nieuwe aanpak?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys

Re: nieuwe aanpak?

Bericht door Hogersluys »

Op Flickr.com is inmiddels een foto opgedoken van die 'zuilen': Afbeelding
LHOON

Bericht door LHOON »

Heb een aantal van de begeleidende documenten bekeken: allemaal holle marketingpraat.

Het is altijd hetzelfde. Men zou bij de NMBS beter alle marketeers, communicatiegoeroes, economisten, juristen, managers, cabinetards, politici,... en andere minus habentes buitengooien, en het geheel laten runnen door bekwame mensen.

In de tijd toen de treinen nog op tijd reden was diegene die aan het hoofd stond van de spoorwegmaatschappij een eerbiedwaardig iemand. Een ingenieurstitel was een absolute vereiste, hetgeen een behoorlijk intellectueel niveau garandeerde. Bovendien was deze positie de kroon op een loopbaan van minstens dertig jaar binnen de spoorwegen, zodat het hier ging over mensen met ervaring die wisten waarover ze het hadden en die verknocht waren aan hun onderneming.

Maar nu zijn de tijden veranderd, met de komst van de zogenaamde topmanagers. Er zijn er drie, respectievelijk voor de overkoepelende NMBS-holding, de NMBS-exploitatie en Infrabel. Ze zijn zeer vet betaald; geen van deze drie is echter ingenieur, ze zijn bovendien nog vrij jong en hebben vooral weinig expliciete kennis en ervaring in spoorwegaangelegenheden: zij zijn namelijk afkomstig uit totaal verschillende bedrijfssectoren of werden zelfs rechtstreeks vanuit een ministerieel kabinet in hun zetel geparachuteerd. Zij zullen kennelijk wel beslagen zijn in het managersjargon van de moderne communicatie, in staat zijn met mooie powerpointpresentaties indruk te maken op gelijkgezinden, en welluidende marketingcampagnes te organiseren, maar hoe kunnen zij de kennis en het inzicht hebben om te functioneren in de wel zeer typische omgeving van het spoorwegbedrijf met zijn eigen particulariteiten en specifieke cultuur? En hoe kunnen zij, zonder drager te zijn van deze cultuur, hun personeel motiveren en achter zich scharen?

De NMBS heeft een aanzienlijke maatschappelijke plicht te vervullen aangaande de mobiliteit van personen en goederen. Zij verdient het om door bekwame en ervaren ingenieurs geleid te worden, wars van partijpolitieke beïnvloeding of van modieus managerisme. Op deze manier kan zij haar taak naar behoren vervullen en bijdragen tot het algemeen welzijn.

Een beschaafd land is immers ondermeer een land waar de treinen op tijd rijden, en het plaatsen van enkele gekleurde zuilen bij de stations zal hier hoegenaamd niet toe bijdragen.
doggys2
Contacteer:

Bericht door doggys2 »

Op mijn website staan enkele foto's van Antwerpen - Berchem.
http://www.photofinish.be/het%20Station.html
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Hans

Bericht door Hans »

LHOON schreef:Heb e....
Ik denk dat dit initiatief net bewijst dat men zich wel degelijk bewust is van het negatievere imago van de NMBS van de laatste tijden. Een frissere eigentijdse uitstraling, wat nieuwe/meer promotie, een nieuwe 'merknaam' (hoewel ik deze nog steeds wat in vraag stel) en identiteit, kleurgebruik, ... noem het holle marketing of wat je ook wil, ik blijf er bij dat dit wel degelijk zijn doel of nut kan bewijzen.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

In Mechelen stonden ook dergelijke palen, maar zij waren woensdag nog ingepakt.
Adler

Bericht door Adler »

Of je dit initiatief nu slecht of goed vindt, de NMBS Holding was verplicht om zo iets te doen volgens artikel 28 van de beheersovereenkomst.
Volgens datzelfde artikel zijn ze zelfs verplicht om uiterlijk 1 maart 2009 de gebouwen te identificeren in of nabij de grote stations die geschikt zijn voor de oprichting van kinderopvangplaatsen.
Er komen ook nog City Station Assistants, wat dat dan ook moge zijn.
Ik vraag me wel af voor hoeveel van de 32 stations de verbintenissen van artikel 28 vandaag van toepassing zijn.
Die kan je volgens mij op de vingers van 1 hand tellen.
Het is niet met 4 gekleurde zuilen voor het station van Mechelen te plaatsen, dat je van dit onguur oord een modern station maakt.
Nils

Bericht door Nils »

Adler schreef:Of je dit initiatief nu slecht of goed vindt, de NMBS Holding was verplicht om zo iets te doen volgens artikel 28 van de beheersovereenkomst.
Volgens datzelfde artikel zijn ze zelfs verplicht om uiterlijk 1 maart 2009 de gebouwen te identificeren in of nabij de grote stations die geschikt zijn voor de oprichting van kinderopvangplaatsen.
Er komen ook nog City Station Assistants, wat dat dan ook moge zijn.
Ik vraag me wel af voor hoeveel van de 32 stations de verbintenissen van artikel 28 vandaag van toepassing zijn.
Die kan je volgens mij op de vingers van 1 hand tellen.
Het is niet met 4 gekleurde zuilen voor het station van Mechelen te plaatsen, dat je van dit onguur oord een modern station maakt.
Om nog maar te zwijgen over het oergezellige Vilvoorde, vier zuilen en kijk ik voel me er op slag veel beter veiliger en ik hou van het station.
Steven

Bericht door Steven »

Het stationsgebouw in Vilvoorde heeft al een serieuze oplapbeurt gekregen, nu nog de perrons en bijbehorende luifels met hun onderdoorgang en dat kan weer een tijdje tegen weer en wind.
LHOON

Bericht door LHOON »

Wat omvat dit fameuze artikel 28 dan precies allemaal?
Adler

Bericht door Adler »

LHOON schreef:Wat omvat dit fameuze artikel 28 dan precies allemaal?
Dit is het artikel 28:
Rekening houdend met het belang van de stations in de steden, verbindt de NMBS Holding zich ertoe:
- aan de stations een sterke zichtbaarheid te geven;
- bij te dragen tot de heraanleg van de stationsbuurt in samenwerking met de lokale overheden, in het rechtstreekse belang van het spoorvervoer;
- het dagelijkse onderhoud en onthaal te verbeteren door een hoog niveau van netheid na te streven, de bewegwijzerings- en informatieborden te verbeteren, een bord te installeren met een overzicht van de diensten en faciliteiten die in het station beschikbaar zijn, hotspots te installeren en informatiezuilen ter beschikking te stellen;
- City Station Assistants aan te stellen voor alle stations die door de NMBS-Holding worden beheerd;
- een dynamisch commercieel beleid voor de stations te voeren door de beschikbare diensten voor de klanten te verbeteren;
- evenementen van socio-culturele aard te organiseren;
teneinde te komen tot de oprichting van kinderopvangplaatsen in de gebouwen van de NMBS-Groep in of nabij de grote stations van het land, zal de NMBS Holding uiterlijk op 1 maart 2009 de gebouwen identificeren die zich tot een dergelijke investering lenen.
Na overleg met de deelentiteiten en, desgevallend, met de betrokken actoren, zal zij een rapport voorleggen over de financiering van dit initiatief en de wijze waarop de gestelde doelstelling zo vlug mogelijk kan bereikt worden.
Ik ben het overigens volledig eens met uw analyse in uw vorig bericht.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Adler schreef:Het is niet met 4 gekleurde zuilen voor het station van Mechelen te plaatsen, dat je van dit onguur oord een modern station maakt.
Erachter staan ook palen, dan helpt het wel :roll: :wink:

Dat er aan Mechelen niet onmiddellijk grote investeringen worden gedaan kan ik begrijpen: dit, uiterlijk volgend, jaar beginnen de werken die heel de stationsbuurt gaan hertekenen. Je gaat geen gebouw dat binnen een jaar afgebroken wordt, gaan oplappen.

BDJ
Adler

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef: Dat er aan Mechelen niet onmiddellijk grote investeringen worden gedaan kan ik begrijpen: dit, uiterlijk volgend, jaar beginnen de werken die heel de stationsbuurt gaan hertekenen. Je gaat geen gebouw dat binnen een jaar afgebroken wordt, gaan oplappen.
Hoeveel andere van de 37 stations van de Holding zijn effectief vernieuwd de afgelopen jaren ?
Als er 5 zijn, zal het veel zijn.
Ik vind het nogal gemakkelijk het publiek te doen geloven dat men nu zijn huiswerk gedaan heeft met enkele palen te plaatsen aan alle stations, ook aan die waar binnenin al jaren niets is gedaan.
Ik vraag me trouwens ook af hoe men die kinderopvang gaat organiseren.
dentheo

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:
En hier kom ik weer eens op de proppen met een lumineus idee dat ik al eens vroeger had: alle stations worden in stationscategorieen verdeeld, waardoor er een strikte aflijning kan gemaakt worden welk station tot welk(e) bedrijf/vervoerder/entiteit behoort. En dan kan men voor alle B-Holding stations en die waar B-Holding een groot aandeel in heeft (lees: in de toekomst zullen sommige stations gedeeltelijk overgaan naar privé-vervoerders, maar sommigen kunnen nog voor een deel eigendom zijn van B-Holding/Infrabel) die merknaam 'Het station' gebruiken..
Wil ik nog eens een lumineus idee naarvoor brengen....

Stations rijden niet en horen bij de "infrastuctuur" dus allemaal infrabel, ... en dan is het weer duidelijk.

Zij krijgen zoals elke eigenaar ook de huur van de winkeltjes reclameborden enz.

Waarom MAG het niet simpel zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Waarom MAG het niet simpel zijn ?
Omdat men dan niet meer kan 'foefelen' met ons geld.
Financiele spitstechnologie heet zo iets tegenwoordig.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Adler schreef: Het is niet met 4 gekleurde zuilen voor het station van Mechelen te plaatsen, dat je van dit onguur oord een modern station maakt.
off-topic:Eigenlijk zou het station Mechelen de monumentstatus moeten krijgen. Het is gebouwd in pure Expo'58-stijl. In het buitenland beschermd men dergelijke bouwsels uit de jaren '50 (het station van Eindhoven o.a.), hier worden ze afgebroken. En ze zijn er nog trots op ook. :roll: Het station van Mechelen moet gerestaureerd worden, niet afgebroken. Glazen kooien zijn er al genoeg in België.

on-topic: In de krant stond dat het alternatief voor "het Station" RailCity was. Ben ik even blij dat niet voor dat gekozen is.
Plaats reactie