Pagina 3 van 3
Re: Besturing
Geplaatst: 21 apr 2009, 20:35
door Jules
Waarom ? Beide begrenzen toch zelf hun stroom ???
Omdat een Thalys een synchrone motor heeft en dat die niet zonder hulpmiddelen kan vertrekken vanuit stilstand.
Re: Besturing
Geplaatst: 22 apr 2009, 09:26
door dentheo
Jules schreef:Waarom ? Beide begrenzen toch zelf hun stroom ???
Omdat een Thalys een synchrone motor heeft en dat die niet zonder hulpmiddelen kan vertrekken vanuit stilstand.
dat is geen antwoord... blijft de vraag :waarom zou DJ eruit gaan bij Thalys en niet bij 13, hij mag er bij geen enkele uitgaan.
Re: Besturing
Geplaatst: 22 apr 2009, 09:57
door tomdg
yannickvw schreef:het wiel is meer een spanningsregeling terwijl de krachtbol de stroom zal regelen.
Ja, oké, maar hoe wordt het dan gebruikt?
Aangezien P = U * I, kan je dus eenzelfde vermogen opwekken met de krachtbal in een lage positie en het stuur in een hoge en omgekeerd?
Eigenlijk te vergelijken met de vitessen van een wagen? Waarbij het stuur de gas is, en de bol de versnelling?
Ik kan mis zijn maar ik vroeg mij af als je U over een gelijkspanningsbelasting verandert dan moet I toch ook veranderen (en omgekeerd) want I=U/R? Of gaat het hier mss over U en I van verschillende wikkelingen (vb. I door anker en U over de rotor wikkelingen)?
Re: Besturing
Geplaatst: 22 apr 2009, 20:00
door Steven
Laat het bij een eenvoudige zin dat beide regelbaar zijn. Dat dit gebeurd door de stuurelektronica is dan ook het voornaamste wat je er moet van onthouden, deze elektronica zal door de bestuurder aangesproken worden door het commandowiel en de krachtbol te gebruiken.
Re: Besturing
Geplaatst: 22 apr 2009, 21:37
door Bibke
Eigenlijk werd dit systeem al gebruik bij stoomlocs.
Bij deze moet aan een wiel, bevestigd aan een draadstang, gedraaid worden voor zowel de zin als de kracht van de trein.
Re: Besturing
Geplaatst: 24 apr 2009, 23:10
door afx
Man, man, man...
Ik begin normaal mijn opleiding in juni voor bestuurder-rangeringen en als ik dit lees begin ik toch te zweten hoor!
Hopelijk krijg ik het allemaal goed uitgelegd of is de cursus niet zo zwaar als voor TB want dit is hier chinees voor mij...
Re: Besturing
Geplaatst: 24 apr 2009, 23:35
door Steven
als je dit vooraf leest lijkt het allemaal een beetje chinees maar de cursus zit tegenwoordig vrij logisch en stapgewijs in elkaar, niet denken dat je vanaf dag 1 alles moet kennen. Je gaat wel stap voor stap met alle onderdelen kennismaken en het ene zal je sneller onder de knie hebben dan het ander. Dat wijst wel zichzelf uit.
Re: Besturing
Geplaatst: 24 apr 2009, 23:38
door afx
Bedank voor de bemoedigende woorden...
Ik zal er alleszins met veel moed en motivatie aan beginnen want er hangt veel van af.
Re: Besturing
Geplaatst: 25 apr 2009, 13:14
door HLE 2302
afx schreef:Bedank voor de bemoedigende woorden...
Ik zal er alleszins met veel moed en motivatie aan beginnen want er hangt veel van af.
Het zal wel lukken !
wij duimen alvast.
greetz 2302
Re: Besturing
Geplaatst: 25 apr 2009, 14:16
door afx
Re: Besturing
Geplaatst: 25 apr 2009, 15:55
door fitnessboy
Jules schreef:Wat er onderhuids gebeurd trekken zich nog weinig bestuurders aan, de bedieningswijze is dus wel grotendeels hetzelfde.
Is het waar. Dan moet je maar eens met een Thalys op dezelfde manier vertrekken als met een 13. Ik ben er zeker van dat je op 80km/h uwen DJ eruit vliegt...
of de dur
3000 volt is het de dur
25000 volt is het de dj

Re: Besturing
Geplaatst: 25 apr 2009, 20:47
door Jules
dat is geen antwoord... blijft de vraag :waarom zou DJ eruit gaan bij Thalys en niet bij 13, hij mag er bij geen enkele uitgaan.
Moest er nooit een DJ opengaan als het niet nodig is zouden er nooit treinen in panne staan. Helaas is de realiteit lichtjes verschillend
Dat is nochtans het antwoord. En geloof je het niet, vraag eens om in Luik mee te rijden richting Leuven je zal al snel zien hoe voorzichtig je moet bovenrijden.
Er wordt hierboven al geklaagd dat het ingewikkeld is, maar goed...
De reden is de motor. Een asynchrone motor loopt zo goed als vanzelf aan (dankzij de slip van een asynchrone motor). Een synchrone motor niet, als de rotor bij een synchrone motor achterblijft haakt die af en valt de motor stil en dus ook de trein (dat maakt vertrekken op een helling nog leuker dan met een auto). Om toch in beweging te raken, worden metingen gemaakt om de positie van de rotor t.o.v. het magnetisch draaiveld te kennen, die informatie wordt door de stuurelektronica van de wisselrichter gebruikt. Het snelheidsbereik 0-320km/h komt overeen met een frequentiebereik voor de wisselrichter. Dit bereik wordt opgedeeld in 4 zones. In zone 1-3 wordt het stuursignaal opgebouwd met o.a. die hulometingen. Vanaf zone 4 worden deze hulpmetingen niet meer gebruikt. De overgang van zone 3 naar 4 gebeurt rond de 80 km/h. Dit is een zeer gevoelig moment. Je hoort aan het "zingen" van de motor dat er stroomschommelingen zijn in de motor. Als je op dat ogenblik te veel tractie vraagt krijg je een uitschakeling.
Re: Besturing
Geplaatst: 25 apr 2009, 21:18
door dentheo
[quote="Jules"
De reden is de motor. Een asynchrone motor loopt zo goed als vanzelf aan (dankzij de slip van een asynchrone motor). Een synchrone motor niet, als de rotor bij een synchrone motor achterblijft haakt die af en valt de motor stil en dus ook de trein (dat maakt vertrekken op een helling nog leuker dan met een auto).[/quote]
Gebeurt dat afhaken ook onder hogere spanning 15kV of 25kV ?
De tussenspanning (altijd 1500 V ?) zou dan evengoed in elkaar moeten klappen , alhoewel iets vlugger recupereren ?
Re: Besturing
Geplaatst: 27 apr 2009, 06:57
door Jules
Het gebeurt op alle spanningen. Altijd bij die overgang van zone rond de 80km/h.