Pagina 3 van 8

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 20 mei 2009, 20:27
door Shrek
dentheo schreef:Dus iedereen maar NIET de reiziger ???
de reizigers zullen zeker een meerkost zien op dit traject :wink: maar dat wilt niet zeggen dat de staat in zon projecten niet mag tussenkomen als er opeens extra kosten blijken te zijn :roll:

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 21 mei 2009, 00:13
door Hogersluys
Typisch dat neoliberaal egoïsme.

De staat zou alles moeten betalen en de shuttle moet gratis zijn. Enkel op die manier kan je mensen uit hun auto halen.

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 21 mei 2009, 02:13
door groentje
Vervoer kost geld, en mensen mogen zich daar bewust van zijn. Ik ben dan ook geen voorstander van allerlei gratis-toestanden. In Hasselt is het busgebruik bijvoorbeeld spectaculair gestegen. Het autogebruik is echter niet gedaald, wel te voet en met de fiets. Wel moet de prijs correct zijn, natuurlijk. Maar als de trein sneller is dan de auto, en niet duurder (parkeergeld incl), dan haalt die trein zeker voldoende marktaandeel.

Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra

Geplaatst: 07 jul 2009, 18:54
door Hans
Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra
Op 7 juli 2009 hebben NMBS en NS Hispeed de nieuwe hogesnelheidstrein en haar naam voor het traject Amsterdam – Brussel gepresenteerd: Fyra.

Hogesnelheidstrein Fyra rijdt max. 250 km/u en wordt in de toekomst ingezet op het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel en het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda. De gepresenteerde hogesnelheidstrein is een testrein. Vanaf 7 juli gaat de hogesnelheidstrein testrijden op de HSL-Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn L4 in België. Na afloop van het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italië om te worden afgebouwd.

Afhankelijk van de testresultaten worden 19 hogesnelheidstreinen naar verwachting een jaar na start testen gefaseerd ingezet op het traject Amsterdam-Brussel.
http://www.nshispeed.nl/nl/algemeen-ns- ... e-hsl-zuid
http://www.nshispeed.nl/images/stories/ ... htfyra.pdf

Re: Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra

Geplaatst: 07 jul 2009, 19:12
door Adler
Hans schreef:Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra
Fyra is vier in het Zweeds. Is het de 4 van HSL4 of van 4 jaar te laat ?

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 07 jul 2009, 19:22
door Stijn014
http://www.demorgen.be/dm/nl/3825/Buite ... rdam.dhtml filmpje van de persvoorstelling (met een trein waarin nog steeds geen interieur zit)

Re: Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra

Geplaatst: 07 jul 2009, 19:35
door Hans
Adler schreef:
Hans schreef:Naam hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel bekend: Fyra
Fyra is vier in het Zweeds. Is het de 4 van HSL4 of van 4 jaar te laat ?
Volgens NSHispeed staat het voor de 4 grote steden die hij verbindt (Amsterdam/Rotterdam/Antwerpen/Brussel). Zoals bij vele op zich weinig zeggende namen zal men er nog wel een paar betekenissen, inhouden etc proberen aan te koppelen om de keuze maar te kunnen verantwoorden. (Fyra staat ook voor trots etc zoals die man in dat filmpje op DeMorgen). Achja, zo lang het kind maar een naam heeft zeker.

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 07 jul 2009, 22:14
door Trammist
Ik dacht al, "Fyra", welke marketing-hotemetoot heeft die naam uitgevonden??? :P

Daarmee bedoel ik echter niet dat ik het een slechte naam vind. Mits een goed uitgewerkte campagne kan deze naam wel 'ns aanslaan. Men moet echter opletten voor een overload aan merknamen. NMBS; NMBS-internatiuonaal; NS; NShispeed; Thalys;...

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 08 jul 2009, 08:47
door Bordensteker
First Year Really Amsterdam


______________
For You Really Albatros

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 08 jul 2009, 09:27
door K V B
Hogersluys schreef:Typisch dat neoliberaal egoïsme.

De staat zou alles moeten betalen en de shuttle moet gratis zijn. Enkel op die manier kan je mensen uit hun auto halen.
En zo krijg je ook de staat failliet. Bewijs je neoliberalen een grote dienst mee...

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 08 jul 2009, 20:00
door Marianne
Hallo,

Over die shuttleverbinding was (volgens BN/De Stem) nog niet bekend wanneer die gaat rijden. Er waren wel afspraken gemaakt, meldde de krant, maar die zijn nooit vastgelegd. Dat vond ik eigenlijk wel een vreemde berichtgeving. Want volgens mij verbouwd Breda er heel zijn station voor.

En zag ik nou goed op het filmpje van Hispeed, wat ze bij het journaal toonden, dat de rijtuigen van de Fyra (toch wel een naam die blijft hangen) dezelfde lieflijke kleurtjes hebben als die van de Benelux?

Groeten,
Marianne

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 08 jul 2009, 20:10
door Steven
dat zijn de kleuren die NS hispeed heeft gekozen, dat ze deze op de benelux al gebruikt hebben was met opzet.

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 08 jul 2009, 20:27
door AlexNL
Wat ik ergens heb gelezen is dat die kleuren zijn gebaseerd op het licht wat een diamant uitstraalt wanneer je er met een rode lichtstraal op schijnt: een witte, een roze en een rode straal.

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 09 jul 2009, 21:43
door Marianne
Nou ze denken daar wel diep na bij Hispeed dan over de kleuren :wink:

In de krant bij ons is het een actueel onderwerp, die HSL op het moment (kan ook aan de tijd van het jaar liggen).
Dat van die shuttleverbinding tussen Breda en Brussel schijnt niet echt van de grond te komen.

En dat is de schuld van de Belgen... beweert de auteur van het stukje althans.

Ze maken geen haast met de aansluiting van de lijn. Dit omdat ze nog wat meer eisen schijnen te hebben, zoals uitdieping van de Schelde en de IJzeren Rijn.
Tja of het waar is? Maar wij Hollanders weten dus weer aan wie het ligt :mrgreen:

Groeten,
Marianne

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Geplaatst: 09 jul 2009, 21:49
door dentheo
vandaag op teletext :
In Nederland begint men met "commerciele" ritten op HSL zuid tussen Amsterdam en Rotterdam op 7 september.

Met welk materieel doet men dat ?
Heeft dat geen weerslag op beschikbaarheid treinstellen voor Benelux (traxx en rijtuigen ?)