Pagina 3 van 4

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 20:45
door treinbruno
als je dan aan de noodrem trekt hebben veel reizigers wel een probleem :)
(kost je wel 3€ per minuut vertraging dan :mrgreen: )

en je mag waarschijnlijk ook nog de laptops, ziekenhuisfactuur,... van heel wat reizigers betalen :)

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 03 apr 2009, 00:56
door Steven
de prijs per min is over de 25 euro als ik me niet vergis, denk er ook aan dat andere treinen die eveneens vertraging oploppen door dat uw trein die stop maakte meegeteld worden. Het kan dus zijn dat uw trein 6 minuten vertraging had, de trein die moest kruisen daardoor ook drie minuten vertraging krijgt en zo verder.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 03 apr 2009, 07:20
door Adler
Steven schreef:de prijs per min is over de 25 euro als ik me niet vergis, denk er ook aan dat andere treinen die eveneens vertraging oploppen door dat uw trein die stop maakte meegeteld worden. Het kan dus zijn dat uw trein 6 minuten vertraging had, de trein die moest kruisen daardoor ook drie minuten vertraging krijgt en zo verder.
Bundel II vermeldt een bedrag van 3 euro per minuut (met een minimum van 60 euro) bij niet-gerechtvaardigd gebruik van de noodrem of bij niet-gerechtvaardigde handelingen die een vertraging van de treinen tot gevolg hebben.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 03 apr 2009, 22:57
door fitnessboy
het systeem in duitsland is vindt ik toch wel beter
daar moet je bij een verwitteging van een rood sein afremmen tot onder een bepaalde curve en op een 500 meter voor het rode sein mag je maar 25 km/uur rijden, moest je ondanks alles nog door het sein rijden, hebben ze daar een doorroetsweg. d.w.z dat er na het sein nog x aantal meters erna reserve hebt waar geen trein kan staat of er geen gevaarlijk punt is .

dit is dus niet in belgie
hier kan je stoppen voor een sein en een meter voor je staat de andere trein

het systeem memor komt toch nog helaas in zeer veel treinen voor :(
zelfs nu in de traxx : zogenaamd het veiligheidssysteem etcs
waarin dus pzb.lzb , atb, en memor voor belgie valt
het systeem memor heeft wel een oranje lamp die je eraan denkt dat je een beperking hebt
het systeem gong-fluit type 23-26 (klassieke stellen) dus je een fluit naar boven en je rijdt lekker verder alsof er niks gebeurt is :roll:

volgens mijn bescheiden mening is dit ook de reden waarom er nu nog alijd zo veel seinvoorbijrijdingen zijn.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 03 apr 2009, 23:48
door treinbruno
maar toch gebeuren in belgie minder ongelukken als bv in nederland :)

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 02:46
door AlexNL
treinbruno schreef:maar toch gebeuren in belgie minder ongelukken als bv in nederland :)
Heb je daar exacte cijfers van?

Vergeet ook niet dat het Nederlandse systeem veel drukker gebruikt wordt, met een halfuursfrequentie of zelfs een kwartiersfrequentie (zelfs buiten de spits), en dat er ook heel veel goederenverkeer rijdt.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 04:15
door Steven
Het juiste cijfer weet ik niet meer van buiten maar als ik me goed herinner zitten wij onder de 100 incidenten per jaar. daar waar het bij jullie er wel boven zit. Ik moet het is opzoeken.
Ik weet alvast zeker dat er een merkwaardig groot verschil is ondanks dat bij jullie een betere signalisatieveiligheid is.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 09:47
door HLE 2302
het ATB veiligheids systeem kan ook beter; als je trager dan 40 een rood sein voorbij rijd dan grijpt de ATB niet in, ok aan een snelheid lager dan 40 kan niet veel gebeuren, maar als je nu toevallig het spoor oprijd waar er net een volle intercity aan 140 km/h op af komt kan dit wel heel erg grote rampen veroorzaken ... zo zie je maar :wink:

greetz 2302

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 14:32
door Steven
AlexNL schreef:
treinbruno schreef:maar toch gebeuren in belgie minder ongelukken als bv in nederland :)
Heb je daar exacte cijfers van?
voor België zijn de statistieken als volgt.

1. Aantal seinvoorbijrijdingen door treinbestuurders in hoofdspoor of toegang gevend naar hoofdspoor :

2001 : 44;

2002 : 27;

2003 : 32;

2004 : 41;

2005 : 48.

Aantal seinvoorbijrijdingen door treinbestuurders in bijspoor :

2001 : 15;

2002 : 21;

2003 : 15;

2004 : 23;

2005 : 14.

teruggevonden in een verslag van de senaat uit 2006.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl

ter aanvulling een artikel op de site van de BTTB geeft het volgende
Recordaantal treinen door rode licht (men maakt echter geen opsplitsing zoals hierboven.)
In 2008 heeft de NMBS 78 gevallen opgetekend van het negeren van rode lichten langs het spoorwegnet. Dat cijfer is een nieuw record, zo bericht het tijdschrift Le Soir Magazine woensdag


ben dan ook effe op zoek geweest hoeveel keer dit in Nederland voorvalt.
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/auto ... -rood.html

Treinen in Nederland rijden geregeld door het rode verkeerslicht. In 2006 niet minder dan 287 keer en er is sprake van een opgaande lijn. Heeft de NS zoveel haast?

Vaststelling zelfs met het Belgische record van 78 stuks komen we niet aan de 278 van Nederland. toch wel een vrij groot verschil vind ik. Dit ondanks een beter veiligheidssysteem.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 19:47
door ems
AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Nog steeds toont het sein voorafgaand aan het sein die de kortgesloten sectie afdekt een geel seinbeeld. Dus niet uitzonderlijk, maar uitgesloten :wink:

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 04 apr 2009, 22:19
door Mark7758
ems schreef:
AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Nog steeds toont het sein voorafgaand aan het sein die de kortgesloten sectie afdekt een geel seinbeeld. Dus niet uitzonderlijk, maar uitgesloten :wink:
En zodra een trein in de rijweg komt van een trein die met 140km/h op dat wissel afrijdt valt de ATB terug naar 40km/h.
Dus snelremming. Details bespaar ik je. :wink:
Maar wat dacht je van het Belgische systeem dan. Ja ik heb het gele sein gezien. Je drukt de MEMOR knop in en remt niet. En rijdt gewoon met 140km/h op of door het rode sein. In Luxemburg waar ze ook de Memor hebben ze het aangepast en daar krijgt je dan in ieder geval een controle op een remming.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 05 apr 2009, 02:05
door Steven
en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 05 apr 2009, 02:48
door AlexNL
Steven schreef:en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?
Ik heb een vermoeden dat dat wel meespeelt. Immers, na een STS-passage is de veiligheid van de trein gewaarborgd, daar zorgen ATB en ATB-Vv wel voor.

En dit gecombineerd met de (hogere?) werkdruk, die mede wordt veroorzaakt door de hoge frequentie de hele dag door, zal ook meespelen.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 05 apr 2009, 09:53
door Mark7758
Steven schreef:en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?
Nee. Die hebben een te groot verwachtings patroon. Sein groen of geel dus rijden. Afwijkende route en ja dan heb je een probleem. In Belgie wordt meer op wegbekendheid geleerd. Welk seinbeeld je bij welke route krijgt? Groen/Geel --- of groen/geel :, dubbel geel 4, dubbel geel. En je kan daarna alles verwachten. Laag sein, hoog sein. Je moet het kennen.
In NL rijdt men soms (!) te veel ik mag weg en denkt niet na en rijdt door rood. (Bezig met telefoon, of .....) In de IVW rapporten is genoeg te vinden. Ik rij in NL, B, D en L. Maar in B, L en D daar wordt meer op kennis gestuurd dan op rijden.
Let op dit is mijn persoonlijke mening.
Maar dit gaat niet meer of ATB of MEMOR. Nog even en we hebben allemaal ERTMS.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 05 apr 2009, 10:30
door dentheo
Mark7758 schreef: Maar dit gaat niet meer of ATB of MEMOR. Nog even en we hebben allemaal ERTMS.
En logischer wijze gaan we dan nog meer vertrouwen en rijden maar...en meer overschrijdingen ???