Niet vervelend bedoeld hoor

Zwitserland is al volwaardig lid van Schengen. Concreet betekend dat vooral dat het Schengen Visum nu ook in Zwitserland geldig is (belangrijk omdat al die Chinezen en Indiërs die Europa in een week willen zien nu tenminste ook even Zwitserland kunnen aandoen zonder een separaat visum).treinbruno schreef: oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is![]()
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben
Niet zozeer de privatisering op zich was het probleem. (In Japan is de infra ook geprivatiseerd). Het probleem is dat men de infra als een bedrijf geprivatiseerd heeft. Zo ontstond een private monopolist waar de verschillende spoorwegbedrijven geen vat op hadden.rail s schreef:Wat is het probleem in Groot-Brittanië?treinbruno schreef:maar dan krijg je misschien iets zoals in engeland
1) Er was de privatisering van de infrastructuur; en wel zeeeer foute beslissing die nu rechtgezet is, maar waar men nog altijd de gevolgen van draagt.
Er was eerder teveel controle, waardoor alles veel te lang duurde. Nieuw materieel dat geleverd werd stonds soms wel twee jaar aan de kant te wachten op toelating.2) Te weinig controle op de spoorbedrijven (op te lossen door een op de duitse eisenbahn-bundesamt (verantwoordelijk voor de Duitse infrastructuur in handen van 100 verschillende ondernemingen) geïnspireerde Europeese spoorwegcontrole-organisatie op te richten)
Wat men in Japan goed gedaan heeft is dat men de sporen en de treinen niet gescheiden heeft. En de concessies zijn ook veel langer.In Japan en Duitsland werkt privatisering wel.
Ik denk dat men dat net niet wil hebben, er moet een beduidend snelheidsverschil blijven tussen de Thalys en de IC. Mij lijkt het ook logisch dat een IC niet zo snel rijdt, anders zou je er nog veel meer voor moeten betalentreinbruno schreef: ik zou liefst TGV-achtig materieel zien rijden op de LGV 4...
een TGV duplex cloon zou wel handig zijn![]()
en dan kunnen ze ook ineens 300 rijden
Er zijn wel degelijk controles geweest in Basel Hbf. De ene keer dat ik daar was, moest ik mijn identiteitskaart tonen. Dat was toen trouwens net een digitale, en de douanebeambte had dat duidelijk nog niet vaak gezienK V B schreef:Zwitserland is al volwaardig lid van Schengen. Concreet betekend dat vooral dat het Schengen Visum nu ook in Zwitserland geldig is (belangrijk omdat al die Chinezen en Indiërs die Europa in een week willen zien nu tenminste ook even Zwitserland kunnen aandoen zonder een separaat visum).treinbruno schreef: oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is![]()
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben
Grenscontroles kunnen er nog steeds zijn. Identiteitscontroles aan de overgang van Basel SSB naar Basel SCNF heb ik nog nooit meegemaakt. Ook niet voor "Schengen".
Het is overigens de bedoeling van de SBB om Basel SNCF beter in Basel SBB te integreren. De douane infra gaat waarschijnlijk verwdijnen, en ook de verbindingsgang wordt opgeknapt.
Een zeer gemakkelijk en onmiddellijk te realiseren verbetering is het verwijderen van de slagboom op perron 4.K V B schreef:Het is overigens de bedoeling van de SBB om Basel SNCF beter in Basel SBB te integreren. De douane infra gaat waarschijnlijk verwdijnen, en ook de verbindingsgang wordt opgeknapt.
Hangt mischien van het tijdstip af. De keren dat ik in Basel SNCF uitstapte (ik reis meestal via Duitsland naar Zwitserland, niet via Frankrijk) heb ik nooit iemand aan de douanepost gezien.Bartjedj schreef: Er zijn wel degelijk controles geweest in Basel Hbf. De ene keer dat ik daar was, moest ik mijn identiteitskaart tonen. Dat was toen trouwens net een digitale, en de douanebeambte had dat duidelijk nog niet vaak gezien![]()
Die zal ook wel verdwijnen. (Is mischien gewoon vergeten). Ik weet alleen dat men de hokjes voor de douane in de SNCF aankomsthal gaat verwijderen, en het geheel in de rest van het station geïntegeerd wordt. Ook wordt in de verbindingsgang het valse plaffond weggehaald, zodat ie weer zo hoog is als vroeger.rvdborgt schreef:Een zeer gemakkelijk en onmiddellijk te realiseren verbetering is het verwijderen van de slagboom op perron 4.