Go Pass
Re: Go Pass
De drogreden zit 'm erin dat je een hele discussie op gang getrokken hebt met (mijns inziens) interessante argumenten over en weer, en dat je die dan heel gemakkelijk de kop indrukt door je eerdere woorden anders geformuleerd te herhalen.overweg13 schreef:Waar zit de drogreden? Ik heb een aantal keer moeten slikken in een aantal bijdragen, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik heb vooral begrepen dat je verzuurd bent als je vindt dat reglementen moeten worden toegepast... En als je vindt dat reglementen er zijn om te worden toegepast, dan ben je blijkbaar uitzonderlijk naïef, want hier wordt openlijk over allerlei truukjes gesproken om reglementen te omzeilen. En wat dat gemakkelijk afmaken betreft: ik kan inderdaad alleen maar mijn argumenten herhalen, want de argumenten die hier gebruikt worden, komen gewoon allemaal op hetzelfde neer: zet alle reglementen naar je hand, dat is veruit het gemakkelijkste.MIVB-reiziger schreef: Sorry, maar je maakt je er hier erg makkelijk van af. We vermelden een hoop argumenten en al wat je nu doet, is je eerdere woorden herhalen met een ontzettende dooddoener als conclusie. Was jij het niet die je leerlingen alles leerde over drogredenen?
Waar zit de verzuring? In het feit dat je zo ongenuanceerd dingen roept over 'de jeugd'. De kostprijs van de trein mag het persoonlijke genot absoluut niet overstijgen, ze betalen zich blauw aan een concert maar nemen nog geen boek ter hand, ze gebruiken hun Go Pass op een ietwat onchristelijke manier en zijn bijgevolg meteen aan het frauderen, enzovoort. Veralgemenen noem je dat, ook al iets wat in verband wordt gebracht met drogredenen.
Daarnaast maak je hier een mathematische discussie van of iets wel of niet binnen de reglementen valt. Je kunt ongetwijfeld hardmaken dat Aarlen > kust via Leuven dat niet doet, maar daar gaat het helemaal niet om; het punt is dat veel jongeren weinig andere keuze hebben dan de Go Pass enigszins creatief te gebruiken, omdat de andere tarieven zwaar tekortschieten. En het gaat er ook over in hoeverre dat dan als 'frauderen' kan worden beschouwd.
Ook dit is er een: de spelfout opmerken en niet inhoudelijk op het argument ingaan, hoe na onze taal me ook aan het hart ligt.overweg13 schreef:Bedoel je nu zo eentje of zoentje?
Laatst gewijzigd door Steve op 21 mei 2008, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat denk je nou zelfoverweg13 schreef:Bedoel je nu zo eentje of zoentje?

MIVB-reiziger schreef:De drogreden zit 'm erin dat je een hele discussie op gang getrokken hebt met (mijns inziens) interessante argumenten over en weer, en dat je die dan heel gemakkelijk de kop indrukt door je eerdere woorden anders geformuleerd te herhalen.overweg13 schreef:Waar zit de drogreden? Ik heb een aantal keer moeten slikken in een aantal bijdragen, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik heb vooral begrepen dat je verzuurd bent als je vindt dat reglementen moeten worden toegepast... En als je vindt dat reglementen er zijn om te worden toegepast, dan ben je blijkbaar uitzonderlijk naïef, want hier wordt openlijk over allerlei truukjes gesproken om reglementen te omzeilen. En wat dat gemakkelijk afmaken betreft: ik kan inderdaad alleen maar mijn argumenten herhalen, want de argumenten die hier gebruikt worden, komen gewoon allemaal op hetzelfde neer: zet alle reglementen naar je hand, dat is veruit het gemakkelijkste.MIVB-reiziger schreef: Sorry, maar je maakt je er hier erg makkelijk van af. We vermelden een hoop argumenten en al wat je nu doet, is je eerdere woorden herhalen met een ontzettende dooddoener als conclusie. Was jij het niet die je leerlingen alles leerde over drogredenen?
Waar zit de verzuring? In het feit dat je zo ongenuanceerd dingen roept over 'de jeugd'. De kostprijs van de trein mag het persoonlijke genot absoluut niet overstijgen, ze betalen zich blauw aan een concert maar nemen nog geen boek ter hand, ze gebruiken hun Go Pass op een ietwat onchristelijke manier en zijn bijgevolg meteen aan het frauderen, enzovoort. Veralgemenen noem je dat, ook al iets wat in verband wordt gebracht met drogredenen.
Daarnaast maak je hier een mathematische discussie van of iets wel of niet binnen de reglementen valt. Je kunt ongetwijfeld hardmaken dat Aarlen > kust via Leuven dat niet doet, maar daar gaat het helemaal niet om; het punt is dat veel jongeren weinig andere keuze hebben dan de Go Pass enigszins creatief te gebruiken, omdat de andere tarieven zwaar tekortschieten. En het gaat er ook over in hoeverre dat dan als 'frauderen' kan worden beschouwd.
Ook dit is er een: de spelfout opmerken en niet inhoudelijk op het argument ingaan, hoe na onze taal me ook aan het hart ligt.overweg13 schreef:Bedoel je nu zo eentje of zoentje?
Als je het over de Go Pass hebt, kun je moeilijk over veertigers praten... En wat dat herhalen betreft met andere woorden: wat dacht je dan, dat ik plots van mening veranderd ben? En die veralgemening: wat was ten slotte de teneur van de discussie? Middelen zoeken om de GoPass oneigenlijk te gebruiken. Uiteraard zijn er meer jongeren die de Go Pass correct gebruiken dan anderen, maar komen net niet die aan het woord die de reglementering aan hun laars proberen te lappen? En dat ingaan op een spelfout, dat is geen drogreden, maar een grapje.
Het ergste vind ik - maar dat gebeurt dagelijks, in het echte leven ook - dat je meteen verzuurd bent als je mensen op inconsequenties wijst. En dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Zou de NMBS niet veel oneigelijk gebruik van go-pass (en rail-pass) kunnen uitbannen door (opnieuw) een of andere vorm van dagkaart in te voeren, met eventueel een apart tarief voor jongeren?
Over de lage flexibiliteit van de passformules: is dat niet de prijs die je betaalt voor de vrij lage kostprijs? Of zie ik dat verkeerd?
@overweg13: grapjes op fora worden - helaas - vaak niet begrepen als je geen emoticon toevoegt.
Over de lage flexibiliteit van de passformules: is dat niet de prijs die je betaalt voor de vrij lage kostprijs? Of zie ik dat verkeerd?
@overweg13: grapjes op fora worden - helaas - vaak niet begrepen als je geen emoticon toevoegt.
L'union fait la force.
Die dagkaart is inderdaad hoogst noodzakelijk, voor iedereen. Dan los je meteen zowat alle mogelijkheden om onder het oneigenlijk gebruik van de Passen (alle Passen!) uit te komen, op. En wat betreft je tweede opmerking: de nagel op de kop! En dat is eigenlijk ook de aanzet geweest voor mijn zure (zegt men) oprispingen: het is een goedkope, simpele formule: gebruik ze dus waarvoor ze ontworpen is, en betaal die andere keren misschien wat meer.KB schreef:Zou de NMBS niet veel oneigelijk gebruik van go-pass (en rail-pass) kunnen uitbannen door (opnieuw) een of andere vorm van dagkaart in te voeren, met eventueel een apart tarief voor jongeren?
En emoticons: ik lust ze niet. Het is de terugkeer naar de prehistorie. We hebben ten slotte een goed ontwikkelde taal, met een vrij bruikbaar schrift, laat ons dat dus maar gebruiken, i.p.v allerlei figuurtjes.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Knap gezegd.overweg13 schreef:En emoticons: ik lust ze niet. Het is de terugkeer naar de prehistorie. We hebben ten slotte een goed ontwikkelde taal, met een vrij bruikbaar schrift, laat ons dat dus maar gebruiken, i.p.v allerlei figuurtjes.
- De discussie ging over alle Pass'en, zoals jij zo vaak herhaald hebt. Dus je kan het perfect ook over de 40'ers hebben.
- Dus volgens jou komen enkel de fraudeurs aan het woord? Ik, als starter van de discussie, zie mezelf als een eerlijk gebruiker.
En gelieve nu niet te beginnen over smileys en de nederlandse taal; we hebben een discussie, laat ons daarop voortgaan.
Heb je een ander onderwerp, open dan een ander topic.
BDJ
- Dus volgens jou komen enkel de fraudeurs aan het woord? Ik, als starter van de discussie, zie mezelf als een eerlijk gebruiker.
En gelieve nu niet te beginnen over smileys en de nederlandse taal; we hebben een discussie, laat ons daarop voortgaan.
BDJ
Ik denk dat ik ook wel gezegd heb dat men eigenlijk van alle passen af zou moeten: ze zijn gewoon fraudegevoelig. Zelfs uit syndicale hoek komt de vraag om alternatieven, omdat erg veel discussies op de trein precies bij de passen beginnen. Ze vragen - net als ik - dat er naar alternatieven gezocht wordt. (Overigens mag je niet vergeten dat het aantal mogelijkheden om tegen verminderd tarief te reizen wel erg hoog geworden is. Ik heb ze allemaal weten komen: het weekendtarief, de passen, het seniorentarief. Toen ik 20 was had je vol tarief en 50 % reductiie voor welbepaalde categorieën (vb. Grote Gezinnen), de abonnementen en een aantal toeristische kaarten (vb. 5/10/15 of 5/14 dagen). Wat ik vooral tegen de passen (en de Keycard) heb is dat ze de tarieven nodeloos ingewikkeld maken. Als je een laag tarief voor korte afstanden wil, verminder dan de prijs voor de gewone biljetten voor die afstanden, idem voor de GoPass, pas je tarieven aan zodat jongeren tegen een lager tarief kunnen reizen, en voor de RailPass: voer een maximumprijs in vanaf een bepaalde afstand.)Bartjedj schreef:- De discussie ging over alle Pass'en, zoals jij zo vaak herhaald hebt. Dus je kan het perfect ook over de 40'ers hebben.
BDJ
Wat je tweede opmerking betreft: ik geef graag toe dat je tussenkomsten er nergens op wijzen, dat jij zou frauderen, maar tel eens het aantal bijdragen waarin gewoon gezegd wordt dat je het allemaal zo nauw niet moet nemen met de reglementen rond de GoPass. Dat lijkt er toch op te wijzen dat er duchtig "geëxperimenteerd" wordt.
En de emoticons: die werden niet door mij geïntroduceerd. Ik denk dat het een goed gemeende poging was om me van het gebruik van emoticons op de hoogte te stellen. Ik mag daar toch nog wel een mening (in amper 2 lijnen) over ventileren, zeker?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat jij je mening uit daarover is natuurlijk geen probleem, maar AM62, die we nog niet gehoord hadden in de discussie, sprong daar ineens op.
En je weet ook hoe dat gaat bij topics als er zoiets gebeurt...
BDJ
En je weet ook hoe dat gaat bij topics als er zoiets gebeurt...
BDJ
-
ik ben ook zeer sterk tegen de afschaffing van de GO PASS !
ze mogen hem van mij alleen afschaffen als de maximaalprijs binnen belgie €4.50 is voor jongeren
of €7.10 voor volwassenen.
maarja: de nmbs
laten we het maar zo houden,
en hopen dat ze nog niet meer in prijs verduren
ze mogen hem van mij alleen afschaffen als de maximaalprijs binnen belgie €4.50 is voor jongeren
of €7.10 voor volwassenen.
maarja: de nmbs

laten we het maar zo houden,
en hopen dat ze nog niet meer in prijs verduren

Voor jongeren zou ik ook eerder een dagpas invoeren.
De prijs zou dan rond de €10 moeten liggen.
Boven de 25 jaar zou dat dan €15 worden.
Daarnaast zou ik ook een kaart 25% voor €5 en een kaart 40% voor €10 invoeren voor -25. Voor +25 zou ik het dan €10/€20 maken.
Eventueel kan er ook een nachtpas ingevoerd worden, voor jongeren die uitgaan met de trein en tram/bus. En dat zijn er toch vrij veel. Op grote evenementen van 10 000 bezoekers zijn er toch een duizendtal die met trein/tram/bus komen. Die nachtpas zou dan van 21u tot 10u geldig zijn op alle OV-modi, en slechts €5 kosten.
De prijs zou dan rond de €10 moeten liggen.
Boven de 25 jaar zou dat dan €15 worden.
Daarnaast zou ik ook een kaart 25% voor €5 en een kaart 40% voor €10 invoeren voor -25. Voor +25 zou ik het dan €10/€20 maken.
Eventueel kan er ook een nachtpas ingevoerd worden, voor jongeren die uitgaan met de trein en tram/bus. En dat zijn er toch vrij veel. Op grote evenementen van 10 000 bezoekers zijn er toch een duizendtal die met trein/tram/bus komen. Die nachtpas zou dan van 21u tot 10u geldig zijn op alle OV-modi, en slechts €5 kosten.
beste wover uw prijzen zijn veel te laag . de huidige kaart 50% = 100€ en 1 jaar geldig.
een dagkaart zou ergens rond de 40 à 50 euro hangen schat ik.
En die huidige kaart 50 % rendeert niet zo sterk als zou moeten, precies omdat de tarieven al zo goed zijn. Ze is nutteloos tijdens het weekend (sowieso weekendtarief), tijdens de eindejaarsperiode (koopjesbiljet), voor korte afstanden (Key Card), voor lange afstanden (Go Pass en Rail Pass), terwijl precies de verminderingskaart een soort getrouwheidskaart zou kunnen zijn, die houders ervan beloont.Steven schreef:beste wover uw prijzen zijn veel te laag . de huidige kaart 50% = 100€ en 1 jaar geldig.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Een dagkaart allemaal goed en wel, maar je mag ze inderdaad niet te goedkoop maken, zodat ze niet te aantrekkelijk wordt t.o.v. de gewone biljetten.Steven schreef:beste wover uw prijzen zijn veel te laag . de huidige kaart 50% = 100€ en 1 jaar geldig.
Het zou toch een beetje onlogisch zijn dat je bijvoorbeeld 10 euro (enkele reis) betaalt voor een gewoon biljet van Brugge naar Brussel, terwijl je voor dezelfde prijs onbeperkt over het ganse net zou kunnen sporen. Welke formule zouden de reizigers nemen? Er zouden dus heel wat inkomsten verloren gaan. Enkel de 'domme toeristen' zouden zich nog maar laten vangen door de volle prijs te betalen. Een dagkaart al goed en wel, maar dan zou die, zoals Steven al zei, rond de 50 euro moeten kosten, wat dan weer het idee om de GoPass door een dagkaart te vervangen teniet doet.
Dus laat die GoPass en RailPass gewoon voor wat ze zijn. in 95% van de gevallen wordt die pass toch op een correcte manier gebruikt.