Pagina 3 van 4
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 12 mei 2011, 19:48
door Steven
Feit is dat bij ons twee afzonderlijke delen van het bedrijf bezig zijn, je hebt NMBS europe en NMBS Mobility, beide geven afzonderlijke service aan. Sinds kort is dit ook duidelijk zichtbaar in Brussel zuid.
De toegang van de loketten voor binnenlands verkeer is afgewerkt in oranje en vermeld NMBS Mobility met in vier talen de nodige aanwijzingen zoals openingsuren.
De toegang van de loketten voor Internationaal verkeer voor toekomstig vertrek zijn nu idem afgewerkt zoals die van het onmiddellijk vertrek in het zelfde paars/roze kleur.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 12 mei 2011, 19:50
door dentheo
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 12 mei 2011, 20:32
door Shrek
Ja dat is net hetzelfde, 1 operator die nationaal het monopolie heeft en 1 operator die op de internationale vrijgemaakte markt werkt

Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 12 mei 2011, 22:11
door LHOON
2 afzonderlijke operatoren betekent voor de reizigers de creatie van tal van communicatie- en coördinatieproblemen
2 afzonderlijke operatoren betekent voor de NMBS de creatie van 2x zoveel postjes voor "managers"....
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 13 mei 2011, 16:03
door Tom024
Zucht, krijgen we die disucssie nu weer? Het is gewoon een eis van Europa...
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 13 mei 2011, 18:14
door Adler
NMBS Mobility en NMBS Europe zijn geen 2 afzonderlijke operatoren zoals sommigen hier al beweren.
Binnen de NMBS-groep zijn er 2 spoorwegondernemingen (SO) met een veiligheidscertificaat deel B:
NMBS NV en NMBS Logistics NV, die op 1 februari 2011 een afzonderlijke NV is geworden.
NMBS Mobility en NMBS Europe zijn slechts 2 afdelingen binnen NMBS NV die op zichzelf geen juridische entiteit vormen en dus zeker geen 2 afzonderlijke SO's met een veiligheidscertificaat deel B of operatoren.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 13 mei 2011, 18:28
door dentheo
Tom024 schreef:Zucht, krijgen we die disucssie nu weer? Het is gewoon een eis van Europa...
Volgens mij NIET.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 13 mei 2011, 20:40
door Steven
[quote="Adler"]NMBS Mobility en NMBS Europe zijn geen 2 afzonderlijke operatoren zoals sommigen hier al beweren.
Binnen de NMBS-groep zijn er 2 spoorwegondernemingen (SO) met een veiligheidscertificaat deel B:
NMBS NV en NMBS Logistics NV, die op 1 februari 2011 een afzonderlijke NV is geworden.
NMBS Mobility en NMBS Europe zijn slechts 2 afdelingen binnen NMBS NV die op zichzelf geen juridische entiteit vormen en dus zeker geen 2 afzonderlijke SO's met een veiligheidscertificaat deel B of operatoren.[/quoteer zijn het inderdaad niet maar ze manifesteren zich wel zo naar het publiek. De andere kleuren de volledig fysiek gescheiden loketten.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 14 mei 2011, 00:03
door groentje
Maar deze worden dus niet geëist door Europa, de exploitatie van internationale treinen mag alleen niet worden gesubsidieerd. Zolang dat boekhoudkundig kan worden hardgemaakt dat dat een tak is waar geen overheidsmiddelen naar toe vloeien, is het goed voor Europa. Als een loket ook kaartjes van De Lijn of indertijd telefoonkaarten kan verkopen, moet het toch ook mogelijk zijn om er aan internationale kaartjes te geraken? Mits een vergoeding van B-EU, zoals die ook geldt voor reisbureaus, is alles toch OK?
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 14 mei 2011, 00:16
door LHOON
"Europa"?
Europa is een continent met een rijke geschiedenis, een prachtige natuur en een uniek historisch erfgoed.
Europa is het thuis van meer dan 700 miljoen mensen, met een veelheid aan rijke en diverse culturen.
Europa is de plaats waar de eerste spoorwegen werden aangelegd, en waar de spoorwegen tot op de dag van vandaag een vooraanstaande rol spelen in het vervoer van reizigers en goederen.
Laten we toch ophouden om de term "Europa" te beperken door hiermee enkel te verwijzen naar de bureaucraten om en rond het Schumanrondpunt te Brussel...
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 14 mei 2011, 00:20
door groentje
Zou ik een Nederlander geweest zijn, had ik ook durven verwijzen naar 'Brussel'. Europa verwijst hier duidelijk naar de Europese Unie, met haar Commissie, Raad en Parlement, niet naar het continent, niet naar de Raad van Europa of de OVSE.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 25 mei 2011, 23:59
door Peche
Tom024 schreef:Zucht, krijgen we die disucssie nu weer? Het is gewoon een eis van Europa...
Volgens mij ook niet. Europa eist teveel en kost ons teveel geld... En we zien er niets van terug in goede dingen...
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 26 mei 2011, 00:43
door groentje
Nogmaals, wat er in België van de NMBS is geworden, is helemaal geen eis van Europa, maar een verdraaiing van wat werd gevraagd. En ging het dan zo geweldig voor de splitsing? Alle fouten die er nu aan de NMBS-groep en haar structuur zijn, op conto van de Europese regels schrijven, is onbillijk.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 26 mei 2011, 00:58
door Steven
hierin kan ik groentje enkel gelijk geven. De EU heeft zeker een aantal regels uitgeschreven maar het is aan de lidstaten om ze in lokale regels om te zetten. We zijn het al langer gewoon dat dit in België altijd een soep is. Voor de splitsing was het niet allemaal beter maar dat is wat de vakbonden ons willen doen geloven.
Re: NMBS wil haar service fors verbeteren
Geplaatst: 26 mei 2011, 20:02
door pietje
Inderdaad, vroeger liep het ook vierkant, maar nu men een "vijand" gevonden heeft liggen alle problemen daaraan.
Hetgeen Europa gevraagd heeft is gewoon een eerlijke kans voor privé operatoren, en blijkbaar kan dat in België enkel als het in 2 bedrijven wordt gesplitst, maar zo verliezen de vakbonden hun greep en is elke gelegenheid goed genoeg om dat als reden aan te halen.
Ach ja, de tijd zal het wel uitwijzen hoe het in orde komt, met een sterke NMBS als het kan, zonder als het moet.