Pagina 3 van 6

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 15:22
door Eboards
Gisteren zat ik op een trein die blijkbaar tegen een boomstam op het spoor gereden was. Alles bij mekaar, 2 uur reisvertraging, niet zo tof in de examens. Maar ik ben wel blij dat de TBG ons ten minste goed op de hoogte hield.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 16:15
door FLV-FGSP
Uit het persbericht van NMBS en Infrabel van deze namiddag:
NMBS en Infrabel erkennen dat de reizigers niet overal goed werden geïnformeerd. Beide bedrijven zijn zich ervan bewust dat een goede communicatie zeker op crisismomenten van vitaal belang is. Vanuit deze bekommernis wordt dan ook gewerkt aan enkele concrete projecten om de real time informatieverstrekking in de loop van dit jaar gevoelig te verbeteren. NMBS werkt bijvoorbeeld aan een sms-project, een ander kanaal wordt het Windows Live-platform om rechtstreeks en snel te informeren.

Ook bij Infrabel bestaan concrete projecten onder meer door een bestendige vorming van de speakers om de kwaliteit van de aankondigingen te optimaliseren.

Infrabel en NMBS wensen zich oprecht te verontschuldigen bij de vele klanten die de voorbije dagen niet konden rekenen op een vlotte en correcte dienstverlening.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 17:19
door Adler
Op de website van de NMBS staat dit bericht:
NMBS wil zich bij haar klanten verontschuldigen voor de ongemakken op dinsdag 6 en woensdag 7 januari ten gevolge van het uitzonderlijke winterweer. NMBS zal er alles aan doen om in de toekomst dergelijke incidenten zoveel mogelijk te vermijden.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 17:29
door dentheo
Adler schreef:Op de website van de NMBS staat dit bericht:
NMBS wil zich bij haar klanten verontschuldigen voor de ongemakken op dinsdag 6 en woensdag 7 januari ten gevolge van het uitzonderlijke winterweer. NMBS zal er alles aan doen om in de toekomst dergelijke incidenten zoveel mogelijk te vermijden.
Mooi politiek correct.... GEEN woord over communicatie...logisch want daar kunnen ze alles aan doen..dat ligt NIET aan het weer.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 17:51
door rail s
Infrabel en NMBS excuseren zich voor spoorellende

Spoornetbeheerder Infrabel en vervoersmaatschappij NMBS hebben hun excuses aangeboden aan de reizigers. Ze verontschuldigen zich voor de ongemakken veroorzaakt door onder meer de vriestemperaturen en bovenleidingbreuk in Leuven. "De verbetering van de reizigersinformatie in de stations is de absolute topprioriteit voor de spoorwegen", beloven beiden.

Niet te voorziene incidenten
"Infrabel en de NMBS hebben hun personeel gemobiliseerd om het hoofd te bieden aan deze uitzonderlijke situatie en willen zich voor de ongemakken bij hun klanten verontschuldigen", luidt het. Beiden namen vooral een opeenstapeling van niet te voorziene incidenten op ons spoorwegnet waar, zoals ongevallen.

700 treinen afgeschaft
In de mededeling luidt het dat ongeveer 700 treinen, of grosso modo 6 procent van het totaal aantal voorziene treinen, de voorbije week volledig of gedeeltelijk afgeschaft werden. "Honderden anderen liepen vertraging op", luidt het.

Voorzorgen
Infrabel en NMBS zeggen dat vanaf vorig weekend alle voorzorgsmaatrelen genomen werden na de weersvoorspellingen. "Globaal genomen hebben onze installaties goed stand gehouden, maar op enkele plaatsen kregen we toch af te rekenen met enkele defecten", luidt het. Het netwerk is bestand tegen temperatuurschommeling die in België verwacht kunnen worden, tot 15 graden. Beide spoorbedrijven spreken van een temperatuurscherschil van meer dan 20 graden afgelopen week.

Betere informatie
Om de reizigers beter te informeren, zeggen Infrabel en NMBS dat er er verschillende maanden terug tal van projecten gestart werden. "Deze projecten zullen in de loop van 2009 worden geconcretiseerd om beter te beantwoorden aan de terechte verwachtingen van de de pendelaar." Zo wordt onder meer aan een sms-systeem gewerkt. (belga/eb)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ende.dhtml

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 17:54
door jan_olieslagers
"uitzonderlijke omstandigheden" ... Bah! Uit Ukkel vernemen we dat de huidige winter helemaal niet uitzonderlijk is, dat we eerder de voorbije paar jaar goed gespaard zijn geweest.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 18:04
door Valkje
groentje schreef: Dat noodplan, het HPS (HulpPlan de Secours) heb ik inderdaad al enige tijd niet meer gehoord. Men gaat er nogal makkelijk vanuit dat door wisselverwarming e.d. er minder problemen zijn. Daarover ging trouwens het HPS, bepaalde wissels werden vastgezet, zodat de overige met alle beschikbare mensen sneeuwvrij konden worden gehouden. Gevolg was natuurlijk wel dat er een beperktere dienstverlening kon worden verleend.
Op de gele affiches van bepaalde stations stond er onder de vorige dienstregelingsperiode iig de verwijzing "Rijdt niet tijdens het Hulpplan" nog niet gecheckt of het onder deze dienstregeling nog op de affiches staat. Hier in Mechelen zag men dit iig bij bepaalde treinen van de L-treinen Mechelen-Halle via lijn 26.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 18:32
door melle
Adler schreef:Ik vind de tweede keuze nogal eigenaardig geformuleerd.
Wat zou dan moeten de schuld zijn van de NMBS ?
Dat het zo hard vriest, dat de bovenleiding breekt, dat er veel treinen vertraging hebben, dat er geen informatie wordt gegeven ?
Als je de vraag zo stelt, kan je moeilijk verwachten dat in een forum waar 95% van de leden ook personeel is van de NMBS-groep, je een objectief antwoord krijgt.
De mensen moeten maar eens begrijpen, dat de TB en TBG en zeker ook het personeel in en rond de stations vaak zelfs nog niet weten wat ze kunnen en niet kunne, of er vertragingen en mogelijke problemen opdoen.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 18:50
door Steven
jan_olieslagers schreef:"uitzonderlijke omstandigheden" ... Bah! Uit Ukkel vernemen we dat de huidige winter helemaal niet uitzonderlijk is, dat we eerder de voorbije paar jaar goed gespaard zijn geweest.
Dan spreken ze zichzelf tegen, bijna dagelijks zeggen ze in het weerbericht dat het TE KOUD is voor de tijd van het jaar omdat het langjarige gemiddelde op x graden staan (een positief getal).

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:59
door JayBeeke
Dan spreken ze zichzelf tegen, bijna dagelijks zeggen ze in het weerbericht dat het TE KOUD is voor de tijd van het jaar omdat het langjarige gemiddelde op x graden staan (een positief getal).
Ik weet niet uit welke tijd jij stamt, maar in een nog vrij recent verleden, zeg maar tot pakweg 1991, en 1996/1997, waren enkele weken met weer als dit *perfect normaal*, en dat om de paar winters. In 1985 nog telden herfst en winter samen zowat 60 ijsdagen, waarbij de temperaturen 24/24 onder nul bleven. De reeksen 20 reden toen ook al rond of waren besteld, de rijtuigen dateerden toen nog 'en masse' uit de jaren '40-'60, het net was op een paar lijnen na even ver geëlektrificeerd als nu, en toch bolde alles toen veel vlotter.

mvg
JJN

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 23:04
door JayBeeke
We kunnen de (imho nogal cynische) mededeling van de NMBS in de toekomst helaas ook tegen het spoor gebruiken: als er geen uitzonderlijk zomer- of winterweer is, of ongevallen waarin de NMBS geen hand heeft e.d.m., dan zou alles min of meer perfect moeten gaan... Helaas is dat helemaal niet het geval.

mvg
JJN

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 09 jan 2009, 23:19
door Steven
JayBeeke schreef: In 1985 nog telden herfst en winter samen zowat 60 ijsdagen, waarbij de temperaturen 24/24 onder nul bleven. De reeksen 20 reden toen ook al rond of waren besteld, de rijtuigen dateerden toen nog 'en masse' uit de jaren '40-'60, het net was op een paar lijnen na even ver geëlektrificeerd als nu, en toch bolde alles toen veel vlotter.

mvg
JJN
Ik stam uit een goed jaar maar dat doet er niet toe, ik herhaalde enkel wat ze geregeld in het weerbericht zeggen. Dat die reeks 20 toen al reed maakt weinig uit, die loks hebben geen oliegekoelde transformatoren aan boord waar het probleem bij de reeks 13 deze week wel was. Niet vergeten dat het materieel dat jij nu opnoemt toen nog in zijn jeugd was, zelfs het jongste materieel dat we nu hebben is al meer dan tien jaar oud, leeftijd eist zijn tol, minimum aan onderhoud doen ook. Ter info de reeksen 20 en 27 hebben in hun beginjaren ook de nodige miserie verkocht, vraag maar eens aan mijn collega's die er de eerste jaren mee gereden hebben. In dubbel rijden om toch maar zeker te zijn dat er eentje in dienst zou blijven was geregeld van toepassing. Maar blijkbaar zijn er vele die de miserie die er toen was met bepaalde types materieel al vergeten.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 01:24
door rvdborgt
Steven schreef:
jan_olieslagers schreef:"uitzonderlijke omstandigheden" ... Bah! Uit Ukkel vernemen we dat de huidige winter helemaal niet uitzonderlijk is, dat we eerder de voorbije paar jaar goed gespaard zijn geweest.
Dan spreken ze zichzelf tegen, bijna dagelijks zeggen ze in het weerbericht dat het TE KOUD is voor de tijd van het jaar omdat het langjarige gemiddelde op x graden staan (een positief getal).
Dat de temperatuur onder het langjarig gemiddelde ligt, wil helemaal niet zeggen dat het extreem koud is of dat de weersomstandigheden uitzonderlijk zijn.

Ik krijg eerder het idee dat sommige mensen niet meer weten wat een winter is. De laatste jaren zijn we inderdaad nogal gespaard gebleven.

Groetjes,
Rian

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 01:33
door Asterix
Goede communicatie is het eeuwige zwakke punt, bij alle overheidsdiensten. Ik geloof nooit dat dit nu opeens zal veranderen.

Men zou al de helft van de ergernis kunnen wegnemen door te zeggen WAAROM een trein werd afgeschaft. Dat gebeurt nog veel te weinig maar is toch enorm cruciaal.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 08:39
door overweg13
Het ideaal is dat men alle personeel inschakelt voor de informatie. Die kunnen dan elke reiziger persoonlijk aanspreken: "Sorry, er rijden geen treinen meer. Voorlopig zijn we allemaal bezig jullie hierover te informeren. Vermits we ondertussen het probleem niet kunnen oplossen, kan dit nog een tijdje duren. Maar we houden jullie op de hoogte..."