Pagina 3 van 3

Geplaatst: 01 jun 2006, 21:04
door Steven
Trainspotterke schreef:Door welk seinhuis werden die wissels en bijhorende seinen dan bediend?
brussel centraal word bediend door brussel noord :-)

Geplaatst: 04 jun 2006, 18:45
door ThomSten
Inderdaad, en toen (in 1997 denk ik) seinhuis II van Brussel-Noord uitbrandde, gingen de wissels van spoor A niet meer, en de NMBS heeft van dit ongeluk een geluk gemaakt, en de IC's (toen nog IC's allemaal, IC N) verlengd tot Brussel-Zuid. Niet lang daarna is spoor A ontmanteld, echter enkel het spoor en de wissels en zo, want zelfs het stootblok stond er tot voor kort nog.
Er was een hek, zeg maar tralies tussen het perron 1/2 en perron A, maar een keertje zag ik at deze gewoonweg openstond en ben eens gaan kijken op het perron A. Op de muur tussen het spoor 1 en het spoor A stond in het groot 'AIRPORT CITY EXPRESS' geschreven, op dezelfde manier als deze. Het perronnetje A, wat natuurlijk niet lang was, en zeker niet breed, werd afgeschermt van het spoor 2 door hekken.
Daar waar er op de andere perrons onverlichte plaatsnaamborden hangen, hinger er op het perron A lichtbakken, eentje in het Nederlands, en ééntje in het Frans. Op het perron was er ook een roltrap rechtstreeks naar het bovengelegen Sabena-gebouw, doch deze heeft volgens boeken niet lang gewerkt. :wink:

(Het oude station van de luchthaven had trouwens één net zo'n kort perron, waar aan beide kanten een spoor lag. Het huidege station Brussel Nationaal Luchthaven dateert van begin 1998.)

Geplaatst: 27 feb 2007, 12:12
door bobby
ThomSten schreef:Inderdaad, en toen (in 1997 denk ik) seinhuis II van Brussel-Noord uitbrandde, gingen de wissels van spoor A niet meer, en de NMBS heeft van dit ongeluk een geluk gemaakt, en de IC's (toen nog IC's allemaal, IC N) verlengd tot Brussel-Zuid. Niet lang daarna is spoor A ontmanteld, echter enkel het spoor en de wissels en zo, want zelfs het stootblok stond er tot voor kort nog.
Er was een hek, zeg maar tralies tussen het perron 1/2 en perron A, maar een keertje zag ik at deze gewoonweg openstond en ben eens gaan kijken op het perron A. Op de muur tussen het spoor 1 en het spoor A stond in het groot 'AIRPORT CITY EXPRESS' geschreven, op dezelfde manier als deze. Het perronnetje A, wat natuurlijk niet lang was, en zeker niet breed, werd afgeschermt van het spoor 2 door hekken.
Daar waar er op de andere perrons onverlichte plaatsnaamborden hangen, hinger er op het perron A lichtbakken, eentje in het Nederlands, en ééntje in het Frans. Op het perron was er ook een roltrap rechtstreeks naar het bovengelegen Sabena-gebouw, doch deze heeft volgens boeken niet lang gewerkt. :wink:

(Het oude station van de luchthaven had trouwens één net zo'n kort perron, waar aan beide kanten een spoor lag. Het huidege station Brussel Nationaal Luchthaven dateert van begin 1998.)

brand was december 1995

Geplaatst: 27 feb 2007, 20:18
door Jonathan
Hoe komt dat de Sabena-stellen niet gaan gemoderniseerd worden? Ze hebben toch dezelfde eigenschappen als een gewoon te moderiseren stel? 140 km/h, enkelvoudige pantograaf... Of hebben ze schrik dat de stellen zo gaan varen zoals Sabena zelf?

Geplaatst: 27 feb 2007, 20:20
door SIMPY.be
Ze hebben wel een afwijkende indeling, en bovenzien hebben ze al een hoger comfort...
Ik denk dat deze stelltjes vroeg of laat in Italië zullen rondbollen :)

Geplaatst: 27 feb 2007, 20:22
door Anarchy55
Omdat enkel MS05 en MS06 gemoderniseerd worden.
MS05 = 601 tot 664
MS06 = 665 tot 782

De sabenas = 595-600

Geplaatst: 28 feb 2007, 14:08
door carlos
Anarchy55 schreef:Omdat enkel MS05 en MS06 gemoderniseerd worden.
MS05 = 601 tot 664
MS06 = 665 tot 782

De sabenas = 595-600
de sabenas zijn nochtans zo'n 5 jaar jonger dan 601-640

Re: ? Sabena-stellen

Geplaatst: 01 mar 2007, 15:04
door carlos
FLV-FGSP schreef:Worden de 6 Sabenastellen ook opgeknapt zoals de MS66/70?
sabena-stellen zijn AM-70

komen dus in aanmerking om omgevormd te worden tot GEN-stellen.

Geplaatst: 01 mar 2007, 17:04
door Steven
komen er idd onder als je het zo bekijkt, ma zover ik weet zijn er toch ni voor voorzien hoor, al wat vanaf 601 begint is duidelijker te omschrijven :-) en zo heb ik het ook steeds gevonden op alle docu die ik er van kon vinden tot nu toe, sabena vallen in lagere nr's dus ni van toepassing

Geplaatst: 01 mar 2007, 21:09
door Duikbril AM86
1 exemplaar moet toch naar het museum niet?
Als souvenier aan Sabena.
Waar is den tijd dat er in de 1ste klasse afdelingen van de klassiekjes (ook niet Sabena) boven de zetels kartonnen borden hingen met reclame van Sabena op. :D

Geplaatst: 05 aug 2007, 14:30
door msts.be
Alhoewel er steeds wordt gezegd dat de Sabena's niet gemoderniseerd worden waag ik het er nog maar eens op:
Zijn jullie wel degelijk zeker dat dit zo is ? Niet dat ik info heb die zegt dat men de stellen gaat renoveren, maar het is toch raar dat net deze stellen niet gemoderniseerd worden..

Uiteindelijk zijn ze toch ook allemaal in bordeauxrood geschilderd ? Dus waarom zouden de Sabena's een uitzondering moeten vormen ?

Geplaatst: 05 aug 2007, 18:44
door Shrek
er zijn er al veel te veel die gemoderniseerd worden denk ik, dus de sabena's zullen er wel niet bij zijn. hebben die eigelijk JH's of thyristoren?

Geplaatst: 05 aug 2007, 19:58
door Steven
sabena stellen zijn JH stellen.
stellen die gemoderniseerd worden hebben een nummer 601 of hoger van de klassiekjes al de rest blijft in het rood rijden tot einde dienst en is niet meer voorzien om gemoderniseerd te worden.

Geplaatst: 05 aug 2007, 22:05
door Duikbril AM86
Als je een klassiekje ziet en je wil weten of je te maken hebt met een exemplaar dat zal gemoderniseerd worden of niet, kijk dan naar het type van de stroomafnemer.
De klassiekjes die niet gemoderniseerd worden hebben allemaal een stroomafnemer met 2 armen zoals op deze foto Afbeelding
(Bron: http://www.belrail.be)
een uitzondering zijn natuurlijk de Sabenastellen die hebben een stroomafnemer met 1 arm.

Re: ? Sabena-stellen

Geplaatst: 17 dec 2011, 18:58
door jotie
Even een bejaard topic heropvissen :-) Vanmiddag waaide ik toevallig binnen bij Wijnand Plaizier (in de Brusselse Spoorwegmakerstraat) en zag dat hij voor 2012 een kalender heeft gemaakt met foto's van Cas Oorthuys. Een van die foto's past perfect bij het hierboven beschreven verhaal van het Sabena-kopspoor. Het is een magnifiek zicht vanuit de wachtzaal in het (ex-)Sabenagebouw op het Centraal Station, anno 1958. Voor de geïnteresseerden: deze foto is ook als ansichtkaart te koop.
Afbeelding Mocht iemand trouwens nog eens een foto van het befaamde kopspoor willen posten, zou ik daar dankbaar voor zijn, want blijkbaar zijn de foto's die hier ooit zijn geplaatst niet meer beschikbaar.