Pagina 3 van 11
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:22
door Bartjedj
Ik ben het wel eens dat NMBS en Infrabel verkeerd bezig zijn op het vlak van noodgevallen. Wachtploegen schrappen, steeds meer en meer verschillend materiaal zonder personeel op te leiden, het moet vroeg of laat mislopen.
BDJ
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:33
door xih
hallo iedereen. Dit is mijn eerste post, maar ik ben wel al een tijdje het forum aan het volgen. Sommigen kennen mij wel!
Ik wou even reageren op deze post van steven:
De mensen die het zo koud hadden op die trein lieten wel vrolijk het raam open staan, verstandig als je het al koud hebt bij dit weer? neen niet echt.
Als het journaal daar staat, dan doe je toch het raam open om je beklag te doen? Lijkt me volkomen normaal.
Ik heb zelf eens op het station Nekkerspoel gestaan omdat de trein in panne stond. Toen had men ook de Benelux even kunnen laten stoppen om ons op te pikken. Zou slechts een vertraging van 5 minuten hebben gekost. Dat deed men niet, men liet ons liever een uur wachten op een stoptrein (het was al 1 uur 's nachts als ik me goed herinner), waarmee we dan verder naar Brussel mochten. Daarmee was voor mij ook meteen duidelijk dat voor de nmbs de reiziger op de laatste plaats komt.
Die trein staat stil op een plaats niet toegankelijk vanaf de openbare weg, hoe denk jij dat de dienst 100 ter plaatse geraakt? Per helikopter?
Denk je niet dat dat een probleem is? Het lijkt me dat er dan onmiddellijk iets aan gedaan moet worden. Blijkbaar is de dienst honderd niet in staat om tussenbeide te komen in het geval van ongevallen op het spoor? (Lijkt hier echt wel Afrika dus!)
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:41
door tomdg
vorig jaar bij een zelfmoord in Schellebelle mochten we wel uitstappen in het veld dit heeft wel ongv. 30-40min geduurt tot er genoeg hulpverleners waren om oudere mensen/rolstoel gebruikers er uit te helpen. Dan was het te voet naar het volgende station waar we konden overstappen op de volgende trein.
Hetzelfde is trouwens ook een paar weken geleden gebeurt bij een zelfmoord (de L trein naar gent-sp) enkele 100m voor het station van Wichelen toen we er voorbij reden was de trein al volledig leeg en konden de mensen in Wichelen opstappen op IR trein naar kortrijk die speciaal als stoptrein verder reedt naar gent.
maar als alles goed gaat komt dat niet in het nieuws zeker?
trouwens in het nieuws spraken ze van 2uur vast zitten? mss hadden ze 4u vertraging?
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:47
door Adler
tomdg schreef:
trouwens in het nieuws spraken ze van 2uur vast zitten? mss hadden ze 4u vertraging?
Het was de trein van 7.15u uit Brussel, volgens de VRT is pas om 10 u de diesellok toegekomen in Duffel, tel daar nog 1 uur bij voor alle wegsleepprocedures en je zit aan 4 uur.
En zelfs al was het maar 2 uur geweest, dat was nog veel te lang geweest.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:51
door Bartjedj
Vertraging door ingewikkelde structuur"
Volgens de socialistische spoorvakbond worden treinproblemen te traag verholpen door de ingewikkelde structuur van de NMBS. Doordat de NMBS opgedeeld is in drie verschillende bedrijven, moet er bij een incident op te veel niveaus overlegd worden over een oplossing.
Infrabel, de verantwoordelijke voor de infrastructuur van de spoorwegen, spreekt dat tegen. Woordvoerder Frédéric Petit zegt dat de trein in Duffel zo lang stilstond, omdat het kerstvakantie is. Dan is er minder materieel en minder personeel beschikbaar.
__________________
Ik ben geen vakbondsman, maar ze hebben wel deels gelijk. De splitsing maakt de zaken er niet eenvoudiger op.
En wat Petit zegt: in de Kerstvakantie is er net meer materiaal aanwezig, want er zijn geen P-treinen.
BDJ
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:57
door pietje
Dikke zever, ze moeten maar met een permanentiesysteem werken zoals elk modern bedrijf.
Ge gaat mij niet wijsmaken dat het onmogelijk is om een diesel ter plaatse te krijgen op maximum 1 uur.
Eerste voorwaarden hiervoor zijn een goede informatiedoorstroming en een goede organisatie.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:57
door Adler
Bartjedj schreef:
Ik ben geen vakbondsman, maar ze hebben wel deels gelijk. De splitsing maakt de zaken er niet eenvoudiger op.
Dit zijn allemaal uitvluchten om de inefficientie van een volkomen voorbijgestreefde DDR-achtige bureaucratie goed te praten.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 19:59
door Steven
steved schreef:De reportageploeg van de Vrt is blijkbaar WEL tot bij de trein geraakt, je moet mij dan niet komen vertellen dat de civiele bescherming dit niet zou kunnen (en die zijn nog beter uitgerust dan 'n simpele cameraploeg). Het is pas bij aankomst in Duffel dat er warme drank uitgedeeld werd... hoe erg wil je het nog hebben. Ik hoop dat de hoge omes in de Frankrijkstraat nu eindelijk es wakkerschieten...
gr, Steve
een camera = een ambulance vol medische materiaal?
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 20:03
door Steven
pietje schreef:Dikke zever, ze moeten maar met een permanentiesysteem werken zoals elk modern bedrijf.
Ge gaat mij niet wijsmaken dat het onmogelijk is om een diesel ter plaatse te krijgen op maximum 1 uur.
Eerste voorwaarden hiervoor zijn een goede informatiedoorstroming en een goede organisatie.
er is een tekort aan bestuurder, men deel max verlof uit, dus moet je een bestuurder oproepen thuis, die moet zich aanmelden op zijn depot, de lok klaar maken, naar de plaats van de defecte trein rijden en er mee verder rijden. Denk je dat elke oproep naar een willekeurige bestuurder (die dan nog met de voorziene loc moet kunnen rijden) op staande voet beantwoord word?
Als ik thuis ben zit ik geen uren op mijn telefoon te kijken, omdat het werk mij eens nodig zou kunnen hebben. Ik kan ook in douche/bad zitten zodat ik onmogelijk ben een oproep te beantwoorden, ik kan ook bezig zijn met een sociale activiteit waardoor ik belet ben van te reageren. Dit is niet alleen voor mij zo maar voor alle treinbestuurders in België.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 20:26
door Adler
Steven schreef:Denk je dat elke oproep naar een willekeurige bestuurder (die dan nog met de voorziene loc moet kunnen rijden) op staande voet beantwoord word?
Dus dat betekent dat men eigenlijk nog blij mag zijn dat het "maar" 4 uur heeft geduurd ?
Als die treinbestuurder toevallig in een lekker warm bad zat, zou het misschien nog veel langer geduurd hebben dan.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 20:48
door ronny
Adler schreef:Bartjedj schreef:
Ik ben geen vakbondsman, maar ze hebben wel deels gelijk. De splitsing maakt de zaken er niet eenvoudiger op.
Dit zijn allemaal uitvluchten om de inefficientie van een volkomen voorbijgestreefde DDR-achtige bureaucratie goed te praten.
Ik merk in de afhandeling van dit probleem en de verklaring van de woordvoerder dat de passagier bijzaak is. Blijkbaar was het enkel de bedoeling de defecte trein weg te krijgen en niet de passagiers de mogelijkheid te geven om zo snel mogelijk in een andere trein over te stappen. Ik ben diep beschaamd over deze keuze. De NMBS baas heeft nog een zware taak om klantgericht denken te laten doordringen in alle lagen van de organisatie.
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 20:49
door Duikbril AM86
xih schreef:
Ik heb zelf eens op het station Nekkerspoel gestaan omdat de trein in panne stond. Toen had men ook de Benelux even kunnen laten stoppen om ons op te pikken. Zou slechts een vertraging van 5 minuten hebben gekost. Dat deed men niet, men liet ons liever een uur wachten op een stoptrein (het was al 1 uur 's nachts als ik me goed herinner), waarmee we dan verder naar Brussel mochten. Daarmee was voor mij ook meteen duidelijk dat voor de nmbs de reiziger op de laatste plaats komt.
Ik zou naar Liedekerke verhuizen als er daar ne trein 5 minuten in vertraging gaat moet er al nen andere bijkomt stoppen ...
Is eigenlijk nogal straf dat alles weer zo lang heeft moeten duren, maar ja als men altijd op personeel wil besparen komt dat ervan.
In de Frankrijkstraat of aan de Hallepoort zal men alvast niet wakker liggen over deze zaken.
Waarom komt de CEO van de NMBS of Infrabel toch nooit niet voor de camera dat vind ik altijd zo spijtig? als er iets gebeurt is die nooit bereid om commentaar te geven blijkbaar???
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 20:56
door jan_olieslagers
Steven, dit begrijp ik toch ook niet al te best hoor. Verre van mij van enig persoonlijk verwijt te maken, maar er zou toch altijd iemand "on standby" moeten zijn om in dit soort gevallen (die toch altijd kunnen gebeuren) snel en efficiënt te kunnen ingrijpen? Zijn jullie dan echt zodanig onderbemand?
Mijn idee zou zijn dat er een eerstelijns-standby moet zijn, ttz ter plaatse in elke tractie-stelplaats; en voor elke eerstelijns standby een tweedelijnsstandby, iemand die zijn privé-leven kan leven maar weet dat zij/hij kan opgeroepen worden als de eerstelijns actief moet worden.
Zo gaat het er toch aan toe onder informatici... die tegenwoordig even "mission-critical" zijn als treinbestuurders. De tweedelijnsstandby is daarbij dikwijls de chef van de ploeg; promotie houdt in dat men ingrepen op het privé-leven accepteert.
En zoals anderen voor mij vind ik dat die mensen véél te lang hebben moeten wachten. De opmerking "als het brandt zullen ze er wel uitgeraken" leek mij erg terecht, al moet ik toegeven dat ik daar nu niet zit op te roepen...
't Wil me ook voorkomen dat moment/lokatie nog niet de ongelukkigste was: op een betrekkelijk kalm moment, met slechts één spoor van de vier geblokkeerd, zou de rest van het verkeer niet al te veel hinder mogen hebben ondervinden, zelfs als het nodig bleek een tweede van de vier sporen ook te blokkeren gedurende een kwartier of een halfuur. Wat als er zoiets gebeurt op een gewone dubbel- of zelfs enkelspoorlijn?
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 21:03
door rvdborgt
Dag allemaal,
Op de Nederlandse teletekst en de actuele vertrekstaten op de NS-website heeft de gestrande trein, de 9205, de hele tijd gewoon gestaan. Om 12 uur stond er op de vertrekstaat van Roosendaal dat de 9205 met +220 reed (oorspronkelijke verrektijd in Roosendaal 8:30). Op teletekst was het om 12:30 +222 en was hij dus bijna in Roosendaal. Even later meldde teletekst nog dat hij in Rotterdam zou worden opgeheven, maar weer later was dat weer weg. Ik weet niet wat er dan uiteindelijk gebeurd is.
In ieder geval lijkt het erop dat de trein na een hoop vertraging zijn weg dan toch heeft kunnen voortzetten.
Groetjes,
Rian
Re: Bovenleiding naar beneden
Geplaatst: 27 dec 2008, 21:11
door Adler
ronny schreef:Ik merk in de afhandeling van dit probleem en de verklaring van de woordvoerder dat de passagier bijzaak is.
Is het ooit anders geweest ?