Pagina 3 van 6

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 06 feb 2009, 12:42
door Trammist
4/2/2009 Tramonderbreking lijn 24 in Deurne

Op zaterdag 7 en zondag 8 februari 2009 worden de sporen op het eindpunt Silsburg heraangelegd.



Hierdoor rijdt tramlijn 24 niet tussen de Engelselei (Stenenbrug) en Silsburg. De tram wordt vervangen door een pendelbus.
Reisweg pendelbus

Deze pendelbus vertrekt aan de halte "Turnhoutsepoort" op de Turnhoutsebaan (halte bundel 410) en rijdt vervolgens via de Singel-Stenenbrug-Herentalsebaan tot het Onze-Lieve-Vrouw Middelaresziekenhuis en vervolgens via de Florent Pauwelslei-Boterlaarbaan-Van Strydoncklaan-Herentalsebaan tot de eindhalte Jozef Reusenslei te Borsbeek. Alle haltes op dit omleidingstraject worden bediend.
Afgeschafte haltes

De haltes 'Dassastraat' en 'Krijgsbaan' worden niet bediend.



Alle haltes op het traject Stenenbrug/Silsburg worden voorzien van de nodige halte-informatie.

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 feb 2009, 23:22
door Shrek
zeer interessante reportage
ook leuk te weten dat de lijn in antwerpen blijkbaar wel informatie geeft, daar kunnen ze hier nog iets van leren :roll:

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 11 feb 2009, 14:20
door Stevie Wonder
Mooie gedaan.

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 20:32
door Trammist
Update Dascottelei : 7&8 maart 2009

Het werd hoog tijd voor een nieuwe update, nietwaar? :)

Het kruispunt aan de Herentalsebaan en F.Pauwelslei is nu eindelijk écht àf, inclusief nieuwe verkeerslichten en seinen.
Hier zie je de nieuwe seinpaal aan de halte voor T8 richting Silsburg. Het geeft wel alleen maargedurig een stopsein... Afbeelding Vreemd knopje (het rode bolletje is wel degelijk een knopje!)... Snap er niks van, ben er toch maar afgebleven... :P Afbeelding Zicht richting Exterlaar. Links ligt het nieuwe, onvoltooide halteperron -> Silsburg Afbeelding Afbeelding Eén van de bovenleidingsdraden ziet er zo uit: er zijn dan ook meerdere "kleine" 600V-feeders op het traject. Afbeelding Met dit soort hekjes zijn de parkeerstroken gescheiden van de trambaan: Afbeelding Oversteekplaats voor voetgangers Afbeelding De nieuwe boompjes. Als je vanuit een bepaalde hoek kijkt, zie je de palen niet meer :) Afbeelding De nieuwe halte Van den Hautelei. De halte is nog niet in gebruik, maar de reclame in de kotjes zijn ze al 2 keer komen vervangen :roll: Afbeelding Om de hekjes te kunnen plaatsen, boort men met een verschrikkelijk lawaaierig machien dit soort gaten. Wilt iemand zo'n cilindertje als tuindecoratie? :roll: :lol: Afbeelding Hier komt ook een nieuw sein. Afbeelding Afbeelding Nieuwe, maagdelijke parkeerstroken waar nog afsfalt tussen moet gegoten worden. Afbeelding Terminus Exterlaar:
Afbeelding Hier zijn 3 halteperrons te zien Afbeelding Afbeelding Afbeelding Terminus Silsburg
Afbeelding Er is ook een nieuw afsaltwegdek gelegd. Afbeelding Het buitsenste spoor is verboden terrein voor de trams. Vlak na de wissel zitten er planken in en het is ook afgesloten met dit hek, zoals je kan zien... Afbeelding De bushalte stadinwaarts Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tot later!

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 21:18
door Trainspotterke
Dat rode knopje op dat verkeerslicht op de tweede foto is eigenlijk hetzelfde als je voor voetgangers en fietsers hebt. Soms kan het gebeuren dat het verkeerslichtensysteem een aankomende tram niet detecteert en het licht dus op rood blijft staan. De tramchauffeur kan dan uitstappen en op dat knopje duwen om zijn 'reisweg' te kunnen aanleggen.

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 22:10
door Bartjedj
Die "sein"-paal op de halte is voor het tramvolgsysteem, de borden waarop een rode lamp de locatie van de trams weergeeft die onderweg zijn naar de halte.

BDJ

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 22:19
door Trammist
Bartjedj schreef:Die "sein"-paal op de halte is voor het tramvolgsysteem, de borden waarop een rode lamp de locatie van de trams weergeeft die onderweg zijn naar de halte.
Dat zal wel kloppen, want ik vond de locatie op het perron nogal bizar om daar dan een sein te plaatsen, want die paal staat eigenlijk achter de tram terwijl die daar stopt... Ik hoop trouwens dat men ooknog Infotram (=benaming van het systeem) installeert op de Herentalsebaan.

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 22:29
door Bartjedj
Het is de bedoeling dat elke halte op het Antwerpse net dit krijgt. Het systeem zou in de komende jaren trouwens gemoderniseerd worden, dacht ik opgevangen te hebben. Zo moet het systeem makkelijker aangepast kunnen worden bij omleidingen en problemen. Nu is het een redelijk statisch systeem.

Dus zullen ze het bij elke nieuwe halte wel plaatsen. Want binnenkort mogen ze anders toch opnieuw beginnen.

BDJ

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 22:30
door Trammist
We zullen zien... ik hou jullie op de hoogte :wink:

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 09 mar 2009, 23:33
door Shrek
ze zijn druk bezig met de bovenleiding blijkbaar :)
Dat knopje is inderdaad een echt knopje, alleen werkt het niet met een mechanisch contact maar detecteert het je hand door middel van veranderingen in het elektrisch veld. Het kan natuurlijk zijn dat het nog niet in dienst is :wink:

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 10 mar 2009, 10:46
door Bartjedj
Zulke knoppen worden steeds meer gebruikt. Ze zijn minder gevoelig aan beschadiging, en dus vandalismeveiliger.

BDJ

tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:22
door dekooiker
Lijkt me heel mooi.
Veel betere uitstraling van de bedding in Mortsel maar ik stel me vragen bij het zo kort op elkaar plaatsen van bomen naast de trambaan.
Kijk maar naar Belgiëlei en Mortsel: levensgevaarlijk voor voetgangers/fietsers die tussen de bomen oversteken.
Of ze daar mogen oversteken is nog een andere zaak.
De trambestuurder ziet ze niet aankomen en hij/zij kan onmogelijk uitwijken of kort stoppen.
Een knap fotoverslag!

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:31
door Trammist
@dekooiker:
Wees gerust, die bomen zullen geen levens eisen. Er zijn slechts enkele oversteekplaatsen voorzien op strategische punten, de afstanden ertussen zijn hermetisch afgesloten met hekken, je moet al lenig én debiel zijn om daarover te gaan klauteren...

En als je het dan nog steeds niet veilig genoeg vind, dan kan men maar beter iedere centimeter tramspoor uitbreken? Als ex-buschauffeur van Divisie Streek is dat misschien wel jouw natte droom?

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 11 mar 2009, 17:31
door thejay
Trammist schreef:
Bartjedj schreef:Die "sein"-paal op de halte is voor het tramvolgsysteem, de borden waarop een rode lamp de locatie van de trams weergeeft die onderweg zijn naar de halte.
Dat zal wel kloppen, want ik vond de locatie op het perron nogal bizar om daar dan een sein te plaatsen, want die paal staat eigenlijk achter de tram terwijl die daar stopt... Ik hoop trouwens dat men ooknog Infotram (=benaming van het systeem) installeert op de Herentalsebaan.
Op alle tramhaltes waar nu nog geen Infotram-systeem is (dat met de rode bolletjes) komen de digitale schermen zoals je ze in Gent ziet of in Antwerpen aan het Centraal Station-Astridplein.
Die werken op basis van de GPS-zenders.

In de metro is die er (nog) niet, dus o.a. daarom blijft voorlopig de Infotram op de andere haltes hangen.

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Geplaatst: 12 mar 2009, 21:09
door dekooiker
Trammist schreef:@dekooiker:
Wees gerust, die bomen zullen geen levens eisen. Er zijn slechts enkele oversteekplaatsen voorzien op strategische punten, de afstanden ertussen zijn hermetisch afgesloten met hekken, je moet al lenig én debiel zijn om daarover te gaan klauteren...
Helaas zijn er zo'n debielen en het heeft al levens gekost.
De afstand tussen voertuig en afsluiting moet dus groot genoeg zijn om een mens normale bouw niet te pletten.
Als u toch graag persoonlijke opmerkingen geeft: de trammekes (alles voor de tram hé!) zorgen ervoor dat er in de spits op weekdagen bussen véél vertraging oplopen.
Durf ne keer met uw vrachtwagen de sporen blokkeren en het is prijs...mag ik dan zo vrij zijn om het beleid terecht te wijzen?