Treinstaking 20 mei
Re: Treinstaking 20 mei
Steven, dat ze dan kiezen of delen, hé. Daarmee bedoel ik één lijst met alle grieven opstellen en tot de finish staken. Punt. Dan weet je als reiziger ten minste waar je aan toe bent. Nu is het een dagje voor zus, een dagje voor zo. Het lijkt erop dat het werk van de vakbonden door hogerhand wordt gedoogd zolang het maar niet té hard wordt gespeeld en dat de vakbonden dit goed genoeg weten. Ze willen wel maar durven niet doorgaan (schrik voor minimum dienstverlening?)
Weken aan één stuk staken is een pak geloofwaardiger dan elke maand eens een dag voor totaal uiteenlopende redenen.
Weken aan één stuk staken is een pak geloofwaardiger dan elke maand eens een dag voor totaal uiteenlopende redenen.
als je de structuur bij de nmbs kent dan moet ge weten da de twee grote vakbonden deels verweven zijn in de structuur en dat ze een zitje hebben in verschillende raden. dan weet ge ook dat ze in de hand moeten bijten waar ze ook uit eten. kan niet echt optimaal zijn voor alle zaken he
...dus staken ze om hun bestaansrecht af te dwingen en te tonen dat ze "meespelen". Dus staken ze eerder voor hun eigen agenda (een positie verwerven aan de vetpotten) dan wel louter voor hun leden. Dus waarom doet het voetvolk dan mee aan deze vertoning?
omdat een staking van bovenuit groter gevolgen heeft dan eentje van onder uit,Jeroen schreef:...dus staken ze om hun bestaansrecht af te dwingen en te tonen dat ze "meespelen". Dus staken ze eerder voor hun eigen agenda (een positie verwerven aan de vetpotten) dan wel louter voor hun leden. Dus waarom doet het voetvolk dan mee aan deze vertoning?
van boven uit, geen enkel trein zal rijden (sluit de meest stratische seinhuizen en niets zal rijden)
van onder uit, de treinen rijden maar serieus verstoord, afhankelijk van de opkomst.
heel simplistisch uitgelegd maar zo is het ongeveer

-
daarnet bij de TSP rit, als we 15 min. op een belangrijke overweg stilstonden (eke nazareth)
vroeg een madam mij:
zijn jullie stakers van de spoorwegen, jullie gingen toch pas volgende week staken

vroeg een madam mij:
zijn jullie stakers van de spoorwegen, jullie gingen toch pas volgende week staken

met de concentratie van de seinhuizen wordt elk seinhuis een strategisch seinhuis.Steven schreef:sluit de meest stratische seinhuizen en niets zal rijden
Bij de voorgaande stakingen heeft Blok 12 te Berchem nog altijd zijn werk gedaan, maar ik kan u zeggen dat het potje daar ook aan het overkoken is. Ik zal wel niet moeten vertellen welk een impact dezen blok heeft voor de provincie Antwerpen.
idd met het verminderen van het aantal seinhuizen naar de toekomst toe zal het voor bepaalde zielen in bepaalde omstandigheden vereenvoudigen om bij een staking meer effect te veroorzaken op het spoorverkeer.
Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.
Dankzij verhoging van de flexibiliteit van de werknemers is er eindelijk winst gemaakt na vele tientallenb jaren. Het spreekt voor zich dat het het rijdend personeel alook dat van de seinposten is die er voornamelijk voor zorgt dat de boel draaiende gehouden wordt.
Ondanks het vermeerderen van hoge dure directieposten is er winst gemaakt na vele tientallen jaren.
De beloning zou een baremaverhoging kunnen zijn zonder dat daar iets zou moeten tegenover staan, een deelname in de winst als het ware...
In plaats daarvan tracht de directie vanalles terug te eisen van het personeel en worden er veel vage maatregelen in het vooruitzicht gesteld. Sommige eisen, zoals het zelf aan en afkoppelen van treinen gebeurt al in bepaalde depots, ZONDER een vergoeding hiervoor. Dit is toch een blijk van goede wil van het personeel denk ik.
Daarom ben ik voor de staking
Dankzij verhoging van de flexibiliteit van de werknemers is er eindelijk winst gemaakt na vele tientallenb jaren. Het spreekt voor zich dat het het rijdend personeel alook dat van de seinposten is die er voornamelijk voor zorgt dat de boel draaiende gehouden wordt.
Ondanks het vermeerderen van hoge dure directieposten is er winst gemaakt na vele tientallen jaren.
De beloning zou een baremaverhoging kunnen zijn zonder dat daar iets zou moeten tegenover staan, een deelname in de winst als het ware...
In plaats daarvan tracht de directie vanalles terug te eisen van het personeel en worden er veel vage maatregelen in het vooruitzicht gesteld. Sommige eisen, zoals het zelf aan en afkoppelen van treinen gebeurt al in bepaalde depots, ZONDER een vergoeding hiervoor. Dit is toch een blijk van goede wil van het personeel denk ik.
Daarom ben ik voor de staking
Shrek schreef:worden dat soort zaken dan niet in een CAO onderhandeld?
Men is die CAO juist aan het onderhandelen nu, slimmeke...
Die winst is er niet (in de eerste plaats) door de flexibiliteit van het personeel, integendeel, hij is het logische gevolg van de jaar na jaar toenemende betoelaging van de NMBS. Niet dat ik daar iets tegen heb, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Decroo e.a., maar wat het personeel nu wil is dat een stuk van die subsidiëring gewoon doorgestort wordt naar het personeel. Let wel, voor mij mag dat personeel goed zijn boterham verdienen, maar je moet de zaken wel eerlijk voorstellen. En dat doe je niet als je de winst van de NMBS zoekt in de grotere flexibiliteit van het personeel.Miljaarde schreef:Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden..... 

Nou, daar ben ik het dan niet mee eens. Wel met een dikke sigaar in je kop jezelf en je bestuursmaatjes dikke bonussen toeschrijven, en dan naar het personeel toe zeggen:Jeroen schreef:Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden.....
En daar dan ook nog begrip voor verwachten? Ik dacht het nietJeroen schreef:Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor.

overweg13 schreef:Die winst is er niet (in de eerste plaats) door de flexibiliteit van het personeel, integendeel, hij is het logische gevolg van de jaar na jaar toenemende betoelaging van de NMBS. Niet dat ik daar iets tegen heb, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Decroo e.a., maar wat het personeel nu wil is dat een stuk van die subsidiëring gewoon doorgestort wordt naar het personeel. Let wel, voor mij mag dat personeel goed zijn boterham verdienen, maar je moet de zaken wel eerlijk voorstellen. En dat doe je niet als je de winst van de NMBS zoekt in de grotere flexibiliteit van het personeel.Miljaarde schreef:Al bij al vind ik deze staking een logisch gevolg van het eigenaardige gedrag van de directie.
Beste Vic,
helaas is uw waarheid niet de juiste, meer nog, met dergelijke replieken ga je het personeel nog stakingswilliger maken. (bij mij persoonlijk alvast gebeurd, ne welgemeende fuck you, zou ene Kowlier zeggen) ) Helaas voor uw mooie woorden is het wel degelijk zo dat de stijging van het productiviteitscijfer te wijten is aan een rationeler aanwenden van de arbeidsuren... Datzelfde productiviteitscijfer heeft zijn invloed op de omzet. Daar bestaan vele onderzoeken over.Driewerf hoera, iedereen tevreden. De grotere betoelaging is het gevolg van het stijgende reizigersaantal en daarbijhorende investeringen in materiaal (en ook in personeel) En geeft het geen blijk van respect voor uw personeel dat je ze ook beloont? Dus wie stelt hier de zaken verkeerd voor? Uw uitleg is koren op de molen van stakers.... en streling van uw eigen diepe inzicht waarschijnlijk...
Meer dan ooit bereid te staken,
Miljaarde
O ja, laat ons dan de hoge heren hun zakken maar vullen en zelf braafjes ons werk doen.Jeroen schreef:Inderdaad, Vic. Als het surplus aan middelen in de broekzak van de personeelsleden verdwijnt, kan er nooit nog terdege worden geïnvesteerd in het spoor. Men ziet elke bijkomende cent als zakgeld.... Ik hoor de vakbonden (zoals bij zoveel bedrijven) al afkomen: "Er is blijkbaar geld voor de firma en de hoge heren dus ook voor ons dan." Zo blijf je bezig. Maar dan wel komen klagen dat er met oude locomotieven wordt gereden.....