Pagina 3 van 3

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 16:36
door nighttrain
Maar betreffende die T 13,als die onder spanning staat,met de verbruikers aan , gaat die transfo werken dus die olie zal opwarmen enz ,vanwaar komt het probleem dan?

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 17:26
door dentheo
nighttrain schreef:Maar betreffende die T 13,als die onder spanning staat,met de verbruikers aan , gaat die transfo werken dus die olie zal opwarmen enz ,vanwaar komt het probleem dan?
Ik begreep dat tijdens electrisch recuperatieremmen het verbruik via de trafo te klein is om hem op temperatuur te houden, dit door de enorme massa koude lucht die erover gezogen wordt (idem bij -15 als bij +30).

Bij nachtventilatie is het enige verbruik de compressor en nog wat en/of misschien stond hij wel onder 3kV en dus zonder spanning op trafo ?

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 19:27
door Steven
de opwarming van de transfo door hem te gebruiken was blijkbaar onvoldoende tov de koude luchtstroom die er over stroom, deze luchtstroom versterkte nog eens door de ventilatie van de elektrische remming. Waardoor de afkoeling van de transfo nog eens versterkt.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 21:42
door lucian
Bij ons hangt er een nota dat we de dynamische rem MOETEN afzonderen bij een een rit met 13en.
Het is idd bij het tussenkomen van de dynamische rem dat de extra ventilatie aanslaat en met deze ijskoude temperaturen
de transfo invriest :mrgreen:

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 11 jan 2009, 13:30
door dentheo
lucian schreef:Bij ons hangt er een nota dat we de dynamische rem MOETEN afzonderen bij een een rit met 13en.
Het is idd bij het tussenkomen van de dynamische rem dat de extra ventilatie aanslaat en met deze ijskoude temperaturen
de transfo invriest :mrgreen:

haha de nieuwe procedure is er... en alleen als het vriest neem ik aan

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 11 jan 2009, 13:52
door Satyricon
Normaal moeten treinen daar zonder al te veel problemen tegen kunnen. Bepaalde mensen hebben gewoon niet goed werk geleverd. Als het te warm wordt dan is het ook wel altijd iets :roll:.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 16 jan 2009, 17:08
door Stijn014
Toch wel wat schade door de koude blijkbaar:
De vrieskou van de afgelopen dagen heeft heel wat schade aangericht aan het rollend materieel. Heel wat van deze schade kon snel hersteld worden door onze technici. Andere schade blijkt een veel grotere impact te hebben op de meer vitale delen van het materieel zoals de tractieonderdelen (motoren, hoogspanningscircuits, enz …).

Vooral de motorstellen hebben te lijden onder deze averij omdat de tractieonderdelen zich onderaan de motor bevinden en dus extra blootgesteld zijn aan de weersomstandigheden.

De technische ploegen van onze werkplaatsen werden versterkt en de planning werd aangepast om deze extra werkbelasting te kunnen opvangen. Door het grote aantal averijen – en de grote impact ervan – blijft tot op vandaag nogal wat materiaal onbeschikbaar. Hierdoor rijden sommige piekuur treinen met een verminderde samenstelling.

Onze technici doen al het mogelijke om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

We verontschuldigen ons voor de hinder die dit voor onze reizigers zou kunnen veroorzaken.
bron: de nmbs site

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 16 jan 2009, 20:19
door HLE 2302
ze zitten overal met een matrieel te kort, breaks te kort, zelfs klasiekjes !

greetz 2302

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 29 jan 2009, 20:49
door Joris
Hallo,
Als de 13'ers problemen hadden, hoe zat het dan met de 3000'en?
En hoe hebben ze op Luik-Luxemburg dan de defecten opgelost als die er waren? 15? 55?
Groeten,
Joris De Mol