Pagina 3 van 10
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 09:14
door stefanic
Ik kan dit initiatief van Infrabel natuurlijk aleen maar toejuichen. Toch enige opmerkingen voor verbetering die niet veel werk moeten kosten. Ik ben jaren met de NMBS-website en toepassingen bezig geweest en ik weet wat bepaalde aanpassingen aan werk kosten (of slechts aan werk kosten!):
1) op z'n minst een knopje om de 'grijze' treinen uit de lijst naar keuze NIET(of wel) te tonen. Wat heb ik er (als reiziger, niet als statistiekenverzamelaar) aan dat in voor bv. Antwerpen-Berchem informatie krijg over treinen die al lang weg zijn uit Berchem.
2) doe de moeite om een extra kolom 'reeƫle dienstregeling' te voorzien met daarin de vermoedelijke vertrektijd (zijnde dus een simpele som van theoretische vertrektijd en de huidige vertraging)
En bugjes zoals tomdg meldt zullen er wel uitgeraken zeker... kinderziektes zullen we maar zeggen.
En verder:
-er wordt terecht de opmerking gemaakt dat vertragingen maar gegeven worden vanaf het eerste vertrek van de trein, en dat er dus geen rekening gehouden wordt met vertragingen van de voorgaande rit van het betrokken materieel. Dat lijkt me echter een zeer complexe uitbreiding aan de bestaande toepassing. In Artweb of passengersweb is die info ook niet te zien. Wat me wel logisch lijkt is dat, als er nog geen eerste vertrek is geweest NA het theoretische vertrek van de trein, de vertraging bij vertrek toch wordt gegeven.
-koppeling met de dienstregelingplanning: mooi natuurlijk, maar Railtime=Infrabel en dienstregeling(-planner)=NMBS. Daar zal al wel een probleem zitten. Misschien is er wel een mogelijkheid om vanuit de planner per treinnr. een link te leggen met railtime (met treinnummer als parameter). Een volledige integratie waarbij bij het opzoeken van reismogelijkheden met vertragingen wordt rekening gehouden is voor mij totaal onzinnig (zie hieronder).
Nog een persoonlijke bedenking: dit tool is zeer leuk voor de statistiekenverzamelaars ed. maar het praktische nut voor de reizigers in real-time betwijfel ik (tenzij voor reizigers die op een paar minuten van hun station wonen). Immers (en dat vermeldt railtime ook!) is de gegeven informatie enkel geldig op het moment van de opzoeking. Als ik weetdat de trein, die binnen een halfuur in mijn station komt 10min vertraging heeft, ga ik niet het risico nemen om 10min langer te werken, want met wat geluk/pech? loopt de trein z'n vertraging in, en mis ik de trein... omdat ik rekende op de vertraging...
Stefan
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 09:23
door Adler
Ik ga helemaal niet akkoord met uw laatste opmerking dat die informatie geen praktisch nut zou hebben voor de reizigers.
Ik woon zelf op 5 minuten loopafstand van het station Heide.
Als ik een trein moet hebben voor een bestemming verder dan Antwerpen en ik moet overstappen in Antwerpen dan wil ik ook graag weten of de trein van Heide van Antwerpen op tijd is of vertraging heeft. Van die vertraging hangt het immers af of ik al dan niet mijn aansluiting in Antwerpen kan halen.
Als de trein te veel vertraging heeft kan ik altijd een vroegere nemen.
Vandaar dat het ook belangrijk is om vertragingen zover mogelijk vooruit aan te geven (zie opmerking van Theo).
Op de DB site gebeurt dit bijvoorbeeld tot 60 minuten voor vertrek.
Natuurlijk is de gegeven informatie maar juist op het ogenblik van raadpleging. Maar je weet toch ook dat als een bepaalde trein 20 minuten vertraging heeft in station X, die vertraging niet tot nul zal gereduceerd zijn 15 km verder. Met andere woorden het is altijd mogelijk aan de hand van de actuele toestand zelf een redelijke extrapolatie te doen.
De site is juist niet bedoeld voor statistiekenverzamelaars, vandaar ook de opmerking in de Disclaimer: "De informatie op deze website is niet bedoeld om als basis te dienen voor eender welke evaluatie van Infrabel."
Trouwens om daar statistieken uit af te leiden zou je moeten van 's morgens tot 's avonds voortdurend met die site bezig zijn en ik denk niet dat er iemand zo gek zal zijn.
Wat de gebruikersinterface betreft, kan er inderdaad nog heel wat verbeterd worden. Ik hoop dat men ook eens kijkt naar de interface op de site van de DB.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 09:56
door Steven
als je op 5 min lopen woont is dat vlot te doen zoals je zelf zegt, rest de vraag hoeveel van de treinreizigers op die afstand wonen? Veel te weinig aan het aantal auto's te zien in de buurt van de meeste stations woont de gemiddelde pendelaar en treingebruiker veel verder dan die 5 minuten te voet. Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:01
door Adler
Steven schreef:Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Nochtans wordt dit soort informatie al jaren gevraagd door zeer veel treingebruikers.
Ook in andere landen wordt het gegeven.
Zo nutteloos zal het dan toch niet zijn.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:08
door 260689
waarom dit systeem niet koppelen met de biljettenverkoop automaten???? en inde grote station zoals Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal staat er een meeting point met 4 schermen waar je op de nmbs site kan, waarom daar ook niet laten verschijnen???
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:19
door Steven
Adler schreef:Steven schreef:Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Nochtans wordt dit soort informatie al jaren gevraagd door zeer veel treingebruikers.
Ook in andere landen wordt het gegeven.
Zo nutteloos zal het dan toch niet zijn.
Stel je woont op een half uur van een station (wat perfect mogelijk is) dan ben je niet altijd het snelste gediend (aangezien de info enkel telt op moment van raadpleging) met de online informatie. Als je nu ook echter in elk station een display hebt met vertraging (wat ik eigenlijk al jaren sneller had verwacht dan internetinfo) heb je al veel betere info. Want wat ben je met de info via het internet als je dan in uw station aankomt waar geen info meer is via display en/ of speakers (wat nu toch nog in de meeste gevallen zo is)??
Vergeet niet dat TC nog steeds anders kan beslissen en er voor kan zorgen dat materieel dat in de heenrichting gebruikt werd niet meer dient voor de terugrichting omdat ze samen met verdelers materieel en permanenties van rijdend personeel een andere oplossing hebben uitgewerkt. Waardoor de zogezegde terugrit van uw trein (zoals daar op L12 en hier op L60) wel op tijd is in plaats van vertraging te hebben. In beide gevallen (zowel essen als dendermonde) zijn stelplaatsen van bestuurders. Om dan al een uur vooraf te gaan zeggen dat een trein vertraging heeft lijkt me er toch een beetje over.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:20
door jan_olieslagers
Het is misschien niet perfect maar ik vind dit toch een zeer goede zaak! Vooral nuttig voor mijn terugreis van kantoor naar huis. Dus "Bravo Infrabel!" , maar nu niet op uw lauweren gaan rusten!
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:24
door dentheo
Steven schreef:inderdaad een systeem dat langzaam groeit en telkens beter kan en mag worden is leuker positiever dan het omgekeerde. Ik hoop ook dat ze het systeem zullen verbeteren en optimaliseren, maar geef ze er wel de kans toe om fouten te maken en er uit te leren.
100 % akkoord.
Maar ik zag onze vriend Kees op de receptie, die zal de site hopelijk ook in de gaten houden, zodat die stap voorr stap beter wordt

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:29
door dentheo
Steven schreef:als je op 5 min lopen woont is dat vlot te doen zoals je zelf zegt, rest de vraag hoeveel van de treinreizigers op die afstand wonen? Veel te weinig aan het aantal auto's te zien in de buurt van de meeste stations woont de gemiddelde pendelaar en treingebruiker veel verder dan die 5 minuten te voet. Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
He he, ik woon slechts op 10 minuten rijden.....ik kan dan nog netjes even kijken (alhoewel ik kijk tijdens ontbijt met lange nek of hij op tijd naar Essen rijdt

)
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:50
door Adler
Ik begrijp niet goed dat het nut van deze site hier in twijfel wordt getrokken en dat vooral door mensen die bij de NMBS werken.
Is het misschien omdat dit initiatief niet van de NMBS komt maar van Infrabel ?
Iedereen zit verdorie al jaren te vragen naar zoiets en nu het er eindelijk is, zou het geen nut hebben.
Ik vraag me soms toch af waarom ik hier nog berichten plaats.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 10:54
door Steven
ik betwijfel het nut niet, wel de redenering die jij er achter steekt van eventueel trein vroeger te pakken en dergelijke meer, dat wil zeggen dat je voor de meeste lijnen (uurfrequentie stoptrein zoals hier) meer als een uur vooraf moet kunnen zien of die trein wel op tijd is. Dat soort implementaties lijkt me er gewoon over gaan. Het nut van te zien of je trein op tijd is of niet trek ik op zich dus niet in twijfel. Ikzelf had echter enkel graag meer voorrang gezien aan informatie in de stations via display. Beide vullen elkaar echter aan. De reden waarom ik voorrang geef aan info op displays in stations is eenvoudig, niet iedereen beschikt over internet laat staan er degelijk gebruik van kunnen maken als ze het al hebben.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 11:01
door nighttrain
Adler schreef:Ik begrijp niet goed dat het nut van deze site hier in twijfel wordt getrokken en dat vooral door mensen die bij de NMBS werken.
Is het misschien omdat dit initiatief niet van de NMBS komt maar van Infrabel ?
Iedereen zit verdorie al jaren te vragen naar zoiets en nu het er eindelijk is, zou het geen nut hebben.
Ik vraag me soms toch af waarom ik hier nog berichten plaats.
Ik heb begrepen dat U tegen het station van Heide woont!
Hoe ga je dan deze site praktisch benutten?En wat zijn dan de voordelen
A ) als je thuis bent voor je de trein gaat nemen
b) Je ergens bent en terug naar huis wil gaan
C) Je in een vertrekstation of vrbindingsstation bent.
Opgelet het is een simpele vraag zonder U of het produkt te willen in vraag stellen.
Onlangs hoorde ik op de radio alle treinen op lijn X rijden met 60' vertraging ,dus dit wil zeggen "op tijd" , want als je de trein neemt van 13h50 met 60' vertraging neem je dus wel je 14h50 op tijd ongeacht de treinnummer,wat transparant is voor de doorsnee reiziger.
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 11:29
door Adler
nighttrain schreef:
Hoe ga je dan deze site praktisch benutten?En wat zijn dan de voordelen
Ik heb echt geen zin om deze discussie hier nog verder te voeren. Elk zinnig argument wordt hier toch telkens als onzin afgedaan.
Ik stel enkel vast dat iets wat al jaren wordt gevraagd door duizenden reizigers en wat er nu eindelijk is, zij het nog in een beginfase, hier door sommigen wordt beschouwd als van geen praktisch nut voor de reizigers en enkel een tool voor statistieken.
Het zal wel geen toeval zijn dat deze commentaar weer van NMBS-personeel komt en de website van Infrabel is.
Dit is weeral een mooi voorbeeld van het "Not-Invented-Here-Syndrome".
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 11:46
door dentheo
Vandaag wordt er ook al iets manuele input gegeven.
Daarnet Benelux afgeschaft vanaf Roosendaal.11:24
Terugrit vanuit Brussel (binnen twee uur) is ook al afgeschaft in het systeem...prachtig toch
Re: Trein op tijd? - www.railtime.be
Geplaatst: 29 jan 2009, 12:10
door dcr
Ik vind het een goed systeem. Belangrijkste voordeel voor de reizigers:
bij (middel)grote problemen op een bepaalde lijn ziet men de vertragingen,
en komt er bovenaan een boodschap. Dus ben je minstens al voorbereidt, en kan je het thuisfront verwittigen.
Als je ziet dat je trein is afgeschaft op de site, kan je een uurtje langer werken op kantoor ipv in het station te staan koekeloeren.
Dit systeem is natuurlijk niet perfect, maar het is toch een grote verbetering tov voordien.
Via mijn Gsm kan ik nu trouwens ook zien of mijn aansluitende trein vertraging heeft
