Pagina 3 van 3
Re: persoonsongeval
Geplaatst: 07 jan 2009, 11:29
door Steven
dentheo schreef:markske schreef:Indien Tc een bevel geeft tot controle van de trein, voorzichtig rijden of zegt om SF05 toe te passen, aan een overweg zonder DA, waarom zouden ze dan niet goed bezig zijn?
Als we een locomotief opeisen om een trein in nood te evacueren mag deze zelf van een privéfirma of NMBS zijn toch zullen de bestuurders moeten gehoorzamen.
Het is zelfs zo dat de mensen van TC de enige zijn die een bestuurder mogen storen tijdens de rit.
Zelfs zijn "baas" niet ?
TC is toch maar een soort "verkeerspolitie " niet de chef van de man in kwestie.
In principe is het enkel onze permanentie die ons "opdrachten" mag geven die niet voorzien zijn op de dienstfiche (een niet voorziene rit doen, onvoorziene rangeerbewegingen doen, ....), TC mag ons info verstrekken, bevelen uitdelen in functie van de veiligheid (rit op zicht rijden, overwegen kruisen aan SFO5, voorzichtig rijden, ......), in een station is het meestal een onderchef die in opdracht van TC ons de nodige info komt bezorgen.
Tijdens de dienst die wij uitvoeren vertegenwoordigd de permanentie dus onze baas.
Re: persoonsongeval
Geplaatst: 08 jan 2009, 19:08
door groentje
TC mag echter wel een andere loc opvorderen voor de evacuatie van een trein in nood. Bestuurder kan dat weigeren als hij dan over zijn uren zal gaan of de lijn niet kent, maar evacuatie van een trein in nood heeft prioriteit voor alles.
Dat is de theorie, inderdaad, de facto wordt er via de permanenties gewerkt, om te zien waar er ergens een machine vrij is. Het is nu eenmaal nogal omslachtig en tijdrovend om een andere trein uit te wijken, zijn loc van de trein los te maken na die vast te hebben gezet, en met die loc naar de trein in nood te rijden. Maar wij kunnen wel degelijk een machine opvorderen om zo snel mogelijk het baanvak vrij te maken.
Re: persoonsongeval
Geplaatst: 08 jan 2009, 21:20
door dentheo
groentje schreef:TC mag echter wel een andere loc opvorderen voor de evacuatie van een trein in nood. Bestuurder kan dat weigeren als hij dan over zijn uren zal gaan of de lijn niet kent, maar evacuatie van een trein in nood heeft prioriteit voor alles.
Dat is de theorie, inderdaad, de facto wordt er via de permanenties gewerkt, om te zien waar er ergens een machine vrij is. Het is nu eenmaal nogal omslachtig en tijdrovend om een andere trein uit te wijken, zijn loc van de trein los te maken na die vast te hebben gezet, en met die loc naar de trein in nood te rijden. Maar wij kunnen wel degelijk een machine opvorderen om zo snel mogelijk het baanvak vrij te maken.
Net zoals de verkeerspolitie aan een trucker kan vragen om een andere, die een panne heeft, van het kruispunt te trekken...
En meestal doen die dat omdat ze er zelf baat bij hebben.
Re: persoonsongeval
Geplaatst: 08 jan 2009, 21:37
door Steven
Pas op, met de nieuwe brevetten kan je niet zomaar alles opvorderen, tegenwoordig geeft men bestuurders opleiding voor goederen OF passagierstreinen. Een bestuurder van een cargotrein zomaar zijn loc en dienst opvorderen zal niet zomaar meer kunnen. Omgekeerd ook niet. Je laat een cargobestuurder niet zomaar reizigerstreinen meer besturen. Oudere bestuurders hebben meestal nog wel beide delen op hun brevet staan.
Re: persoonsongeval
Geplaatst: 08 jan 2009, 21:53
door Bibke
Maar het wordt alleen maar erger.
Ik heb van een TB die alle diesels heeft gereden behalve de bolle neuzen en in passagiersdienst jaren 62er gereden heeft, gehoord dat hij nu geen 62er meer mag besturen om bijvoorbeeld in geval van nood de loc te evacueren.