger maken. (bij mij persoonlijk alvast gebeurd, ne welgemeende fuck you, zou ene Kowlier zeggen) ) Helaas voor uw mooie woorden is het wel degelijk zo dat de stijging van het productiviteitscijfer te wijten is aan een rationeler aanwenden van de arbeidsuren... Datzelfde productiviteitscijfer heeft zijn invloed op de omzet. Daar bestaan vele onderzoeken over.Driewerf hoera, iedereen tevreden. De grotere betoelaging is het gevolg van het stijgende reizigersaantal en daarbijhorende investeringen in materiaal (en ook in personeel) En geeft het geen blijk van respect voor uw personeel dat je ze ook beloont? Dus wie stelt hier de zaken verkeerd voor? Uw uitleg is koren op de molen van stakers.... en streling van uw eigen diepe inzicht waarschijnlijk...

Meer dan ooit bereid te staken,

Miljaarde
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

Jeroen schreef:Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden..... :roll:
O ja, laat ons dan de hoge heren hun zakken maar vullen en zelf braafjes ons werk doen. :roll: Echt, een BRILJANT idee vind ik het. Je redeneert trouwens vanuit de foute veronderstelling dat 'het surplus aan middelen in de zakken van het personeel verdwijnt' , hetgeen u vrolijk ingelepeld is door overweg 13 maar wat dus helemaal niet klopt.
Plaats reactie