treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Die knop zit er inderdaad maar die mag hij niet gebruiken (in stations met vertrek door AVG) voor de trein in beweging is. Dit om te voorkomen dat de lamp gaat branden voor het sein open staat en AVG brand. Deze is bedoeld om in stations zonder AVG het vertrek te kunnen geven. Om verwarring tussen beide procedures te kunnen voorkomen is het dus zo dat de TBG maar pas op die knop mag duwen (in een station met AVG) op de moment de trein effectief aanzet en hij zijn deur sluit. In principe gaat hij die knop induwen tot zijn deur effectief gesloten is.
Hoeveel procent van de treinreizigers onder 70 weten wat een AVG voor "beest" is ???AlexNL schreef:Iemand in de zeventig die eigenwijs genoeg is om ná de AVG nog in te willen stappen:(
Ik denk alleen NMBS mensen en enkele treinfreaks...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Spijtig dat dit moet voorvallen alvorens men de vertrekprocedure deftig overweegt te veranderen. Langs de andere kant kunnen die ongevallen met gezond verstand vermeden worden.
Ook dat die MW nog tot in Anseremme is gereden, daar stel ik mij serieus vragen bij vandaag de dag. Er is een verklaring voor, maar dat die bestuurder niks in de gaten heeft kunnen hebben zou niet mogen.
Ook dat die MW nog tot in Anseremme is gereden, daar stel ik mij serieus vragen bij vandaag de dag. Er is een verklaring voor, maar dat die bestuurder niks in de gaten heeft kunnen hebben zou niet mogen.
Als die laatste bewuste deur gesloten is door het snelheidscontact kan die bestuurder onmogelijk iets doorhebben want vanuit zijn standpunt is dan alles ok.
Waarom moet die deur sluiten vanaf 5 km/h? Ik heb al Breaks gezien met problemen met een deur (TBG niets gezien) en de TB heeft het dan snel door dat er iets mis is. Als bij een MW die deur vanzelf dicht gaat kan je gewoon aanzetten zonder TBG en niets in de gaten hebben.
Ook heeft blijkbaar niemand in de trein iets gezien of gehoord (kan ik mij niet voorstellen) en niet aan de noodrem getrokken.
Ook heeft blijkbaar niemand in de trein iets gezien of gehoord (kan ik mij niet voorstellen) en niet aan de noodrem getrokken.
al het nieuwe materieel en vernieuw materieel heeft het een veiligheidssysteem op de deuren zitten. Het gaat hierbij om volgende types
MS 96
i6
i10
i11
M4m
M6
M5m??? (nog niet geweten door mezelf)
MW41
heb dit systeem zeker niet
sprinters
breaks
klassieke stellen
vierledige stellen
M5
Dit systeem zorgt er voor dat deuren pas gelost kunnen worden onder de snelheid van 5 km/u en deze vanzelf weer sluiten indien de snelheid hoger is als 5 km/u.
Dit systeem is al geruime tijd internationaal van toepassing. Het zorgt er voor dat er zeker geen deur blijft open staan (indien er geen defect is aan de deur zelf). Is dus extra veilig indien de bestuurder verkeerd zou vertrekken. De deuren sluiten waardoor er geen mensen uit de trein kunnen vallen. Het systeem zorgt er ook voor dat de deuren niet te vroeg kunnen gelost worden waardoor er geen mensen zijn die te vroeg kunnen uitstappen.
MS 96
i6
i10
i11
M4m
M6
M5m??? (nog niet geweten door mezelf)
MW41
heb dit systeem zeker niet
sprinters
breaks
klassieke stellen
vierledige stellen
M5
Dit systeem zorgt er voor dat deuren pas gelost kunnen worden onder de snelheid van 5 km/u en deze vanzelf weer sluiten indien de snelheid hoger is als 5 km/u.
Dit systeem is al geruime tijd internationaal van toepassing. Het zorgt er voor dat er zeker geen deur blijft open staan (indien er geen defect is aan de deur zelf). Is dus extra veilig indien de bestuurder verkeerd zou vertrekken. De deuren sluiten waardoor er geen mensen uit de trein kunnen vallen. Het systeem zorgt er ook voor dat de deuren niet te vroeg kunnen gelost worden waardoor er geen mensen zijn die te vroeg kunnen uitstappen.
Bij gesleept materieel zal het wel nodig zijn aangezien de TB toch niet ziet wanneer de deuren gesloten zijn. Bij MS en MW heeft men dus een controlelamp, echter als je vertrekt en je hebt de TBG niet mee en de deur sluit vanaf 5 km/h dan kan je geen onderscheid maken tussen automatisch gesloten deur of TBG die na vertrek zijn deur gesloten heeft.
Als de tbg op het perron blijft staan gaat de laatste deur niet dicht omdat zijn sleutel er nog op zit kan deze deur niet sluiten bij een snelheid van 5km/u en zal de bestuurder geen lamp krijgen. Opgelet al het nieuw materieel (MS, i11 ...) hebben wel een controlelamp om te zien of de deuren dicht zijn. Maar tot nader order mogen de tbg (zover men mij is gezegd is) geen zekerheid nemen door naar die lamp te kijken. Ze moeten dus wel degelijk afstappen en visuele controle doen of alle deuren effectief gesloten zijn.
ter info op klassieke stellen en op vierledige stellen heeft de tbg geen controlelamp voor de deuren enkel de bestuurder heeft die.
ter info op klassieke stellen en op vierledige stellen heeft de tbg geen controlelamp voor de deuren enkel de bestuurder heeft die.
Dat weer je niet met zekerheid ... HOE heeft de TBG die persoon de toegang verboden ? Hij mag enkel zeggen "je mag niet meer opstappen" zonder de reiziger dus aan te raken... en men spreekt van trekken en duwen.260689 schreef: TBG mag niemand meer op laten stappen eens de AVG is gedraaid. Kortom TBG heeft zijn werk perfect uitgevoerd!!
Hoe dan ook, wij kunnen hier geen oordeel vellen wie in fout is en wie niet, in de media zegt men nooit de exacte omstandigheden.
Op ne motorwagen gaat de laatste deur à 5km/u dicht, ongeacht de 3-wegsleutel er op zit of niet ... Dus de machinist kan dan niet weten als zijn TBG mee is of niet.Steven schreef:Als de tbg op het perron blijft staan gaat de laatste deur niet dicht omdat zijn sleutel er nog op zit kan deze deur niet sluiten bij een snelheid van 5km/u en zal de bestuurder geen lamp krijgen. Opgelet al het nieuw materieel (MS, i11 ...) hebben wel een controlelamp om te zien of de deuren dicht zijn. Maar tot nader order mogen de tbg (zover men mij is gezegd is) geen zekerheid nemen door naar die lamp te kijken. Ze moeten dus wel degelijk afstappen en visuele controle doen of alle deuren effectief gesloten zijn.
En dat is juist het materieel waarmee dit is gebeurd. Trouwens als je uw deuren gesloten hebt en je gaat dan aan de AVG draaien dan zit uw sleutel toch nooit op het contact? Of zijn die los van elkaar...
de tbg hebben een sleutel voor de deur en een steuteltje voor de avg.Dietrich schreef:En dat is juist het materieel waarmee dit is gebeurd. Trouwens als je uw deuren gesloten hebt en je gaat dan aan de AVG draaien dan zit uw sleutel toch nooit op het contact? Of zijn die los van elkaar...
Zojuist in het nieuws van 8 op de radio gemeld dat de treinbegeleider terug in levensgevaar is, en in coma is. 

Vraag mij soms af hoe het komt dat er nog geen mensen zijn geweest die plezant willen doen en met die sluitel die op de deur blijft steken gaan lopen terwijl de TBG aan de AVG draaidDietrich schreef:En dat is juist het materieel waarmee dit is gebeurd. Trouwens als je uw deuren gesloten hebt en je gaat dan aan de AVG draaien dan zit uw sleutel toch nooit op het contact? Of zijn die los van elkaar...

Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed uit dat iedereen eenvoudig kan namaken

Volgens vtm nieuws zouden ze eventueel als het mogelijk is de vertrekprocedure aanpassen ...