Pagina 3 van 4

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 19:11
door K V B
nighttrain schreef: Maar the bottleneck "NZ verbinding" is er nog altijd en daar kan men moeilijk de capaciteit van de rijpaden tussen 07h30 en 09h00 en 16h30 en 18h00 verhogen. Zolang dat men vast houd aan het principe dat alle verbindingen de 3 stations moeten aandoen ,zowel in Z=>N of N=>Z is er een probleem met de piekuurtreinen.
Het N of Z als virtueel kopstation gebruiken zou veel intiligenter zijn.
De SBB verdedigde indertijd de invoering van een klokvaste dienstregeling door te wijzen op de eenvoud: Je hoeft slechts een uur in detail uit te werken, en dat herhaal je dan gewoon de hele dag.
Wat betreft de NZ verbinding zou ik dan ook enkel nog "klokvaste" treinen er door kunnen sturen. Wat je zou kunnen doen (eens het GEN operationeel) is:
- De meeste IC's niet meer laten stoppen op Centraal Dat maakt het mogelijk om er telkens een paar kort achter elkaar te laten rijden.
- De weggevallen stops opvangen met een goed funcionerend en frequent GEN. Als je daarvoor materieel gebruikt dat goed optrekt en dat veel deuren heeft moet je er hiervaan ook wel een stuk of 20 per uur door een pijp kunnen krijgen, met stop in Centraal.
- Piekuurtreinen niet meer door de NZV.
- Een aantal landelijke dwarsverbindingen niet meer door de NZW. Bijvoorbeeld Antwerpen - Namen met stop in Schuman (en ook op de luchthaven eens de diabolo er is), gecombineerd met bijvoorbeeld (Hasselt) - Leuven - Luchthaven - Denderleeuw - Gent - (en verder?)

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 19:21
door overweg13
Miljaarde schreef:Er is ooit een onderzoek gebeurd naar de tijdsbelevenis van mensen als ze op treinen, trams of bussen zitten. Hieruit bleek dat mensen het -vreemd genoeg- subjectief aangenamer aanvoelden als een trein op tijd was, veeleer dan dat die trein een kortere reistijd had.

Kortom stiptheid werd belangrijker gevonden dan bvb een kwartier minder lang op een minder stipte trein zitten.
Ik kan dat alleen maar beamen. Bij de aanvang van IC-IR (1984 alweer!) reden de treinen op lijn 161/162 volgens een erg krappe dienstergeling. Als je aansluitingen moest halen (trein of bus in Marloie, Jemelle, Libramont) volstonden een paar groepen of fietsers om de trein met een bijna niet meer in te halen vertraging op te zadelen. Die terugkerende onzekerheid rond aansluitingen was zenuwslopend. Nu weet je dat enkele minuten vertragingen zo weer ingelopen worden: dat is echt een stuk relaxer. Ik weet trouwens niet hoe TB's daar tegenover staan: ook voor hen moet het toch zenuwslopend zijn om voortdurend tegen de limiet aan te zitten, of vinden sommigen dat net spannend?

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 19:23
door overweg13
nighttrain schreef: Het N of Z als virtueel kopstation gebruiken zou veel intiligenter zijn.
Je mag wel niet vergeten dat je die treinen ook weer UIT het station moet krijgen. Ik vraag me af of het zoveel beter is treinen vanuit Brussel-Zuid telkens naar Vorst te moeten brengen, of vanuit Brussel-Noord naar Schaarbeek. Losse ritten zijn ook ritten.

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 20:33
door Trainspotterke
K V B schreef: Wat betreft de NZ verbinding zou ik dan ook enkel nog "klokvaste" treinen er door kunnen sturen. Wat je zou kunnen doen (eens het GEN operationeel) is:
- De meeste IC's niet meer laten stoppen op Centraal Dat maakt het mogelijk om er telkens een paar kort achter elkaar te laten rijden.
- De weggevallen stops opvangen met een goed funcionerend en frequent GEN. Als je daarvoor materieel gebruikt dat goed optrekt en dat veel deuren heeft moet je er hiervaan ook wel een stuk of 20 per uur door een pijp kunnen krijgen, met stop in Centraal.
- Piekuurtreinen niet meer door de NZV.
- Een aantal landelijke dwarsverbindingen niet meer door de NZW. Bijvoorbeeld Antwerpen - Namen met stop in Schuman (en ook op de luchthaven eens de diabolo er is), gecombineerd met bijvoorbeeld (Hasselt) - Leuven - Luchthaven - Denderleeuw - Gent - (en verder?)
Dat van die IC's niet meer in Brussel-Centraal te laten stoppen zou ik wel een goed idee vinden, maar dan enkel op voorwaarde dat er genoeg GEN-treinen zijn richting centraal en dan nog liefst zonder dat de reizigers van perron zouden moeten veranderen.
Dat van die piekuurtreinen niet meer door de NZV sturen vind ik dan weer een slecht idee, wetende dat meer dan 1/3 van de reizigers in die trein in Brussel-Centraal op/afstapt.

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 20:51
door rvdborgt
Trainspotterke schreef:Wel, buffertijd is er inderdaad wel nodig, maar dat mag ook niet teveel worden. Neem nu bijvoorbeeld de IC A Eupen - Oostende. Die moet in Gent-Sint-Pieters om xx.39 vertrekken. Meestal staat de 13 al van xx.33 aan het perron te blazen. Zes minuten, dat gaat nu nog net, maar reizigers staan niet graag al te lang stil in een station.
Gent-S-P is een geval apart op dit moment - er is nu al voldoende buffertijd in de dienstregeling verwerkt om de werkzaamheden bij de in/uitrit van Brussel-Zuid op te vangen. Die werkzaamheden zijn echter nog steeds niet gestart.
Wat dat betreft kun je beter Leuven - Luik nemen: de buffertijd was in december 2002 4 minuten en die is sindsdien in twee stappen opgerekt (nooit begrepen waarom) tot 7 minuten. Een trein die op tijd uit Luik vertrekt, is dus 7 minuten te vroeg in Leuven en staat daar dan 9 minuten stil (normale stoptijd 2 minuten). Vooral in het weekend komt dat voor. Maar naar het schijnt wordt dat volgend jaar weer wat minder.
Trainspotterke schreef:En nog iets. Je mag niet constant België met Nederland gaan vergelijken. Op spoorvlak zijn dit appelen en peren. Hier in België is alle treinverkeer gericht op Brussel, wat je met Amsterdam niet hebt. In Brussel heb je namelijk alles. De 'helft' van de Belgen werkt er, grote concerten worden daar gegeven, expo's... Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alles rond Brussel enkel maar kampeerplaats is. Zo maar zeggen dat je moet stoppen om al het treinverkeer door Brussel te laten rijden is dus onmogelijk.
In Nederland zijn er meer "trekpleisters", maar qua knooppuntfunctie is Utrecht beter vergelijkbaar.

Groetjes,
Rian

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 20:55
door Trainspotterke
Utrecht is natuurlijk ook wel van grote omvang, maar je kan de drukte er zeker niet vergelijken als met Brussel! :wink:

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 21:36
door rvdborgt
Trainspotterke schreef:Utrecht is natuurlijk ook wel van grote omvang, maar je kan de drukte er zeker niet vergelijken als met Brussel! :wink:
Qua aantal treinen zou ik het eens moeten nazoeken, maar ik heb het aantal in/uitstappers eens opgezocht. Voor 2006: Amsterdam C ruim 156.000; Utrecht C ruim 151.000 per dag. Daarvoor moet je al de cijfers van Brussel-Noord, -Centraal en -Zuid bij elkaar optellen en dan zit je nog maar net boven (~ 159.000).

Groetjes,
Rian

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 21:57
door nighttrain
overweg13 schreef:
nighttrain schreef: Het N of Z als virtueel kopstation gebruiken zou veel intiligenter zijn.
Je mag wel niet vergeten dat je die treinen ook weer UIT het station moet krijgen. Ik vraag me af of het zoveel beter is treinen vanuit Brussel-Zuid telkens naar Vorst te moeten brengen, of vanuit Brussel-Noord naar Schaarbeek. Losse ritten zijn ook ritten.
Zonder veel gedetaileerd onderzoek te doen en aan kommaneuken te doen, wilde ik enkel in de GROTE lijnen zeggen dat een piekuurtrein( 5 stellen of equivalent in trek en duw) op de tijd hij door de NZ as gaat, ongeveer!!! leeg terug kan naar Leuven ,Mechelen,Gent, Nivelles,Ottignies,denderleeuw e.a. om terug een volle piekuurtrein naar Brussel te doen.Dus ik spreek niet van onmiddelijk uitwijken naar Vorst of Schaarbeek e.a.Want tussen het ogenblik dat een piekuurtrein aankomt in FBMZ en uitgeweken is in FSR is er al gauw 60' verstreken.
Ik wil hier niet het werk van het plaaning bureau doen maar heb wel kreatieve en realistische oplossingen. Als je in Paris Nord toekomt moet en de mensen ook naar ergens in Parijs via de RER. En of die snelle shuttles tussen FBMZ en FBN (eventueel duikbrillen) nu RER of GEN heten laat mij koud.

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 22 mei 2008, 22:07
door overweg13
toen in 1998 in het kader van het vernieuwde IC-IR plan gedacht werd aan een drastische vermindering van het aantal stoppende treinen in Brussel-Congres leek het al alsof men de hele NZV sloopte. Je moet niet vragen wat het zou worden als je 2 van de 3 Brusselse stations voor al die P-treinen alleen maar met een overstap bereikbaar zou maken.
Ik denk dat het doorkoppelen van een aantal P-treinen aan IC- of IR-diensten realistischer is.Dat gebeurt nu al met enkele treinen. Natuurlijk komt dat de stiptheid niet altijd ten goede, maar het zorgt tenminste voor doorgaande treinen.
We hebben die mooie NZV nu eenmaal, het zou toch spijtig zijn om ze voor zoveel treinen niet te gebruiken. Overigens zit het er dik in dat nog meer reizigers voor IC's en IR's kiezen, en ik dnek dat de overbezetting van sommige treinen er precies zou kunnen uit bestaan om een aantal P-treinen wat populairder te maken, ten koste van de IC's en de IR's.

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 00:56
door Steven
het centraal station trek juist het meeste aantaal passagiers van de drie grote brusselse station, die gaan schrappen van de lijst der ic's is dus een beetje zot he.
het is echter zo dat als de tunnel er steekt tussen brussel shuman en de L26 er een nieuwe soort NZV onstaat in brussel waarmee men de huidige NZV wil ontlasten. dt door nieuwe verbindingen te maken en vlotte overstappen te voorzien (brussel shuman zal een ware metamorfose ondergaan, vier volwaardige sporen tellen en ansluiten op twee metrolijnen).

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 02:14
door Nils
rvdborgt schreef:
Trainspotterke schreef:Utrecht is natuurlijk ook wel van grote omvang, maar je kan de drukte er zeker niet vergelijken als met Brussel! :wink:
Qua aantal treinen zou ik het eens moeten nazoeken, maar ik heb het aantal in/uitstappers eens opgezocht. Voor 2006: Amsterdam C ruim 156.000; Utrecht C ruim 151.000 per dag. Daarvoor moet je al de cijfers van Brussel-Noord, -Centraal en -Zuid bij elkaar optellen en dan zit je nog maar net boven (~ 159.000).

Groetjes,
Rian

Ik denk dat je toch even zal moeten opzoeken hoor, de laatste cijfers die ze mij vernoemd hebben voor Brussel centraal waren 70.000 unieke reizigers per dag, hetzij 140.000 in en uitstappende mensen per dag. Dus ik vermoed dat je in Nederland in/uitstap telt en in Brussel de unieke reizigers...

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 18:18
door HLE 2302
om eerlijk te zijn heb ik totaal geen probleem met de vertragingen van de trein van de nmbs in tegenstelling tot anderen :? ik snap totaal niet waarom die dat erg vinden om 5 tot 20 minutjes te wachten, het levert alleen maar iets positiefs op, te laat op school :p
verder is vertraging makkelijk gemaakt hé, gestoord sein, gestoorde overwegen, problemen met de loc of het stel enz.
ik denk gewoon van 5 tot 20 minutjes in u leven wa is da ???? niks noppes nada !
vanochtend hoorde ik de mensen achter mij ook weeral zeuer, och een ramp de IC trein naar brussel had 10 minuten
kreeg het bijna :? ik vind dat zelfs leuk, dat wachten, en zeker als het in een groot station is, daar gebeurd er al eens wat en kan je wat rond kijken enzo...
en mijn trein dat ik dagelijks neem heeft tot nog toe 3x 5 minuten vertraging gehad, 1x 10 minuten, en 2x 20 minuten
das in totaal 30 1 uurtje dat ik verloren heb op één jaar, das toch niet veel ??!!

greetz 2302

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 18:36
door Dietrich
HLE 2302 schreef:om eerlijk te zijn heb ik totaal geen probleem met de vertragingen van de trein van de nmbs in tegenstelling tot anderen :? ik snap totaal niet waarom die dat erg vinden om 5 tot 20 minutjes te wachten, het levert alleen maar iets positiefs op, te laat op school :p
verder is vertraging makkelijk gemaakt hé, gestoord sein, gestoorde overwegen, problemen met de loc of het stel enz.
ik denk gewoon van 5 tot 20 minutjes in u leven wa is da ???? niks noppes nada !
vanochtend hoorde ik de mensen achter mij ook weeral zeuer, och een ramp de IC trein naar brussel had 10 minuten
kreeg het bijna :? ik vind dat zelfs leuk, dat wachten, en zeker als het in een groot station is, daar gebeurd er al eens wat en kan je wat rond kijken enzo...
en mijn trein dat ik dagelijks neem heeft tot nog toe 3x 5 minuten vertraging gehad, 1x 10 minuten, en 2x 20 minuten
das in totaal 30 1 uurtje dat ik verloren heb op één jaar, das toch niet veel ??!!

greetz 2302
Als ik niets anders in mijn leven zou te doen hebben dat op mijn gemak de ene trein na de andere te nemen dan zou ik het ook niet erg vinden. Te laat komen is misschien voor u grappig maar voor 95% van de mensen niet, en als het herhaald gebeurd al zeker niet.

De mijne hadden ook nooit veel vertraging, maar moet er uiteraard bij zeggen dat ik vrijwel nooit passeer in de grote drukte rond de NZV, de treintjes die ik nam van 2005-2007 waren de IC L tussen FZT en FDD en dan een hoop treinen die het best pasten, meestal CR of L naar Aalst. (De komende drie jaar zal dat anders zijn, daar ik naar de andere kant van Brussel moet.)

Langs de andere kant overdrijven sommige mensen wel erg, met uitspraken als dat de diensten in België op het niveau zijn van een ontwikkelingsland. Maar dat is zoals reeds gezegd een vertekend beeld. Maar dat de mensen (tot op een normale manier) klagen is te begrijpen.

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 19:34
door rvdborgt
Nils schreef:
rvdborgt schreef:
Trainspotterke schreef:Utrecht is natuurlijk ook wel van grote omvang, maar je kan de drukte er zeker niet vergelijken als met Brussel! :wink:
Qua aantal treinen zou ik het eens moeten nazoeken, maar ik heb het aantal in/uitstappers eens opgezocht. Voor 2006: Amsterdam C ruim 156.000; Utrecht C ruim 151.000 per dag. Daarvoor moet je al de cijfers van Brussel-Noord, -Centraal en -Zuid bij elkaar optellen en dan zit je nog maar net boven (~ 159.000).
Ik denk dat je toch even zal moeten opzoeken hoor, de laatste cijfers die ze mij vernoemd hebben voor Brussel centraal waren 70.000 unieke reizigers per dag, hetzij 140.000 in en uitstappende mensen per dag. Dus ik vermoed dat je in Nederland in/uitstap telt en in Brussel de unieke reizigers...
De begeleidende kleine lettertjes lezend, denk ik dat je gelijk hebt. Bij de NMBS gaat het inderdaad duidelijk over instappers, bij NS heb ik geen echte verklarende tekst erbij, maar boven de kolom staat steeds "in/uitstappers", dus dat zou wel een het totaal van beide kunnen zijn. In mijn herinnering was dat bij de NMBS ook zo, maar dat klopt dus niet. Bedankt voor de correctie.

Groetjes,
Rian

Re: Student bedenkt methode om treinen beter op tijd te laten ri

Geplaatst: 23 mei 2008, 20:20
door Ernie
HLE 2302 schreef:om eerlijk te zijn heb ik totaal geen probleem met de vertragingen van de trein van de nmbs in tegenstelling tot anderen :? ik snap totaal niet waarom die dat erg vinden om 5 tot 20 minutjes te wachten, het levert alleen maar iets positiefs op, te laat op school :p
verder is vertraging makkelijk gemaakt hé, gestoord sein, gestoorde overwegen, problemen met de loc of het stel enz.
ik denk gewoon van 5 tot 20 minutjes in u leven wa is da ???? niks noppes nada !
vanochtend hoorde ik de mensen achter mij ook weeral zeuer, och een ramp de IC trein naar brussel had 10 minuten
kreeg het bijna :? ik vind dat zelfs leuk, dat wachten, en zeker als het in een groot station is, daar gebeurd er al eens wat en kan je wat rond kijken enzo...
en mijn trein dat ik dagelijks neem heeft tot nog toe 3x 5 minuten vertraging gehad, 1x 10 minuten, en 2x 20 minuten
das in totaal 30 1 uurtje dat ik verloren heb op één jaar, das toch niet veel ??!!

greetz 2302
Ik neem 's ochtends de trein in Brugge naar Brussel Centraal om 7.35. 's Avonds komt ik terug om 18.02 in Brugge
Zonder problemen heb ik dan 7.38 uur gewerkt, 2 minuten meer dan ik moet. Dus in principe geen probleem. Als er wat vertraging is
dan werk ik wat langer, allemaal geen probleem.

Stel u nu het volgende voor:
U bent vader of moeder van 2 kleine kindjes en woont in het landelijke Zedelgem.
's Avonds moet u in Brugge een overstap nemen in Brugge (18.07)
Stel dat deze trein 10 minuten vertraging heeft (wat de laatste tijd niet uitzonderlijk is, met een of andere stoptrein naar
Oostende die net voor de IC zit), dan mis je dus je overstap (Trein naar Kortijk wacht tot 18.12).
De volgende trein komt pas ten vroegste om 19.02 aan in Zedelgem (ipv 18.15).
Maw: Extra kosten voor de opvang, winkels gesloten, langer wachten op de bus, ...
Als dat één keer in de maand voorkomt geeft dat allemaal niet, maar met een minimum van 1 maal per week, begint dit dus al wat
ambetant te worden.
Sommigen klagen dus echt wel terecht, ook al gaat het soms maar om een grote 5 minuten