Digitale televisie

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wie kijkt er al digitaal?

Ja, Telenet
17
31%
Ja, Belgacom
4
7%
Ja, TV Vlaanderen
3
6%
Ja, andere provider
2
4%
Neen, maar plannen om het aan te kopen
7
13%
Neen, geen plannen
21
39%

Totaal aantal stemmen: 54

Adler

Re: Digitale televisie

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:En werkt de Digital Terrestrial Television goed (DTT of TNT)?Of is dit gebruikt door een minderheid?
In alle Europese landen is dat DVB-T (DVB-T = Terrestrial, DVB-C = Cable, DVB-S = Satellite ).
Ik denk dat DVB-T in Belgie nog weinig gebruikt wordt, misschien door de mensen die nog een klassieke tv-antenne hadden en geen kabel of schotelantenne.

http://www.digitaleradio.be/dab/hoeluis ... angst.html
http://www.digitale-televisie.be/modules/dtv/?id=4
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:En werkt de Digital Terrestrial Television goed (DTT of TNT)?Of is dit gebruikt door een minderheid?
In alle Europese landen is dat DVB-T (DVB-T = Terrestrial, DVB-C = Cable, DVB-S = Satellite ).
Ik denk dat DVB-T in Belgie nog weinig gebruikt wordt.

http://www.digitaleradio.be/dab/hoeluis ... angst.html
http://www.digitale-televisie.be/modules/dtv/?id=4
Ik dacht dat DVB-T de norm was (digital video broadcastinting-terestrial) net zoals ATSC binnen de overkoepeling DVB voor het zenden van informatie binnen de al gebruikte VHF en UHF brandbreedtes.
tomdg

Bericht door tomdg »

schijnt dat de ontvangst van DVB-T binnenhuis nogal zwak is (horen zeggen van mensen die in gent op kot zitten)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik heb dat hier thuis al eens geprobeerd met een kleine antenne die op een laptop wordt aangesloten. Binnenshuis (in mijn streek althans) kan je het vergeten, je kan de zenders detecteren maar kijken is uit de boze. Eventueel werkt het als je een deftige antenne buiten installeert.
am62

Bericht door am62 »

De streek van Geraardsbergen is ook vrij slecht voor ontvangst van DVB-T signalen. Met een goeie binnenantenne lukt het evenwel, maar een versterker doet soms ook al wonderen. De ontvangst van DAB (VRT en RTBF radiozenders) is dan weer prima door de zender te Vloesberg.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik denk nog een grote minderheid, dekking ? aantal posten ?
Zenderpark in Vlaanderen wordt (is ?) verkocht, misschien zal nieuwe uitbater op de gas gaan trappen, als Telenet het niet "politiek" tackelt.

In Nederland al redelijk uitgebouwd... ik denk tot 25 zenders of meer(deel vrij, deel betalend).
Theo
Groeten vanop de Heide
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Wij hebben hier thuis nog altijd gewone kabel-TV... Ik kijk zelf nooit TV, dus mocht kabel verdwijnen dan zullen m'n ouders kennende wel overstappen op digitaal, maar 't zal mij verrekken. :lol:
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Ik heb ook gestemd op nee, en ook geen plannen.

We hebben hier thuis 3 TV's en een pc aangesloten om tv te kijken via de kabel. Daarmee zeg ik waarschijnlijk al genoeg want op die kastjes kan je maar 1, maximum 2 tv's aansluiten. Dus dat is totaal niet interesant.

Voor internet hebben we Belgacom ADSL, vroeger Telenet eens gecontacteerd, en aan de telefoon was het geen probleem om hier internet via de kabel te krijgen. maar toen de "installateur" langskwam moest hij zijn kastje plaatsen op de plaats waar de kabel het huis binnenkomt. Dat is bij ons in de living achter een ingebouwd marmeren tafelblad. en daar zit achterin ook een versterker voor het tv signaal. De instalateur stelde voor om het marmer te slopen, zodat hij zijn kastje kon installeren. We hebben hem dan ook vriendelijk de deur gewezen.

En dan nog iets, geen enkele van onze tv's zijn HDready of fullHD. dus digitaal kijken kunnen we er niet mee.

En over de uitspraak in de openingspost: "over 2 jaar zal iedereen digitaal kijken". Ik kan met trots zeggen dat ik de eer heb om dwars te liggen zodat het tog niet iedereen is :twisted: .
En analoge tv zal de eerstkomende jaren niet verdwijnen. neem bijvoorbeeld TV kijken via de antenne. Dat is ook pas MINDER als een jaar geleden gestopt. en dat was nog een paar procent van de bevolking die op deze manier tv keek. waaronder de grootouders van mijn vriendin. Die zijn overgeschakeld op satteliet. (simpelweg omdat er in hun straat geen teledistributie is)
Steven

Bericht door Steven »

de meeste mensen kijken nog analoog ondanks de box van telenet of belgacom, zolang je geen full HD hebt, maar niet iedereen doet dat om het digitaal signaal, ook de extra diensten die er aan gekoppeld zijn kunnen mensen overhalen om toch voor die pakketten te kiezen.
Andere opties zijn de extra zenders die aangeboden worden. Ik neem aan dat over een paar jaar de mogelijkheden ook zullen veranderen in functie van meer toestellen in huis en dergelijke meer.
Adler

Bericht door Adler »

elriverslide schreef: En dan nog iets, geen enkele van onze tv's zijn HDready of fullHD. dus digitaal kijken kunnen we er niet mee.
Digitaal heeft niets te maken met HD.
Digitaal wil gewoon zeggen dat het signaal tussen de radio- of tv-zender en uw huis, digitaal wordt overgebracht in plaats van analoog.
Dat kan dus via kabel, via satelliet of via de ether.
Het voordeel is dat je dan veel minder storingen hebt bij de overdracht en ook dat er allerhande 'truukjes' mogelijk worden zoals 'Ooit gemist'.
Het nadeel is dan weer dat je een kastje nodig hebt tussen uw tv en het binnenkomend digitaal signaal omdat elke tv nog steeds een analoog signaal moet krijgen.
HD (High Definition) wil gewoon zeggen dat het beeld is opgebouwd uit meer 'lijnen' en dus veel scherper is dan een normaal beeld met 625 lijnen.
Laatst gewijzigd door Adler op 23 feb 2009, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
elriverslide schreef: En dan nog iets, geen enkele van onze tv's zijn HDready of fullHD. dus digitaal kijken kunnen we er niet mee.
Digitaal heeft niets te maken met HD.
Digitaal wil gewoon zeggen dat het signaal tussen de radio- of tv-zender en uw huis, digitaal wordt overgebracht in plaats van analoog.
Dat kan dus via kabel, via satelliet of via de ether.
Het voordeel is dat je dan veel minder storingen hebt bij de overdracht en ook dat er allerhande 'truukjes' mogelijk worden zoals 'Ooit gemist'.
Het nadeel is dan weer dat je een kastje nodig hebt tussen uw tv en het binnenkomend digitaal signaal omdat elke tv nog steeds een analoog signaal moet krijgen.
HD (High Definition) wil gewoon zeggen dat het beeld is opgebouwd uit meer 'lijnen' en dus veel scherper is dan een normaal beeld met 625 lijnen, maar ook een HD-tv moet nog altijd een analoog signaal binnenkrijgen.
En als je je HD-TV aansluit op de "décoder" via een HDMI kabel ,dan heb je toch een digitaal signaal die binnenkomt. En dit in tegenstelling tot een scart-aansluiting.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef: HD (High Definition) wil gewoon zeggen dat het beeld is opgebouwd uit meer 'lijnen' en dus veel scherper is dan een normaal beeld met 625 lijnen, maar ook een HD-tv moet nog altijd een analoog signaal binnenkrijgen.
Even "bijlezen" , klok en klepel ???

Voor zover ik weet bestaan bestaan er HD TVs die kunnen "leven" met een analoog signaal, maar in HD werken ze steeds digitaal .
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:En als je je HD-TV aansluit op de "décoder" via een HDMI kabel ,dan heb je toch een digitaal signaal die binnenkomt. En dit in tegenstelling tot een scart-aansluiting.
Dat is volkomen correct.
Laatst gewijzigd door Adler op 23 feb 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef: HD (High Definition) wil gewoon zeggen dat het beeld is opgebouwd uit meer 'lijnen' en dus veel scherper is dan een normaal beeld met 625 lijnen, maar ook een HD-tv moet nog altijd een analoog signaal binnenkrijgen.
Even "bijlezen" , klok en klepel ???

Voor zover ik weet bestaan bestaan er HD TVs die kunnen "leven" met een analoog signaal, maar in HD werken ze steeds digitaal .
De reden waarom HD-signalen altijd digitaal worden overgezonden is dat een analoog HD-signaal veel te veel bandbreedte zou innemen.
Zou men dit analoog over de kabel zenden, dan zou de bandbreedte onmiddellijk zijn opgebruikt.
Maar dat betekent niet dat men een HD-tv zou moeten hebben om digitale tv te ontvangen, zoals elriverslide dacht.
Het ene heeft niets met het andere te maken.
En wat die klok en klepel daar komt bij kijken, weet ik ook niet.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef: En wat die klok en klepel daar komt bij kijken, weet ik ook niet.
De fout in het woordgebruik zit eigenlijk bij Telenet...zij zeggen digitale TV aan te bieden en dat is NIET zo... veel mensen hebben nog digibox zonder HMI uitgang...die kunnen zelfs GEEN digitale tv bekijken...

Zij hebben stukje analoge transmissie digitaal gemaakt, en vormen dat terug om in analoog, anders moest iedereen zijn TV buitenkieperen. Zij verlopen digitale transmissie GEEN televisie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie