Seinstoring in Berchem
Re: Seinstoring in Berchem
Laten we het erop houden dat electronica dezer dagen niet onfeilbaar is, nooit geweest trouwens ... 

Neen, maar alles kan redundant uit gevoerd worden, wat de kans op falen drastisch vermindert.OMC schreef:Laten we het erop houden dat electronica dezer dagen niet onfeilbaar is, nooit geweest trouwens ...
Natuurlijk kan je nog bij redundante voedingen 1 voeding defect hebben en om ze te vervangen de andere uitschakelen (niet lachen, ik heb het zelf al gezien)
Dit zijn dan wel onvergeeflijke fouten, die iemand zijn loopbaan op zijn minst negatief moet beïnvloeden (in de privé sector dan toch)
-
Wie nooit erger misdoet dan dat, die ziet een riante carrière tegemoet. [[nachtrage: men moet dat natuurlijk niet tot een gewoonte maken, dan gaat er wel een vlieg aan de lamp zitten]] En ik zie geen verschil prive <=> overheid terzake. Vergeet niet dat 80% van de dienstonderbrekingingen van informatica terug te voeren zijn op menselijke fout!pietje schreef: Natuurlijk kan je nog bij redundante voedingen 1 voeding defect hebben en om ze te vervangen de andere uitschakelen (niet lachen, ik heb het zelf al gezien)
Dit zijn dan wel onvergeeflijke fouten, die iemand zijn loopbaan op zijn minst negatief moet beïnvloeden (in de privé sector dan toch)
Fouten die ik ook al heb weten gebeuren:
-) periodiek onderhoud op de no-break, na afloop de obligate test, na de test vergeten terug op normaal bedrijf te schakelen, slordige 48 uur later dieselbrandstof op ==> volledige computerzaaal plat ==> diverse productiedatabases gestopt ==> diverse realtime-applicaties onderuit. Sanctie, blaam, rechtszaak: nihil.
-) airco in de zaal is onvoldoende ==> er moeten airco-kasten bijkomen ==> werklieden in de computerzaal die door betonnen muren kappen, draad tappen op staalbuis &C &C in ruimtes waar actieve servers staan ==> massa's stof en metaalgruis vliegen in het rond ==> filters van servers verstopt ==> raad maar. Ook hier niet de minste vervolging, moet allemaal kunnen.
Zo'n zaken zouden in de privé inderdaad nièt kunnen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
waarom zie jij geen verschil overheid <> privé als je zelf voorbeelden geeft waarvan je zegt die bij de privé niet ongestraft kunnen en bij de overheid blijkbaar wel? (min of meer toch)
ligt het aan mij of spreek je jezelf tegen in jouw post?
ligt het aan mij of spreek je jezelf tegen in jouw post?
-
Een vergissing bij het verwisselen van defecte componenten is snel gebeurd, dat kan toch werkelijk iedereen overkomen en het wordt echt niet kwalijk genomen in mijn ervaring, noch bij de overheid noch in de privé. Nogmaals: men moet er daaarom nog geen gewoonte van maken, natuurlijk. Tot zover zie ik dus inderdaad geen verschil tussen overheid en privé.
Maar de voorbeelden die ik aanhaal waren bij een overheidsbedrijf dat ik nu efkes niet ga noemen en wegen m.i. véél zwaarder, en daarom zouden ze bij een privé-bedrijf niet aanvaard worden:
-) het eerste betreft nog min of meer een vergissing, maar dan wel een bijzonder zware; het tweede is gewoon brute nochalance
-) in beide gevallen waren er véle machines onderbroken, niet de enkele server die men platlegt door zich te vergissen bij het wisselen van een powersupply (of harddisk, of zo...)
Maar de voorbeelden die ik aanhaal waren bij een overheidsbedrijf dat ik nu efkes niet ga noemen en wegen m.i. véél zwaarder, en daarom zouden ze bij een privé-bedrijf niet aanvaard worden:
-) het eerste betreft nog min of meer een vergissing, maar dan wel een bijzonder zware; het tweede is gewoon brute nochalance
-) in beide gevallen waren er véle machines onderbroken, niet de enkele server die men platlegt door zich te vergissen bij het wisselen van een powersupply (of harddisk, of zo...)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.