Pagina 3 van 9

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 25 aug 2011, 01:31
door groentje
Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 25 aug 2011, 13:40
door Kris G
opiniestuk over NMBS (misschien niet de ideale plaats hier maar in de reacties gaat het ook over liberalisering)

http://opinie.deredactie.be/2011/08/24/ ... -reiziger/

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 25 aug 2011, 15:21
door msts.be
groentje schreef:Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.
msts.be schreef:tenzij je een ex-staatsspoorweg bent die in het buitenland open-access rijdt, of je Veolia noemt
Laat dat nu eens toeval zijn:
http://www.veoliatransport.se/tmpl/XSta ... anguage=ML

Veolia rijdt nu toch al een aantal jaar deze treinen, met o.a. tractie door HectorRail (TRAXX of Taurus). Men heeft nu DSB-slaaprijtuigen aangekocht die de originele Zweedse rijtuigen zullen vervangen:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=416750
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=484753

Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 05 sep 2011, 17:28
door kika
msts.be schreef:Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)
Geldig zowel op de Zweedse Arlanda Express, Connex, Merresor en Tagkompaniet (en SJ natuurlijk). Ik vermoed dat de Nederlandse operatoren Arriva, Syntus, Veolia and Connexxion niet meedoen aan interrail maar dat je in de praktijk wel van hun treinen gebruik kan maken, zeker ben ik niet van de Nederlandse situatie.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 05 sep 2011, 17:37
door Steven
Volgens de folder van interrail due online staat is hij bij al die privé vervoerders geldig. Dus in Nederland kan je er op los interrailen.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 20 jul 2012, 22:23
door HLE 2302
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 20 jul 2012, 23:53
door rvdborgt
HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.

Groetjes,
Rian

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 21 jul 2012, 01:32
door Steven
Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 21 jul 2012, 09:17
door Hobbes
rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.

Groetjes,
Rian
In België zijn de reizigersaantallen de laatste 10 jaar ook redelijk spectaculair gegroeid, en dat heeft niks met privatiseringen te maken.
Wat niet wil zeggen dat het niet véél beter kan bij de NMBS.

Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 21 jul 2012, 09:37
door nighttrain
Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.[/quote]

heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 21 jul 2012, 13:04
door KB
nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 21 jul 2012, 17:09
door nighttrain
KB schreef:
nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...
Ik dacht dat we het over transportbedrijven hadden en meer specifiek spoorwegtransport. Ik had niet de bedoeling te schrijven "en met uitzondering....."+ een lijst van alle bedrijven die over kop zijn gegaan in het verleden.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 22 jul 2012, 11:44
door deadlock
Steven schreef:Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.
De reden dat er in Groot Brittannië eindelijk weer stijgende reizigersaantallen zijn is omdat een heleboel lijntjes die na de Beeching Axe zijn gesloten weer geopend zijn. De staat van onderhoud van het Britse spoorwegnetwerk is nog steeds erbarmelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_axe

Ik ben geen voorstander van volledige privatisering maar wel voor een open access regime die niet alleen grensoverschrijdend is maar ook nationaal. Je kan nu nog steeds om die regel heen door een pad van Luik naar Berlijn aan te vragen en de trein tussen Luik en Aachen gewoon uit te laten vallen.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 22 jul 2012, 11:52
door dentheo
HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Laatste zinnetje zegt alles :
Neil Clark is mede-oprichter van de Campaign For Public Ownership in Groot-Brittannië.

Re: liberalisering van het spoor

Geplaatst: 22 jul 2012, 12:49
door Steven
Toch logisch dat zo iemand zoiets schrijft. Dat is net als een artikel geschreven over het koning zijn door de koning zelf. Die zal evenmin iets schrijven in zijn nadeel.