Pagina 3 van 3
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 03 nov 2008, 15:13
door Trainspotterke
L73 naar De Panne is een gans ander verhaal. De elektrificatie is er gekomen dankzij een actiegroep die ijverde voor de modernisering van de lijn.
Het grote voordeel van de elektrificatie van L73 is dat men bij spoorwerken of een ongeval op L50a tussen Brugge en Gent via Deinze en Lichtervelde kan maken zonder de hele (elektrische) omweg over Kortrijk te maken of een diesellocomotief voor de trein te spannen tussen Brugge en Gent. Nu kan je zeggen dat je dan alleen maar bovenleiding hoeft te hangen tussen Deinze en Lichtervelde, maar in normale omstandigheden zit je daar dan met een bovenleiding die zo goed als niet gebruikt wordt, dus dan best de ganse lijn elektrificeren zodat er toch ieder uur een trein gebruik maakt van de bovenleiding.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 03 nov 2008, 15:42
door K V B
Steven schreef:de reden is vrij eenvoudig volgens mij, er is geen enkel degelijke diesel ter beschikking die deze rijtuigen met een normale dienst kan slepen. Hierdoor zijn dus alle diensten met M6 verboden op deze lijnen.
Het lijkt me dat Infrabel bij het beoordelen of een bepaald rijtuigtype op een bepaalde lijn enkel zou moeten kijken naar de fysische eigenschappen (afmetingen, gewicht) van dat rijtuig. Het feit dat de NMBS op dit moment geen diesellocs heeft die M6 kunnen trekken is eigenlijk vanuit het zichtpunt van een netbeheerder niet relevant.
Nu zijn er op Eeklo - Gent niet echt dubbeldekkers nodig. Gewoon wat meer moterstellen inzetten, en vooral vaker rijden. Op die lijn zou er toch elk halfuur een trein moeten rijden.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 03 nov 2008, 16:00
door FLV-FGSP
K V B schreef:Nu zijn er op Eeklo - Gent niet echt dubbeldekkers nodig. Gewoon wat meer moterstellen inzetten, en vooral vaker rijden. Op die lijn zou er toch elk halfuur een trein moeten rijden.
Inderdaad, maar bij de laatste opknapactie heeft Infrabel de wissels in Sleidinge weggehaald. Lijkt me een verkeerde vorm van zuinigheid.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 03 nov 2008, 16:49
door overweg13
FLV-FGSP schreef:K V B schreef:Nu zijn er op Eeklo - Gent niet echt dubbeldekkers nodig. Gewoon wat meer moterstellen inzetten, en vooral vaker rijden. Op die lijn zou er toch elk halfuur een trein moeten rijden.
Inderdaad, maar bij de laatste opknapactie heeft Infrabel de wissels in Sleidinge weggehaald. Lijkt me een verkeerde vorm van zuinigheid.
Niet vergeten dat op dat ogenblik het aantal reizigers toen veel lager lag dan nu. Wissel = onderhoud = geld. De kans op uitbreiding van het secundaire net was toen zo goed als onbestaande. Ondertussen is de wind gekeerd: zie Tielen. Maar ik vrees toch dat het reizigersaantal op lijn 58 nog niet meteen naar een uitbreiding van de infrastructuur zal leiden.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 03 nov 2008, 19:46
door K V B
FLV-FGSP schreef:K V B schreef:Nu zijn er op Eeklo - Gent niet echt dubbeldekkers nodig. Gewoon wat meer moterstellen inzetten, en vooral vaker rijden. Op die lijn zou er toch elk halfuur een trein moeten rijden.
Inderdaad, maar bij de laatste opknapactie heeft Infrabel de wissels in Sleidinge weggehaald. Lijkt me een verkeerde vorm van zuinigheid.
Als je een klokvaste halfuurdienst organiseert dan kruisen de treinen elk kwartier. Met een korte keertijd in Eeklo betekent dat kruisen in Evergem, en zou men daar dus een spoor bij moeten leggen. Men zou eventueel een van de twee treinen non stop van Eeklo naar Evergem kunnen rijden.
Een dergelijke dienstregeling schept ook twee mooie "knopen" in Eeklo en Evergem, waar men alle streekbussen voor het Meetjesland aan zou kunnen hangen.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 04 nov 2008, 12:34
door 260689
Blijkbaar hebben ze het door want de P trein uit Eeklo 07u14 naar Gent trein 7085 reed vandaag met 3 MW41 inplaats van de gebruikelijke 2 MW41
Die ene MW41 hebben ze van trein 757 genomen en die reed maar met 1 MW41 wat voldoende was.
wat ik wel merkte is dat er toch veel mensen op de platforms en inde gangen stonden op de P trein maar het volk stond meer verspreid.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 05 dec 2008, 15:40
door dcr
Steven schreef:timothy_Vermeulen schreef:als ze slim zijn

dan zouden ze toch rap die lijn moeten electrificieren, en dan kan dit probleem gewoon van de baan. Langere treinen: breaks, i rijtuigen.
of kan deze lijn niet een electrificatie ondergaan??
het rendement van die lijn ligt veel te laag om elektrificatie zomaar te verantwoorden.
Is het rendement van de lijn Herentals-Mol groot genoeg om te electrificeren?
Dit zou o.a. als voordeel hebben dat de P-trein Herentals-BXL zou verlengd kunnen worden tot Mol. Iets wat al lang gevraagd wordt in de regio Geel-Mol (rechtstreekse trein naar BXL)
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 15 feb 2009, 13:16
door timothy_Vermeulen
stel :
je neemt een hld 77
je zet daar achter 10 wagons M4 + een stuurstand rijtuig.
en je zal niemand horen klagen
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 15 feb 2009, 14:35
door K V B
timothy_Vermeulen schreef:stel :
je neemt een hld 77
je zet daar achter 10 wagons M4 + een stuurstand rijtuig.
en je zal niemand horen klagen
Ik denk dat al die reizigers die de hele rit in de kou en het donker moeten zitten wel degelijk zullen klagen...
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 15 feb 2009, 16:46
door Dietrich
Trouwens denk niet dat een enkele 77 met zijn vermogen veel succes zal hebben met 11 rijtuigen erachter.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 15 feb 2009, 17:47
door Shrek
Een 77 voor een passagierstrein lijkt mij onmogelijk, moesten er ooit in belgiƫ terug gesleepte dieseltreinen komen dan zal dat met nieuw/grondig gerenoveerd materiaal gebeuren. Maar volgens mij moet de nmbs het anders oplossen en voor die extra treinen een deel van de 41'ers uit de ardennen naar de kempen halen

Natuurlijk wil iedereen liever in een gesleepte trein zitten, maar de 41'ers zijn er nu eenmaal en hebben nog heel wat jaren te rijden

Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 15 feb 2009, 18:07
door jan_olieslagers
Shrek schreef:Natuurlijk wil iedereen liever in een gesleepte trein zitten
Hoezo? Voor mij is er niks verkeerds aan stellen, hetzij break of duikbril of klassiek. De reeks 41 heb ik nog niet meegemaakt, dus ook geen uitspraak daarover.
Re: NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 16 feb 2009, 21:24
door elriverslide
dcr schreef:Steven schreef:timothy_Vermeulen schreef:als ze slim zijn

dan zouden ze toch rap die lijn moeten electrificieren, en dan kan dit probleem gewoon van de baan. Langere treinen: breaks, i rijtuigen.
of kan deze lijn niet een electrificatie ondergaan??
het rendement van die lijn ligt veel te laag om elektrificatie zomaar te verantwoorden.
Is het rendement van de lijn Herentals-Mol groot genoeg om te electrificeren?
Dit zou o.a. als voordeel hebben dat de P-trein Herentals-BXL zou verlengd kunnen worden tot Mol. Iets wat al lang gevraagd wordt in de regio Geel-Mol (rechtstreekse trein naar BXL)
Op verschillende momenten tijdens bestaat de L trein Antwerpen-Mol uit 2 41's waarvan 1 verder rijd als spitstrein naar Neerpelt. Dit omdat anders de IR treinen de reizigerstroom tussen 16 en 18 uur niet aankunnen (en 's morgens ook 1 keer dacht ik).
Dit zou meteen onmogelijk worden als deze lijn niet meer door 41's worden gereden.