Pagina 3 van 4
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 01 feb 2009, 16:11
door Joris
Hallo,
Ik ben toch gisteren nog snel om een Go Pass aan oude prijs geweest.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 01 feb 2009, 23:49
door treinbruno
de thalys tarieven zijn ook opgeslaan

Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 02 feb 2009, 14:26
door K V B
jotie schreef:
En als we die extra inkomsten nu eens zouden gebruiken om het oude buurtspoorwegennet in ere te herstellen en naar frequentie en capaciteit te maximaliseren?
In de tijd van het oude buurtspoorwegennet lag er weliswaar veel spoor, maar daar reden relatief weinig trams op. Vaak maar een handvol per dag, en aan commerciële snelheden ver onder wat bussen tegenwoordig halen...
Als je de hele dag door op geregelde tijdstippen en/of op eenvoudige afroep (de treintaxi, weet u nog wel?) het OV kan nemen op maximaal 500 meter van je huisdeur mét perfecte aansluiting van de ene vervoersmodus op de andere
Dat vergt organisatie, en goede wil. En die is vaak afwezig. Als in Vlaanderen de ene entiteit bij "de Lijn" al niet van de andere weet...
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 04 feb 2009, 12:01
door JayBeeke
In de tijd van het oude buurtspoorwegennet lag er weliswaar veel spoor, maar daar reden relatief weinig trams op. Vaak maar een handvol per dag, en aan commerciële snelheden ver onder wat bussen tegenwoordig halen...
Aanvulling: erg veel enkelsporig, met hier en daar een inhaalspoor. De meeste sporen liepen bovendien gewoon 'naast' de weg, wegen die ondertussen vaak verbreed zijn. Enkele van de weinige plaatsen in Vlaanderen waar je nog duidelijke sporen ziet van de boerentram en hoe die aangelegd werd zijn Antwerpen (deeltjes van lijnen overgegaan naar MIVA) en Strombeek-Bever en Grimbergen (nu fietspad langsheen de Grimbergsesteenweg en Brusselsesteenweg, inclusief talud). De bebouwing in Vlaanderen was wel een stuk minder versnipperd en bijgevolg waren er ook een stuk minder haltes, wat de snelheid wel positief beinvloedde.
Kortom: geen goed plan.
mvg
JJN
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 04 feb 2009, 12:56
door treinbruno
In Lokeren staat er nog een oud tramhuisje in het midden van de rotonde op het stationsplein

Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 04 feb 2009, 16:28
door JayBeeke
Tramhuisjes vind je ook nog elders, maar ze zijn zeldzaam

En tot slot zijn er hier en daar nog transfo-huisjes waar er geëlektrificeerde lijnen lagen.
mvg!
JJN
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 02:22
door groentje
Tja, de technologie staat natuurlijk niet stil, ook niet voor trams. Hadden we meer buurttramlijnen bewaard, dan zouden die ongetwijfeld er ook helemaal anders uitzien als 50 jaar geleden. Er zou echter een continuïteit geweest zijn in het aanbod, waardoor een tram 50 jaar na de laatste buurttram niet als een vreemd lichaam in het straatbeeld zou worden beschouwd. Het is bovendien goedkoper om een oude lijn te upgraden, dan om een gloednieuwe lijn aan te leggen.
Dat er geen buurtspoorwegen meer zijn (op de stukjes die overgenomen zijn door de stadsnetten, en op de kusttram na), heeft echter ook 1 voordeel. Je kan een netwerk uittekenen dat beter voldoet aan de huidige normen en verwachtingen. Een nieuwe lijn zal dan ook bijvoorbeeld nagenoeg volledig in eigen bedding liggen, om maar een voorbeeld te geven.
Maar zijn we niet off topic bezig? Kan iemand het stukje over buurtspoorwegen afsplitsen?
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 11:55
door rudi houthooft
Wat de nieuwe prijzen vanaf 1/2/2009 betreft naar Maastricht. De tarieven schijnen aangepast aan de binnenlandse tarieven. Ik ben in het bezit van een WIGW-kaart en vraag me af of je nu tot Maastricht je WIGW-kaart kunt gebruiken ? Ik heb het aan een viertal loketten in Antwerpen-Centraal gevraagd en niemand die het wist. Is een WIGW-kaart nu geldig tot Maastricht of nog steeds tot Visé ?
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 12:51
door K V B
groentje schreef:Tja, de technologie staat natuurlijk niet stil, ook niet voor trams. Hadden we meer buurttramlijnen bewaard, dan zouden die ongetwijfeld er ook helemaal anders uitzien als 50 jaar geleden. Er zou echter een continuïteit geweest zijn in het aanbod, waardoor een tram 50 jaar na de laatste buurttram niet als een vreemd lichaam in het straatbeeld zou worden beschouwd. Het is bovendien goedkoper om een oude lijn te upgraden, dan om een gloednieuwe lijn aan te leggen.
Inderdaad. In Zwitserland kan je hier een hoop goede voorbeelden van vinden. Zowel plaatsen waar het nog is zoals vroeger (enkel spoor, met trams die in een richting "links" rijden) als plaatsen waar men de buurtram tot een gedegen voorstadstrein heeft uitgebouwd (de RBS in Bern bijvoorbeeld...)
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 13:17
door Dietrich
groentje schreef:Dat er geen buurtspoorwegen meer zijn (op de stukjes die overgenomen zijn door de stadsnetten, en op de kusttram na), heeft echter ook 1 voordeel. Je kan een netwerk uittekenen dat beter voldoet aan de huidige normen en verwachtingen. Een nieuwe lijn zal dan ook bijvoorbeeld nagenoeg volledig in eigen bedding liggen, om maar een voorbeeld te geven.
Alleen gaat dit hier niet eenvoudig zijn in ons dichtbebouwde landje (toch vooral in Vlaanderen).
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 22:52
door groentje
Niet moeilijker dan op heel wat andere plaatsen, hoor. Zwitserland is even dicht bevolkt in de platte gebieden (de valleien, waar toch de meeste mensen wonen), en het is er nog moeilijker om er een vrijliggende baan te leggen.
Maar waar een (politieke) wil is, is een weg. Ik ben voorstander van een deftige hervorming van de onteigeningsprocedure. Zowel voor de eigenaars als voor de maatschappij is het nu slecht geregeld. De overheid wil geen deftige prijs geven voor een onteigend eigendom, een eigenaar kan de aanleg van een fietspad, een trottoir, etc jaren vertraging laten oplopen. Dat zou toch niet mogen!
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 05 feb 2009, 23:04
door overweg13
rudi houthooft schreef:Wat de nieuwe prijzen vanaf 1/2/2009 betreft naar Maastricht. De tarieven schijnen aangepast aan de binnenlandse tarieven. Ik ben in het bezit van een WIGW-kaart en vraag me af of je nu tot Maastricht je WIGW-kaart kunt gebruiken ? Ik heb het aan een viertal loketten in Antwerpen-Centraal gevraagd en niemand die het wist. Is een WIGW-kaart nu geldig tot Maastricht of nog steeds tot Visé ?
Bundel I, p. 76:
§2. Volgende welbepaalde categorieën van reizigers hebben recht op een biljet 50%:
- houders van een geldige betalende NMBS-kaart 50 %
- houders van een geldige kortingskaart voor grote gezinnen
- houders van een geldige kaart verhoogde tegemoetkoming.
§3. Op de prijs van het biljet os er een korting van 50 % (behalve op het vast gedeelte gepubliceerd in Bundel II) en dat zowel in 1ste (uitgezonderd verhoogde tegemoetkoming) als 2de klas. (enz.)
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 07 feb 2009, 02:07
door rvdborgt
rudi houthooft schreef:Wat de nieuwe prijzen vanaf 1/2/2009 betreft naar Maastricht. De tarieven schijnen aangepast aan de binnenlandse tarieven. Ik ben in het bezit van een WIGW-kaart en vraag me af of je nu tot Maastricht je WIGW-kaart kunt gebruiken ? Ik heb het aan een viertal loketten in Antwerpen-Centraal gevraagd en niemand die het wist. Is een WIGW-kaart nu geldig tot Maastricht of nog steeds tot Visé ?
De "kaart verhoogde tegemoetkoming", is dat de opvolger van de WIGW-kaart? In dat geval moeten de lokettisten gewoon hun tariefinformatie lezen:
http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/NL0111007000%20Maastricht%20kaart%2050_%2001022009.pdf
Dat betekent dus inderdaad 50% korting tot in Maastricht.
Tot 31 januari gold de korting tot aan Visé grens:
http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/corrN/2008/2/NL0111007000%20Maastricht%20kaart%2050_%2001022008.pdf
Groetjes,
Rian
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 07 feb 2009, 10:16
door dentheo
rvdborgt schreef:
Dat betekent dus inderdaad 50% korting tot in Maastricht.
Wat heeft Maastricht dat Roosendaal NIET heeft ???
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 07 feb 2009, 10:17
door HLE 2302
ik heb de GO PASS nog weten verkopen aan €40 helemaal int begin, en nu ist €50
dat zou 4 kopen 1 gratis zijn
greetz 2302